Kvalserien - det värsta som kan hända. Eller?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sofia©

Kvalserien - det värsta som kan hända. Eller?

Inlägg av Sofia© »

I gårdagens svd kan man läsa en vidrig artikel om kvalserier och Djurgården. "08-hockeyn får hoppas på mirakel". http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_11161732.asp

Trist läsning på alla sätt och många är vi väll som bävar för vilken liga vi lirar i under nästa säsong. Men vad är egentligen mardrömmen? Vad är det värsta som kan hända? Är det kvalserien? Eller är det kanske till och med att förlora i kvalserien och som en effekt av det hamna i samma skitliga som AIK och HIF?

Tänk er ett ES utan något Stockholmslag. Tänk er att få gå på riktiga derbyn igen. Matcher som verkligen betyder något och som plockar fram djävulen i dig på riktigt. ES håller ju på att förgöra sig själva genom att, om det nu går igenom, utöka serien med än fler matcher än vad som finns idag. Tänk er det lyft Allsvenskan får genom att alla Stockholmslag lirar där och troligtvis får grymt tung mediabevakning. Kanske tyngre än ES? Vad tror ni blir en följd utav detta? Att ES skitnödigt utökar serien till 14-16 lag för att den annars tar kål på sig själv med alla ointressanta matcher?

Självklart har jag en stockholmares perspektiv på detta men att förbise att makten och media finns i Stockholm kan ingen förneka.

För mig är inte kvalserien ett spöke som nödvändigtvis betyder död. Det är en chans till att få fart på Stockholmshockeyn igen. ES är ju trots allt bara en farmarliga till NHL.

Nu har jag självklart min tro och förhoppning kvar på slutspel och vet att om laget bara får ihop sina bitar och sätter sina chanser har mycket att spela för. Men något kvalseriespöke finner ni inte i mig. Det skulle bara bli lite annorlunda och kanske tom med roligare med riktiga derbyn igen. Och som sagt - ES klarar sig inte utan oss vackra Djurgårdare.

:-)

Hur tänker ni kring det här? Tror ni att mina teorier och tankar kan stämma?
Användarvisningsbild
Maxz
Kontakt:

Inlägg av Maxz »

Kvalserien kan ju vara positiv, då matcherna bringar mer pengar till Djurgår'ns kassa. Roligare än att komma 9 eller 10.

Att vi skulle få se derbyn mot aik och hif skulle vara roligt.
Fast då borde vi ha Hovet som hemmaplan istället för Globen (det tycker jag att vi borde ha även nu), fast det kanske blir lite tajt om 3 lag skulle dela på samma arena.

Fast o andra sidan sitter ett SM-Guld finare än några derbyn, men om detta skulle väcka liv i Stocholms hockeyn, så visst!
Användarvisningsbild
Gårdare
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Gårdare »

Finns inget positivt att säga om kvalserien.

Hamnar vi där är degraderingen ett faktum. ALLA lag vill se DIF åka ur. I dagsläget ser jag inte heller att Malmö eller Skellefteå är sämre än oss.

Vi är illa ute......
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Ingen jävel bryr sig om ett derby i Allsvenskan. Det har ju varit derbyn mellan Hammarby och AIK i flera år nu och ingen mediabevakning vad jag har sett.
Degradering till Allsvenskan skulle innebära att Djurgården blir bortglömda vilket är det värsta som kan hända.
Publiksiffrorna kommer att sjunka rejält, ekonomin kommer att bli ännu svagare, spelare vill inte lira i Allsvenskan så många av de "bra" spelare vi har kommer att hitta bättre alternativ. Och hur fan går man upp till Elitserien då hade du tänkt dig?
Om du ser något positivt i detta så vet jag inte vad. :roll:
Användarvisningsbild
Rash
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Sofia©, har inte sett det hur det perspektivet än. Och när du säger det så låter det ju inte så farligt. Kanske ett stålbad ett pinhål ner i seriesystemet skulle göra gott. Men det är en väldigt långsiktig "lösning" tror jag.
Det skulle bli ett ännu större bortfall i publik (om det nu går) och det skulle nog ta ganska lång tid innan vi krigar oss tillbaka. Vill det sig riktigt illa kollapsar den svaga ekonomi vi har idag och vi rasar ännu lite till, som gnaget.

Jag ser hellre att vi kämpar oss kvar, svetsar samman det lag vi har idag och kompletterar med bättre spelare där det verkligen behövs.

Vinst ikväll och vi har fortfarande hopp om slutspel! :)
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
Sofia©

Inlägg av Sofia© »

Som jag skrev: ES gräver sin egen grav och med sämre mediabevakning ,vilket jag är övertygad om att det blir, så kommer serien att utökas med minst ett Stockholmslag. Lika med att vi inte åker ur... Och förhoppningsvis får vi med oss ett till stockholmslag.

Försöker helt enkelt tänka lite längre än just denna säsong.

