Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg
Angående Tom: https://hockeynews.se/articles/21616/
Värvar vi bara skadebenägna spelare 

-
Det är dock inte bekräftat att han blir borta så länge. Bara att det kan bli så.
Fast de flesta av dem du nämner kom ju när Tjomme var sportchef också. Jag tror de flesta kritiserar vad som hänt efter att Tjomme gick vidare och in kom nickedockan som jag inte ens vet vad han heter men som ju inte verkar bidra med ngt och framförallt låter JE köra sitt race till 100%.Jim Morrison skrev: ↑2021-10-18 13:34:50 Oj! Ja, tänk vad man kan tycka olika. Jag tycker han haft nästan enbart positiva resultat med slutspel och final vilket är bra betyg för en klubb med betydligt sämre förutsättningar. Men alla kan tycka olika såklart.
Apropå spelare. Klart att alla sportchefer bommar ibland men jag tycker han värvat väldigt bra i övrigt. Verkligen hittat guldkorn från HockeyAllsvenskan och bra spelare utifrån.
Patrik Berglund, René Bourque, Dick Axelsson, Andreas Engqvist, Jacob Josefson, Rhett Rakhshani, Linus Hultström, Bobby Nardella, Patrick Thoresen, Marc-André Gragnani, Linus Videll och Marcus Sörensen. Oslipade diamanter som senare kom att bli tongivande spelare t.ex; Linus Johansson, Sebastian Strandberg, Emil Bemström, Olle Alsing, Jakob Lilja, Manuel Ågren.
Jag tror själv det funkade bra när Tjomme var med, de var säkert inte alltid överens, kanske t.o.m. ytterst sällan och gissningsvis därför det blev en brytning men efter att Tjomme försvann så har ju framförallt inte backsidan varit bra t.ex.
När det gäller att kicka JE nu, efter säsongen eller inte alls så är det ju ganska enkelt Antingen nu eller inte alls. Det är nu en ny sportchef behöver komma in för att ta tag i nästa års lagbygge, inte efter säsongen. Om man tänker att JE ska fortsätta så sitter man ju lugnt i båten förstås
Timashov utköpt av Islanders. Är nu free agent. Ska vi plocka in ännu en forward? Finns ju talang där men frågan är hur mycket spets det är.
- Jim Morrison
Du kan ju inte tillskriva allt gott som hänt klubben till Tjomme och allt negativt till JockeBigJ skrev: ↑2021-10-18 19:30:33Fast de flesta av dem du nämner kom ju när Tjomme var sportchef också. Jag tror de flesta kritiserar vad som hänt efter att Tjomme gick vidare och in kom nickedockan som jag inte ens vet vad han heter men som ju inte verkar bidra med ngt och framförallt låter JE köra sitt race till 100%.Jim Morrison skrev: ↑2021-10-18 13:34:50 Oj! Ja, tänk vad man kan tycka olika. Jag tycker han haft nästan enbart positiva resultat med slutspel och final vilket är bra betyg för en klubb med betydligt sämre förutsättningar. Men alla kan tycka olika såklart.
Apropå spelare. Klart att alla sportchefer bommar ibland men jag tycker han värvat väldigt bra i övrigt. Verkligen hittat guldkorn från HockeyAllsvenskan och bra spelare utifrån.
Patrik Berglund, René Bourque, Dick Axelsson, Andreas Engqvist, Jacob Josefson, Rhett Rakhshani, Linus Hultström, Bobby Nardella, Patrick Thoresen, Marc-André Gragnani, Linus Videll och Marcus Sörensen. Oslipade diamanter som senare kom att bli tongivande spelare t.ex; Linus Johansson, Sebastian Strandberg, Emil Bemström, Olle Alsing, Jakob Lilja, Manuel Ågren.
Jag tror själv det funkade bra när Tjomme var med, de var säkert inte alltid överens, kanske t.o.m. ytterst sällan och gissningsvis därför det blev en brytning men efter att Tjomme försvann så har ju framförallt inte backsidan varit bra t.ex.
