Det skulle räckt med EN Södergren.
Säsongen 21/22
Säsongen 21/22
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Säsongen 21/22
Skulle nog krydda med Perlan och Lilja på backen. Skämt åsido.. Kolla in Återkomsten. Ger både bra vibbar och hemska vibbar nu men den är ett historiskt dokument (jag får va stolt va?!) - Det är en ögonöppnare och framför allt bör "det vänder"-folket kolla.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Säsongen 21/22
Hela kansliet borde sätta sig ner och titta igenom dessa intervjuer.
Säsongen 21/22
Warg är en naturlig ledare. Fler såna backar tack.
Han borde få C:et.
Han borde få C:et.
Säsongen 21/22
Det sitter folk där som vet och som troligtvis försökt/försöker påtala men om det är dövt i höronen blir inget av det som sägs hört.supreme skrev: ↑2021-11-28 17:53:38Hela kansliet borde sätta sig ner och titta igenom dessa intervjuer.
När sånt här händer tänker jag alltid på första och andra världskriget. Det första kallades ju "The war to end wars" men bara 15 år efteråt började (ish) tyskarna och andra att bullra och 1939 small det igen. Etc osv. Det är vad det verkar en av våra många negativa sidor att vi inte lär oss av vår historia och kanske har det att göra med att vi faktiskt inte alls klarar av att leva tre dimensioner - då - nu - sen - utan mest enbart i nu-dimensionen. Fan vet men dumma så in i helvete är vi ju ändå.
- Lee Harvey Oswald
Säsongen 21/22
-Bäst på att vara sämst,
Här tror jag DIF faktiskt kan vara med och hota på allvar, jag ser potential både i spelartrupp och i klubbledning
Tabelljumbons poängsnitt per match senaste 11 åren (Sluttabell)
1. 2016 – KHK 0,59
2. 2017 – Lyx 0,82
3. 2013 – RBK 0,83
4. 2019 – TIK 0,84
5. 2020 – IKO 0,84
6. 2018 – KHK 0,90
7. 2012 – TIK–0,94
8. 2015 – MoDo 0,96
9. 2021 – HV 0,98
10. 2014 – aik 1,0
11. 2011 – MoDo 1,27
Hittills ligger DIF på 0,68p per match, vilket skulle ge 35p efter 52 omgångar.
Klarar vi bara av att hålla i kontinuiteten, att upprepa samma misstag, fortsätta den interna turbulensen, ja isf trycker vi oss in på en finfin 2:a plats, strax efter KHK.
När DIF åkte ur 2012 låg vi på 1,27p mer match, helt skadat att vi sjönk igenom hela vägen då
Här tror jag DIF faktiskt kan vara med och hota på allvar, jag ser potential både i spelartrupp och i klubbledning
Tabelljumbons poängsnitt per match senaste 11 åren (Sluttabell)
1. 2016 – KHK 0,59
2. 2017 – Lyx 0,82
3. 2013 – RBK 0,83
4. 2019 – TIK 0,84
5. 2020 – IKO 0,84
6. 2018 – KHK 0,90
7. 2012 – TIK–0,94
8. 2015 – MoDo 0,96
9. 2021 – HV 0,98
10. 2014 – aik 1,0
11. 2011 – MoDo 1,27
Hittills ligger DIF på 0,68p per match, vilket skulle ge 35p efter 52 omgångar.
Klarar vi bara av att hålla i kontinuiteten, att upprepa samma misstag, fortsätta den interna turbulensen, ja isf trycker vi oss in på en finfin 2:a plats, strax efter KHK.
När DIF åkte ur 2012 låg vi på 1,27p mer match, helt skadat att vi sjönk igenom hela vägen då
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Säsongen 21/22
Den här tråden är för övrigt jävligt intressant att läsa. Den ger en ganska tydlig bild av hur vissa, trots en övertydlig verklighet sedan match 3, envist fortsatt att hänga/klänga sig kvar vid "bra lag på pappret" och "det kommer att vända" etc. Jag ska inte påstå att jag beundrar det men lite värmande är det ändå att få ta del av glad positivism i textform.
Det roligaste är ju att många på sociala medier fortsatt hävdar att det ska "vända" och att de av oss som ser fartygskroppen sakta sjunka och väljer att påtala detta är lite mindre djurgårdiga av oss för alla vet ju att om man bara enögt och entänkt hyllar och stöttar så vänder de mest sönderskjutna av skepp och det som varit mardrömslikt och katastrofalt uselt blir det motsatta.
