Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Donkels-3.0 skrev: 2022-06-15 06:00:09 Bjerselius håller inte för att lira i ett förväntat topplag i allsvenskan och som tur var så har ledande personer inom DIF Hockey dragit samma slutsats som undertecknad
Krävs ju verkligen inte mycket för att vara en extrakropp i HA. Men jag hade nog velat ha spelare med lite mer uppsida till ett billigt pris. Typ en Adam Hirsch från HockeyEttan som skulle kosta en spottstyver men vid bästa utfall gett oss 20 poäng.

Men jag gissar att KG tänker såhär - vi har såpass bra forwards att det inte kommer spela någon roll om vi behöver fylla på underifrån med juniorer. Sedan vid december/JVM så spetsar vi till med två toppforwards med kontrakt på några månader och avslutar säsongen och slutspelet med fyra toppkedjor. På det sättet kanske vi undviker HV-kaoset att gå upp till SHL med massa spelare på kontrakt som vi måste köpa ut. Inget jag själv håller med om då div 1 spelare med hög uppsida knappt kostar en spänn.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Djurgårdseken

Inlägg av Djurgårdseken »

Donkels-3.0 skrev: 2022-06-15 06:00:09 Bjerselius håller inte för att lira i ett förväntat topplag i allsvenskan och som tur var så har ledande personer inom DIF Hockey dragit samma slutsats som undertecknad
Inte ?
Men det gör Berglund såklart 🤣 eller hur...
Fredrik Claessons Järnkamimer
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Manijock »

Djurgårdseken skrev: 2022-06-15 09:56:25
Inte ?
Berglund har väl ett fint CV från HA väl? Betydligt bättre än Bjerselius iallafall som luktar Division 1. Nu hade jag dock nästan accepterat honom också. Vi behöver bredda med seniorer. Kahilainen hade varit perfekt där.
JiWe

Inlägg av JiWe »

Inte ?
Ser inte riktigt problemet med Emil Berglund. Han har en bra bit över 300 matcher på allsvensk nivå och sitter på exakt den typen av rutin vi kommer behöva. Ett par säsonger med bokstav på bröstet visar ju på bra egenskaper även off-ice.

Ingen poängspruta för all del men honom kommer vi ha stor nytta av tror jag.

Beträffande Berglund kontra Bjerselius så är det ju en nobrainer…
Djurgårdseken

Jim Morrison skrev: 2022-06-15 06:20:26
Krävs ju verkligen inte mycket för att vara en extrakropp i HA. Men jag hade nog velat ha spelare med lite mer uppsida till ett billigt pris. Typ en Adam Hirsch från HockeyEttan som skulle kosta en spottstyver men vid bästa utfall gett oss 20 poäng.

Men jag gissar att KG tänker såhär - vi har såpass bra forwards att det inte kommer spela någon roll om vi behöver fylla på underifrån med juniorer. Sedan vid december/JVM så spetsar vi till med två toppforwards med kontrakt på några månader och avslutar säsongen och slutspelet med fyra toppkedjor. På det sättet kanske vi undviker HV-kaoset att gå upp till SHL med massa spelare på kontrakt som vi måste köpa ut. Inget jag själv håller med om då div 1 spelare med hög uppsida knappt kostar en spänn.
Håller med.. Vi kan med ganska små medel få in en bra trupp spelare. Men att inte ens ha en full match trupp, 13 fw, på kontakt är en stor gåta.
Skulle tex Norman och Söderlund vara borta, eller liknande. Så tappar vi mer än en bra kedja. Vi tappar ganska stor slagkraft i 3 kedjor som blir sämre. Förmodligen klart sämre dessutom.
Och vilken sportchef går in i en säsong och inte räknar med att minst en fw eller Center är borta? MINST EN ALLTSÅ,

Visst låter planen som du skriver om bra, att man spetsar till det lagom till dubbel derbyt , för att sedan ha en grym trupp in till slutspelet. Men jag är bara människa och jag måste tvivla på det. Det låter inte som en idé KG har. Tycker att han nu visar en viss nonchalans mot vad som krävs. Förra året glömde vi bort att första halvan och mer därtill räknas det oxå.
Är det då ansvarsfullt och insiktsfullt att köra på 12 fw, varav hälften juniorer.

