Läktar puckon.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Rocker,

Jag gillar inte att små barn springer omkring i skolan och säger sådana saker, nej. Men jag tycker det är fel att lägga skulden på supporterkultur. Jag håller inte med om att det var olämpligt att sjunga den i lördags, då måste man minuterna innan varje match börjar titta sig omkring och se hur mycket barnfamiljer som är på matchen.

Jag kan också berätta att detta är inget nytt fenomen bland ungar. När jag var sju år var jag korkad nog att kalla min morsa för hora, det blev en veckas rumsarrest, typ... Och det helt korrekt!

Föräldrar och lärarna måste ta tag i problemet. Man kan inte be den stora massan lugna ner sig och bortse från sina känslor och sitt adrenalin. Jag kan det inte!

Bra för övrigt att vi är överens om det andra. Men jag kan inte förstå varför man måste hålla igen sina känslor bara för att det är en lördagsmatch. Nu på lördag kommer Brynäs med 3000 man (säger dom...), jag slår vad om att klackkampen kommer leda till mindre fina ord.

Vilka ska vara hemma från matchen? Ingen! Men försök inte rätta den stora massan bara.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Jag minns också när jag var liten(6/7 år), dock var jag inte på Globen eller Hovet. Utan i Mörrum (Jössarinken), som min pappa ofta tog mig med. Det var ungefär samma sak, dom skrek "Nisse HO RA! Jag undrar nu hur mycket kostar du..." Och jag minns, när jag frågade Pappa:

- Vad betyder hora?

Och han förklarade hur det var.

Det var liksom bara Okej. Inget mer, barn har så mycket mer att tänka på än vad en klack sjunger. Det kommer nya grejor hela tiden, så det är knappast nåt man lägger på minnet.

MEN

Våran granne, som alltid är där och kollar på hockey i mörrum. Var också där, dom satt jämte mig och pappa. Och dom har också en grabb som är ungefär lika gamal som jag. (Denna familjen är då väldigt rik) Dom blev lite smått upprörda av klacken (Föräldrarna då såklart). Och min kompis frågade ju också samma sak, och dom förklarade det då. Men senare var det inget med det. Och dom har inte slutat gå på hockey för det?

Och varken jag, eller min kompis efter alla dessa år har använt ordet "Hora" särskilt mycket.

Men men, vem vet. Ni kan säkert rabbla upp 100 gånger saker som har inträffats PGA att klacken sjöng några sådana sångverser. Men då inte vad jag har hört, men vem vet?
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Micke Nylander skrev:Rocker,

Jag gillar inte att små barn springer omkring i skolan och säger sådana saker, nej. Men jag tycker det är fel att lägga skulden på supporterkultur. Jag håller inte med om att det var olämpligt att sjunga den i lördags, då måste man minuterna innan varje match börjar titta sig omkring och se hur mycket barnfamiljer som är på matchen.

Jag kan också berätta att detta är inget nytt fenomen bland ungar. När jag var sju år var jag korkad nog att kalla min morsa för hora, det blev en veckas rumsarrest, typ... Och det helt korrekt!

Föräldrar och lärarna måste ta tag i problemet. Man kan inte be den stora massan lugna ner sig och bortse från sina känslor och sitt adrenalin. Jag kan det inte!

Bra för övrigt att vi är överens om det andra. Men jag kan inte förstå varför man måste hålla igen sina känslor bara för att det är en lördagsmatch. Nu på lördag kommer Brynäs med 3000 man (säger dom...), jag slår vad om att klackkampen kommer leda till mindre fina ord.

Vilka ska vara hemma från matchen? Ingen! Men försök inte rätta den stora massan bara.
Jag är med på vad du menar. Självklart är det inte Djurgårdsklackens fel att sådana svordomar förekommer allt lägre ner i åldrarna. Men genom att använda ord som "hora" i klacken är det många små barn som tar till sig ordet. Jag vet många småpojkar som tycker är klacken är ascool och verkligen ser upp till er som står där och detta är hur bra som helst för Djurgårdens framtid.

Jag är även medveten om att mina argument är en aning tvetydiga och fyllda av dubbelmoral. Jag gillade ramsan om Fernholm samtidigt som jag inte ville höra den just då. Jag försöker inte på något sätt heller rätta den stora massan, som du menade. Jag vill bara framöra mina åsikter, absolut inte tillrättavisa. För övrigt har ni i klacken gjort ett jävligt bra jobb de matcher som spelats i Globen!
jjonas
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av jjonas »

Micke Nylander skrev:Jjonas,

OK, om jag jämför med "Hora" och "Homosexuell" då..? Ingen klagade när vi mötte Färjestad vad jag vet...
Njaa...Homosxuell är inget skällsord för mig vilket hora är. Men det finns ju många åsikter om det såklart. Men det är inte ofta en 4-6 åring står i klacken så därför tycker jag självklart att man får skrika lite grövre ord i klacken än på t.ex långsidan.
Mitt-i-klacken 1983
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mitt-i-klacken 1983 »

