Säsongen 21/22

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Grabben från Söder

Säsongen 21/22

Inlägg av Grabben från Söder »

Rudi skrev: 2021-10-21 21:41:55 Folk som vill bli av med Joakim kommer aldrig någonsin tolerera någon sportchef i Djurgården Hockey. Enda anledningen till att folk tjatar om Tjomme är att han inte är kvar. Det är en jävla tur för oss att andra Joakim väljer spelare som går emot era preferenser.
Folk hatade verkligen Tjomme och hans corsi-snack. Men nu när han lämnat så är han helt plötsligt en fantastisk sportchef.

Jag tycker man både kan klandra Barry och Jocke för hur det ser ut. Laget är inte så dåligt på pappret som många vill få det till. Vi borde kunna ligga 8-10 med dessa spelare. Problemet är att Jocke har värvat ihop en alldeles för svag backsida. Han har övertro på att PJ och Hedström ska vara bärande (båda har dock gjort det bra, nästan över förväntan). Sedan att Ingman och Bengtsson ska ta jättekliv, likt Alsing och att Högström och Nilsson inte ska vara skadade.

Men Barry verkar få dessa spelare att prestera sämre. Jag menar kolla på en kille som Rhett. Han har alltid presterat, varje säsong i SHL. Men nu är han helt osynlig. Problemet är nog att Barry inte har gjort tillräckligt med grundjobb. Vi borde ha börjat med basics och spelat ett enkelt spel. Tre nya tränare, massa nya spelare, massa Nordamerikaner och vi kommer från en svag säsong. Nu kom vi helt fel in i säsongen och det kommer hänga med till slutet. Allt pekar på kval tyvärr.
Nattuggla_

Säsongen 21/22

Inlägg av Nattuggla_ »

Helt ärligt så började det låta tveksamt redan när vi fick reda på att Barry skulle ansluta i Juli.
Enligt mig är det viktigt att tränaren är med hela vägen, eller åtminstone en bra mycket längre bit än bara några veckor innan första träningsmatchen.
Användarvisningsbild
DRC
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av DRC »

Men vänta lite nu Djurgårn Hockey. Ni kan inte ta 2 av 21 jävla poäng hemma och sen låtsas som ingenting. Som det verkar nu så kommer vi alltså mönstra samma junis-backlinje för att torska i Örebro imorgon. Helt utan att kommentera det ytterligare?

Kraft, din snackepelle, ni ska nog ta och berätta hur ni ser på läget…
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av #10 »

DRC skrev: 2021-10-22 14:11:54 Men vänta lite nu Djurgårn Hockey. Ni kan inte ta 2 av 21 jävla poäng hemma och sen låtsas som ingenting. Som det verkar nu så kommer vi alltså mönstra samma junis-backlinje för att torska i Örebro imorgon. Helt utan att kommentera det ytterligare?

Kraft, din snackepelle, ni ska nog ta och berätta hur ni ser på läget…
Kanske bättre att hålla tyst än att gå ut och säga: Vi har tyvärr för dåliga spelare/backar som bajsar på sig så fort vi är i egen zon och deras självförtroende är just nu sämre än Jockes självinsikt :)
Olon

Säsongen 21/22

Inlägg av Olon »

Jag tycker att Jocke historiskt sett har gjort ett riktigt bra jobb sedan han blev sportchef, även om jag inte vet exakt vad som kan tillskrivas honom. Sett till förutsättningar har Djurgården haft ett bättre lag än vad budgeten borde tillåta. Exempelvis värvningar som efter en tid har presterat på en bra mycket högre nivå än vad deras löner visar (Linus Johansson, Strandberg, Alsing, Bemström, Ågren, Reideborn, etc), värvningar av tidigare stjärnspelare med naggat självförtroende som sedan hittat sitt spel i DIF igen (Svedberg, Bergfors, Mantas), eller spelare som förmodligen spelat på billigare kontrakt än marknadsvärdet men valt DIF av andra anledningar (Dick, Berglund, Högström). Sett till detta facit kan man ändå förstå värvningar likt Bengtsson, Ingman, Cederqvist, och Arnesson.

