Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
sauron
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av sauron »

Praetori skrev: 2021-12-08 23:54:59
sauron skrev: 2021-12-08 23:47:48
Praetori skrev: 2021-12-08 23:10:14
EspenK skrev: 2021-12-08 22:57:58 Kentää som sportchef borde vara prio. Kan göra guld av skit.
Mannen som rakt ut säger att han är inne och petar i laget och detaljer? Var inte den åsikten det som gjorde att folk ville ha bort Jocke?
Förvisso, men han verkar ju onekligen kunna få ut det bästa av de han plockar in, till skillnad från Jocke.
Damned if you do and Damned if you don't... typ.
Vi har viktigare saker framför oss än att älta "what if".
My bad. 8)
Så är det väl alltid...
It's the hope that kills you.
Användarvisningsbild
ken1968

Inlägg av ken1968 »

Praetori skrev: 2021-12-08 23:10:14
EspenK skrev: 2021-12-08 22:57:58 Kentää som sportchef borde vara prio. Kan göra guld av skit.
Mannen som rakt ut säger att han är inne och petar i laget och detaljer? Var inte den åsikten det som gjorde att folk ville ha bort Jocke?
Självklart kommer och ska en sportchef va med laget och även peta på en del detaljer, annars kan ju lika gärna tränaren va sportchef och sköta värvningar mm. Men det är en väldig skillnad att i samverkan ge tränaren stöd, ideer, vilka spelartyper vi ska värva, än att enkom va den som bestämmer mer eller mindre allt. en bra sportchef värvar i samråd med tränarna vilka typer av spelare som behövs för det spel man vill spela. I Jockes fall tror jag att Jocke mer eller mindre värvat och sedan får tränaren ta vad Jocke serverar.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Praetori skrev: 2021-12-08 23:38:41
B.I.B.A skrev: 2021-12-08 23:28:59 Ja, jag är så tacksam att Jocke hellre satsade på spelare som Östman och Linus Johansson i 1-2 säsonger istället för att bygga långsiktigt runt Åberg, Timashov, Hank, Ollas Mattsson mfl.
Ingen av spelarna du räknar upp har ju varit tillgängliga för spel i Sverige förutom Hank förrän relativt nyligen.

Det är som att säga att det är kass att vi inte har Vejdemo, Fjällby och Alsing i truppen.

SHL som liga är idag inte ens andrasortering utan typ fjärde. Då har vi ändå Rhett, Sörensen, Gragnani, Josefson, Eklund, Holland, Cederqvist, Mantas, Svedberg, Arnesson, Högström, Tom, Warg mfl i truppen.
Du kan ta tre fyra namn ur vår fulla trupp och lätt placera dem i NLA eller KHL.

Ja det är bajs att vi inte har Dima eller Åberg i laget sedan tidigare. Men det är inte poängen utan det beror på annat än bristande vilja eller förmåga.

I en perfekt värld hade vi haft alla ovan nämnda spelare på kontrakt sedan 2019 men tyvärr är verkligheten en grym älskarinna som lyder under ännu vresigare hockeygudar.
Poängen är att Jockes strategi har varit att bygga kortsiktigt med chansningar snarare än långsiktigt med Djurgårdsfostrade spelare som kunde varit vår stomme. Inger nytt fenomen, det har varit så sen han kom hit. Har varken med SHL som liga eller "hockeygudarna" att göra.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
emilin

Inlägg av emilin »