Och nej, jag vill inte se oss kvala. Men det är alltid nyttigt att fejsa verkligheten och när jag stirrar mardrömmen i ansiktet så är den inte alls så illa och hemsk som man till en början kan tro.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Rimligtvis borde ju Hockeyligan AB dvs Elitserielagen förlora stort om DIF åkte ur och inget annat stockholmslag tog vid. Media utgår från Stockholm brukar det heta.
Men annars då, förutom media. Elitserien har länge klarat sig utan landets andra, tredje, fjärde och femtestad - Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås utan att direkt fört någon tynande tillvaro. Visst något eller ett par av dessa har oftast funnits representerade men det har inte varit någon katastrof alls när det försvunnit någon.
I Stockholm har de gamla riktiga derbyna försvunnit då AIK åkte ur, men inte tusan dog elitserien som helhet för det - publiken strömmar till - fullsatt i Jönköping, fullsatt i Karlstad, fullsatt i Linköping, fullsatt i Göteborg.
DIF lockar 3900 till Hovet i Elitserien samma vecka som Malmö IF lockar 5400 till en match i Allsvenskan.

Om DIF hamnar i Allsvenskan får den helt säkert ett mediamässigt uppsving, men festen, ja den fortsätter nog i Elitserien.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

jag e helt övertygad om att vi kommer att klara oss från kvalserien , jag tro faktsikt på slutspel
Hace

Inlägg av Hace »

Jag tror iofs på slutspel.

Men jag har också tänkt lite i som Sofia©, finns en annan intresant sak att tänka på det är dom andra lagens Sponsorer behöver ett stockholms lag för att vissa upp hockey för sinna kunder. Inte släppar Löfbergs lila sina stora kunder till Karlstad för att vissa hockey, eller SSAB sina till Luleå, utan dom bjuder dom på hockey i Stockolm med middag på Globen mm (varför tror ni Djurgården spelar på Globen och inte på Hovet http://www.difhockey.se/prislista.php) Det skulle betyda att alla övriga lagen skulle få kalla fötter om ES skulle sakna ett Stockholms lag, vilken sponsor vill betala för att synas i bondlador. Men vi skulle få lite roligare hockey. Som ES är nu så är den fan så tråkig, jag tycker att Hockeyligan skulle lära sig av NHL, hur det än är så är det det som händer på isen som är underhållningen.
Mortifax

Inlägg av Mortifax »

Min åsikt är att det är lång tid kvar till kvalserien och vi alla vet att DIF kavlar upp ärmarna över jul och börjar leta spelare, vi har vart i slutspel i så många år irad att kvalserien och risk att åka ur inte finns.
Vinst i kväll och vi är ännu närmare ett SM-guld till.
Erik I

Inlägg av Erik I »

Teorier kring att ett år eller så i allsvenskan skulle kunna stärka stockholmshockeyn allmänt och Dif i synnerhet är mycket möjligt, men jag undviker hellre den chansningen. Vid degradering riskerar man alltid spelarflykter och det tar tid att bygga up ett slagkraftigt lag igen. Dif kommer, sålänge man är Storebror i stan, alltid ha en fördel vad gäller exempelvis sponsorer, vilka dock i dagsläget tycks ha förlorat en del av sin vikt åtminstone i de klubbar som kan ståta med egen arena.

Argumentet man gång efter annan får höra, att Dif är förfördelat i olika sammanhang, är oftast lätt att fnysa åt, men SKULLE Dif trilla ur är det fan inte omöjligt man utökar ligan bara för att hålla ett stockholmslag kvar i högsta serien. Frågan är ju om vi vill ha en sån välgörenhet. Nej, Dif ska kunna klara sig kvar av egen kraft. Ser man till tabellen skulle man ju faktiskt med dagens trupp kunna komma så höggt som kanske 6-7 i tabellen. Oroväckande dock att läsa när de skriver att exempelvis SSK "måste börja klättra snart", det lär dock dröja med tanke på alla skador. Brynäs lär i mitt tycke tappa och Mora + Timrå vet ju ingen riktigt var man har. I slutändan kan man resonera hur man vill, Dif SKA kunna besegra de andra lagen på undre halvan, det gäller bara eliminera de där amatörmässiga misstagen man visat upp på sistone.
Goodstuff

Inlägg av Goodstuff »

Hace skrev:Jag tror iofs på slutspel.

Men jag har också tänkt lite i som Sofia©, finns en annan intresant sak att tänka på det är dom andra lagens Sponsorer behöver ett stockholms lag för att vissa upp hockey för sinna kunder. Inte släppar Löfbergs lila sina stora kunder till Karlstad för att vissa hockey, eller SSAB sina till Luleå, utan dom bjuder dom på hockey i Stockolm med middag på Globen mm (varför tror ni Djurgården spelar på Globen och inte på Hovet http://www.difhockey.se/prislista.php) Det skulle betyda att alla övriga lagen skulle få kalla fötter om ES skulle sakna ett Stockholms lag, vilken sponsor vill betala för att synas i bondlador. Men vi skulle få lite roligare hockey. Som ES är nu så är den fan så tråkig, jag tycker att Hockeyligan skulle lära sig av NHL, hur det än är så är det det som händer på isen som är underhållningen.
Vad tror du företagen som köpt loger i andra lags arenor använder dem till? Representera i Stockholm?
Användarvisningsbild
Johaan
Kontakt:

Inlägg av Johaan »

Alla tidningar skriver på tok för mycket skit :/ :?
Confused
GOGO FIMPEN!
Skriv svar