Många klagar på backsidan, men jämfört med fjolåret är det väl verkligen ingen jätteskillnad? Ungefär:
Nardella mot Gragnani
Pettersson mot Arnesson
S. Johansson/Norell mot Bengtsson/Ingman

Nardella gick det naturligtvis inte att behålla, och förhoppningar fanns förmodligen på andra backar som ersättare, men det blev till slut Gragnani. Jag är inte jättesåld på honom, men vill minnas att ganska många jublade när det blev klart. Kanske hade det varit klokt att ta in honom tidigare, med tanke på hur starten har sett ut.

Pettersson lyckades äntligen prestera bra hockey igen ifjol, och blev därför för dyr att behålla. In kommer istället Arnesson, som till motsats från Pettersson hade en dålig säsong ifjol, men förmodligen därför inte heller tjänar de pengar han annars kunde göra (samma kategori som Svedberg, Mantas, etc, när de kom tillbaka till DIF). Inför fjolårssäsongen hade nog de flesta valt Arnesson före Pettersson.

Simon Johansson och Robin Norell tror jag ingen saknar jättemycket. De ersätts med två spelare, Bengtsson och Ingman, som tillhör samma kategori som vi varit framgångsrika i att värva från förut (Alsing, Ågren, Strandberg, etc). Inte jättemycket att bli upprörd över.

Däremot har jag varit lite mer tveksam till forwardssidan. Där har det väl sett ut ungefär såhär:
Wandell mot Rensfeldt
Holtz mot Cederqvist
Josefson/Eklund mot Sörensen/Holland
Ågren mot Lorito
Östman/Axelsson/Eriksson mot Engsund/Videll/Carey?

Wandell hade jag gärna behållit, men inte till samma höga lön. Att ersätta honom med Rensfeldt kändes ändå ok. Varken Wandell eller Rensfeldt var värvningar som jag gillade från början, men samtidigt måste man ha vissa spelare som man vet på ett ungefär vad man får av. Stabila SHL-spelare som kanske inte har världens uppsida, men som förmodligen kommer kosta mer än chansningar som kan bli fullträffar.

Holtz räknade man förmodligen inte med redan i ett tidigt skede. Inte egentligen. Samtidigt inte lätt att ersätta en supertalang med låg lön som skulle kunna få ett otroligt genombrott närsomhelst (oavsett vad många vill få det att låta som), men värvningen av Cederqvist kändes på förhand riktigt bra. Ganska jämförbar med Emil Bemström, och kan mycket väl bli en fullträff.

Sedan var det en chansning att hoppas på Eklund och Josefson. Eklund hade varit en bonus, och naturligtvis omöjlig att ersätta till samma låga lön. Båda försvann, men samtidigt kunde man värva hem Sörensen vilket måste ses som en perfekt ersättare till Josef även om de inte spelar på samma position. Att realistiskt ersätta en av SHL:s klart bästa spelare som både är center och djurgårdare kan kanske bara Krüger göra, och då skulle jag ändå föredra Josefson om han vore frisk. Holland kändes därför som en riktigt bra värvning så sent som vi ändå fick honom. Hade Holland-Sörensen varit klara tidigare så hade det varit bra ersättare till Josef-Eklund.

Att ersätta Ågren med Lorito i det läget som han blev skadad kändes också ok där och då. Inte så mycket att säga om det. Med facit i hand hade man hellre väntat ut Timashov, men samtidigt måste man ha spelare att ställa på isen.

Däremot att i ett tidigt skede tacka nej till både Axelsson och Eriksson kändes förhastat, speciellt i samma veva som Robban inte heller skulle vara kvar. Det hade varit ok om man hade något riktigt stort på gång, en satsning där spelare som Krüger, Vejdemo, Hultström, etc, var på ingång, och där man på riktigt skulle ta nästa steg. Så var uppenbarligen inte fallet. Videll har jag inget emot, men han tjänar förmodligen mer än Dick, och jag hade hellre behållit honom än att ta in Carey. Paul Carey hade säkert presterat bättre under andra förutsättningar, men det är ingen spelare man ersätter en spelare som Dick i DIF med.