Micke Nylander: Du har så rätt kompis :)
Rocker: Tycker det är bra att du påpekar att det är en åsikt som du själv inte är riktigt vän med. Dubbelmoral är jobbigt, men du är iallafall medveten om det. Den insikten är långt ifrån vanlig.
Klacken har en stor del i spelet på isen. Klacken ska psyka motståndarna och hetsa våra hjältar. När jag säger hetsa menar jag i positiv anda såklart. Vi är Järnkaminer, vi ska elda så mycket vi kan. Det har vi alltid gjort även när vi var Blue Saints
Vi sjöng tex att Looben var homosexuell. Han blev psykad av det. Mission completed.
Vi skrek även sönder Säckens första match med ssk när han bytt från oss till dom. Det var totalsågning varje gång han kom in och han blev helt klart stressad. Mission completed.
Nu är det Fernholm som är på tapeten. Han sålde sig, han gjorde ingen hemlighet av att han ville med vem som helst bara dom betalade. Sånt stör. Han ska bara ha, och han fick,och han tog åt sig rejält. Mission completed.

Du som förälder eller vuxen som går med barn på matcher får ta på ditt ansvar att förklara om det kommer frågor. Känner du att du måste förklara innan att "nu kommer dom sjunga saker som..." bestämmer du själv. Klacken sjunger alltid oavsett det som krävs. Helt allvarligt:Hur många ramsor har vi med ordet hora? Tycker nog att våra ramsor är ganska rumsrena ändå.
Jag blir däremot väldigt irriterad på läktarpuckon som inte är intresserade av vad som händer på isen utan pysslar med allt möjligt annat under pågående period.
Och jag blir fruktansvärt irriterad när jag hör att folk blir ombedda att sätta sig ner för det sitter folk i klacken som inte ser annars. I klacken står man (för klacken ska hoppa,dansa och gunga) annars köper man sittplats och sitter bredvid mig och sjunger. Det är ganska bra drag där också :wink:
Användarvisningsbild
blårandigt

Inlägg av blårandigt »

När jag gick i 1,an (7 år sen) så hade min lärare en timmes genomgång om alla svordomar. De va inte för att hon villa att vi skulle gå att springa runt och skrika de på skolgården utan att vi skulle veta vad de var!

ta en genomgång med era grabbar så att de inte blir försent. Dom kommer endå få reda på orden förr eller senare. Om dom får reda på de via kompisar så blir de helt fel.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

jjonas skrev:

OK, om jag jämför med "Hora" och "Homosexuell" då..? Ingen klagade när vi mötte Färjestad vad jag vet...
Njaa...Homosxuell är inget skällsord för mig vilket hora är. Men det finns ju många åsikter om det såklart. Men det är inte ofta en 4-6 åring står i klacken så därför tycker jag självklart att man får skrika lite grövre ord i klacken än på t.ex långsidan.
Så du menar att det inte är nån som hör vad du skriker då eller? Hänger inte med.
jjonas

Inlägg av jjonas »

Rocker skrev:
jjonas skrev:

Så du menar att det inte är nån som hör vad du skriker då eller? Hänger inte med.
Nej det jag menar är att i klacken så får man skrika lite fulare ord, eftersom de flesta barnfamiljer sitter på långsidan. Dock tycker jag inte att man ska sjunga saker som ''Sålt sig som en hora'' i en klack.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Har man betett sig som en hora så bör man också få höra det. Vad det gäller Fernholm så har han kommit väldigt lindrigt undan, men nu senast började det likna något, då han äntligen fick HÖRA hur jävla illa han har betett sig mot OSS:
jjonas

Inlägg av jjonas »

Ingen förtjänar att bli kallad hora. Om man inte är en såklart. :)
Användarvisningsbild
john vs världen

Inlägg av john vs världen »

men är riktigt fula svordomar ett bevis på passion för djurgården? jag är lessen, men jag får mer en känsla av ett ganska "futtigt" uttrycks sätt. det är klart det ska skrikas på längtarna, buas och visas känslor! det gör det mäktigt. att höra hela globen vråla skandal, domar skandal när hv gjorde 2-2 är ett bevis på passion. grymt med buandet så fort fernholm hade pucken. men precis som jag vill se ett grymt djurgården lira "lirar hockey" med mycket, fräcka passningar och juste fysiskt spel, så tycker jag vi supportar ska nå upp till samma nivå. lite klass på passionen. ordet hora gör inte psykningen eller passionen starkare i budskapet till fernholm. det räcker med att fernholm har sålt sig. med samma fart och tyngd som ossi trycker upp någon i sargen, borde passionen visas på läktarna.

hur många minns från en av årets matcher mot södertälje, när deras klack svarade vår klacks budskap, ni kan dra åt helvete, med att vi kunde dra till linköping. lessen, men det var nog fan 1-0 till södertälje.

