Säsongen 21/22

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av #10 »

Lördag 26 mars börjar eländet….
Användarvisningsbild
emilin
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av emilin »

Donkels-3.0 skrev: 2022-03-15 22:15:05
daaviid skrev: 2022-03-15 22:09:33
Donkels-3.0 skrev: 2022-03-15 21:36:53
Mattias_87 skrev: 2022-03-15 21:13:25 Hoppas ni hänget på låset när "Kvalkortet" släpps. Spännande :roll:
Nope, dom kan få mitt säsongskort tänker inte se en match till med det här skitlaget
Du påminner en hel del om någon.. ja just det.. Wennerholm.
My choice, och jag kommer dessutom lösa in mina pepinsaktier om vi åker ut då jag anser att föreningen grovt misskött sig och jag tänker inte plåga igenom en vända till i allsvenskan.,
Bara att gratulera till förmågan att lägga locket på när det inte stämmer överens med ens önskemål, tyvärr har jag inte den förmågan, kommer garanterat sitta framför tvn om 30 år och svära fundera på vad fan vi gör för fel som inte lyckas ta oss tillbaka till finrummet( om vi nu skulle åka ut)
Om hjärtat pallar vill säga, farsan har tyvärr( inte eget val) blivit tvungen att välja bort live matcher just på grund av sitt hjärta, tur det finns text tv, får väl bli det om hjärtat slutar fungera som det ska. Oavsett vad så kommer man bli så illa tvungen att plåga sig igenom alla möjliga motgångar, Djurgårdare är inte något man blir, det föds man till, ett kall som inte bara går att lägga på hyllan och plocka fram lite då och då när det passar.
Så ser jag på det och det är min börda att bära :?
förevigtdjurgården
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av förevigtdjurgården »

Hur ser det ut med att streama via CMORE utomlands? Fungerar det utan någon fullösning?
25/4-2025
sensei
Kontakt:

Säsongen 21/22

Inlägg av sensei »

förevigtdjurgården skrev: 2022-03-15 22:58:50 Hur ser det ut med att streama via CMORE utomlands? Fungerar det utan någon fullösning?
Det kan bli knepigt dessvärre. Eventuellt kan något VPN funka. Men de gör sitt bästa för att spärra VPN, bland annat det jag använder.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Nattuggla_

Säsongen 21/22

Inlägg av Nattuggla_ »

Jag skrev imorse att det kanske var lika bra att ta 0 poäng för att kunna förbereda sig på kval etc. Sen sitter man där ändå och är svinförbannad redan efter första perioden.

Nu har Fagervall och tränarna ett massivt jobb framför sig. Framförallt pga att vi bara har en kedja som fungerar ihop, och nu har till och med den börjat bli osynlig.

För guds skull, vill vi klara av ett kval, flytta bort Eklund från centerpositionen. Fattar inte att alla ser det utom JF, det fungerar inte.
Vi kan inte låta två naturliga centrar få gå som FW, och dessutom se helt vilsna ut, för att fortfarande försöka klämma in Eklund. Nu har vi Rensfeldt, Poirier, Strandberg och Engsund/Berglund. Det räcker så.

Sen är det ganska tydligt att vi behöver träna PP. Det är pinsamt att titta.
Nattuggla_

Säsongen 21/22

Inlägg av Nattuggla_ »

Som jag minns kvalet mellan HV71-Brynäs så spelade Brynäs med en helt annat desperation. Man täckte skott, man slet i varenda byte. Sånt som emellanåt låter väldigt klyschigt.
Detta kan man också se i statsen från den matchserien. HV71 var väldigt ineffektivt men Brynäs motsatsen, förstnämnda hade fler skott på mål och en Corsi på nästan 61% sett till matchserien. En kul notering är att Brynäs blockerade 105 skott, och HV71 bara 56. Sådant som spelar stor roll i slutändan, man spelade sådär hela tiden.

Jag har själv petat mycket på statistiken senaste matcherna men det fetstilta ovan är nog desto viktigare.