När det gäller att kicka JE nu, efter säsongen eller inte alls så är det ju ganska enkelt Antingen nu eller inte alls. Det är nu en ny sportchef behöver komma in för att ta tag i nästa års lagbygge, inte efter säsongen. Om man tänker att JE ska fortsätta så sitter man ju lugnt i båten förstås

Sen tycker jag att anställa rätt sportchef är ganska viktigt, inget du gör efter 10 dåliga matcher in i en säsong huxflux som direkt ska påbörja nästa säsongs arbete. Hade hoppats att den processen är lite mer noggrann än så.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nä, jag tillskriver inte alls allt gott till Tjomme utan till att det funkade bäst när JE hade en motpol som, tror jag, kunde säga ifrån i vissa lägen och kanske hade en annan syn på just försvarsspel/försvarsspelare jämfört med JE. Känns inte som att han som tagit över efter Tjomme har ngn stake över huvud taget, lät precis likadan som JE i en intervju jag hörde i pausen till en match i förra veckan, kan inte bli bra.Jim Morrison skrev: ↑2021-10-18 19:41:24Du kan ju inte tillskriva allt gott som hänt klubben till Tjomme och allt negativt till JockeBigJ skrev: ↑2021-10-18 19:30:33Fast de flesta av dem du nämner kom ju när Tjomme var sportchef också. Jag tror de flesta kritiserar vad som hänt efter att Tjomme gick vidare och in kom nickedockan som jag inte ens vet vad han heter men som ju inte verkar bidra med ngt och framförallt låter JE köra sitt race till 100%.Jim Morrison skrev: ↑2021-10-18 13:34:50 Oj! Ja, tänk vad man kan tycka olika. Jag tycker han haft nästan enbart positiva resultat med slutspel och final vilket är bra betyg för en klubb med betydligt sämre förutsättningar. Men alla kan tycka olika såklart.
När det gäller att kicka JE nu, efter säsongen eller inte alls så är det ju ganska enkelt Antingen nu eller inte alls. Det är nu en ny sportchef behöver komma in för att ta tag i nästa års lagbygge, inte efter säsongen. Om man tänker att JE ska fortsätta så sitter man ju lugnt i båten förståsäven om jag gillar Tjomme också!
Sen tycker jag att anställa rätt sportchef är ganska viktigt, inget du gör efter 10 dåliga matcher in i en säsong huxflux som direkt ska påbörja nästa säsongs arbete. Hade hoppats att den processen är lite mer noggrann än så.
Naturligtvis har du helt rätt att det måste ta sin tid att hitta ny sportchef, det var mer att om klubben bestämmer sig för att byta sportchef inför nästa år måste man börja leta nu och se till att en ny sportchef får välja sina spelare och att det inte faller på JE i så fall.
Hulta, Alsing, Norell, Björnfot, JP. Inte så mycket vi kunde gjort i något av fallen men det finns nog åtminstone 2 namn där som man inte skulle tackat nej till med tanke på situationen just nu.
Men jag vidhåller att bristerna i försvarsspelet börjar med våra forwards. Josefsons spel har tidihare varit bidragande i att sminka över våra defensiva brister i forwardsbesättningarnas försvarsarbete tillsammans med Högga och förra säsongens bitvis stabila insatser av JP och Tom.
MAG in kan möjligen höja nivån något men innan vi får till de offensiva linornas försvarsspel så spelar det ingen roll vilka superbackar som än skulle finnas på marknaden.
Jag tror inte att några backförvärv i detta läge skulle göra någon större skillnad om det inte är något i hästväg (som mig veterligen inte finns på marknaden).
Men jag vidhåller att bristerna i försvarsspelet börjar med våra forwards. Josefsons spel har tidihare varit bidragande i att sminka över våra defensiva brister i forwardsbesättningarnas försvarsarbete tillsammans med Högga och förra säsongens bitvis stabila insatser av JP och Tom.
MAG in kan möjligen höja nivån något men innan vi får till de offensiva linornas försvarsspel så spelar det ingen roll vilka superbackar som än skulle finnas på marknaden.
Jag tror inte att några backförvärv i detta läge skulle göra någon större skillnad om det inte är något i hästväg (som mig veterligen inte finns på marknaden).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Att hålla rent framför egen målvakt, som varit vårt största problem i år, kan du väl inte tillskriva Josefsson vara eller inte vara?Praetori skrev: ↑2021-10-18 21:49:30 Hulta, Alsing, Norell, Björnfot, JP. Inte så mycket vi kunde gjort i något av fallen men det finns nog åtminstone 2 namn där som man inte skulle tackat nej till med tanke på situationen just nu.
Men jag vidhåller att bristerna i försvarsspelet börjar med våra forwards. Josefsons spel har tidihare varit bidragande i att sminka över våra defensiva brister i forwardsbesättningarnas försvarsarbete tillsammans med Högga och förra säsongens stabila insats av JP och Tom.
Även om de backar du nämner gjorde det ok förra året så släppte vi in 30-40% fler mål än finalåret, gå tillbaka dit och se vad vi gjorde bra och man hittar rejäla, defensiva backar i de ledande backparen i form av Urbom och Garison. (Kanske var ngn mer, kommer inte ihåg)
Två försvarare kan inte både förväntas sätta press på puckförare, överbelasta och återerövra pucken och samtidigt hålla rent framför kassen mot flera motståndare. Om en back skall stöta så måste forwards vara följsamma i platsbytena.
