Praetori skrev: ↑2022-02-07 13:03:37
J_J skrev: ↑2022-02-06 19:01:32
Jag hade jublat över ett nytt SM-Guld(har silvret i färskt minne vilket fortfarande ger gåshud) men om det sker på bekostnad av att vi säljer ut våran själ är det inget jag vill ta del av, det är det jag tror styrelsen blivit så blind för i jakten på framgång.
Om jag inte missminner mig så va det samma styrelse(eller till stora delar) som såg DIF åka raka vägen från SM-final till HA, sen att de är med och tar upp laget igen ska de ha kred för. Kanske redan där skulle styrelsen ha tackat för sig och lämnat över stafettpinnen. Det som skedde säsongen 18/19 va frukten av att det började etableras unga hungriga spelare från juniorleden och merparten av spelartruppen hade rätt DIF dna eller så va det nyttiga(rätt sorts) spelare.
Vi har redan nu spelare från ungdomsleden som nosar på seniortruppen och om de får fortsätta utvecklas i DIF regi närmaste 5-6 säsongerna så kommer DIF stå inför samma läge som de gjorde 18/19.
Men just nu ser jag läskiga likheter med vad DIF går för framtid till mötes precis som efter finalserien mot HV71
Vi visste om att vi skulle ha en backsida med Tom, Högga, Gragnani och Arnesson vilket är en förstauppsättning som skall kunna bära vilken SHL-trupp som helst, innan skador.
Eklund, Rhett, JJ, Ågren, Videll, Sörensen mfl är inga dåliga namn framåt och sen två burväktare på högsta SHL-nivå på toppen av det. Nej utan att sätta på mig efterklokhetsglasögon kan jag inte säga att styrelsen borde dragit öronen åt sig när det gäller spelarval och särskilt när vi inte hade en aning om pandemin..
Precis, av de fyra backarna du nämner har både Högström och Gragnani Skadehistorik. De har lätt gått sönder senare åren. Högström har dessutom en högst medioker säsong bakom sig.
Att då välja att spela dessa fyra, plus 3 juniorer samt ingman och Ekberg som tidigare säsong varit katastrof, är att synnerligen chansa med sin shl plats.
Stora frågetecken rent spelmässigt på Ingman, Ekberg samt Högström. Plus Skadehistoriken.
Lägg till att Grags kom sent och att Bengtsson inte gjort en enda minut i Shl tidigare, och med facit i hand haft ett bedrövligt defensivt spel, trots sin rörlighet och storlek.
Jag tycker verkligen att alla som velat se, kunnat dra öronen åt sig. Jag ser inte att dessa skulle kunna bära alla lag i SHL, som det var på förhand.
Styrelsens stora fel var att låta Jocke fortsätta så pass länge, det innebar fler förluster, mer av samma spel, mer av samma sak, ingen tränare mm. Jocke valde oxå att fortsätta med Falk och Aaro onödigt länge. Det är givetvis Jockes fel, och styrelsen som möjliggjorde allt.
Allt gick fortgå åt hel....e för länge.
Men en ny tränare ganska direkt efter Berry, en nu SC, hade vi kunnat få den försiktigt positiva förändring vi nu ser. Det hade vi verkligen behövt. Styrelsen borde sett att Jockes idéer måste ersättas snabbt. De borde sett allvaret mycket tidigare.
Vår C/fw sida på förhand håller jag med om att den var okej. Men då Basse, Rhett, Carey, Videll, Lortio och senare oxå Holland visat sig vara så långt ifrån sitt bästa jag, så blir det för mycket att ersätta. "Överskattningen" av våra forwards har ställt till det regält.
Rensfeldt Cederqvist och skänken från ovan, Wille, är positiva saker som kan, om vi har Tur, rädda oss.
KG har gjort ett bra jobb med att få in ny positiv energi, skruvat på spelet, värvningar av Salak, Shilling och Söderlund.
Men jag väntar med att kalla honom vår frälsare.
Tillsist skulle jag inte vilja kalla Svedberg för en topp målvakt i SHL. Länge sen han var en stabil mv som minimerar sina misstag över tid.