Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Daniel942 skrev: 2021-11-30 17:06:12
Buford skrev: 2021-11-30 16:53:21
Praetori skrev: 2021-11-30 16:09:18
rikkard skrev: 2021-11-30 15:15:02 Jag har fram till denna säsong hyllat vår sportchef, men samtidigt tyckt att han tappat fokus på framgångsfaktorerna och haft svårare och svårare att se den röda tråden. Våra framgångar byggde, som jag ser det, på att vi värvade svenska spelare på väg framåt. Det var både en priseffektiv och klok strategi. Vi satsade på att förädla spelare vi såg potential i. De senaste åren har detta helt raserats. Vi värvar äldre spelare som är på väg ner, våra allsvenska värvningar har inte fallit väl ut och år defensiv blir bara sämre och sämre för varje år utan åtgärd. Jocke har hängt kvar vid idéer som blivit omoderna och urholkade, vilket i år kulminerat i ett fuskbygge utan dess lika. Ingen kemi, ingen enhetlig tanke eller smartness utan bara ett plockepinn. Att det här kaoset är hans ansvar är väl svårt att förklara bort.
Nu sticker jag ut hakan en bit för detta är rena spekulationer. Men jag blir mer och mer övertygad om att järnkaminsandan och vad det betyder för DIFs "kravställning" (och här är ledningen och Jocke ansvariga) i kombination med vad det är som nu pågår kring Videll-gate är vad som satt käppar i hjulet snarare än några rekryteringar.
Vi har stundvis spelat naivt och nedbrytande (och kanske gjorde så även under Robban förra säsongen). Att många av spelarna slitit så mycket att de går sönder och vi ändå trampar vatten är rätt talande.
Svårt att förklara på ett enkelt sätt på forumet men om man krigar och sliter men gör det "fel" och vid fel tillfällen så kör motståndarna över en ändå.
Vi blöder energi på fel grejer och vid fel tillfällen och kallar det för "framåtlutat" och spelar därefter med huvudet under armen. Man kan inte lösa avancerade problem samtidigt som man maxar ett coopertest och många av våra gubbar är långt nere i den konen var och varannan sekvens.

Spelare med "huvud" som Linkan och Dick var bra på att bryta det där mönstret eftersom de tänkte först och lirade på energin sedan. Spelare som Bergfors, Sörensen (och Hank) mfl har en annan typ av driv/passion och kör ända in i kaklet för att tränaren och omgivningen begär det men det fungerar inte riktigt i dagens SHL om man gör det hela tiden istället för vid rätt tillfällen (mismatch, mellan personlig kravställning och vad som behövs "just nu" för att vinna matcher). Det gör även att det är en diskrapens i uppträdandet mellan våra nordamerikaner och DIFiga spelare då de förstnämnda är skolade i en annan typ av hockey medan desperationen hos de sistnämnda gör att laget tex blir för långt när man jagar puck vid fel lägen.

Jocke och tränarna är helt klart ansvariga för HUR man skall spela men det är nog lätt hänt att alla Djurgårdare i organisationen börjar ställa ännu högre krav på varandra att kämpa ännu hårdare snarare än att man lyckas höja blicken och identifiera vart man brister i smartness. Ett stort problem är att energiutnyttjandet är svårt att mäta i traditionella stats och utan externa förståsigpåare som kan analysera och skruva så går man nog in i "identitetsbubblan" och försöker sluta leden för att "gnugga" sig till vinster. Det GÅR att vinna matcher på ren vilja men inte mot lag som i grunden har bättre form. För att klättra i tabellen så behöver man spela på sina styrkor och täppa till när man inte har energin att utnyttja dem.

