Säsongen 21/22

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
EspenK
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av EspenK »

Igår var fansen äntligen den extra spelaren. Det var tydligt hur mycket energi som pumpades in i truppen. Dra med en polare,arbetskamrat, familjen till Hovet och stötta laget så tar vi oss igenom den här säsongen tillsammans.

Vi har ett grymt sparkapital på den växande skadelistan. Säsongen är långt ifrån över. Kan vi få lite medvind så lyfter vi över strecket innan november är slut. Ni hörde rätt. November!
EspenK

Säsongen 21/22

Inlägg av EspenK »

Transatlantkedjan måste splittras. 0 kemi.

Ingen aning hur man ska spela dem eftersom ingen av dem visat vad de kan ännu men är sugen på att testa Holland i annan omgivning.
mb81
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av mb81 »

EspenK skrev: 2021-11-03 08:12:49 Transatlantkedjan måste splittras. 0 kemi.

Ingen aning hur man ska spela dem eftersom ingen av dem visat vad de kan ännu men är sugen på att testa Holland i annan omgivning.
Sören-Holland-Linus
Videll-Basse-Rhett
Cederqvist-Rensfeldt-Carey
Öhgren-Engsund-Bergfors
Bjerselius

Nåt åt det här hållet? Ser gärna en till forward in. Skador kommer alltid och vi är bara 12 seniorforwards just nu. Borde vara 13 eller 14.
mb81

Säsongen 21/22

Inlägg av mb81 »

EspenK skrev: 2021-11-03 07:55:30 Igår var fansen äntligen den extra spelaren. Det var tydligt hur mycket energi som pumpades in i truppen. Dra med en polare,arbetskamrat, familjen till Hovet och stötta laget så tar vi oss igenom den här säsongen tillsammans.

Vi har ett grymt sparkapital på den växande skadelistan. Säsongen är långt ifrån över. Kan vi få lite medvind så lyfter vi över strecket innan november är slut. Ni hörde rätt. November!
Vi får vara glada att cluben och timrå också suger. Känns tyvärr lite spooky att det var just de lagen som sög när vi åkte ur också.
Praetori

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: 2021-11-03 11:20:03
EspenK skrev: 2021-11-03 08:12:49 Transatlantkedjan måste splittras. 0 kemi.

Sören-Holland-Linus
Videll-Basse-Rhett
Cederqvist-Rensfeldt-Carey
Öhgren-Engsund-Bergfors
Bjerselius

Nåt åt det här hållet? Ser gärna en till forward in. Skador kommer alltid och vi är bara 12 seniorforwards just nu. Borde vara 13 eller 14.
Det finns en obalans i vår forwardsbesättning i och med att Ågren är borta (rent fartmässigt). Rensfeldt är en riktigt tung forward men han är inte snabb direkt, Bergfors och Videll är inte heller några speedkulor längre och vi måste få till backchecken varenda match varenda period framöver. Dvs även om ALLA skall backchecka som djur så måste det finnas någon som har en chans att faktiskt hinna avlasta backarna så att vi kan/vågar kriga i mittzon.

Sören-Holland-Carey
Öhgren-Basse-Bergfors
Cederqvist-Rensfeldt-Linus
Videll-Engsund-Rhett
Bjerselius

Nej fjärdelinan känns inte heller helt rätt men å andra sidan är samtliga duktiga rollspelare och kan dessutom producera vilket kan vara ett ess i rockärmen hos en fjärdelina. Sen får vi väl se hur det går med Basses comeback den 18e. Ljumskar är luriga men jag hoppas att han varit borta pga försiktighet från vår sida och därmed inte dragit upp något allvarligare.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Magnutz

Säsongen 21/22

Inlägg av Magnutz »

Undrar om vi kan ta de 1.3x poäng per match resten av säsongen som troligtvis kommer att krävas för att vi ska undvika kval.

Undrar om fbks kollaps blev vår räddning eller vår undergång.

Poängskörden från de kommande tre matcherna får visa väg.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 21/22

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Magnutz skrev: 2021-11-03 12:11:10 Undrar om vi kan ta de 1.3x poäng per match resten av säsongen som troligtvis kommer att krävas för att vi ska undvika kval.