Östlund är grym talang. Men han såg ut som en vilsen knatte i SHL, visst nu är det HA, men vi ska inte räkna med att han eller Nilsson eller de andra okända J-20 som KOMMER att få spela klarar av HA. Det återstår såklart att se men jag tycker att man gör bäst i att utgå ifrån att det kommer bli jäkligt tufft för dom.
Och vi ska då alltså fylla på med mer sånt... Jag är tveksam
Puckey

Inlägg av Puckey »

Manijock skrev: 2022-06-15 10:03:33
Inte ?
Berglund har väl ett fint CV från HA väl? Betydligt bättre än Bjerselius iallafall som luktar Division 1. Nu hade jag dock nästan accepterat honom också. Vi behöver bredda med seniorer. Kahilainen hade varit perfekt där.
Ja, det verkar som att många glömmer att Berglund hade gått in i topp 6 i de flesta lagen i HA. Till och med Forsberg har haft en rätt fint produktion på den nivån. Angående Bjerselius ser jag det som att speltiden han redan fått på seniornivå är en större investering än vad en minimilön ett år till skulle vara. När det dessutom finns tecken (med en väldigt liten sample size..) på att han faktiskt kan producera i ligan efter lånet till Almtuna tycker jag att det vore värt ett försök när vi går in med en så tunn trupp. Det känns som att vi gick vidare från ett par spelare när vi trodde att vi skulle ha en bredare trupp, men likt folk varit inne på tidigare var nog chansen att signa Liss för bra för att stå över. En Bjerselius/Kahilainen på minimilön som inte motsätter sig att konkurrera som 12/13e FW skulle dessutom sätta lite press på juniorerna att inte bli för bekväma.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Tippar på att man droppar nåt namn i samband med medlemsmötet.
Djurgårdseken

JiWe skrev: 2022-06-15 10:04:17
Inte ?
Ser inte riktigt problemet med Emil Berglund. Han har en bra bit över 300 matcher på allsvensk nivå och sitter på exakt den typen av rutin vi kommer behöva. Ett par säsonger med bokstav på bröstet visar ju på bra egenskaper även off-ice.

Ingen poängspruta för all del men honom kommer vi ha stor nytta av tror jag.

Beträffande Berglund kontra Bjerselius så är det ju en nobrainer…
Precis, han har det för att han hör hemma i HA. Absolut gör han det. Han är en helt okej spelare Och vem som är kapten i Almtuna är inget jag värdesätter högt.
Jag tycker han är för liten, vilket i sig INTE är ett problem!! MEN det är en dålig kombination med långsam skridskoåkning, svårt att vinna närkamper, svårt att vinna pucken, förlorar insidan i defensiven vilket är jävligt farligt mm
En godkänd tekare och inte mycket mer enl mig. Han Försöker vara rivig men hinner aldrig riktigt fram för att det ska bli nått.

Jag hade mycket heller behållit Engsund. Eller någon liknande center. Förstår att han ville lämna när Fagervall envisades om att spela EB före Engsund.

Jag hoppas verkligen att Östlund åtminstone får chansen som center i början av serien. Där snackar vi talang, om han klarar det fysiska spelet är det verkligen en NO Brainer mellan honom och Berglund.
Och när om inte nu !??? Ska man ge honom chansen i SIN position?
Tyvärr tror jag att man ändå kommer envisas med att pressa in Berglund, till Vilket pris som helst, i laguppställningen. Och låta Östlund gå som vinge.
Om det blir så är det ett dåligt, fegt beslut. Här sitter man på En enorm talang, när exakt om inte nu i början av serien ska man ge honom chansen i hans rätta (!) position ? Fungerar det bra och han får självförtroende så kan han kanske tom komma ännu högre upp i hierarkin som center innan säsongen är över, så pass mycket talang har han ju. Även om det är osannolikt just i år.

Tycker inte att vi ska nöja oss med Berglund. Här ska inte tas in något som kan konkurrera ut honom. Det känns som en helig ko för KG.
Varför är det så ?