För att då vara lite OnT så är det enbart i viss mån som nya rekryteringar kan ändra på matchbilderna. Dvs om det kommer in nya spelare som ännu inte är "förstörda" av desperationen utan som kan komma med nya infallsvinklar och lite nykter syn och faktiskt implementera den "kylan" ute på isen (något som en ny tränare förmodligen skulle ha svårare att få till än en center tex).
Men som sagt så är det rena spekulationer kring grundorsakerna och vad som försiggår bakom kulisserna så analysen kan ju vara käpprätt.
En snabb reflektion, går det inte att bryta detta genom att gå tillbaka till basic/grunderna och skita i det JE/Ledning säger att vi ska spela?
viewtopic.php?p=472686#p472686

Jag är nästan helt säker (bra gardering) på att Robban pratade i telefon med JE här. Det säger väl det mesta isåfall.
Hahaha... Tyckte att min kommentar där var hiskeligt rolig :lol:
Vinge

Inlägg av Vinge »

Och så började det igen......
Intervju kvinnan på Hovet drar ursäkt efter ursäkt. Skämmigt !!! Vad tror dom, att alla som är på plats är helt tappade och köper hennes/DIFs ständiga ursäkter...
Vi saknar bara Carey och Tom. Men ändå tjatar hon gång på gång om alla skador. Sjukdomar bör man givetvis räkna med att det kommer.
Kan ingen Bara säga åt henne att sluta SLUTA FÖROLÄMPA DE TROGNA ÅSKÅDARNAS INTELLIGENS !! Vilket hon gör när hon ständigt håller på sådär.

Tror vi tar det till sudden idag

Om vi lyckats vinna där ÄR DET ÄNDÅ FÖR DÅLIGT.
B A R A. SEGRAR RÄKNAS, JOCKE !!!!!!!!!
Rolv

Inlägg av Rolv »

Vinge skrev: 2021-11-30 18:55:51 Och så började det igen......
Intervju kvinnan på Hovet drar ursäkt efter ursäkt. Skämmigt !!! Vad tror dom, att alla som är på plats är helt tappade och köper hennes/DIFs ständiga ursäkter...
Vi saknar bara Carey och Tom. Men ändå tjatar hon gång på gång om alla skador. Sjukdomar bör man givetvis räkna med att det kommer.
Kan ingen Bara säga åt henne att sluta SLUTA FÖROLÄMPA DE TROGNA ÅSKÅDARNAS INTELLIGENS !! Vilket hon gör när hon ständigt håller på sådär.

Tror vi tar det till sudden idag

Om vi lyckats vinna där ÄR DET ÄNDÅ FÖR DÅLIGT.
B A R A. SEGRAR RÄKNAS, JOCKE !!!!!!!!!
Silly-season??
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av klintan85 »

Jag hoppas Holland får fortsätta, jag tycker han var rätt bra idag det är bara målen som saknas.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

I brist på ny tråd.
Jocke eller efterträdare har en spännande period framöver.
1 back (Arnesson) på kontrakt nästa år.
9 FW som har utgående kontrakt + Videll + Eklund.
Kan tänka mig att den av dessa (FW) som har störst chans att förlänga är Ågren.

Silly blir spännande…oavsett serie.
Användarvisningsbild
ken1968

Inlägg av ken1968 »

klintan85 skrev: 2021-12-01 01:35:12 Jag hoppas Holland får fortsätta, jag tycker han var rätt bra idag det är bara målen som saknas.
Det finns bra många spelare som bidrar med mycket mindre som borde gå långt innan man ens tänker tanken att Holland ska lämna. Tror absolut inte nån ska lämna förens man hittar spets och nån blir övertalig, det är redan oroligt i gruppen. Men att Jocke ska bytas ut direkt tycker jag, då han inte klarar att få ihop lag, eller driva klubben i rätt riktning samt om det nu blir så att det blir kval och degradering så får den nya en chans att bygga upp nåt vettigt och inte bli sen med nya lagbyggen som det kommer att bli om Jocke är kvar.
Praetori

Inlägg av Praetori »

ken1968 skrev: 2021-12-01 09:42:02
klintan85 skrev: 2021-12-01 01:35:12 Jag hoppas Holland får fortsätta, jag tycker han var rätt bra idag det är bara målen som saknas.
Det finns bra många spelare som bidrar med mycket mindre som borde gå långt innan man ens tänker tanken att Holland ska lämna. Tror absolut inte nån ska lämna förens man hittar spets och nån blir övertalig, det är redan oroligt i gruppen. Men att Jocke ska bytas ut direkt tycker jag, då han inte klarar att få ihop lag, eller driva klubben i rätt riktning samt om det nu blir så att det blir kval och degradering så får den nya en chans att bygga upp nåt vettigt och inte bli sen med nya lagbyggen som det kommer att bli om Jocke är kvar.
Då han fortfarande har kontrakt så ser jag inte riktigt varför. Bättre då att ta in efterträdaren och låta dem jobba sida vid sida från slutet av denna säsong och framåt. Om Jocke nu byggt upp en plan och har kontakter med tilltänkta hemvändare så vore det ju rent vansinne att byta ut honom med pågående kontraktskostnad och plocka in en ny och bära den kostnaden också samtidigt som man river det man byggt upp.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Philly Flu
Säsongskort: Ja