Jag har inget emot att man inte förlängde med Östman, trots att han varit och snuddat på samma kategori som Strandberg och Linus Johansson. Synd att han inte hade ett år till på kontraktet, då han blev för dyr att behålla. Om Engsund var tänkt som ersättare till honom vet jag inte, men jag förstår inte alls varför han blev klar så tidigt.

Med andra ord, sett till värvning för värvning är jag inte jättekritisk egentligen. Inte mycket att göra åt om Jocke har en corona-budget att spela med, samtidigt som andra lag går all in. Det jag hade gjort annorlunda redan på förhand hade varit att se till att förlänga med Axelsson och Eriksson när alternativen ändå inte var bättre, och därmed inte ta in Engsund. Samma sak gäller med Robban, men jag tycker att det är oklart om han verkligen ville vara kvar, om han blev för dyr, eller om det fanns någon annan anledning. Så tre djurgårdsprofiler ut, som ersätts med någon tveksam Nordamerika-satsning är väl det som känns konstigt och fel. Samtidigt vet man inte vilka diskussioner som har funnits internt. Krävde styrelsen att Jocke skulle ruska om laget? Det kändes som att Robban skulle förlängas men att det ändrades under formsvackan förra säsongen. I det läget är det ganska sent att ge sig ut på tränarjakt, och då blev Barry någon konstig nödlösning. Att i den vevan ändra kontinuiteten genom att inte förlänga med Dick och Eriksson är det som jag tycker har gått fel.

Jag vet inte. Jag har svårt att säga att Jocke har gjort allt så extremt fel som många försöker få det till, även om jag hade agerat annorlunda i fallen Robban/Barry, Dick/Eriksson och Engsund/Carey.
gaspo

Säsongen 21/22

Inlägg av gaspo »

Olon skrev: 2021-10-22 15:19:36 Jag tycker att Jocke historiskt sett har gjort ett riktigt bra jobb sedan han blev sportchef, även om jag inte vet exakt vad som kan tillskrivas honom. Sett till förutsättningar har Djurgården haft ett bättre lag än vad budgeten borde tillåta. Exempelvis värvningar som efter en tid har presterat på en bra mycket högre nivå än vad deras löner visar (Linus Johansson, Strandberg, Alsing, Bemström, Ågren, Reideborn, etc), värvningar av tidigare stjärnspelare med naggat självförtroende som sedan hittat sitt spel i DIF igen (Svedberg, Bergfors, Mantas), eller spelare som förmodligen spelat på billigare kontrakt än marknadsvärdet men valt DIF av andra anledningar (Dick, Berglund, Högström). Sett till detta facit kan man ändå förstå värvningar likt Bengtsson, Ingman, Cederqvist, och Arnesson.

Många klagar på backsidan, men jämfört med fjolåret är det väl verkligen ingen jätteskillnad? Ungefär:
Nardella mot Gragnani
Pettersson mot Arnesson
S. Johansson/Norell mot Bengtsson/Ingman

Nardella gick det naturligtvis inte att behålla, och förhoppningar fanns förmodligen på andra backar som ersättare, men det blev till slut Gragnani. Jag är inte jättesåld på honom, men vill minnas att ganska många jublade när det blev klart. Kanske hade det varit klokt att ta in honom tidigare, med tanke på hur starten har sett ut.

Pettersson lyckades äntligen prestera bra hockey igen ifjol, och blev därför för dyr att behålla. In kommer istället Arnesson, som till motsats från Pettersson hade en dålig säsong ifjol, men förmodligen därför inte heller tjänar de pengar han annars kunde göra (samma kategori som Svedberg, Mantas, etc, när de kom tillbaka till DIF). Inför fjolårssäsongen hade nog de flesta valt Arnesson före Pettersson.