Timrå har en förstakedja som är snuskigt bra.
Special Teams blir också extremt viktigt. Ty Rattie har gjort 12 mål i PP (totalt 12+9), det är 21 poäng i spelformen. Närmast har vi Filip Cederqvist på 6 mål (totalt 6+4).
Överlag så är vi sämst i PP och har ett dåligt BP. Timrå har ett bra PP och ett helt okej BP. Det är inte jättekul på förhand.
Målvaktssidan, där är vi bättre, helt klart.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2022-03-16 08:48:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 21/22

Inlägg av klintan85 »

Nattuggla_ skrev: 2022-03-15 21:54:21
klintan85 skrev: 2022-03-15 21:24:20 Formen har helt försvunnit helt plötsligt spelar de lika tafatt med massa misstag igen. Och detta powerplay är nog det sämsta man har sett och kan bli fällande i kvalet. Nu kommer man också säkert bli sist och missa hemmaplanfördel. Denna säsong har bara varit en enda lång mardröm och som det känns nu så kommer den bara fortsätta.
Vi har aldrig haft en bra form. Vi flaxade till och tog ett par turliga vinster.

Folk måste förstå att skillnaden mellan Malmö och Djurgården är att Malmö var ett topplag hela tiden, men som bara behövde göra små justeringar för att få resultaten med sig. Djurgården är inget topplag och är inte bättre än det vi såg ikväll.
Nej bara tur var det inte när man var SHLs bästa lag på de 15 senaste matcherna om man bortser från de sista matcherna. Man kan klaga på dem men man ska också ge dem beröm när de förtjänar det. DIF avslutning av säsongen har varit otrolig och man har aldrig givit upp fast man låg så långt efter så gav man sig chansen ändå. Allt detta är Jockes fel. Alltid oavsett.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Säsongen 21/22

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Nattuggla_ skrev: 2022-03-15 23:17:55
Så här långt in i säsongen hjälper det knappast att nöta in fler varianter

Allt handlar om att inte krama klubban så hårt, lägga puckar på mål med skymning, närvara vid returer.......Och att undvika BP
Senast redigerad av Lee Harvey Oswald den 2022-03-16 09:59:18, redigerad totalt 1 gånger.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av #10 »

Tror jag drar själv till fjällstugan sista veckan kvalet går av stapeln, känner att det skulle vara skönt oavsett utgång att vara ensam och rensa tankarna, kruxet är bara att om det blir en 7e avgörande match så har resten av familjen och ytterligare 1 familj kommit dit…
Nattuggla_

Säsongen 21/22

Inlägg av Nattuggla_ »

Lee Harvey Oswald skrev: 2022-03-16 09:16:32
Nattuggla_ skrev: 2022-03-15 23:17:55
Så här långt in i säsongen hjälper det knappast att nöta in fler varianter

Allt om att inte krama klubban så hårt, lägga puckar på mål med skymning, närvara vid returer.......Och att undvika BP
Vi behöver verkligen inte nöta fler varianter. Men vi kan börja med att spela med rätt spelare och träna på de varianter vi har. Senaste 10 matcherna har vi 3,45% (på 29 försök, 4:e flest av alla), men vi låg ändå över 20% från September till December och en viss period runt 25% under säsongen. Något är ju väldigt fel.

Vi skjuter mycket i PP, 46 SOG på samma period som räknat ovan, det är 4:e bäst tillsammans med just Timrå.
Gelinas har skjutit 11 av dem, men då gäller det ju att vi är starka framför mål också, på eventuella returer och styrningar.
Nattuggla_

Säsongen 21/22

Inlägg av Nattuggla_ »

Har ingen aning om hur jobbet bakom kulisserna ser ut och om man ens har någon klar för kommande säsong. Men om K-G har en assisterande så kanske den kan kliva in nu? Med lite tips och små justeringar till Fagervall från en annan synvinkel, dvs någon som tittat utifrån.

Behöver inte vara fel.
Ta hjälp av någon som är skicklig på special teams. Sådant folk kan ju agera rådgivare.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 21/22

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Med några timmars distans vill jag ändå våga se några positiva saker.

- Bättre att bli kvalklart igår än att som senast det begav sig i sista minuten i sista omgången, typ.
Efter hemmatorsken mot Miffen har nog ändå de flesta fattat vartåt det lutat.

- Ska vi ändå kvala känns det bra att gå in i det med Fagervall, Salak och Dick i laget. Att Dick och Salak var bäst i laget igår under årets hittills viktigaste match säger väldigt mycket.

- Det ser ut att bli Timrå vi möter. Absolut ingen enkel match. Jag tycker de till stora delar varit spelförande mot oss de senaste matcherna.
Men jag vill påstå att vi har klart större chans mot dem än mot Miffen. Jag vill också påstå att vi har en större bredd i laget ifall det blir en lång matchserie. Tycker också att vi har fler spetsar i vårt lag. Till deras fördel är deras pp, kanske har de något mindre press på sig även om vi nog tror lite väl mycket om vår egna storhet här, de vill hålla kvar bygdens lag till varje pris lika mycket som vad vi vill vinna.

