Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
diftobbe89
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av diftobbe89 »

Donkels-2.0 skrev: 2021-05-13 08:53:10
mb81 skrev: 2021-05-13 08:43:23
EspenK skrev: 2021-05-13 07:09:40 Tycker det är ruggigt oklart med kedjorna nästa år.
Därför är det svårt att bedöma vad Jocke letar efter.

Gissar att följande kan vara tänkta till de två toppkedjorna:

Josef, Rhett, Videll, Eklund, Bergfors, Sebbe

I tredje och fjärde:
Ågren,Rensfeldt, Linus A, Engsundh, Cederqvist,

Gissar därför att vi söker en bredd spelare och en spets för att täcka upp om Josef är borta i vanlig ordning.

Backsidan behöver minst två till men gissar att en av dem är en junis. Tror vi väntar på besked från Gragnani eller Alsing
Hur kedjorna kommer formeras är svårt att veta med tanke på nya tränare. Men Jocke tänker nog rätt likt dig med hierarki. Det är väl Bergfors som kan gå i en tredjekedja istället för en toppkedja.
Jag tror fortfarande att det kommer en spetsforward och en breddforward.
Vi har Videll och Bjerselius som kan centra om Josef inte kan spela men ersättare kommer värvas om han inte kommer tillbaka. Men det kan bli en vinge istället för center då.

Top-6: Josef, Videll, Wille, Basse, Rhett, Ny

Bottom-6/Bredd: Bergfors, Rensfeldt, Ågren, Engsund, Cederqvist, Linus, Bjerselius, Ny.

På backsidan har de tre "juniorerna" kontrakt. Jag vet inte hur man tänker där. Men gissar att man ser nån av de som åttondeback. Men de behöver utlån, kan inte sitta på läktaren om de ska utvecklas. En back till måste såklart in. Kanske två?
Bjerselius ska under INGA omständigheter ersätta "någon" då han inte håller på den här nivån och det gäller för övrigt övriga junisar i det där totalt misslyckade experiment som Jocke lanserade förra året som han tack och lov verkar ha övergett i varje fall temporärt
Håller med, helt menlös tyvärr. Division 1 skulle jag kunna se honom i och sen försöka jobba sig uppåt.
Spela fult
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

EspenK skrev: 2021-05-13 07:09:40 Tycker det är ruggigt oklart med kedjorna nästa år.

I tredje och fjärde:

Gissar därför att vi söker en bredd spelare och en spets för att täcka upp om Josef är borta i vanlig ordning.

Backsidan behöver minst två till men gissar att en av dem är en junis. Tror vi väntar på besked från Gragnani eller Alsing
Hur kedjorna kommer formeras är svårt att veta med tanke på nya tränare. Men Jocke tänker nog rätt likt dig med hierarki. Det är väl Bergfors som kan gå i en tredjekedja istället för en toppkedja.
Vi har Videll och Bjerselius som kan centra om Josef inte kan spela men ersättare kommer värvas om han inte kommer tillbaka. Men det kan bli en vinge istället för center då.

Bottom-6/Bredd: Bergfors, Rensfeldt, Ågren, Engsund, Cederqvist, Linus, Bjerselius, Ny.

På backsidan har de tre "juniorerna" kontrakt. Jag vet inte hur man tänker där. Men gissar att man ser nån av de som åttondeback. Men de behöver utlån, kan inte sitta på läktaren om de ska utvecklas. En back till måste såklart in. Kanske två?
Bjerselius ska under INGA omständigheter ersätta "någon" då han inte håller på den här nivån och det gäller för övrigt övriga junisar i det där totalt misslyckade experiment som Jocke lanserade förra året som han tack och lov verkar ha övergett i varje fall temporärt
Bjerselius har kontrakt och kommer bredda truppen. Jag är inte speciellt kåt på honom heller men avlasta som trettondeforward klarar han. Sen förstår jag inte vad för juniorexperiment du pratar om. Juniorer har spelat när de varit tillräckligt bra. Vid massa skador så har en spelare som kanske inte varit där än flyttats upp, typ Wiktor Nilsson. Men det har varit nån minut nån enstaka match.