Simon Johansson och Robin Norell tror jag ingen saknar jättemycket. De ersätts med två spelare, Bengtsson och Ingman, som tillhör samma kategori som vi varit framgångsrika i att värva från förut (Alsing, Ågren, Strandberg, etc). Inte jättemycket att bli upprörd över.

Däremot har jag varit lite mer tveksam till forwardssidan. Där har det väl sett ut ungefär såhär:
Wandell mot Rensfeldt
Holtz mot Cederqvist
Josefson/Eklund mot Sörensen/Holland
Ågren mot Lorito
Östman/Axelsson/Eriksson mot Engsund/Videll/Carey?

Wandell hade jag gärna behållit, men inte till samma höga lön. Att ersätta honom med Rensfeldt kändes ändå ok. Varken Wandell eller Rensfeldt var värvningar som jag gillade från början, men samtidigt måste man ha vissa spelare som man vet på ett ungefär vad man får av. Stabila SHL-spelare som kanske inte har världens uppsida, men som förmodligen kommer kosta mer än chansningar som kan bli fullträffar.

Holtz räknade man förmodligen inte med redan i ett tidigt skede. Inte egentligen. Samtidigt inte lätt att ersätta en supertalang med låg lön som skulle kunna få ett otroligt genombrott närsomhelst (oavsett vad många vill få det att låta som), men värvningen av Cederqvist kändes på förhand riktigt bra. Ganska jämförbar med Emil Bemström, och kan mycket väl bli en fullträff.

Sedan var det en chansning att hoppas på Eklund och Josefson. Eklund hade varit en bonus, och naturligtvis omöjlig att ersätta till samma låga lön. Båda försvann, men samtidigt kunde man värva hem Sörensen vilket måste ses som en perfekt ersättare till Josef även om de inte spelar på samma position. Att realistiskt ersätta en av SHL:s klart bästa spelare som både är center och djurgårdare kan kanske bara Krüger göra, och då skulle jag ändå föredra Josefson om han vore frisk. Holland kändes därför som en riktigt bra värvning så sent som vi ändå fick honom. Hade Holland-Sörensen varit klara tidigare så hade det varit bra ersättare till Josef-Eklund.

Att ersätta Ågren med Lorito i det läget som han blev skadad kändes också ok där och då. Inte så mycket att säga om det. Med facit i hand hade man hellre väntat ut Timashov, men samtidigt måste man ha spelare att ställa på isen.

Däremot att i ett tidigt skede tacka nej till både Axelsson och Eriksson kändes förhastat, speciellt i samma veva som Robban inte heller skulle vara kvar. Det hade varit ok om man hade något riktigt stort på gång, en satsning där spelare som Krüger, Vejdemo, Hultström, etc, var på ingång, och där man på riktigt skulle ta nästa steg. Så var uppenbarligen inte fallet. Videll har jag inget emot, men han tjänar förmodligen mer än Dick, och jag hade hellre behållit honom än att ta in Carey. Paul Carey hade säkert presterat bättre under andra förutsättningar, men det är ingen spelare man ersätter en spelare som Dick i DIF med.

Jag har inget emot att man inte förlängde med Östman, trots att han varit och snuddat på samma kategori som Strandberg och Linus Johansson. Synd att han inte hade ett år till på kontraktet, då han blev för dyr att behålla. Om Engsund var tänkt som ersättare till honom vet jag inte, men jag förstår inte alls varför han blev klar så tidigt.