Wakey Wakey.
Det roligaste är ju att många på sociala medier fortsatt hävdar att det ska "vända" och att de av oss som ser fartygskroppen sakta sjunka och väljer att påtala detta är lite mindre djurgårdiga av oss för alla vet ju att om man bara enögt och entänkt hyllar och stöttar så vänder de mest sönderskjutna av skepp och det som varit mardrömslikt och katastrofalt uselt blir det motsatta.
Wakey Wakey.
- Jim Morrison
Säsongen 21/22
Laget är definitivt bra nog att hålla sig kvar med en kompetent tränare. Den stora svagheten är backsidan men bara Jocke tar ett steg tillbaka så kan det nog lösa sig. Men för att det ska hända krävs nog att medlemmar ordnar ett nytt möte. Sen förstår ju jag också att vi snart är förbi point of no return.Magnutz skrev: ↑2021-11-28 20:30:30 Den här tråden är för övrigt jävligt intressant att läsa. Den ger en ganska tydlig bild av hur vissa, trots en övertydlig verklighet sedan match 3, envist fortsatt att hänga/klänga sig kvar vid "bra lag på pappret" och "det kommer att vända" etc. Jag ska inte påstå att jag beundrar det men lite värmande är det ändå att få ta del av glad positivism i textform.
Wakey Wakey.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 21/22
Tänk att få vara med om känslan att gå upp igen då
skämt åsido
Vi får acceptera att vi med all sannolikhet kommer få kvala, och väl där ger jag oss sämre chanser än HV’s förra året. DIF grejar inte all press med den typen av matcher oavsett om vi skulle möta Boden, så allsvenskan är ganska nära oavsett om vissa inte vill se det.
Vi kanske behöver starta om, vem vet, ansvariga lyckades köra DIF i botten igen det är den verkligheten som råder just nu. Det är ju faktiskt inte bara i år vi är pissdåliga förra året var ju också katastrof, men man har hållit hårt i varann uppifrån och trott på det här och nu ligger vi där vi ligger och är ganska fucked.. Idioterna fortsätter hålla hårt i varann, man pratar topp-placeringar och ledande i europa men är alltså sämre än Timrå.
Wakey wakey

Vi får acceptera att vi med all sannolikhet kommer få kvala, och väl där ger jag oss sämre chanser än HV’s förra året. DIF grejar inte all press med den typen av matcher oavsett om vi skulle möta Boden, så allsvenskan är ganska nära oavsett om vissa inte vill se det.
Vi kanske behöver starta om, vem vet, ansvariga lyckades köra DIF i botten igen det är den verkligheten som råder just nu. Det är ju faktiskt inte bara i år vi är pissdåliga förra året var ju också katastrof, men man har hållit hårt i varann uppifrån och trott på det här och nu ligger vi där vi ligger och är ganska fucked.. Idioterna fortsätter hålla hårt i varann, man pratar topp-placeringar och ledande i europa men är alltså sämre än Timrå.
Wakey wakey
Spela fult
Säsongen 21/22
Backsidan och karaktärsproblem och ledarskap. Plus toppstyrt plus rörig tränarsituation. Sen har vi inte ett topplag på pappret som jag ser det. Om allt hade funkat okej hade vi haft ett lag för ingenmansland eller play-on-plats.Jim Morrison skrev: ↑2021-11-28 21:17:08Laget är definitivt bra nog att hålla sig kvar med en kompetent tränare. Den stora svagheten är backsidan men bara Jocke tar ett steg tillbaka så kan det nog lösa sig. Men för att det ska hända krävs nog att medlemmar ordnar ett nytt möte. Sen förstår ju jag också att vi snart är förbi point of no return.Magnutz skrev: ↑2021-11-28 20:30:30 Den här tråden är för övrigt jävligt intressant att läsa. Den ger en ganska tydlig bild av hur vissa, trots en övertydlig verklighet sedan match 3, envist fortsatt att hänga/klänga sig kvar vid "bra lag på pappret" och "det kommer att vända" etc. Jag ska inte påstå att jag beundrar det men lite värmande är det ändå att få ta del av glad positivism i textform.
Wakey Wakey.
Så ser jag på det.
