Olon skrev: ↑2021-10-22 15:19:36
Jag tycker att Jocke historiskt sett har gjort ett riktigt bra jobb sedan han blev sportchef, även om jag inte vet exakt vad som kan tillskrivas honom. Sett till förutsättningar har Djurgården haft ett bättre lag än vad budgeten borde tillåta. Exempelvis värvningar som efter en tid har presterat på en bra mycket högre nivå än vad deras löner visar (Linus Johansson, Strandberg, Alsing, Bemström, Ågren, Reideborn, etc), värvningar av tidigare stjärnspelare med naggat självförtroende som sedan hittat sitt spel i DIF igen (Svedberg, Bergfors, Mantas), eller spelare som förmodligen spelat på billigare kontrakt än marknadsvärdet men valt DIF av andra anledningar (Dick, Berglund, Högström). Sett till detta facit kan man ändå förstå värvningar likt Bengtsson, Ingman, Cederqvist, och Arnesson.
Många klagar på backsidan, men jämfört med fjolåret är det väl verkligen ingen jätteskillnad? Ungefär:
Nardella mot Gragnani
Pettersson mot Arnesson
S. Johansson/Norell mot Bengtsson/Ingman
Nardella gick det naturligtvis inte att behålla, och förhoppningar fanns förmodligen på andra backar som ersättare, men det blev till slut Gragnani. Jag är inte jättesåld på honom, men vill minnas att ganska många jublade när det blev klart. Kanske hade det varit klokt att ta in honom tidigare, med tanke på hur starten har sett ut.
Pettersson lyckades äntligen prestera bra hockey igen ifjol, och blev därför för dyr att behålla. In kommer istället Arnesson, som till motsats från Pettersson hade en dålig säsong ifjol, men förmodligen därför inte heller tjänar de pengar han annars kunde göra (samma kategori som Svedberg, Mantas, etc, när de kom tillbaka till DIF). Inför fjolårssäsongen hade nog de flesta valt Arnesson före Pettersson.
Simon Johansson och Robin Norell tror jag ingen saknar jättemycket. De ersätts med två spelare, Bengtsson och Ingman, som tillhör samma kategori som vi varit framgångsrika i att värva från förut (Alsing, Ågren, Strandberg, etc). Inte jättemycket att bli upprörd över.
Däremot har jag varit lite mer tveksam till forwardssidan. Där har det väl sett ut ungefär såhär:
Wandell mot Rensfeldt
Holtz mot Cederqvist
Josefson/Eklund mot Sörensen/Holland
Ågren mot Lorito
Östman/Axelsson/Eriksson mot Engsund/Videll/Carey?
Wandell hade jag gärna behållit, men inte till samma höga lön. Att ersätta honom med Rensfeldt kändes ändå ok. Varken Wandell eller Rensfeldt var värvningar som jag gillade från början, men samtidigt måste man ha vissa spelare som man vet på ett ungefär vad man får av. Stabila SHL-spelare som kanske inte har världens uppsida, men som förmodligen kommer kosta mer än chansningar som kan bli fullträffar.
Holtz räknade man förmodligen inte med redan i ett tidigt skede. Inte egentligen. Samtidigt inte lätt att ersätta en supertalang med låg lön som skulle kunna få ett otroligt genombrott närsomhelst (oavsett vad många vill få det att låta som), men värvningen av Cederqvist kändes på förhand riktigt bra. Ganska jämförbar med Emil Bemström, och kan mycket väl bli en fullträff.
Sedan var det en chansning att hoppas på Eklund och Josefson. Eklund hade varit en bonus, och naturligtvis omöjlig att ersätta till samma låga lön. Båda försvann, men samtidigt kunde man värva hem Sörensen vilket måste ses som en perfekt ersättare till Josef även om de inte spelar på samma position. Att realistiskt ersätta en av SHL:s klart bästa spelare som både är center och djurgårdare kan kanske bara Krüger göra, och då skulle jag ändå föredra Josefson om han vore frisk. Holland kändes därför som en riktigt bra värvning så sent som vi ändå fick honom. Hade Holland-Sörensen varit klara tidigare så hade det varit bra ersättare till Josef-Eklund.
Att ersätta Ågren med Lorito i det läget som han blev skadad kändes också ok där och då. Inte så mycket att säga om det. Med facit i hand hade man hellre väntat ut Timashov, men samtidigt måste man ha spelare att ställa på isen.
Däremot att i ett tidigt skede tacka nej till både Axelsson och Eriksson kändes förhastat, speciellt i samma veva som Robban inte heller skulle vara kvar. Det hade varit ok om man hade något riktigt stort på gång, en satsning där spelare som Krüger, Vejdemo, Hultström, etc, var på ingång, och där man på riktigt skulle ta nästa steg. Så var uppenbarligen inte fallet. Videll har jag inget emot, men han tjänar förmodligen mer än Dick, och jag hade hellre behållit honom än att ta in Carey. Paul Carey hade säkert presterat bättre under andra förutsättningar, men det är ingen spelare man ersätter en spelare som Dick i DIF med.
Jag har inget emot att man inte förlängde med Östman, trots att han varit och snuddat på samma kategori som Strandberg och Linus Johansson. Synd att han inte hade ett år till på kontraktet, då han blev för dyr att behålla. Om Engsund var tänkt som ersättare till honom vet jag inte, men jag förstår inte alls varför han blev klar så tidigt.
Med andra ord, sett till värvning för värvning är jag inte jättekritisk egentligen. Inte mycket att göra åt om Jocke har en corona-budget att spela med, samtidigt som andra lag går all in. Det jag hade gjort annorlunda redan på förhand hade varit att se till att förlänga med Axelsson och Eriksson när alternativen ändå inte var bättre, och därmed inte ta in Engsund. Samma sak gäller med Robban, men jag tycker att det är oklart om han verkligen ville vara kvar, om han blev för dyr, eller om det fanns någon annan anledning. Så tre djurgårdsprofiler ut, som ersätts med någon tveksam Nordamerika-satsning är väl det som känns konstigt och fel. Samtidigt vet man inte vilka diskussioner som har funnits internt. Krävde styrelsen att Jocke skulle ruska om laget? Det kändes som att Robban skulle förlängas men att det ändrades under formsvackan förra säsongen. I det läget är det ganska sent att ge sig ut på tränarjakt, och då blev Barry någon konstig nödlösning. Att i den vevan ändra kontinuiteten genom att inte förlänga med Dick och Eriksson är det som jag tycker har gått fel.
Jag vet inte. Jag har svårt att säga att Jocke har gjort allt så extremt fel som många försöker få det till, även om jag hade agerat annorlunda i fallen Robban/Barry, Dick/Eriksson och Engsund/Carey.