Men våra problem har börjat mycket högre upp i banan än så. Utan 100%ig backcheck i varje läge så hamnar backarna på mellis direkt och då spelar det ingen roll om Tom har gap-control-skills av högsta klass eftersom han bara kan avvakta och gå blad-blad och avvakta varpå motståndaren kan vända ut mot sargen. Kommer inte understöd är det att chansa och stöta, eller att börja täcka vägar och därmed passivt låta motståndarna etablera sig och börja spela runt (vilket vi också sett ett antal gånger).
Josefson gör alltid skitgörat defensivt i varje byte om det behövs. Den senaste matchen var Sörensen nere och gjorde samma jobb som han gjort i Sharks på senaste (vilket är ett slöseri med hans styrkor) men det såg ut att ge bättre avlastning till backarna vid de tillfällena iaf.
Backarna kan ju inte bara stå framför Mantas och se sura ut (boxa ut får man ju inte ens längre i SHL). Vi har varit kassa på att ge backarna det understöd som de behöver och försatt dem i knepiga lägen där de går på puckföraren nedanför cirklarna utan att någon tar över deras yta i slottet. Josefson tar ofta kampen vid sargen så backarna slipper och framförallt visar han just den vägen både med sitt eget spel på isen och säkerligen i båset också. Jag tycker att man sett samma tendenser varje gång han saknats senaste två säsongerna eller mer.
Vi skulle behövt en lager-than-life back som lagkapten som kan styra upp det där men Ragge är tyvärr pensionerad.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Absolut att Josefsson gjort ett hästjobb i defensiven men han spelar typ 20 min, resterande 40 min är det andra centrar som spelar. Han har ju dessutom varit borta typ 50%....Praetori skrev: ↑2021-10-18 22:04:34Två försvarare kan inte både förväntas sätta press på puckförare, överbelasta och återerövra pucken och samtidigt hålla rent framför kassen mot flera motståndare. Om en back skall stöta så måste forwards vara följsamma i platsbytena.
Men våra problem har börjat mycket högre upp i banan än så. Utan 100%ig backcheck i varje läge så hamnar backarna på mellis direkt och då spelar det ingen roll om Tom har gap-control-skills av högsta klass eftersom han bara kan avvakta och gå blad-blad och avvakta varpå motståndaren kan vända ut mot sargen. Kommer inte understöd är det att chansa och stöta, eller att börja täcka vägar och därmed passivt låta motståndarna etablera sig och börja spela runt (vilket vi också sett ett antal gånger).
Josefson gör alltid skitgörat defensivt i varje byte om det behövs. Den senaste matchen var Sörensen nere och gjorde samma jobb som han gjort i Sharks på senaste (vilket är ett slöseri med hans styrkor) men det såg ut att ge bättre avlastning till backarna vid de tillfällena iaf.
Backarna kan ju inte bara stå framför Mantas och se sura ut (boxa ut får man ju inte ens längre i SHL). Vi har varit kassa på att ge backarna det understöd som de behöver och försatt dem i knepiga lägen där de går på puckföraren nedanför cirklarna utan att någon tar över deras yta i slottet. Josefson tar ofta kampen vid sargen så backarna slipper och framförallt visar han just den vägen både med sitt eget spel på isen och säkerligen i båset också. Jag tycker att man sett samma tendenser varje gång han saknats senaste två säsongerna eller mer.
Vi skulle behövt en lager-than-life back som lagkapten som kan styra upp det där men Ragge är tyvärr pensionerad.
Tycker även i din sista mening att du efterlyser just en riktigt stark backklippa som kan styra upp det hela och inte en center som Josef,
Vågar vi drömma om dima timashow? Ersättare till Eklund?…
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Hörde något om att det varit diskussioner med Karl Stollery, som tydligen lade ned sin karriär tidigare i år.
Vet inte om det finns någon sanning i ovan eller vad tanken är.
Ehhh ta in en snubbe som spelade några matcher i Italien förra säsongen känns ju inte så spännande.Burvaktarn skrev: ↑2021-10-19 12:00:06 Hörde något om att det varit diskussioner med Karl Stollery, som tydligen lade ned sin karriär tidigare i år.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Ehhh ta in en snubbe som spelade några matcher i Italien förra säsongen känns ju inte så spännande.
[/quote]
Som sagt oklart exakt vad som diskuterats,fick bara namnet till mig, behöver inte bli som spelare. Kan det tänkas som någon back-coach / stöd?