Kommer LHC klara det?
Kommer Brynäs klara det?

Vi är 3 p från säker mark. Återstår väl över 30 matcher? Känns lite tidigt att börja prata om negativa poängsnitt.
Vore ruskigt skönt att ta 3 p innan uppehållet. Sedan slicka såren och starta säsongen på nytt, med ett i stora drag nytt lag (förhoppningsvis).
Senaste omgången har vi 3,0 p/match. :D
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
mb81

Säsongen 21/22

Inlägg av mb81 »

Magnutz skrev: 2021-11-03 12:11:10 Undrar om vi kan ta de 1.3x poäng per match resten av säsongen som troligtvis kommer att krävas för att vi ska undvika kval.

1,3 poäng/match. Det var högt räknat. Då är vi nästan helt säkra. Kollar man på vad som krävts för att komma 12:a(1 poäng mer än lag 13) sen det blev 52 omgångar har vi dessa poängskörder:
58
50
61
52
48
50

Det blir ett snitt på 53 poäng för att klara en tolfteplats. För att ta 53 poäng krävs ett snitt på resterande matcher på 1,14 poäng/match. Men 1,3 poäng/match kan nog vara bra för att vara på den säkra sidan. Då hamnar vi på 59 poäng. Det har räckt alla år förutom ett.

Allt jag kräver är att vi kommer före Timrå och ett lag till just nu. Tycker ändå vi borde klara gå om Cluben.
Magnutz

Säsongen 21/22

Inlägg av Magnutz »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-11-03 12:19:13

Kommer LHC klara det?
Kommer Brynäs klara det?

Vi är 3 p från säker mark. Återstår väl över 30 matcher? Känns lite tidigt att börja prata om negativa poängsnitt.
Vore ruskigt skönt att ta 3 p innan uppehållet. Sedan slicka såren och starta säsongen på nytt, med ett i stora drag nytt lag (förhoppningsvis).
Eken som räknat ut vad som krävs utifrån lite historik. Jag orkar inte sitta här och spinna solstrålar förrän vi presterat ok-bra över tid. Det är inte pessimism utan en försiktighet djupt rotad i mig från tidigare upplevelser. Vi måste vinna mer än vi förlorar för att klättra, det är ju avgjort. Om lagen ovanför också vinner i samma utsträckning som vi (kanske) gör kommer vi inte ikapp. Så.. Fbks sönderfall i tredje perioden igår kan vara vår räddning men den kan och vara något annat.

Självklart hoppas jag att allt går bra. Det gör jag alltid men jag blir triggad av sinneslös bubbelglädje. 🥶
mb81

Säsongen 21/22

Inlägg av mb81 »

Kommer LHC klara det?
Kommer Brynäs klara det?

Blir lätt så när det går så dåligt tänker jag. Vi måste få en vinststreak på 4-5 matcher för att ens ska vara realistiskt att prata om nåt annat än att klara sig från kval. Men både Cluben och Brynäs känner nog en stress också. Malmö har det stökigt och en alldeles för bra trupp för att egentligen hamna så långt ner men kan bli indraget också. Kommer det en backlash för Oskarshamn?
Magnutz

Säsongen 21/22

Inlägg av Magnutz »

mb81 skrev: 2021-11-03 12:29:11

1,3 poäng/match. Det var högt räknat. Då är vi nästan helt säkra. Kollar man på vad som krävts för att komma 12:a(1 poäng mer än lag 13) sen det blev 52 omgångar har vi dessa poängskörder:
58
50
61
52
48
50

Det blir ett snitt på 53 poäng för att klara en tolfteplats. För att ta 53 poäng krävs ett snitt på resterande matcher på 1,14 poäng/match. Men 1,3 poäng/match kan nog vara bra för att vara på den säkra sidan. Då hamnar vi på 59 poäng. Det har räckt alla år förutom ett.

