Hur bra är egentligen Elitserien

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Kall-El

Hur bra är egentligen Elitserien

Inlägg av Kall-El »

Flera skribenter härinne har vid ett antal tillfällen hävdat att elitserien är världens nästbästa serie i ishockey och att den därmed genom detta borde förtjäna mer publik. Efter att ha sett två matcher från ishockeyns CL känns detta påstående som ytterst tveksamt. MoDo blev fullständigt utspelat av ryska mästarna och hade laget inte slutat trampa på gasen efter 20 minuters spel hade siffrorna kunnat bli väldigt stora. För övrigt är undertecknad duktigt imponerad av Magnitogorsk. Vilken fart, vilken fläkt och hela tiden en tydlig spelidé. Hoppas Säcken satt och kikade på den matchen, som ryssarna spelade mot MoDo skulle jag vilja se att DIF spelade också. Snabba säkra uppspel från backarna och ständigt forwards i rörelse som tog emot pucken.

MoDo spelade idag igen och åkte på smisk med 4-1 mot ett lag från Slovakien. Samtidigt åkte Kärpät på stryk mot ett lag från Tjeckien. Det kanske är dags att uppdatera lite och börja fundera på vilken klass som elitserien håller. Bättre än den finska antagligen, men frågan är om vi slår Tjeckien och Slovakien. Ryssland är helt klart chanslösa mot.
Användarvisningsbild
dif rules
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av dif rules »

Grejjen är ju att vårat "elitserielag" tog VM-guld förrförra året(?) och därmed klassade väl media i alla fall det som att ES var mkt bra osv.

men det är ju som sagt när man tar dom 22 bästa i ett lag, annars om man tar ett pisslag som modo mot ett hyffsat ryskt/tjeckiskt lag så är modo vana med vårat serielunk som får våra matcher rätt tempolösa, och blir nog rätt chockade när dom möter ett fartfyllt lag, som e taggade 24/7.

Vi ser ju när DIF spelar dåligt så är Linkan inge svettig, men när vi spelar bra är han svettig, det tyder på skridskofattighet, och därmed inga bra matcher i ES förns i slutspel/upptakt innan slutspel.

Man kan ju spekulera mkt i hur bra ES egentligen är, men man kan nog aldrig komma fram till nått vetigt svar, såsom att blabla serie är bättre än blabla serie... Om man gemför bättre/bra ligor, inte iraks liga.

Ses på Måndag - Hata hata hata göteborg!
FULL FART FRAMÅT
HÄLL TÄTT BAKÅT

/vet att mitt användarnamn är lite emot reglerna
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

Svårt att säga, helt klart. Men i min mening så har Ryssland sen några år passerat Elitserien. Dock har vi den näst bästa ligan i Europa och den tredje bästa i världen.

En match behöver egentligen inte säga så mycket. Modo hade ett flertal spelare borta i matchen mot det slovakiska laget, bla. vilade Karol Krizan. Om de dessutom hade en dålig dag så är det inte konstigt att man förlorar.

Men om vi säger att det formstarkaste laget i Elitserien möter det formstarkaste Slovakiska, (och båda är hyfsat skadefria) i 10 matcher, så tror jag att Elitseriens lag vinner fler matcher. Jag tror vi är bättre helt enkelt.

Men som jag sa, en match säger ofta ingenting om nivån på två ligor. Därför föredrar jag en matchserie. Okej visst känns det mycket med 7 matcher men bäst av 5 är ett måste i min mening (I tex. Elitserieslutspel). I en turnering som denna tycker jag att man ska spela bäst av 3. Inte för att matcherna ska vara viktiga och dra massa publik utan för att få fram det bästa laget.
Användarvisningsbild
kaunisto
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av kaunisto »

I mina ögon är Elitserien världens 3:e bästa liga.
Jag tycker bara NHL och den Ryska ligan är bättre.
DJURGÅRN TILLS JAG DÖR!
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Väldigt svårt att jämföra, eftersom allt handlar ju bara om tillfälligheter... Ibland kan man ha en bra dag, ibland inte. Så är det ju.
ara

Inlägg av ara »

kaunisto skrev:I mina ögon är Elitserien världens 3:e bästa liga.
Jag tycker bara NHL och den Ryska ligan är bättre.
tycker elitserien är bättre än ryska, än så länge
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Otroligt svart att svara på den frågan.

Ska man räkna med bredden på ligan, spetskompetensen bland topplagen, hur stor mängd bland befolkningen som lirar hockey och det urvalsmaterial man således har att tillgå?

Elitserien är ibland pinsamt dålig om man jämför med NHL, men det är den liga vi har så varför jämföra med andra länder?
Bild

My name is Bautabröl, Brutus Bautabröl :D
Skriv svar