- Jim Morrison
Säsongen 21/22
Det stämmer nog. Backsidan är alldeles för dålig för att vi ska vara ett topplag. Men hade vi kunnat rensa lite i leden, fått in nån stabil tränare med vanligt, enkelt, SHL-spel hade vi nog kunnat gneta oss till play-in denna säsong. Men för det krävs att vi agerar väldigt fort för poängen är väldigt långt borta. Och det ser jag tyvärr inte hända.Magnutz skrev: ↑2021-11-28 21:45:32Backsidan och karaktärsproblem och ledarskap. Plus toppstyrt plus rörig tränarsituation. Sen har vi inte ett topplag på pappret som jag ser det. Om allt hade funkat okej hade vi haft ett lag för ingenmansland eller play-on-plats.Jim Morrison skrev: ↑2021-11-28 21:17:08Laget är definitivt bra nog att hålla sig kvar med en kompetent tränare. Den stora svagheten är backsidan men bara Jocke tar ett steg tillbaka så kan det nog lösa sig. Men för att det ska hända krävs nog att medlemmar ordnar ett nytt möte. Sen förstår ju jag också att vi snart är förbi point of no return.Magnutz skrev: ↑2021-11-28 20:30:30 Den här tråden är för övrigt jävligt intressant att läsa. Den ger en ganska tydlig bild av hur vissa, trots en övertydlig verklighet sedan match 3, envist fortsatt att hänga/klänga sig kvar vid "bra lag på pappret" och "det kommer att vända" etc. Jag ska inte påstå att jag beundrar det men lite värmande är det ändå att få ta del av glad positivism i textform.
Wakey Wakey.
Så ser jag på det.![]()
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Säsongen 21/22
Ja, det hade nog varit grejen för det lag Jocke satt samman. En vanlig SHL-tränare med vanlig SHL-taktik. Lugn och ro. Det hade varit bra. Minus transatlant-värvningarna. Det krävs ju omedelbar kursändring. Nästa match måste ett nytt DIF spela. Ett DIF med en game-plan som byggs utifrån det spelarmaterial som finns. Bygg det som funkar för när laget är som sämst/mest skadat.Jim Morrison skrev: ↑2021-11-28 21:50:12Det stämmer nog. Backsidan är alldeles för dålig för att vi ska vara ett topplag. Men hade vi kunnat rensa lite i leden, fått in nån stabil tränare med vanligt, enkelt, SHL-spel hade vi nog kunnat gneta oss till play-in denna säsong. Men för det krävs att vi agerar väldigt fort för poängen är väldigt långt borta. Och det ser jag tyvärr inte hända.Magnutz skrev: ↑2021-11-28 21:45:32Backsidan och karaktärsproblem och ledarskap. Plus toppstyrt plus rörig tränarsituation. Sen har vi inte ett topplag på pappret som jag ser det. Om allt hade funkat okej hade vi haft ett lag för ingenmansland eller play-on-plats.Jim Morrison skrev: ↑2021-11-28 21:17:08Laget är definitivt bra nog att hålla sig kvar med en kompetent tränare. Den stora svagheten är backsidan men bara Jocke tar ett steg tillbaka så kan det nog lösa sig. Men för att det ska hända krävs nog att medlemmar ordnar ett nytt möte. Sen förstår ju jag också att vi snart är förbi point of no return.Magnutz skrev: ↑2021-11-28 20:30:30 Den här tråden är för övrigt jävligt intressant att läsa. Den ger en ganska tydlig bild av hur vissa, trots en övertydlig verklighet sedan match 3, envist fortsatt att hänga/klänga sig kvar vid "bra lag på pappret" och "det kommer att vända" etc. Jag ska inte påstå att jag beundrar det men lite värmande är det ändå att få ta del av glad positivism i textform.
Wakey Wakey.
Så ser jag på det.![]()
Lyssna på Tony Zabels snack i vår första film. Han snackar en del om just spelidé kontra manskapet som finns att tillgå.
Det känns som att någonstans på vägen har DIF Hockey, igen, tappat bort identiteten och visheten. Det är ledsamt.
Säsongen 21/22
Jahapp, nu har det gått över 20 matcher och det blev tom värre än vad jag trodde då i September.
Nu vet man inte vad som hänt mellan Videll och Barry men att Barry gick gjorde ju inte läget bättre i alla fall.
Senaste matcherna har vi spelat lite bättre defensivt men det hjälper inte när motståndarna är så pass bra som de varit. Mantas är 94%+ mot Örebro men vi gör inga mål framåt. Svedberg är nästan 92% mot Skellefteå men vi gör bara 1 framåt mot ett lag som matchen efter släpper 8 mål!! mot IKO.
