Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

DIF_Soldier skrev: 2022-06-02 10:33:54
Kan tycka att det är intressant hur det helt plötsligt ställs politiska krav på idrottsmän. Fick Marcus Berg nånsin skit för att han valde pengarna i Arabemiraten, eller Chippen Wilhelmsson i Saudi? Inte speciellt mycket rättigheter för kvinnor där va.

Var det någon som tyckte att svenska spelare borde lämnat NHL när USA stred i Irak? Afghanistan? Vietnam?

Jag drar inga politiska jämförelser eller ställningstagande i övrigt, tycker bara det är intressant hur det har blivit en grej helt plötsligt. Hela poängen med att idrotta handlar väl om att man kan skita i typ allt annat. Inte för att pissa på yrkesgruppen men det är väl inte många högskolepoäng bland hockeyspelare.

Är det för att det kan drabba Sverige för en gångs skull som man helt plötsligt bryr sig? Det är ju inte direkt som att Ryssland varit oproblematiska fram tills nu heller.
Jag tänker, bara för att IOK, FIFA osv alltid ”tittat bort” vid rätt tillfälle och sedan lagt sitt ekonomiska pussel i lugn och ro behöver ju inte betyda att det alltid kommer vara så

Det finns en brytpunkt för allt, det ingår liksom i ständig förändring

Det otroligt naivt 2022 och fortsätta säga att idrott och politik inte hör ihop, för det har det ju alltid gjort, vi har bara låtsas om att det inte gjort det
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Philly Flu
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Philly Flu »

Lee Harvey Oswald skrev: 2022-06-03 13:26:11
DIF_Soldier skrev: 2022-06-02 10:33:54
Kan tycka att det är intressant hur det helt plötsligt ställs politiska krav på idrottsmän. Fick Marcus Berg nånsin skit för att han valde pengarna i Arabemiraten, eller Chippen Wilhelmsson i Saudi? Inte speciellt mycket rättigheter för kvinnor där va.

Var det någon som tyckte att svenska spelare borde lämnat NHL när USA stred i Irak? Afghanistan? Vietnam?

Jag drar inga politiska jämförelser eller ställningstagande i övrigt, tycker bara det är intressant hur det har blivit en grej helt plötsligt. Hela poängen med att idrotta handlar väl om att man kan skita i typ allt annat. Inte för att pissa på yrkesgruppen men det är väl inte många högskolepoäng bland hockeyspelare.

Är det för att det kan drabba Sverige för en gångs skull som man helt plötsligt bryr sig? Det är ju inte direkt som att Ryssland varit oproblematiska fram tills nu heller.
Jag tänker, bara för att IOK, FIFA osv alltid ”tittat bort” vid rätt tillfälle och sedan lagt sitt ekonomiska pussel i lugn och ro behöver ju inte betyda att det alltid kommer vara så

Det finns en brytpunkt för allt, det ingår liksom i ständig förändring

Det otroligt naivt 2022 och fortsätta säga att idrott och politik inte hör ihop, för det har det ju alltid gjort, vi har bara låtsas om att det inte gjort det
Jag tycker man kan skilja på idrottsmannen och idrotten. Idrotten har under lång tid varit politisk. Men behöver idrottsmannen vara det? Denne idrottsman satsar 100% på en sak under en kort tid i sitt liv för att bli bäst. Om den stora tävlingen råkar vara placerad på en plats som idrotten bestämt, vad ska idrottsmannen göra åt det?

Nils van der Poel skötte det bra tycker jag. Åkte till OS, knep käft och vann. Deklarerade sedan sin synpunkt när han var hemma med medaljerna.

(OT: heter det idrottsperson idag, eller är vi OK med att man är en förenkling av människa?) :D
Difjs

Inlägg av Difjs »

Kg kommenterar att vi går in med dom 12 FWs vi har på kontrakt;
https://hockeynews.se/articles/24802/
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Difjs skrev: 2022-06-04 08:32:50 Kg kommenterar att vi går in med dom 12 FWs vi har på kontrakt;
https://hockeynews.se/articles/24802/
– Ja, och de känner vi oss väldigt trygga med. Kortsiktigt, om det är nån som blir sjuk eller är iväg så har vi ändå nån junior som vi kan köra med. Vi har lite planer på vad vi vill och vad vi tror framåt att vi skulle behöva, men då är det lättare att agera utifrån vad behovet är än att vi sitter på en massa extra.

Otroligt märkligt. Planen är alltså att ha 12 forwards och ersätta med juniorer under säsongen. Om någon sedan går sönder ska vi därefter gå ut på marknaden och hoppas att precis den spelartypen finns tillgänglig under säsong?

Vi ska inte sitta på massa extra? Har KG följt en enda säsong någonsin? Jag tror vi blir det första laget som går in med exakt antal forwards samt har det här tänket öht. Jag tycker att det är vårdslöst.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
jensa öhling #11

Inlägg av jensa öhling #11 »

Det känns vågat och dumt. Kan ju göra att vi tvingas slita på nyckelspelare och spela som även när de har skavanker. Risken är att de då är slitna när det ska avgöras.