psykningen mot luleås klack, "luleå psssst pssst..." är ju elegant.

någon skrev att man vill stötta laget. klart man vill. men att dra ett medley med "hata hata ...." känns ju spontant som att den inte får igång laget när det är motvind på isen. då borde det snarare vara "ole ole..." eller johanssons järnkaminer, södergren... sånger med positivt drag som visar djurgårdshjärta.

i år har jag missat en match, och varje gång jag går hoppas jag på stämning. (önsketänkandet är järnkaminernas årliga satsning ska infinna sig varje dag). jag kan gå på hockey bara för att se lirare som ölvestad, c eklund, ottosson, danielsson, anger, eller hela djurgården och självklart för passionen på läktarna (för vad vore det utan den).

alla kan behöva en klapp på axeln. just nu borde dick få en ego boost av oss alla, så blir dif grymma inför slutspelet. ingen tvekan. dick axelsson har levererat sjukt fina mål och sådana kan läktarna få lirarna att åstadkomma. tror inte det behövs grova ord för det.

peace.
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

john vs världen skrev:men är riktigt fula svordomar ett bevis på passion för djurgården? jag är lessen, men jag får mer en känsla av ett ganska "futtigt" uttrycks sätt. det är klart det ska skrikas på längtarna, buas och visas känslor! det gör det mäktigt. att höra hela globen vråla skandal, domar skandal när hv gjorde 2-2 är ett bevis på passion. grymt med buandet så fort fernholm hade pucken. men precis som jag vill se ett grymt djurgården lira "lirar hockey" med mycket, fräcka passningar och juste fysiskt spel, så tycker jag vi supportar ska nå upp till samma nivå. lite klass på passionen. ordet hora gör inte psykningen eller passionen starkare i budskapet till fernholm. det räcker med att fernholm har sålt sig. med samma fart och tyngd som ossi trycker upp någon i sargen, borde passionen visas på läktarna.

hur många minns från en av årets matcher mot södertälje, när deras klack svarade vår klacks budskap, ni kan dra åt helvete, med att vi kunde dra till linköping. lessen, men det var nog fan 1-0 till södertälje.

psykningen mot luleås klack, "luleå psssst pssst..." är ju elegant.

någon skrev att man vill stötta laget. klart man vill. men att dra ett medley med "hata hata ...." känns ju spontant som att den inte får igång laget när det är motvind på isen. då borde det snarare vara "ole ole..." eller johanssons järnkaminer, södergren... sånger med positivt drag som visar djurgårdshjärta.

i år har jag missat en match, och varje gång jag går hoppas jag på stämning. (önsketänkandet är järnkaminernas årliga satsning ska infinna sig varje dag). jag kan gå på hockey bara för att se lirare som ölvestad, c eklund, ottosson, danielsson, anger, eller hela djurgården och självklart för passionen på läktarna (för vad vore det utan den).

alla kan behöva en klapp på axeln. just nu borde dick få en ego boost av oss alla, så blir dif grymma inför slutspelet. ingen tvekan. dick axelsson har levererat sjukt fina mål och sådana kan läktarna få lirarna att åstadkomma. tror inte det behövs grova ord för det.

peace.
Fruktansvärt bra snackat, även om jag fick anstränga mig för att förstå vad du menade på vissa ställen. Det där med hatandet när vi ligger under stör också jag mig på. Det är då vi ska elda på VÅRA spelare som mest och inte ägna oss åt motståndarna lika mycket.
Ulli

Sant

Inlägg av Ulli »

Jag är också grymt trött på det.

Vill inte ta med sin grabb på hockey. Samtidigt hört det till lite men folk får tänka sig för lite grand tycker jag.

På tal om folk på läktare som inte sköter sig. Kolla in den här artikeln på Sportstory.se.

Handlar om Djurgården fotboll i och för sig...

http://www.sportstory.se/articles/viewArticle.php?id=30
Användarvisningsbild
Jack Daniel

Inlägg av Jack Daniel »

Vi lever i en moralpanisk värld nuförtiden - när jag var liten så var man medveten om att gå på hockeymatch eller fotboll inte var samma sak som att gå på Gröna Lund eller bio.

Visst blir jag trött på folk som gapar aggressivt i tre perioder och bara skriker könsord, men låt personen hålla på. Det är antagligen hans ventilation i livet.
En del av saken med sport är chansen att ventilera känslor - även om folk även där har olika "talang" för saken.

Jag skulle ALDRIG ta med en liten dotter (om jag hade nån) på en hockeymatch och sitta i närheten av klacken. Då går jag på Astrid Lindgren värld istället.
jjonas

Inlägg av jjonas »

Jack Daniel skrev:
Jag skulle ALDRIG ta med en liten dotter (om jag hade nån) på en hockeymatch och sitta i närheten av klacken. Då går jag på Astrid Lindgren värld istället.
DIF-klacken hörs ju över hela arenan vet du väl? :wink:
Skriv svar