Det här kan såklart sluta i glädjeyra eller sorg. På förhand 50-50. Det lag som kan få det psykologiska övertaget (som Brynäs lyckades med ifjol) har stora chanser att hålla sig kvar i SHL. Kan handla om att skjuta stolpe in i sudden eller stolpe ut.

Personligen har jag på något vis accepterat att vi troligen är på väg ur, 50-50 känns som väääääldigt dåliga odds när en SHL-plats står på spel.
Däremot är det tungt att se sina söner vara så nedstämda. Nästan så jag ångrar att jag en gång öppnade upp deras hjärtan för Djurgården.
Tvivlar på att de kommer få tillbaka samma lycka som jag fått uppleva genom tiderna. De har varit med om 2 degraderingar och 1 respektive 2 finalförluster. Glädjen när vi gick upp igen var däremot fullständigt obegripligt stor. :D

Kämpa DIF.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Manijock

Säsongen 21/22

Inlägg av Manijock »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-03-16 10:48:39 Med några timmars distans vill jag ändå våga se några positiva saker.

- Bättre att bli kvalklart igår än att som senast det begav sig i sista minuten i sista omgången, typ.

- Ska vi ändå kvala känns det bra att gå in i det med Fagervall, Salak och Dick i laget. Att Dick och Salak var bäst i laget igår under årets hittills viktigaste match säger väldigt mycket.

- Det ser ut att bli Timrå vi möter. Absolut ingen enkel match. Jag tycker de till stora delar varit spelförande mot oss de senaste matcherna.
Men jag vill påstå att vi har klart större chans mot dem än mot Miffen. Jag vill också påstå att vi har en större bredd i laget ifall det blir en lång matchserie. Tycker också att vi har fler spetsar i vårt lag. Till deras fördel är deras pp, kanske har de något mindre press på sig även om vi nog tror lite väl mycket om vår egna storhet här, de vill hålla kvar bygdens lag till varje pris lika mycket som vad vi vill vinna.

Det här kan såklart sluta i glädjeyra eller sorg. På förhand 50-50. Det lag som kan få det psykologiska övertaget (som Brynäs lyckades med ifjol) har stora chanser att hålla sig kvar i SHL. Kan handla om att skjuta stolpe in i sudden eller stolpe ut.

Personligen har jag på något vis accepterat att vi troligen är på väg ur, 50-50 känns som väääääldigt dåliga odds när en SHL-plats står på spel.
Däremot är det tungt att se sina söner vara så nedstämda. Nästan så jag ångrar att jag en gång öppnade upp deras hjärtan för Djurgården.
Tvivlar på att de kommer få tillbaka samma lycka som jag fått uppleva genom tiderna. De har varit med om 2 degraderingar och 1 respektive 2 finalförluster. Glädjen när vi gick upp igen var däremot fullständigt obegripligt stor. :D

Kämpa DIF.
Just detta kändes dock förutsägbart. Att det "bara" va dem två som lyfte sig. Vi har ju byggt ett lag med en kraftig majoritet psykiskt svaga personer, som är jättebra när det det är medvind. Men så fort det blåser emot, sätter man sig ner och tjurar. Sörensen, Cederqvist, Rhett, Gragnani är bara några av dessa som fan måste sluta se ut som de tappat godisklubban. Dick blir alltid förbannad på rätt sätt, vilket leder till att han spelar bättre. Salak har samma tendenser!

För att detta ska sluta väl måste våra spelare älska situationen. Gå igång på att alla vill ha ut oss. Gå igång på att media kommer granska varenda jävla situation med pannlampa. Jag ser inte det hända! Vi har blivit motbevisade så jävla många gånger. Så fort det börjar lukta do or die-situation är det sköldpaddan och tjuriga DIF som visar sig. "Buhu domaren är dålig. Sylvegård är elak. Alla är så taskiga. Buuuhuu". Fan täpp igen den där tandlösa rövkäften Sylvegård har genom att näta, vinna och flina sen sopan i fejset! Istället, blir det precis tvärtom. Vi blir hånade och häcklade inför allmän beskådan. Det om något, äcklar mig med det här laget. Att vi är hela Hockey-Sveriges skrattkälla!