Med andra ord, sett till värvning för värvning är jag inte jättekritisk egentligen. Inte mycket att göra åt om Jocke har en corona-budget att spela med, samtidigt som andra lag går all in. Det jag hade gjort annorlunda redan på förhand hade varit att se till att förlänga med Axelsson och Eriksson när alternativen ändå inte var bättre, och därmed inte ta in Engsund. Samma sak gäller med Robban, men jag tycker att det är oklart om han verkligen ville vara kvar, om han blev för dyr, eller om det fanns någon annan anledning. Så tre djurgårdsprofiler ut, som ersätts med någon tveksam Nordamerika-satsning är väl det som känns konstigt och fel. Samtidigt vet man inte vilka diskussioner som har funnits internt. Krävde styrelsen att Jocke skulle ruska om laget? Det kändes som att Robban skulle förlängas men att det ändrades under formsvackan förra säsongen. I det läget är det ganska sent att ge sig ut på tränarjakt, och då blev Barry någon konstig nödlösning. Att i den vevan ändra kontinuiteten genom att inte förlänga med Dick och Eriksson är det som jag tycker har gått fel.

Jag vet inte. Jag har svårt att säga att Jocke har gjort allt så extremt fel som många försöker få det till, även om jag hade agerat annorlunda i fallen Robban/Barry, Dick/Eriksson och Engsund/Carey.
Robban bekräftade ju själv att han ville ha nya utmaningar. Det kan man ju förstå också.
Olon

Säsongen 21/22

Inlägg av Olon »

gaspo skrev: 2021-10-22 15:46:33 Robban bekräftade ju själv att han ville ha nya utmaningar. Det kan man ju förstå också.
DIF 21/22 är väl utmaning om nåt.
Magnutz

Säsongen 21/22

Inlägg av Magnutz »

Allt för många chansningar under allt för lång tid gör laget opålitligt. Lägg till en sportchef som är allt för klåfingrig gällande spelsystem osv så får du kaos. Det har vi nu.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av Mattias_87 »

Nu när jag börjat vänja mig vid förluster och inte är lika mentalt knäckt längre kan jag börja tänka lite igen.

Jocke har ju verkligen misslyckats denna säsong men han har faktiskt lyckats i många år också. Han har fått hem stornamn igenom åren och vi har tyvärr haft mycket otur vid skador. Josefson var ju väldigt riskfylld men de övriga är mestadels otur. Även nu igår så hade vi många viktiga spelare borta som laget ska kretsa kring.

I mina ögon är Joakim Eriksson en säljare. Han kan sälja laget och föreningen och få attraktiva spelare att komma hit till en lägre lön än många konkurrenter. Tjomme var väl mer hjärnan och skulle förmodligen vara bättre på att bygga laget bakifrån. Det hade varit intressant att se Tjomme komma tillbaka och låta hans ide om vilka spelare vi ska ha och sedan får han skicka iväg Jocke på att övertala dessa att komma till oss.
Avskaffa tre mot tre.
furan85

Säsongen 21/22

Inlägg av furan85 »

Nä detta haveri är fan inte roligt att beskåda! När man bygger ett lag måste man väl ändå börja bakifrån med grunden? Som när man bygger ett hus, det måste stå stabilt annars rasar skiten ihop precis som det gör just nu. Vi behöver in minst 2 trygga backar som kan lugna ner försvarsspelet och lägga en passning rätt.
BigJ

Säsongen 21/22

Inlägg av BigJ »

Några som hyllar JE och tycker att han gjort mycket bra för klubben och det kanske han har utan att jag tror ngn kan peka ut ngt speciellt just JE själv gjort fantastiskt bra men om man bara tittar på fakta efter att Tjomme försvann, utan att tillskriva Tjomme allt bra, så har laget bara gått utför. Detta går inte att säga emot, det är ren fakta. Placeringen har för vaje år blivit sämre och sämre sedan JE och nickedockan tog över.

Ekonomin har troligen blivit bättre för varje år sedan vi gick upp igen, fram till coronaskiten, så förra året var det en lägre budget medan JE själv har sagt att bugeten för i år ökat markant. Förra året drog flertalet klubbar ner på budgeten, förutom de som låg i botten (HV, BIF, LHC och kanske ngn mer)... Med detta sagt så kan inte ekonomin vara avgörande för att det ser ut som det gör mer än att vi inte ligger i topp när det gäller budget men uppenbarligen är inte det avgörande om man tittar på lagen jag just nämnde.