Allt jag kräver är att vi kommer före Timrå och ett lag till just nu. Tycker ändå vi borde klara gå om Cluben.
Det är Eken som använt sig av Clubens poängskörd när de undvek kval. Allt "jag tror" och "vi borde" är trams. Vårt lag måste vinna fler poäng än vi förlorar och dessutom måste lagen vi ska gå ikapp och förbi göra det i mindre utsträckning.

Jag önskar att vi klarar oss. Jag önskar att vi tar 2,5 poäng i snitt resten av säsongen. Jag önskar att alla spelare håller sig friska och att vi blir en DIFmaskin som käkar upp motståndet.

Nu gäller det att lösa det. Kan vi? Det får tiden visa!
mb81

Säsongen 21/22

Inlägg av mb81 »

Magnutz skrev: 2021-11-03 12:31:49

Kommer LHC klara det?
Kommer Brynäs klara det?

Eken som räknat ut vad som krävs utifrån lite historik. Jag orkar inte sitta här och spinna solstrålar förrän vi presterat ok-bra över tid. Det är inte pessimism utan en försiktighet djupt rotad i mig från tidigare upplevelser. Vi måste vinna mer än vi förlorar för att klättra, det är ju avgjort. Om lagen ovanför också vinner i samma utsträckning som vi (kanske) gör kommer vi inte ikapp. Så.. Fbks sönderfall i tredje perioden igår kan vara vår räddning men den kan och vara något annat.

Självklart hoppas jag att allt går bra. Det gör jag alltid men jag blir triggad av sinneslös bubbelglädje. 🥶
Ekens beräkning blir ändå lite fel. Han snackar om 62 poäng krävdes ifjol. Men Brynäs som kom näst sist tog 58 poäng. Så i princip krävdes bara 59 poäng. Och det var den näst högsta summan som har krävts sen det blev 52 matcher. Det blir iofs att vi måste ta 1,30 poäng/match om det krävs så många poäng. Känns dock för tidigt att gissa på. Cluben, vi och Timrå känns rätt fast i botten om ingen vinststreak kommer för nåt av lagen. Kan vi bli pånyttfödda hyfsat skadefria efter landslagsuppehållet?

Jag tror vi klarar gå om Cluben men inte så mycket mer än så. Men det räcker för mig!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 21/22

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Magnutz skrev: 2021-11-03 12:31:49

Kommer LHC klara det?
Kommer Brynäs klara det?

Ja, jag är inte överdrivet positiv inför framtiden heller.

Jag läste också Eken och tycker faktiskt det är för tidigt att snacka poängsnitt redan. Möjligen i januari.
Det är som sagt 3 p till säker mark. Det är en match.
Det enda som betyder något i år är att nå säker mark. Då behöver vi vinna 1 mer match än LHC kommande 36 (?) matcherna.
Och hålla Timrå efter oss såklart. :D

Det som oroar lite är ändå att vi spelat bättre med tongivande spelare borta än då de varit med i laget. Hoppas det hänger ihop med att Barry aldrig fick någon ordning på laget första omgångarna.
Vi får bara inte ha för stort hopp till att lösningen enbart är att få tillbaka alla skadade spelare.
Det påverkar såklart, men vi måste först och främst börja spela grundläggande ishockey.
Vinna våra närkamper och kriga för varje centimeter därute. Typ att alla lägger ned det hjärta som Liam Öhgren gör i match efter match.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
crike

Säsongen 21/22

Inlägg av crike »

Skit i snittet och hur många poäng vi ska ta per match.

Jag är på samma linje som BOMBOM. 36 matcher kvar, vi behöver på dessa ta in 4p på LHC och 8 på Brynäs för att vara helt säkra. Då har vi tom lyxen att kunna släppa förbi Timrå så Brynäs får våndas ett år till :D
Senast redigerad av crike den 2021-11-03 15:22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Praetori

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

Nån skrev på twitter. Matchen mot FBK saknade vi bland annat:

Eklund-Josefson-Ågren
Gragnani-Nilsson
Armalis

Det var först när jag såg det i skrift på det där sättet som det verkligen sjönk in. En ordinarie SHL-toppfemma och förstekeeper.

Men vi hämtade in 1-3 till 5-3 mot Färjestad av alla lag. :shock:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar