Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2022-02-07 14:17:44 Jag tror att det kommer bli väldigt svårt att få in något bra. Eller ens något okej.
Jo men det är väl lite det spåret jag är inne på. Har vi lyxen att tacka nej ens? Vi måste ha in en center som kan klara av att centra en andralina i SHL. Kan vi ha skyhöga krav med en vecka kvar till deadline?

Nu har den ju ändå öppnat upp sig litegrann. Och visst, det är väl en del pengar också kanske men fan. Har svårt och tro att Spooner eller Macek, bara för att nämna de som är med i artikeln, göra ett sämre jobb än Bjerselius?
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-02-07 14:15:29 K-G om KHL och öppningen:
https://hockeynews.se/articles/23019/

Vet inte om han bara spelar dum för att inte avslöja för mycket men ena sidan så klagar man på att marknaden är tunn. Nu när det har öppnat upp sig så snackar han ner kvalitén ganska rejält. Spooner och Macek är tydligen tröga, men man kollar i Finska Ligan.
Det låter lite knäppt tycker jag.

"– Vi har tittat lite i de där laguppställningarna i ett tidigare skede också. Vi håller på. Det är några fler namn, men inte jättemånga."
"– Det finns några, men det är liksom inte wow, säger K-G Stoppel."

Kan väl hålla med om att det inte är några drömnamn, men samtidigt: Sen NÄR har vi förstatjing på drömnamn? Aldrig. Vi har ändå inte resurserna eller ryktet att ta in Zaar, Rundblad, Hrivik etc. Det tåget har gått för längesen.
Han förklarar ju varför...

– Åter igen, har de varit ett antal år i KHL och i bottenlag, de är tempofattigta Vi såg det på (Peter) Holland. En tempofattig hockey

Dvs de spelare som nu släpps är från de sämsta lagen i KHL (och KHLs sämre lag håller inte ens SHL-klass). KHL är dessutom en långsammare liga än SHL och därmed är det inte nödvändigtvis spelare som vi är intresserade av.

Om man gjort 40poäng i Div1 tex så betyder ju inte det att man skulle tillföra något i SHL och detsamma kan sägas om väldigt många KHL-lirare från den undre halvan.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2022-02-07 14:25:45

Vet inte om han bara spelar dum för att inte avslöja för mycket men ena sidan så klagar man på att marknaden är tunn. Nu när det har öppnat upp sig så snackar han ner kvalitén ganska rejält. Spooner och Macek är tydligen tröga, men man kollar i Finska Ligan.

"– Vi har tittat lite i de där laguppställningarna i ett tidigare skede också. Vi håller på. Det är några fler namn, men inte jättemånga."

Kan väl hålla med om att det inte är några drömnamn, men samtidigt: Sen NÄR har vi förstatjing på drömnamn? Aldrig. Vi har ändå inte resurserna eller ryktet att ta in Zaar, Rundblad, Hrivik etc. Det tåget har gått för längesen.

– Åter igen, har de varit ett antal år i KHL och i bottenlag, de är tempofattigta Vi såg det på (Peter) Holland. En tempofattig hockey

Dvs de spelare som nu släpps är från de sämsta lagen i KHL (och KHLs sämre lag håller inte ens SHL-klass). KHL är dessutom en långsammare liga än SHL och därmed är det inte nödvändigtvis spelare som vi är intresserade av.

Om man gjort 40poäng i Div1 tex så betyder ju inte det att man skulle tillföra något i SHL och detsamma kan sägas om väldigt många KHL-lirare från den undre halvan.
Säga vad man vill om tempot på Holland men han kunde iallafall centra en lina utan problem i SHL. Det är liksom den nivån vi ska ha på värvningen nu. Bjerselius håller ej.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-02-07 14:27:12
Praetori skrev: 2022-02-07 14:25:45

Säga vad man vill om tempot på Holland men han kunde iallafall centra en lina utan problem i SHL. Det är liksom den nivån vi ska ha på värvningen nu. Bjerselius håller ej.
Holland tog ju en halv period på sig att ta sig från offensiv zon till eget bås och missade backcheck eller gjorde det så pass lojt match efter match att jag höll på att få hjärnblödning på karln (och mål i baken blev det också).
Jag skiter i hur kungligt en center kan uppträda med nån schysst passning vart tredje byte om det inte leder till utdelning framåt eller tätt bakåt.