Bjerselius ska inte ersätta någon. Men han gör att vi har bredden på centersidan och Videll att vi har spetsen, vi har dessutom både Ågren och Cederqvist som kan centra vid behov. Vilket om Josefson måste lägga av gör att vi har det lättare att ta in en forward om inte rätt spetscenter skulle finnas på marknaden i augusti/september. Alltså om Josef skulle lägga av så ta in en vinge och sätta Videll som center.
mb81

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev: 2021-05-13 14:27:36
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-05-13 09:58:06 Nej tack till Walli.
Var alldeles för dålig hos oss. Det han uträttat i Timrå har inte imponerat för ett SHL-kontrakt.
Han har en viss grit, spelar på gränsen till fult och ibland mer än så.
Ska vi fortsätta tillhöra nedre halvan av serien kan han väl gå in som 12-13:e forward, bara för att han dessutom är från våra egna led. Typ så i bästa fall.
Samma diskussion då vi släppte underbarnet Mackan Davidsson. Hur kunde vi missköta våra egna så hårt?

Vem vill ha tillbaka honom nu?
En jäkla skillnad mellan Walli och McDavid.
Jag var tidigt övertygad om att Walli har alla kvalitéer för att bli en stomspelare i SHL och det tycker jag fortfarande. Han är inte "där" än men grabben är nyss fyllda 22 så det finns mycket kvar att lära.
Min tidigare kommentar handlade mer om att jag kommer sitta och vara bitter och säga "i told you so" när han om 5år är en etablerad powerforward som spelar med 'grit' och 'hjärta' i nåt annat SHL-lag än DIF och inte har några tankar på att flytta "hem".
Vi kan inte hålla kvar spelare som är 20-21 när de inte är tillräckligt bra. Spelarna måste gå till klubbar så de får spela i den åldern för att få rätt utveckling. Walli har varit borta i 1 dryg säsong och han håller väl inte riktigt nivån än som gör att man ska vilja ta tillbaka honom. Sen kan han säkert få en bra roll i Timrå som ordinarie i en fjärdekedja. Det viktiga är att vi faktiskt har en bra relation med dessa spelare när de är hos oss och även håller kontakten efteråt så de känner att DIF är nåt man vill återvända till.

På samma sätt borde Bjerselius nog bli utlånad kommande säsong. En förstaårssenior mår inte jättebra av att inte få spela regelbundet och mycket. Men det går säkert lösa efter försäsongen så han får visa vad han går för. Det kan gå snabbt framåt när man är ung.
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

mb81 skrev: 2021-05-13 15:35:11

I tredje och fjärde:

Bjerselius har kontrakt och kommer bredda truppen. Jag är inte speciellt kåt på honom heller men avlasta som trettondeforward klarar han. Sen förstår jag inte vad för juniorexperiment du pratar om. Juniorer har spelat när de varit tillräckligt bra. Vid massa skador så har en spelare som kanske inte varit där än flyttats upp, typ Wiktor Nilsson. Men det har varit nån minut nån enstaka match.

Bjerselius ska inte ersätta någon. Men han gör att vi har bredden på centersidan och Videll att vi har spetsen, vi har dessutom både Ågren och Cederqvist som kan centra vid behov. Vilket om Josefson måste lägga av gör att vi har det lättare att ta in en forward om inte rätt spetscenter skulle finnas på marknaden i augusti/september. Alltså om Josef skulle lägga av så ta in en vinge och sätta Videll som center.
Inte bredd vi behöver...
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev: 2021-05-13 14:27:36
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-05-13 09:58:06 Nej tack till Walli.
Var alldeles för dålig hos oss. Det han uträttat i Timrå har inte imponerat för ett SHL-kontrakt.
Han har en viss grit, spelar på gränsen till fult och ibland mer än så.
Ska vi fortsätta tillhöra nedre halvan av serien kan han väl gå in som 12-13:e forward, bara för att han dessutom är från våra egna led. Typ så i bästa fall.
Samma diskussion då vi släppte underbarnet Mackan Davidsson. Hur kunde vi missköta våra egna så hårt?

Vem vill ha tillbaka honom nu?
En jäkla skillnad mellan Walli och McDavid.
Jag var tidigt övertygad om att Walli har alla kvalitéer för att bli en stomspelare i SHL och det tycker jag fortfarande. Han är inte "där" än men grabben är nyss fyllda 22 så det finns mycket kvar att lära.
Min tidigare kommentar handlade mer om att jag kommer sitta och vara bitter och säga "i told you so" när han om 5år är en etablerad powerforward som spelar med 'grit' och 'hjärta' i nåt annat SHL-lag än DIF och inte har några tankar på att flytta "hem".
Förstår nog inte riktigt hur du menar.
Man kan väl liksom inte äta kakan och ha den kvar?
Eller ska vi värva honom och spela honom till dess att han eventuellt duger?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-05-13 21:06:36.
Det handlar ju snarare om att chansa lite.
Holtz, Wille och SJ är de enda juniorerna på länge som man verkligen givit chansen i form av speltid.
Walli var kanske inte färdigutvecklad nog för SHL när han fick gå från oss, men juniorer är inte jättedyra. Jag ser då hellre att man kontrakterar dem och försöker hitta en lösning med ett Allsvenskt lag än att man släpper spelarna helt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev: 2021-05-14 10:02:39
Holtz, Wille och SJ är de enda juniorerna på länge som man verkligen givit chansen i form av speltid.
Walli var kanske inte färdigutvecklad nog för SHL när han fick gå från oss, men juniorer är inte jättedyra. Jag ser då hellre att man kontrakterar dem och försöker hitta en lösning med ett Allsvenskt lag än att man släpper spelarna helt.
Det är också en svår balansgång. Lånereglerna har också dragits åt i allsvenskan så svårt att ha massa förstaårsseniorer utlånade i allsvenskan men någon funkar såklart. Borde bli en sån lösning på några av Brännstam, Hedström, Pontus Johansson och/eller Bjerselius.
Jag är en av de här inne som lobbar hårdast för att ha juniorer i laget men de måste visa att de är tillräckligt bra också. 2-3 st/säsong är väl egentligen rätt ok facit som tar plats. Sen några som utmanar utöver detta. Både Walli och till exempel Grewe har fått chansen utan att riktigt ta den. Walli gjorde det dock över förväntan.

Men hur ska vi göra med en spelare som Walli som är exemplet nu. Skriva tre år och låna ut två? Han är fortfarande en bit från att platsa hos oss och jag tror inte så många spelare är pigga på en sån lösning. Vi får nog släppa spelarna som inte platsar och hoppas de trivs hos oss och fortsätta ha en bra dialog så de vill komma tillbaka när de är redo.
Praetori

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: 2021-05-14 10:41:18
Men hur ska vi göra med en spelare som Walli som är exemplet nu. Skriva tre år och låna ut två?
Ja det är knivigt. Just den skutan tror jag har seglat.
Det känns ändå som att nästa säsong kommer ge oss facit. Är han tillräckligt bra så kommer vi ångra att vi inte lät honom ta klivet hos oss och om han inte får momentum så har vi ju inte riskerat något.

Men att få in unga utvecklingsbara spelare med hjärtat på rätt ställe och som man framöver dessutom kan skriva långa kontrakt med tror jag är nödvändigt för att få till kontinuiteten inför en satsning mot toppen. Även om dessa inte har förstalinekvalitet.

Håller han för SHL-nivå så finns ju risken att tex Timrå skriver ett 3+.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev: 2021-05-14 11:03:56
mb81 skrev: 2021-05-14 10:41:18
Men hur ska vi göra med en spelare som Walli som är exemplet nu. Skriva tre år och låna ut två?
Ja det är knivigt. Just den skutan tror jag har seglat.
Det känns ändå som att nästa säsong kommer ge oss facit. Är han tillräckligt bra så kommer vi ångra att vi inte lät honom ta klivet hos oss och om han inte får momentum så har vi ju inte riskerat något.

Men att få in unga utvecklingsbara spelare med hjärtat på rätt ställe och som man framöver dessutom kan skriva långa kontrakt med tror jag är nödvändigt för att få till kontinuiteten inför en satsning mot toppen. Även om dessa inte har förstalinekvalitet.

Håller han för SHL-nivå så finns ju risken att tex Timrå skriver ett 3+.
Såklart den skutan har seglat i det härfallet. Spelare vi släpper kommer också få känslor och trivas i andra klubbar. Men jag har svårt att se att man kan hålla kvar alla som har potential. Framförallt med en så pass bra juniorverksamhet. Frölunda tappade Lysell och Luleå Gunler denna säsong för de inte kunde erbjuda tllräckligt med speltid och det var spelare som verkligen är tillräckligt bra.

Men det viktiga som jag nämnt flera gånger är att fortsätta jobba hårt på juniorutveckling och relationer med alla fd juniorer både när de är här och när de lämnar. För spelare med potential kommer vara tvungna att lämna hela tiden då det inte finns obegränsat med plats. Men de ska vara sugna att komma tillbaka när läget är rätt.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev: 2021-05-14 10:02:39
Mm, jag har länge påtalat behovet av en farmarklubb, eller åtminstone något liknande. Kanske ett utbyte med Almtuna, som knappast har ambitionen SHL.
Sedan även samarbete med Huddinge, inte alla talanger tar steget direkt till Allsvenskan.

Tycker vi är rätt dåliga på att förvalta de få fördelar som ändå potentiellt finns i Stockholm. Stort utbud av skickliga juniorer, år efter år.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Vansinne - att förlänga med alla juniorspelarna från förra säsongen - Jocke, Tobias Pehrsson och Kaarel är totalt inkompetenta och borde avgå redan idag! Pontus Johansson tex. vad är det där för jäkla larv
Användarvisningsbild
TheForsa

Inlägg av TheForsa »

A-lagskontrakt för Ludvig Hedström, Alex Brännstam, Pontus Johansson och Oscar Bjerselius.

Ska man tro det som står på Lagbygget så ska det in 1 till back och 2 forwards.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Obegripligt att massa juniorer ska ta upp platser bara för att.. Alla vet att ingen av dom platsar. Kommer ju sluta på samma sätt som för Wiå, Adam Falk, Bernhardt och allt vad dom hette.

Då ska alltså bara en back och två forwards till in då och jag ser inte en enda attitydspelare i laget förutom Tom. Sexigt.
Spela fult
Praetori

Inlägg av Praetori »

TheForsa skrev: 2021-05-14 12:26:07 A-lagskontrakt för Ludvig Hedström, Alex Brännstam, Pontus Johansson och Oscar Bjerselius.

Ibland undrar jag om Jocke och Barry läser mina inlägg här inne. :lol:

Grymt bra att satsa på våra juniorer. Vi kanske inte vinner SM kommande säsong med dessa spolingar men oj så viktigt inför framtiden!
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Praetori skrev: 2021-05-14 15:21:34
TheForsa skrev: 2021-05-14 12:26:07 A-lagskontrakt för Ludvig Hedström, Alex Brännstam, Pontus Johansson och Oscar Bjerselius.

Ibland undrar jag om Jocke och Barry läser mina inlägg här inne. :lol:

Grymt bra att satsa på våra juniorer. Vi kanske inte vinner SM kommande säsong med dessa spolingar men oj så viktigt inför framtiden!
Korrekt vi kommer inte att vinna snarare slåss om play-out platser - totalt felaktig satsning på överskattade juniorer
Låst