Ja försvarsarbetet har förbättrats i grunddragen men vi står oftast halvt dränerade på energi i femman framåt och i många lägen så kan motståndarna helt enkelt återerövra istället för att vi skapar framåt och då blir det mycket tryck och skott från motståndarna till slut.
Jag tror inte någon backvärvning på planeten skulle kunnat ändrat på någon av våra senaste matchbilder (inklusive valfria NHL-spelare). Folk som vill ha bort Jocke fortast möjligt verkar tro att det på något magiskt sätt skulle göra vårat försvarsspel bättre eller att det plötsligt skulle börja dyka upp rekryterbara backar men även om vi fokuserar på försvaret så blir det som mot Skellefteå och Örebro.
Defensiven i all ära men då måste vi åt andra hållet kunna ta pucken direkt på mål (Canada-style) och få till tidiga avslut och krascha nätet.
Att man inte fått det att lossna för spelare som Holland (som i vilket annat lag som helst hade sprutat in poäng) och att firma Eklund/Sörensen blir bortplockade av motståndarna är den synliga toppen på isberget.
I SHL vinner man täta matcher genom att nyttja den momentana energin bäst. Växjö tex är duktiga på detta. Har man inte övertaget i en sekvens och inte har möjlighet att låta pucken göra energidelen av jobbet så samlar man laget och nöter på motståndarnas energi från offensiv blålinje hela vägen hem för att i nästa sekvens ha byggt upp ett energiövertag och då kan man ta över (motståndarnas energi dräneras snabbare än deras egen i och med att de låter pucken göra jobbet) och därmed tillverka målchanser.
Det var delvis den förmågan som gjorde att Rögle (som såg fantastiska ut i kvart och semi) såg så "trötta" ut i finalen mot just Växjö.
DIF å andra sidan spelar desperationshockey. Man kan formligen se hur mjölksyran sprutar ur porerna på killar som Eklund, Rhett och Sören men det blir små individuella kamper mot relativt fräscha motståndare där man "krigar" för att desperat kunna skapa något som liknar ett "framåtlutat" anfallsspel med mycket puckinnehav. Men allt det leder till just nu är att vi jobbar oss trötta och så vänder det och vi hamnar på hälarna.
Vilja räcker långt men det är svårt att sätta den där passningen eller tråckla upp trissan i nättaket när ögonen bultar och armar och ben känns som att de brinner.
Och detta har varit fallet sedan dag ett och till och med förra säsongen under Robban. Det saknas inte spelare i laget med vilja (även om det finns spelare som ser slappa ut i backcheck och dylikt tror jag det har mer med hockeyfostran och energiläge att göra än något annat) men viljan kommer inte till sin rätt. "Järnkaminsandan", kravställningen och nu tabelläget på toppen av allt spökar och nog sliter man på träningar, ispass och matcher men det blir helt felimplementerat när slitet dödar all smartness i energihanteringen.
I läget som man befinner sig nu så är det ju skygglappar och "gnugga, gnugga" som förmodligen fyller spelarnas mentala matchtänk men om det inte genom ren tur resulterar i vinster så kommer de flesta spelarna förmodligen inte klara av att lyfta blicken tillräckligt för att kunna lira "smart" ens framåt våren tyvärr.
Visst finns det potential (på pappret) så man kan ju alltid fortsätta hoppas men det skulle nog behöva komma in nån psykolog och taktiker som kan få grabbarna att inte bara slita utan att faktiskt taktisera och "lira" lite också.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Säsongen 21/22
Summa summarum så är det för mycket som är kasst, unket. Debatten kring Jocke är svår. Det jag framförallt KÄNNER (märk väl, känner) är att förtroendet för honom internt är slut (förutom ordf tydligen men det skiter jag personligen i). Säger inte att spelarna automatiskt skulle höja sig om han försvinner. men det finns ett signalvärde i det på något vis.Praetori skrev: ↑2021-11-29 10:29:47Jahapp, nu har det gått över 20 matcher och det blev tom värre än vad jag trodde då i September.
Nu vet man inte vad som hänt mellan Videll och Barry men att Barry gick gjorde ju inte läget bättre i alla fall.
Senaste matcherna har vi spelat lite bättre defensivt men det hjälper inte när motståndarna är så pass bra som de varit. Mantas är 94%+ mot Örebro men vi gör inga mål framåt. Svedberg är nästan 92% mot Skellefteå men vi gör bara 1 framåt mot ett lag som matchen efter släpper 8 mål!! mot IKO.