Inlägg av Philly Flu »

crike skrev: 2021-12-01 08:48:54 Silly blir spännande…oavsett serie.
Djurgården spelar i SHL, det är sedan gammalt! :wink:
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Philly Flu skrev: 2021-12-01 10:51:55
crike skrev: 2021-12-01 08:48:54 Silly blir spännande…oavsett serie.
Djurgården spelar i SHL, det är sedan gammalt! :wink:
popquiz. Var det längre sedan vi vann SM-guld än vi spelade i HA sist?
EspenK

Inlägg av EspenK »

Skicka Videll om nån ska skickas. Vad är det för beteende att sjukskriva sig gång på gång för att man är sur. Väx upp! Kriga lite för skölden.
Användarvisningsbild
jsson

Inlägg av jsson »

EspenK skrev: 2021-12-01 12:20:23 Skicka Videll om nån ska skickas. Vad är det för beteende att sjukskriva sig gång på gång för att man är sur. Väx upp! Kriga lite för skölden.
Jag vågar inte riktigt ta ställning än.

Men såhär är det:
Jocke eller Videll ska ut med huvudet före, utredningen får säga vem.
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Frankie

Inlägg av Frankie »

Praetori skrev: 2021-12-01 10:31:31
ken1968 skrev: 2021-12-01 09:42:02
Då han fortfarande har kontrakt så ser jag inte riktigt varför. Bättre då att ta in efterträdaren och låta dem jobba sida vid sida från slutet av denna säsong och framåt. Om Jocke nu byggt upp en plan och har kontakter med tilltänkta hemvändare så vore det ju rent vansinne att byta ut honom med pågående kontraktskostnad och plocka in en ny och bära den kostnaden också samtidigt som man river det man byggt upp.
Tycker också man borde byta ut Jocke omgående om man hittar någon bra kandidat. Garpenlöv blir väl ledig efter säsongen? Ta in honom som sportchef om han även tar med sig Ragge. Sen behöver vi en huvudtränare på sidan av Falk och Ragge. Det skulle jag vilja se.

Jocke tycker jag började göra fel för flera säsonger sedan. Med svåger/kompisvärvningar av tex Musse etc. som även förlängdes fastän PP såg ut som skit. Men samtidigt daltande med Dick där han signades för sent och kom in i truppen helt otränad och det skulle typ ta till Jul innan han kom igång. Samma visa när Barry skulle ansluta att Jocke låter det bli ett glapp på flera månader utan huvudtränare! Just det glappet mellan att Robban slutade tills några veckor före säsongsstart eller när Barry anslöt, det tror jag är en stor del i kaoset vi ser nu.

Nej hur det än går denna säsong så vill jag se utbytt styrelse och sportchef och att de nya får fria tyglar att dra upp riktlinjerna för framtiden.
Har Jocke någon skam i kroppen så borde det vara ömsesidigt att riva kontraktet så han inte kostar Djurgården pengar i onödan.
GULD
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av GULD »

Garpenlöv blir Perfekt. !!!!
Och även Ragge

Och sen en ny styrelse med bra inflytande i sthlm s
Näringsliv som kan få fram lite större summor från Företag
The DIF ONE
Puckey

Inlägg av Puckey »

Jag fattar inte varför så många är hooked på Garpenlöv? Vad har han uträttat mer än att få en gräddfil till Tre Kronor? Var det dessutom inte Garpen och Wennerholm som snurrade runt med visioner om ett Stockholmskt KHL-lag med Djurgården och AIK som farmarlag för sisådär 10 år sen? Ge mig något nytt och fräsch istället. Gillar förslagen om Kenttä som sportchef, men känner mig totalt lost i tränarfrågan.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Garpenlöv är verkligen en tomte. Enbart ett känt namn. Kanske den sämsta förbundskapten vi haft.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Låst