Barry har ett CV som ingen tränare kommer i närheten av. Dock kom han in sent vilket självklart är negativt för en bra start i serien men vems fel är det ? Även detta måste tillskrivas JE. Det är naturligtvis han som gett ok till att komma så sent som han gjorde, inte så smart kan man tycka. Många anser att Barrys ålder är en stor anledning till kräftgången men det är väl så det ser ut i samhället rent generellt, rutin och erfarenhet uppskattas inte men man kan ändå se tendenser till att detta kanske är på väg att ändras. Jag är själv övertygad om att Barry helt klart kan få till laget, vilket också de intervjuade gamla spelarna i AB verkade tro.

Där verkade man också tycka att det är backsidan samt att man gjorde sig av med Hank och Dick som är det stora problemet, vilket de flesta här verkar tycka lika. Tittar man på antalet insläppta mål sedan silveråret så visar det tydligt på en kraftig ökning vilket verifierar att problemet sitter i försvaret.

Så är det kanske den nya backansvarige som är anledningen? Nej, många skyllde tidigare års dåliga försvarsspel på Bemström men det ser ju lika virrigt ut fortfarande så uppenbarligen sitter är felet något annat och det kan man ju fundera över....
gaspo

Säsongen 21/22

Inlägg av gaspo »

Va fan är statusen på Videll,Strandberg,Högström? Informera oss DIF hockey? Sedan snälla nån gör nått åt detta förfall. 9 förluster senaste 10 matcherna. Vad e det som inte går in? Köper inte att det inte skulle finnas ekonomi till att fixa ytterligare förstärkning. Skicka Jocke på spa i Schweiz för att han har jobbat så vansinnigt med lagbygget funkar? Barry är han rätt man att leda DIF?
gadden78

Säsongen 21/22

Inlägg av gadden78 »

gaspo skrev: 2021-10-23 20:22:51 Va fan är statusen på Videll,Strandberg,Högström? Informera oss DIF hockey? Sedan snälla nån gör nått åt detta förfall. 9 förluster senaste 10 matcherna. Vad e det som inte går in? Köper inte att det inte skulle finnas ekonomi till att fixa ytterligare förstärkning. Skicka Jocke på spa i Schweiz för att han har jobbat så vansinnigt med lagbygget funkar? Barry är han rätt man att leda DIF?
På spa weekend i Schweiz!
Användarvisningsbild
DRC

Säsongen 21/22

Inlägg av DRC »

Största problemet är att inga poäng kommer gratis. Flera bra matcher har innehållit dåliga perioder = 0 poäng.

Detta är å ena sidan jävligt oroväckande men å andra sidan inte direkt förvånande när man ställer upp med en backlinje likt den man skickade till Örebro. SHL är en tuff liga och man får som sportchef vara direkt utvecklingsstörd för att skicka dit två rutinerade backar och tro att det ska räcka.

Jocke, du har haft gott om tid som tid att fixa D. Vad i hela helvetet har hindrat dig från att ordna det? Ditt jobb är att ge Barry bästa förutsättningarna att vinna varje kväll. Du har misslyckats grovt med det sen Växjö borta. Ordna det!!!
Senast redigerad av DRC den 2021-10-24 07:55:43, redigerad totalt 1 gånger.
AlltidoavsettDIF

Säsongen 21/22

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Att Timrå är usla är det inget snack om och de verkar faktiskt sämre än oss. Sedan står det mellan oss, Brynäs och Linköping verkar det som och det stormar absolut mest hos oss vilket inte bådar gott. Men att man lyckas göra två självmål under samma match varav ett är matchavgörande säger det mesta, ingenting studsar med oss just nu. Nånting måste hända ganska snart, snart är berget alldeles för brant för att kunna bestiga.

Minns fotbollen mellan 2009 och 2013, väldigt få ljusglimtar där ledarna inte är några ledare överhuvudtaget och pengakistan är tunn likt nu.
Skriv svar