Att kasta allt skit på Jocke, styrelse, tränare känns faktiskt lite fel.
Ja Jocke kanske hade fel i sin bedömning hur viktigt det är med bra ledare i gruppen som har hjärta för klubben, mycket av det tror jag beror på att Jocke själv som spelare aldrig hade problem att ta fullt ansvar för sitt och lagets spel i med och motgång, troligtvis för han VAR ledaren i gruppen, det ansvaret tog han oavsett klubb man företrädde.
Styrelsen precis som Jocke tittade på spelare för spelare och trodde nog att man skulle kunna fixa denna säsong, man trodde på laget och tränarna man tillsatte.
Tränarna får ett material som även de såg skulle kunna fixa detta, tittar man på vad många av dessa proffs har åstadkommit tidigare säsonger så skulle detta funka.
Jag är inte blind visst fanns där delar i truppen som skulle kunna förbättras, men det var inte ett material som ska ligga där vi befinner oss idag.
Men nu befinner vi oss där nere, tränaren har lämnat för våra spelare kunde inte prestera under honom, Jocke har lämnat för våra spelare kunde inte prestera under honom, nu vill vi skicka styrelsen för våra spelare kan inte prestera under den, in med ny Jocke in med ny tränare, in med ny styrelse då kanske våra proffs börjar täcka skott, skjuta hårdare, pricka bättre, jobba hem, hänga med upp i anfall, aldrig vika ner sig, gå in till 100 procent i varje närkamp, mm mm.
Nej nu får nog våra så kallade ledande spelare ta sig en ordentlig titt i spegeln och fråga sig själv har jag verkligen givit allt i varje moment, blir svaret ja då kommer det bli svårt att prestera bättre med en ny Jocke eller styrelse.
Jag kan tycka att många (inte alla ) har producerat långt under deras kapacitet och många av dessa herrar har varit med förr, bör rimligtvis kunna bättre.
Vi måste även kritisera spelarna, dessa är inga 5 åringar som måste ledas ut på isen och hålla handen när domaren blåser igång matchen, de är hockey proffs vissa med erfarenhet från den högsta ligan i världen.
Så nu är det dags att visa vad man kan, rädda denna jävla säsong.
Naturligtvis bör vi ta in en huvudtränare, då de vi har idag inte var beredd på att axla den rollen denna säsong.
Janzoo

Inlägg av Janzoo »

Magnutz skrev: 2021-12-08 21:55:44 För förändringar i styrelse krävs medlemskraft. Bli medlemmar nu, i god tid eftersom det krävs att man varit medlem i 6 månader för att kunna rösta bort styrelsen, t ex.

Sitt inte och sura - bli medlem och agera.

--> https://medlem.difhockey.se/betala
Detta är det viktigaste av allt. Sprid det utanför forumet. Säg åt era jävla grannar. Säg åt alla. Jocke må vara ett enormt problem, men styrelsen ska också stå till svars.

De dödar vår förenig.
LasseTM
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av LasseTM »

emilin skrev: 2021-12-09 00:31:36 Att kasta allt skit på Jocke, styrelse, tränare känns faktiskt lite fel.
Ja Jocke kanske hade fel i sin bedömning hur viktigt det är med bra ledare i gruppen som har hjärta för klubben, mycket av det tror jag beror på att Jocke själv som spelare aldrig hade problem att ta fullt ansvar för sitt och lagets spel i med och motgång, troligtvis för han VAR ledaren i gruppen, det ansvaret tog han oavsett klubb man företrädde.
Styrelsen precis som Jocke tittade på spelare för spelare och trodde nog att man skulle kunna fixa denna säsong, man trodde på laget och tränarna man tillsatte.
Tränarna får ett material som även de såg skulle kunna fixa detta, tittar man på vad många av dessa proffs har åstadkommit tidigare säsonger så skulle detta funka.
Jag är inte blind visst fanns där delar i truppen som skulle kunna förbättras, men det var inte ett material som ska ligga där vi befinner oss idag.
Men nu befinner vi oss där nere, tränaren har lämnat för våra spelare kunde inte prestera under honom, Jocke har lämnat för våra spelare kunde inte prestera under honom, nu vill vi skicka styrelsen för våra spelare kan inte prestera under den, in med ny Jocke in med ny tränare, in med ny styrelse då kanske våra proffs börjar täcka skott, skjuta hårdare, pricka bättre, jobba hem, hänga med upp i anfall, aldrig vika ner sig, gå in till 100 procent i varje närkamp, mm mm.
Nej nu får nog våra så kallade ledande spelare ta sig en ordentlig titt i spegeln och fråga sig själv har jag verkligen givit allt i varje moment, blir svaret ja då kommer det bli svårt att prestera bättre med en ny Jocke eller styrelse.
Jag kan tycka att många (inte alla ) har producerat långt under deras kapacitet och många av dessa herrar har varit med förr, bör rimligtvis kunna bättre.
Vi måste även kritisera spelarna, dessa är inga 5 åringar som måste ledas ut på isen och hålla handen när domaren blåser igång matchen, de är hockey proffs vissa med erfarenhet från den högsta ligan i världen.
Så nu är det dags att visa vad man kan, rädda denna jävla säsong.
Naturligtvis bör vi ta in en huvudtränare, då de vi har idag inte var beredd på att axla den rollen denna säsong.
Men hela våran spelidé har ju varit kass senaste åren, spelar ju ingen roll om du har världens bästa spelare när din spelidé är genomrutten.
Och folk som har Djurgårdshjärta vill idag inte ha samröre med klubben, det kan vi inte belasta våra spelare eller fans för utan styrelse och sportchef.

Känns som att vi saknat fingertoppskänsla senaste åren.
Men jag är dålig på analyser inom hockey så jag kan ha jäkligt fel.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Nu jävlar ska firas. Vågar man hoppas på lite ordning och reson på rekryteringarna nu? Att billiga profiler inte kastas överbord för något experiment som har jättefin corsi i HA eller nån kompis kusin som spelat i NHL?

Tack Jocke för att du går självmant. Vår ledning har tydligen cement i nävarna. Vi lämnar det där utan okvädesord.... Nu får du hitta någon annan slaskhink att leka med! Eller börja spela FM igen. Då skadar du ingen åtminstone.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2021-12-09 08:17:32 Nu jävlar ska firas. Vågar man hoppas på lite ordning och reson på rekryteringarna nu? Att billiga profiler inte kastas överbord för något experiment som har jättefin corsi i HA eller nån kompis kusin som spelat i NHL?

Tack Jocke för att du går självmant. Vår ledning har tydligen cement i nävarna. Vi lämnar det där utan okvädesord.... Nu får du hitta någon annan slaskhink att leka med! Eller börja spela FM igen. Då skadar du ingen åtminstone.
Det blir säkert någon traditionell sportchef nu men du ska veta att Jocke också är väldigt traditionell i jämförelse med övriga sportchefer i ligan. Bryr sig inte nämnvärt om corsi etc.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Videll måste väl alltjämt ha gjort sig omöjlig? Jag förstår att Jocke är besviken på honom. Ingen är större än laget. Adjö, Videll.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Äntligen lite positiva nyheter, nu kanske det kan bli lite ordning på DIF igen. Det är som Wennerholm skriver i Aftonbladet att Jocke ensam har regisserat denna säsong så att det har blivit en tv såpa.
Senast redigerad av klintan85 den 2021-12-09 10:03:03, redigerad totalt 1 gånger.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

kaminor skrev: 2021-12-09 09:39:03 Videll måste väl alltjämt ha gjort sig omöjlig? Jag förstår att Jocke är besviken på honom. Ingen är större än laget. Adjö, Videll.
Sen är det frågan om hur mycket som Jocke säger som är sant. Som jag har sagt förut tror jag mer på Videll än Jocke.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

B.I.B.A skrev: 2021-12-09 00:18:02
Praetori skrev: 2021-12-08 23:38:41
B.I.B.A skrev: 2021-12-08 23:28:59 Ja, jag är så tacksam att Jocke hellre satsade på spelare som Östman och Linus Johansson i 1-2 säsonger istället för att bygga långsiktigt runt Åberg, Timashov, Hank, Ollas Mattsson mfl.
Ingen av spelarna du räknar upp har ju varit tillgängliga för spel i Sverige förutom Hank förrän relativt nyligen.

Det är som att säga att det är kass att vi inte har Vejdemo, Fjällby och Alsing i truppen.

SHL som liga är idag inte ens andrasortering utan typ fjärde. Då har vi ändå Rhett, Sörensen, Gragnani, Josefson, Eklund, Holland, Cederqvist, Mantas, Svedberg, Arnesson, Högström, Tom, Warg mfl i truppen.
Du kan ta tre fyra namn ur vår fulla trupp och lätt placera dem i NLA eller KHL.

Ja det är bajs att vi inte har Dima eller Åberg i laget sedan tidigare. Men det är inte poängen utan det beror på annat än bristande vilja eller förmåga.

I en perfekt värld hade vi haft alla ovan nämnda spelare på kontrakt sedan 2019 men tyvärr är verkligheten en grym älskarinna som lyder under ännu vresigare hockeygudar.
Poängen är att Jockes strategi har varit att bygga kortsiktigt med chansningar snarare än långsiktigt med Djurgårdsfostrade spelare som kunde varit vår stomme. Inger nytt fenomen, det har varit så sen han kom hit. Har varken med SHL som liga eller "hockeygudarna" att göra.
Den poängen kan möjligen till viss del göras för i år men i övrigt faller det platt. Lika osant som att säga att JE alldeles för sällan satsar på blå pullover. Det har tom varit en offentlig strategi sedan typ 2016 att satsa på inhemska spelare, helst från stockholm och allra helst från DIF. Detta har också återspeglats i trupperna där vi långa stunder haft bara svenskar med ca 50-70% Stockholmare. Ante på 4år, Josef på 4 år, Sören på 4 år, Högga x2 på 3 år (inte stockholmare men uttalad djurgårdare), vad sägs om det?.