Ja vi behöver en center men vi skall inte göra om samma misstag som tidigare och plocka in folk som inte är beredda att offra en arm eller ben i varje byte. Vi behöver laglojala krigare eller folk som älskar utmaningen. Inte spelare som hänger med huvudet och glider hem till båset efter en förlorad närkamp istället för dubbelt så mycket driv i backcheck.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Vi behöver en skridskostark förstacenter som är laglojal, krigar, tacklas och är en Djurgårdare som brinner för föreningen.

Fixa KG!!

Finns ett uttryck som lyder - beggars can’t be choosers.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
wardo

Inlägg av wardo »

Mycket lutar väl åt Ryan Spooner om jag ska killgissa deluxe. Han är utan kontrakt (entledigad), spelar inte OS, har spelat ihop med Rensfeldt och Carey tidigare.

Jag har aldrig sett killen spela hockey men utgår från att han är bättre än Bjerselius då jag har mycket svårt att se #28 göra mer än 3 poäng i KHL.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

wardo skrev: 2022-02-07 14:49:54 Mycket lutar väl åt Ryan Spooner om jag ska killgissa deluxe. Han är utan kontrakt (entledigad), spelar inte OS, har spelat ihop med Rensfeldt och Carey tidigare.

Jag har aldrig sett killen spela hockey men utgår från att han är bättre än Bjerselius då jag har mycket svårt att se #28 göra mer än 3 poäng i KHL.
Spelade även med Gragnani i Minsk 19/20 och bra ålder.
wardo

Inlägg av wardo »

Nattuggla_ skrev: 2022-02-07 14:53:52
wardo skrev: 2022-02-07 14:49:54 Mycket lutar väl åt Ryan Spooner om jag ska killgissa deluxe. Han är utan kontrakt (entledigad), spelar inte OS, har spelat ihop med Rensfeldt och Carey tidigare.

Du ser. Kommer säkert presenteras snart då
😊
Praetori

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev: 2022-02-07 14:42:27 Vi behöver en skridskostark förstacenter som är laglojal, krigar, tacklas och är en Djurgårdare som brinner för föreningen.

Fixa KG!!

Finns ett uttryck som lyder - beggars can’t be choosers.
Kan vi inte fixa en reservskalle att skruva på Josefson?
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

wardo skrev: 2022-02-07 14:59:19

😊
Jag tror säkert han kommer hamna i SHL. Känns givet. Men fler lag lär vara och hugga.
JiWe

Inlägg av JiWe »

Sen ska man nog inte dra allt för stora växlar av vad K-G säger. Vore ju närmast hjärndött att öppet avisera intresse för specifika spelare i det här läget.

Nog tror jag att något kommer att dyka upp och sen är det bara att hoppas vi prickar rätt i utbudet av legoknektar som plötsligt blivit tillgängliga för ett korttidskontrakt.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

wardo skrev: 2022-02-07 14:59:19

😊
Skönt citat han har från KG att läsa om sig själv sen ;)

Men nu kan den poängledande duon Ryan Spooner (34 poäng/45 matcher) och Brooks Macek (32 poäng/38 matcher) komma att flytta vidare. De har utgående kontrakt.

– Det finns några, men det är liksom inte wow, säger K-G Stoppel.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
supreme

Inlägg av supreme »

Vad det än blir är det bara att be till hockeygudarna att utfallet blir bättre än tidigare "stjärnvärvningar" (Videll/Holland)...

För övrigt är Fredrik Claesson nerskickad till Syracuse Crunch igen. Kom hem bara...
Vinge

Inlägg av Vinge »

Praetori skrev: 2022-02-07 13:03:37
J_J skrev: 2022-02-06 19:01:32
Jag hade jublat över ett nytt SM-Guld(har silvret i färskt minne vilket fortfarande ger gåshud) men om det sker på bekostnad av att vi säljer ut våran själ är det inget jag vill ta del av, det är det jag tror styrelsen blivit så blind för i jakten på framgång.