Vad har vi för juniorer underifrån att fylla på med?
Difjs

Inlägg av Difjs »

jensa öhling #11 skrev: 2022-06-04 09:21:46 Det känns vågat och dumt. Kan ju göra att vi tvingas slita på nyckelspelare och spela som även när de har skavanker. Risken är att de då är slitna när det ska avgöras.

Vad har vi för juniorer underifrån att fylla på med?
Precis. Detta kan ju t.o.m vara avgörande att vi faller på målsnöret när det ska avgöras.
Det känns ju väldigt tunt att vi ska fylla på med juniorer när vi redan har fyra st som ska skolas in i senior hockeyn.
Vet inte heller vad det finns för namn underifrån som är mogna nog för att kastas in redan nu?

Det hade gått å väl dugit med att värva en som William Wiå. Kan ligan och är med och slåss om sista forwardsplatsen.
Djurgårdseken

Inlägg av Djurgårdseken »

Dåligt av KG att inte ha minst 13fw på kontrakt tycker jag. Orkar inte berätta alla "därför att" men dom är väldigt (!) många.
Jag hoppas han vet vad han gör. Jag kommer iaf ihåg vad han sa innan serien mot Timrå som visade sig vara en gigantisk fel analys..
-Det ska väl bli jävligt svårt att slå oss i fyra matcher. 0-4.

Vilka J 20 är kvar ?.som skulle kunna klara av HA.
Jellvik? Lagercrantz ( eller vad han heter ) ?
Fredrik Claessons Järnkamimer
Puckey

Inlägg av Puckey »

Djurgårdseken skrev: 2022-06-04 10:07:33 Dåligt av KG att inte ha minst 13fw på kontrakt tycker jag. Orkar inte berätta alla "därför att" men dom är väldigt (!) många.
Jag hoppas han vet vad han gör. Jag kommer iaf ihåg vad han sa innan serien mot Timrå som visade sig vara en gigantisk fel analys..

Jellvik ska nog spela collegehockey i höst. Risky business av KG, hade gärna haft kvar Bjerselius nu.
Djurgårdseken

Vi saknar en Bergfors eller en Hank på forward sidan för att kompletta. Otroligt Svårt att förstå hur man inte väljer att åtminstone ha 13fw på kontrakt.. Då har man en FULL match trupp.. blir inga jättemånga över då , kg ?
Djurgårdseken

Puckey skrev: 2022-06-04 10:24:01
Djurgårdseken skrev: 2022-06-04 10:07:33 Dåligt av KG att inte ha minst 13fw på kontrakt tycker jag. Orkar inte berätta alla "därför att" men dom är väldigt (!) många.

Jellvik ska nog spela collegehockey i höst. Risky business av KG, hade gärna haft kvar Bjerselius nu.
Ok 👍🏻

Har vi någon fw i J-20 med god fysik som gjort det bra ?
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Vi kommer göra som HV. Ha en starttrupp som inte är helt komplett. Sen kommer vi utvärdera vad vi verkligen behöver. Han har en kakburk med pengar. Ser behovet, men väljer att avvakta för att se vad behovet egentligen kommer vara så att vi spenderar pengarna väl.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Fullständig idioti. Trodde KG varit med ett tag..
Spela fult
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

:!:
Andspe skrev: 2022-06-04 14:54:40 Vi kommer göra som HV. Ha en starttrupp som inte är helt komplett. Sen kommer vi utvärdera vad vi verkligen behöver. Han har en kakburk med pengar. Ser behovet, men väljer att avvakta för att se vad behovet egentligen kommer vara så att vi spenderar pengarna väl.
Precis. + gedigen stomme som kan breddas med lån. Det är 3:e, 4:e kedje-bredd som ska komplettera på kort sikt - inte absolut spets även om det är bra att det finns plats till det på spurten.

Tycker inte att detta går att jämföra med situationen i höstas, när Jocke skickade tre junior-backar och några allsvenska dito land och rike runt.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Andspe skrev: 2022-06-04 14:54:40 Vi kommer göra som HV. Ha en starttrupp som inte är helt komplett. Sen kommer vi utvärdera vad vi verkligen behöver. Han har en kakburk med pengar. Ser behovet, men väljer att avvakta för att se vad behovet egentligen kommer vara så att vi spenderar pengarna väl.
Problemet är ju att marknaden är avsevärt tunnare mitt under säsong och det är inte bara att välja och vraka vad laget behöver när vi väl är igång. I slutet kanske - men vi riskerar att bli drabbade tidigt och under säsongens gång.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2022-06-04 15:51:45
Problemet är ju att marknaden är avsevärt tunnare mitt under säsong och det är inte bara att välja och vraka vad laget behöver när vi väl är igång. I slutet kanske - men vi riskerar att bli drabbade tidigt och under säsongens gång.
Normalt sett ja, men omvärldsläget nu tyder på mycket fallfrukt i augusti. Sen är vi gud förbjude i HA men det gör det mycket lättare att lösa kortsiktiga breddförstärkningar än i SHL där allt måste komma från utlandet. Vår stomme på FW är med god marginal bästa någonsin på förhand i HA. Fin passning till våra j20-spelare också att det finns platser att slåss för i sommar.
Låst