Och man måste få diskutera ALLA spelare, jag hör mycket gnäll om Bjerselius, så då passar jag på att ta upp andra.
peter johansson

Inlägg av peter johansson »

DIF kommer alltså fylla på med ytterligare 2 forwards efter seriestarten den 23 september så lugn bara lugn :wink: :wink:

https://hockeynews.se/articles/24912/
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

dr111DIF skrev: 2022-06-14 10:01:51
DIF_Soldier skrev: 2022-06-14 09:09:24
jsson skrev: 2022-06-13 22:56:08 Cederqvist hoppar över till Buffalo. Inte helt oväntat. Det är krut i den pojken.

Borde betyda lite cash in på dif-kontot?
LIF borde rätteligen inte få ett öre iaf. Ska de ha deg för att han har varit med på deras sommarträning?
Nej det måste protesteras högljutt om Leksand gör anspråk på något. Nya reglerna gäller från och med säsongen 22/23 vilket jag tolkar som från denna sillyn? Isåfall ska vi få 40% av 385000 dollar.
Nya avtalet gäller för spelare draftade i sommar och framåt.

DIF kommer mao få 40% av ca 260 000 dollar (kan variera lite grann beroende på ett par faktorer) för Filip. Dvs ca 104 000 dollar.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

John Terry skrev: 2022-06-15 13:10:31
dr111DIF skrev: 2022-06-14 10:01:51
DIF_Soldier skrev: 2022-06-14 09:09:24
jsson skrev: 2022-06-13 22:56:08 Cederqvist hoppar över till Buffalo. Inte helt oväntat. Det är krut i den pojken.

Borde betyda lite cash in på dif-kontot?
LIF borde rätteligen inte få ett öre iaf. Ska de ha deg för att han har varit med på deras sommarträning?
Nej det måste protesteras högljutt om Leksand gör anspråk på något. Nya reglerna gäller från och med säsongen 22/23 vilket jag tolkar som från denna sillyn? Isåfall ska vi få 40% av 385000 dollar.
Nya avtalet gäller för spelare draftade i sommar och framåt.

DIF kommer mao få 40% av ca 260 000 dollar (kan variera lite grann beroende på ett par faktorer) för Filip. Dvs ca 104 000 dollar.
Nästa säsong kan det bli total jackpot med fyra spelare som draftas i sommar och sajnar NHL-kontrakt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Jim Morrison skrev: 2022-06-15 06:20:26
Resonerar KG på det viset så lever vi farligt, som gjort för att misslyckas. Onödigt bra forwards, J20 spelare kan fylla på inga problem. Tss. Då säger jag redan nu att vi inte kommer gå upp första året.
Spela fult
Praetori

Inlägg av Praetori »

IIHFs jurister verkar ha givit besked angående KHL och man anser att man INTE kan hjälpa spelare att bryta kontrakt med lag i KHL.
De kan hjälpa till med transferkort osv om ryssarna strular men spelare som är bundna i befintliga kontrakt kan alltså inte förvänta sig någon utväg via IIHF.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
jsson

Inlägg av jsson »

Praetori skrev: 2022-06-15 15:55:28 IIHFs jurister verkar ha givit besked angående KHL och man anser att man INTE kan hjälpa spelare att bryta kontrakt med lag i KHL.
De kan hjälpa till med transferkort osv om ryssarna strular men spelare som är bundna i befintliga kontrakt kan alltså inte förvänta sig någon utväg via IIHF.
Fan vad bra... Inte.

Man bannlyser alltså Ryska landslaget från att medverka i IIHF-turneringar, men man tänker inte hjälpa icke-ryska spelare bort från klubbar i samma land?
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

jsson skrev: 2022-06-15 19:08:33
Praetori skrev: 2022-06-15 15:55:28 IIHFs jurister verkar ha givit besked angående KHL och man anser att man INTE kan hjälpa spelare att bryta kontrakt med lag i KHL.
Fan vad bra... Inte.

Man bannlyser alltså Ryska landslaget från att medverka i IIHF-turneringar, men man tänker inte hjälpa icke-ryska spelare bort från klubbar i samma land?
Japp. För att:

Det ena = enkelt utfört+moralpoäng på kontot
Det andra = kräver faktiskt arbete, moralpoäng redan intjänade

Det ska se så bra ut som möjligt med så liten insats som möjligt. Business as usual
Säg den glädje som varar
Låst