Om jag inte missminner mig så va det samma styrelse(eller till stora delar) som såg DIF åka raka vägen från SM-final till HA, sen att de är med och tar upp laget igen ska de ha kred för. Kanske redan där skulle styrelsen ha tackat för sig och lämnat över stafettpinnen. Det som skedde säsongen 18/19 va frukten av att det började etableras unga hungriga spelare från juniorleden och merparten av spelartruppen hade rätt DIF dna eller så va det nyttiga(rätt sorts) spelare.
Vi har redan nu spelare från ungdomsleden som nosar på seniortruppen och om de får fortsätta utvecklas i DIF regi närmaste 5-6 säsongerna så kommer DIF stå inför samma läge som de gjorde 18/19.

Men just nu ser jag läskiga likheter med vad DIF går för framtid till mötes precis som efter finalserien mot HV71
Vi visste om att vi skulle ha en backsida med Tom, Högga, Gragnani och Arnesson vilket är en förstauppsättning som skall kunna bära vilken SHL-trupp som helst, innan skador.
Eklund, Rhett, JJ, Ågren, Videll, Sörensen mfl är inga dåliga namn framåt och sen två burväktare på högsta SHL-nivå på toppen av det. Nej utan att sätta på mig efterklokhetsglasögon kan jag inte säga att styrelsen borde dragit öronen åt sig när det gäller spelarval och särskilt när vi inte hade en aning om pandemin..

Precis, av de fyra backarna du nämner har både Högström och Gragnani Skadehistorik. De har lätt gått sönder senare åren. Högström har dessutom en högst medioker säsong bakom sig.
Att då välja att spela dessa fyra, plus 3 juniorer samt ingman och Ekberg som tidigare säsong varit katastrof, är att synnerligen chansa med sin shl plats.
Stora frågetecken rent spelmässigt på Ingman, Ekberg samt Högström. Plus Skadehistoriken.
Lägg till att Grags kom sent och att Bengtsson inte gjort en enda minut i Shl tidigare, och med facit i hand haft ett bedrövligt defensivt spel, trots sin rörlighet och storlek.

Jag tycker verkligen att alla som velat se, kunnat dra öronen åt sig. Jag ser inte att dessa skulle kunna bära alla lag i SHL, som det var på förhand.

Styrelsens stora fel var att låta Jocke fortsätta så pass länge, det innebar fler förluster, mer av samma spel, mer av samma sak, ingen tränare mm. Jocke valde oxå att fortsätta med Falk och Aaro onödigt länge. Det är givetvis Jockes fel, och styrelsen som möjliggjorde allt.
Allt gick fortgå åt hel....e för länge.

Men en ny tränare ganska direkt efter Berry, en nu SC, hade vi kunnat få den försiktigt positiva förändring vi nu ser. Det hade vi verkligen behövt. Styrelsen borde sett att Jockes idéer måste ersättas snabbt. De borde sett allvaret mycket tidigare.

Vår C/fw sida på förhand håller jag med om att den var okej. Men då Basse, Rhett, Carey, Videll, Lortio och senare oxå Holland visat sig vara så långt ifrån sitt bästa jag, så blir det för mycket att ersätta. "Överskattningen" av våra forwards har ställt till det regält.
Rensfeldt Cederqvist och skänken från ovan, Wille, är positiva saker som kan, om vi har Tur, rädda oss.
KG har gjort ett bra jobb med att få in ny positiv energi, skruvat på spelet, värvningar av Salak, Shilling och Söderlund.
Men jag väntar med att kalla honom vår frälsare.

Tillsist skulle jag inte vilja kalla Svedberg för en topp målvakt i SHL. Länge sen han var en stabil mv som minimerar sina misstag över tid.
Donkels-3.0
Säsongskort: Ja

Inlägg av Donkels-3.0 »

Ja upprepar mitt mantra allt är Jockens fel och styrelsen med Kal-El i spetsen som inte skeppade narcissisten i tid
Låst