Buford skrev: ↑2022-03-31 11:04:16
Skulle det inte finnas någon som helst chans att t.ex Brodin och Krüger mfl kan tänka sig att i alla fall spela en säsong i syfte att gå upp igen om vi åker ur? Jag vet att det inte är välgörenhet dom bedriver, men som ett sätt att ge lite tillbaka... Ni vet nog hur jag tänker!
Jag tror det finns en chans absolut.
Det var Sanny & Svensson inne på också för någon vecka sedan.
De börjar komma upp till åren och vill hem till Stockholm. Tänker att 4-årskontrakten kanske bli 1-2 år istället om fokus blir att gå upp direkt.
Jag tänker såhär, om tanken är att avsluta i DIF, så borde det ju inte spela någon roll vilken serie det är, dock tror jag det handlar om pengar, kan vi matcha samma lön som dom skulle haft vid SHLspel så ser jag inte överhuvudtaget vad som skulle göra det mindre lockande. Kämpa för att ta oss upp igen och bli hjältar eller harva i mitten/botten av SHL? No brainer tycker jag...
Det svåra blir att matcha lönerna...
Vid SHL spel får vi ca 55-60miljoner i tv pengar per säsong, i allsvenskan ca 3miljoner...
Och det är nog inte orealistiskt att både brodin och krüger kan tänkas vilja ha nära på 3m per säsong i shl då båda nog kan räknas med topspelare i ligan.
Brodin på ca 250k i månaden? Jag älskar Brodin, men nej tack. Haha. Hoppas inte han ligger där.
Första året har man ju också fallskärmen.
Sen tror jag som sagt att det beror på ålder, meriter och erfarenheter. Men vi får se.
Svårt att säga vad som är rimligt, lönesättningen SHL kontra schweiz är ju rätt ojämn så att säga.
HVs fallskärm i fjol låg på 6m enligt någon svd artikel, någon tidigare hittade jag något om 12m så verkar vara lite luddigt där också.
Detblir3poäng skrev: ↑2022-03-31 15:00:00
Vad ligger fallskärmen på nu när man åker ur?
Vi får 10mkr i ligabidrag i HA istället för 60 i SHL.
Yes, och första året 6 miljoner i fallskärmen.
Sen måste man ju också komma ihåg att utgifterna är mindre i Hockeyallsvenskan. Även om det är en dyster läsning såklart.
Citerar mig själv här men vi kan ju vända på det också.
Bara för att en klubb går upp till SHL så innebär ju inte detta att man kan signa 4 toppkedjor direkt för att ligabidraget ökar med 40-50 miljoner. Det är ju ökade kostnader i precis allting runt om, precis på samma sätt som att det är minskade kostnader om du glider ur.
Skit i att tänka att någon gammal spelare ska komma och rädda oss om vi åker ur. Det är bara en bonus i såfall.
Se till att börja göra rätt med scouting istället och göra det noggrant och grundligt från Djurgårdens egen sida.
Hitta guldkornen som kan utvecklas och vara med på resan upp igen.
Lekkerimäki, Öhgren, Östlund och Odelius ,mfl kommer bli draftade så var dom spelar nästa säsong kommer deras NHL-klubbar bestämma. Jag skulle inte räkna med någon utav dem.
Som tur i oturen för oss så ritas hockeykartan om nu och bra spelare kommer "rinna" nedåt i divisionerna. Även om det också såklart gagnar oss mycket mer om vi är kvar i SHL.
Vill Tobias Lindström Lämna Norge? Har Tobbe Lindberg vaknat till liv i Tjeckien??
Börja scouta det själva och jobba strukturerat. Sluta lita på agenternas ögon och trötta gamla NHL-Scouter.
Jag ser det så här, om inte Krüger och Brodin ansluter trots spel i Allsvenskan så har dom inget hjärta för klubben.. och då kan dom gott vara någon annanstans. Dom har tjänat sina pengar (Krüger mer än Brodin dock) och kan gott och väl hjälpa deras klubb upp i finrummet igen om det skulle behövas. Annars är man knappt vatten värd. Punkt.
Som Buford skrev, om vi skulle åka ur så ser man vilka som sitter med det riktiga hjärtat för klubben. Dom har allt råd att lira till en lägre lön i en eller två säsonger. Dom kan ju alltid få någon bonus om man lyckas gå upp.
daaviid skrev: ↑2022-03-31 16:24:31
Jag ser det så här, om inte Krüger och Brodin ansluter trots spel i Allsvenskan så har dom inget hjärta för klubben.. och då kan dom gott vara någon annanstans. Dom har tjänat sina pengar (Krüger mer än Brodin dock) och kan gott och väl hjälpa deras klubb upp i finrummet igen om det skulle behövas. Annars är man knappt vatten värd. Punkt.
Som Buford skrev, om vi skulle åka ur så ser man vilka som sitter med det riktiga hjärtat för klubben. Dom har allt råd att lira till en lägre lön i en eller två säsonger. Dom kan ju alltid få någon bonus om man lyckas gå upp.
Så resonerade JE också......Spela billigt om du har hjärta eller hjälp någon annan klubb att spela ned oss i skiten. Att vara ishockeyspelare är en kort karriär och barnens framtid tänker iaf jag på när jag väljer arbetsgivare. Jag håller med om att man kan spela lite billigare för oss en för en annan klubb i SHL för där kan det inte skilja så mycket. Men ta Krüger, Vad kan han ha i Schweiz 800k i månaden? (kan vara helt ute och cykla här) + jävligt mycket förmånligare skattemässigt. Jämfört med typ 100-150 Brutto i HA.... Välj oss Marcus annars har du inget hjärta......Välj Schweiz Krüger, annars har du ingen hjärna.
Så resonerade JE också......Spela billigt om du har hjärta eller hjälp någon annan klubb att spela ned oss i skiten. Att vara ishockeyspelare är en kort karriär och barnens framtid tänker iaf jag på när jag väljer arbetsgivare. Jag håller med om att man kan spela lite billigare för oss en för en annan klubb i SHL för där kan det inte skilja så mycket. Men ta Krüger, Vad kan han ha i Schweiz 800k i månaden? (kan vara helt ute och cykla här) + jävligt mycket förmånligare skattemässigt. Jämfört med typ 100-150 Brutto i HA.... Välj oss Marcus annars har du inget hjärta......Välj Schweiz Krüger, annars har du ingen hjärna.
Så sant… tyvärr kanske man får säga. Tiden då stomme-spelare lirade 10-15 år i klubben för att sen få ett pappersvändarjobb hos nån stor sponsor efter karriären är förbi. Skulle gärna önska att jag har fel men blir nästan misstänksam om en för bra spelare går ner i lön så mycket och lirar med oss i HA. Men har gärna fel som sagt…
Jämför inte mig med JE för fasen. Men nej, jag håller inte med. Hur mycket hade grabbarna tjänat på sin hockey om dom inte hade fått sin hockeyuppfostran i DIF? Betala tillbaka. That's it.
Och självklart finns det inte några Ottosson, Falk eller Fimpen kvar.. men ge något tillbaka till klubben som gjorde att du fick en fin karriär. Brodin kanske inte så mycket i denna jämförelse, men Krüger definitivt. Brodin gick visserligen också genom juniorleden i klubben.. så han bör betala tillbaka.