Året AOM vände hem var efter finalen och varenda hockeyjournalist tävlade om att hylla den backsida vi redan hade på kontrakt (som var till stora delar samma som spelade final, apropå kontinuitet). Arnesson fick inte heller riktigt plats när han kom hem och få klagade på det, dessutom är han ju hemma nu. Åberg är det som det är med nu, vi får se vad det slutar, inte direkt någon som jag tror ensam hade räddat oss ur denna situation. Tima är väl svårt att kalla DIF-produkt. Annars finns det inte så mycket "missade hemvändande DIF" kvar?

Att man år ut och år in gör flera budgetfynd som utvecklas i den grad att de snabbt hamnar utomlands kan väl inte heller JE rå för? Lilja, Bemström, Alsing, Brodin var ju ledande spelare när vi gick till final, de flesta inklusive DIFs sportsliga ledning hade nog gärna sett att de spelade kvar än idag. När Linus J och Ljungh ville ha Top6 med PP och 250 lax i månaden hade vi redan Josef och Ante på kontrakt, vad göra? Tvinga Ante mot hans vilja att sluta i förtid?

Givet resultaten under 2021 (vi var lika dåliga i våras med Hank, Robban, Dick osv) och att omtaget efter våren gått på grund samt allt stök tycker jag också att man behöver starta om igen med nya ögon. Det var svårt för Jocke att vara kvar och sköta sitt jobb på ett fungerande sätt. Hur det faller ut på sikt känns oklart. För den sakens skulle behöver man inte slänga rena osanningar omkring sig.

Nu behövs en ny tränare och på sikt någon som kan fylla Jockes skor på värvningsfronten. Att Professor Floskel är kvar som utvecklingschef bådar inte gott för mig däremot, inte gjort något särskilt förtroendeingivande intryck direkt.

En ny tränare behövs in och någon som kan fyllas Jockes skor på värvningsfronten.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Vad jag hoppas på: Patrik Hall, assisterande sportchef i Växjö och en stor del av deras framgångar.

Vad jag tror på: Patric Kjellberg, styrelsekompis och Djurgårdsbekant.

Skulle även vilja lyfta upp Patrik Hansen som assisterande sportchef istället för Tobias Pehrsson. Han var nära att bli det i Rögle inför denna säsong och är väldigt skicklig.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Från Sannys senaste inlägg gällande Jocke och bl.a Åberg.

"Pontus Åberg, en egen kille, som istället valde Timrå framför sin moderklubb satte lite huvudet på spiken när han berättade om den enskilt största anledningen varför han nobbade Djurgården.
”Där jag är nu i min karriär kändes det mer rätt att gå till en klubb som jag känner tror på mig mer, och som gillar mig mer, både som spelare och människa.”

Det kanske folk kategoriserar in i facket av skitsnack från Åbergs sida eftersom man tror han valde Timrå för pengarna.
Det stämmer inte alls. Det som skilde sig kontrakten åt var att Åberg får en bonus om Timrå håller sig kvar i SHL medan Eriksson istället ska ha valt att rikta bonusarna mot semifinal och final…"

https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... l-fiaskot/

Har dock väldigt svårt och tro att Jocke i detta läge riktar bonusar mot semifinal och final. Ingen som jobbar i SHL, oavsett lag, kan vara så verklighetsfrånvänd.
Detta måste ha varit de första samtalen med Åberg innan säsongen isåfall, om man nu hade samtal då.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jag vill att vi återupprättar vår värdighet och pondus. På samtliga plan. Det kräver ju det ni andra skriver.

Vi behöver rejäla människor med bra syn på det jobb som ska göras och en synkad, värdig och stark syn på föreningen man valt att representera.

Nu får det vara slut på dumheterna - Allt som sker från och med nu måste vara konstruktivt. Inga sågningar av egna laget i media. Ingen byk ska tvagas i offentlighetens smutsbad. Återta vår värdegrund och det som vi alltid har strävat efter att vara. Lite finare, lite bättre, än alla andra.

Jag upprepar mig men det är nödvändigt. Spendera 400kr och bli medlem. Utan medlemmar kan vi inte agera för föreningens bästa.

BLI MEDLEM! https://medlem.difhockey.se/betala
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Låst