Ja försvarsarbetet har förbättrats i grunddragen men vi står oftast halvt dränerade på energi i femman framåt och i många lägen så kan motståndarna helt enkelt återerövra istället för att vi skapar framåt och då blir det mycket tryck och skott från motståndarna till slut.
Jag tror inte någon backvärvning på planeten skulle kunnat ändrat på någon av våra senaste matchbilder (inklusive valfria NHL-spelare). Folk som vill ha bort Jocke fortast möjligt verkar tro att det på något magiskt sätt skulle göra vårat försvarsspel bättre eller att det plötsligt skulle börja dyka upp rekryterbara backar men även om vi fokuserar på försvaret så blir det som mot Skellefteå och Örebro.
Defensiven i all ära men då måste vi åt andra hållet kunna ta pucken direkt på mål (Canada-style) och få till tidiga avslut och krascha nätet.
Att man inte fått det att lossna för spelare som Holland (som i vilket annat lag som helst hade sprutat in poäng) och att firma Eklund/Sörensen blir bortplockade av motståndarna är den synliga toppen på isberget.
I SHL vinner man täta matcher genom att nyttja den momentana energin bäst. Växjö tex är duktiga på detta. Har man inte övertaget i en sekvens och inte har möjlighet att låta pucken göra energidelen av jobbet så samlar man laget och nöter på motståndarnas energi från offensiv blålinje hela vägen hem för att i nästa sekvens ha byggt upp ett energiövertag och då kan man ta över (motståndarnas energi dräneras snabbare än deras egen i och med att de låter pucken göra jobbet) och därmed tillverka målchanser.
Det var delvis den förmågan som gjorde att Rögle (som såg fantastiska ut i kvart och semi) såg så "trötta" ut i finalen mot just Växjö.
DIF å andra sidan spelar desperationshockey. Man kan formligen se hur mjölksyran sprutar ur porerna på killar som Eklund, Rhett och Sören men det blir små individuella kamper mot relativt fräscha motståndare där man "krigar" för att desperat kunna skapa något som liknar ett "framåtlutat" anfallsspel med mycket puckinnehav. Men allt det leder till just nu är att vi jobbar oss trötta och så vänder det och vi hamnar på hälarna.
Vilja räcker långt men det är svårt att sätta den där passningen eller tråckla upp trissan i nättaket när ögonen bultar och armar och ben känns som att de brinner.
Och detta har varit fallet sedan dag ett och till och med förra säsongen under Robban. Det saknas inte spelare i laget med vilja (även om det finns spelare som ser slappa ut i backcheck och dylikt tror jag det har mer med hockeyfostran och energiläge att göra än något annat) men viljan kommer inte till sin rätt. "Järnkaminsandan", kravställningen och nu tabelläget på toppen av allt spökar och nog sliter man på träningar, ispass och matcher men det blir helt felimplementerat när slitet dödar all smartness i energihanteringen.
I läget som man befinner sig nu så är det ju skygglappar och "gnugga, gnugga" som förmodligen fyller spelarnas mentala matchtänk men om det inte genom ren tur resulterar i vinster så kommer de flesta spelarna förmodligen inte klara av att lyfta blicken tillräckligt för att kunna lira "smart" ens framåt våren tyvärr.
Visst finns det potential (på pappret) så man kan ju alltid fortsätta hoppas men det skulle nog behöva komma in nån psykolog och taktiker som kan få grabbarna att inte bara slita utan att faktiskt taktisera och "lira" lite också.
Känns så sjukt ledsamt att jag alltid använt exemplet Leksand som desperata varje år med värvningar som slår så jävla backut och slutar i kval/degradering och ett jävla hoppande upp och ner i divisionerna. #LexEdBelfour
Och nu är vi där själva. Så jävla tragiskt. Även Frölunda hade några år när de trodde att externa knektar skulle göra jobbet, men när det började gå i egna led och göra jobbet ordentligt med uppbyggnad av organisation och struktur så verkar de byggt upp en strategi och långsiktig plan som bär frukt år efter år. Ja, både Leksand & VF har utländska spelare men de underkastar sig spelet & ledarskapet vad det verkar. Vi har fan tappat det helt...

-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 21/22
Tränarbytet verkar inte ha hjälpt något särskilt. Ska vi vara oroliga för nedflyttning? Kan det bli så i år?