Summa summarum.... Det räcker inte med två slutspelsspelare för att vinna en serie! Jag lever på det lilla liiiiiiiilla hoppet som finns. Vinner vi kvalet kommer det kännas bättre än guld. Men hur FAN ska det kunna hända?
Användarvisningsbild
supreme

Säsongen 21/22

Inlägg av supreme »

Manijock skrev: 2022-03-16 11:07:26
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-03-16 10:48:39 Med några timmars distans vill jag ändå våga se några positiva saker.

Kämpa DIF.
Just detta kändes dock förutsägbart. Att det "bara" va dem två som lyfte sig. Vi har ju byggt ett lag med en kraftig majoritet psykiskt svaga personer, som är jättebra när det det är medvind. Men så fort det blåser emot, sätter man sig ner och tjurar. Sörensen, Cederqvist, Rhett, Gragnani är bara några av dessa som fan måste sluta se ut som de tappat godisklubban. Dick blir alltid förbannad på rätt sätt, vilket leder till att han spelar bättre. Salak har samma tendenser!

För att detta ska sluta väl måste våra spelare älska situationen. Gå igång på att alla vill ha ut oss. Gå igång på att media kommer granska varenda jävla situation med pannlampa. Jag ser inte det hända! Vi har blivit motbevisade så jävla många gånger. Så fort det börjar lukta do or die-situation är det sköldpaddan och tjuriga DIF som visar sig. "Buhu domaren är dålig. Sylvegård är elak. Alla är så taskiga. Buuuhuu". Fan täpp igen den där tandlösa rövkäften Sylvegård har genom att näta, vinna och flina sen sopan i fejset! Istället, blir det precis tvärtom. Vi blir hånade och häcklade inför allmän beskådan. Det om något, äcklar mig med det här laget. Att vi är hela Hockey-Sveriges skrattkälla!

Summa summarum.... Det räcker inte med två slutspelsspelare för att vinna en serie! Jag lever på det lilla liiiiiiiilla hoppet som finns. Vinner vi kvalet kommer det kännas bättre än guld. Men hur FAN ska det kunna hända?
Jag vet inte riktigt om jag håller med om detta... Tycker laget generellt visat styrka på att inte rasa ihop som man gjort tidigare under säsongen. De senaste 15 matcherna har vi gjort första målet vid endast 5 tillfällen, fått jaga från underläge vid 17 tillfällen men ändå vunnit 9 matcher och skrapat ihop en snittpoäng på 1,80. Denna snittpoäng över en hel säsong skulle gett oss en tredjeplats i SHL.
Lägg därtill att vårt PP fullständigt havererat under denna period med svaga 16,33% sista 15 och klappusla 3,45% sista 10. Alltså har målen kommit i 5v5, där vi förvisso överpresterat en aning sett till de chanser vi skapat.

Men å andra sidan... De matcher vi spelat som sämst sista tiden är de som betytt som mest.

Jag vet ännu inte var jag kommer landa känslomässigt innan allt helvete drar igång nästa lördag. Är så less på hockey och vill bara bli av med denna säsong. Ändå göder jag hoppet och klamrar mig fast vid att vi bitvis har en statistisk fördel gentemot Timrå, vi har över tid en bättre trend och vi har "bättre" spelare.
Samtidigt är jag rädd att moralen fått pyspunka i gruppen, att PP inte kommer lossna, att energin har tagit slut, att tyngden av kvalspel blir för stor...
Senast redigerad av supreme den 2022-03-16 11:58:07, redigerad totalt 1 gånger.
Nattuggla_

Säsongen 21/22

Inlägg av Nattuggla_ »

Med lite distans hos mig med, absolut. Bättre så än att falla på målsnöret i sista omgången.

Skillnaden jag ser är att de levererar hela tiden. LaLeggia, Hanzl och Rattie och nu även Paigin. Våra gör inte det. Sörensen kan vara SHLs bästa spelare vissa stunder men sedan visar han noll nästa match. Rakhshani är inte mer än OK denna säsong, även om han i normala fall bör spela Topp-6, Eklund kommer inte göra nytta som center, han måste ut som fw.
Sen är det ju nu Axelsson ska vara som bäst, och den kedjan igår var faktiskt helt okej. Man kan ju hoppas att de hittar tillbaka till gammal slutspelsform nu lagom till de viktiga matcherna.

Men Salak slår ju Johansson alla dagar i veckan dock.
Skriv svar