Håller med, finns inget att förlora i nuläget så varför inte försöka få till ett bra avslut.Donkels-2.0 skrev: ↑2021-03-30 20:45:07...skulle inte bli ledsen om vi själva gjorde en rockad på tränarposten om vi tar oss till play-in vilket det mesta talar för just nu skulle kännas mer motiverat vårt fall med tanke på vårt totalt sönderlästa spel men jag antar att kaffeburkarna tippat sig själva som etta så med det sagt kanske det inte var så konstigt att dom agerade
Säsongen 20/21
Säsongen 20/21
- Lakrisal
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Säsongen 20/21
Svårt att byta huvudtränare inför slutspel. Musse har ju redan slutat coacha PP så vet inte riktigt vad vi har att tjäna på det.Buford skrev: ↑2021-03-30 21:41:22Håller med, finns inget att förlora i nuläget så varför inte försöka få till ett bra avslut.Donkels-2.0 skrev: ↑2021-03-30 20:45:07...skulle inte bli ledsen om vi själva gjorde en rockad på tränarposten om vi tar oss till play-in vilket det mesta talar för just nu skulle kännas mer motiverat vårt fall med tanke på vårt totalt sönderlästa spel men jag antar att kaffeburkarna tippat sig själva som etta så med det sagt kanske det inte var så konstigt att dom agerade
Men förstår FBK. De förväntade sig absolut att sluta topp-4 iår
Säsongen 20/21
Det är just där med "inget att förlora" som jag tycker felet ligger. Det kanske är ok ur ett supporterperspektiv med en framsynthet som inte räcker längre än säsongen.Buford skrev: ↑2021-03-30 21:41:22Håller med, finns inget att förlora i nuläget så varför inte försöka få till ett bra avslut.Donkels-2.0 skrev: ↑2021-03-30 20:45:07...skulle inte bli ledsen om vi själva gjorde en rockad på tränarposten om vi tar oss till play-in vilket det mesta talar för just nu skulle kännas mer motiverat vårt fall med tanke på vårt totalt sönderlästa spel men jag antar att kaffeburkarna tippat sig själva som etta så med det sagt kanske det inte var så konstigt att dom agerade
Men det är ett oproffesionellt risktagande för går det istället sämre för FBK och de ryker i en åttondel så har de dels skadat sitt eget förtroendekapital för både huvudtränare och de nya tränarna inför nästa säsong samtidigt som de kommunicerat till eventuella framtida kandidater att det numrera är bananrepublik i kaffeland.
Fortsätter de (som jag misstänker) slira nästa säsong så kan de knappast ta till samma trick. Eller de "kan" men kvalificerade ersättare lär inte direkt köa till anställningsintervjun.
OM nu förändringen verkligen var planerad till nästa säsong hade de "inget att förlora" på att vänta.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- Harmageddon
Säsongen 20/21
Jag tycker faktiskt att diskussionen är väldigt intressant.Praetori skrev: ↑2021-03-31 06:58:20Det är just där med "inget att förlora" som jag tycker felet ligger. Det kanske är ok ur ett supporterperspektiv med en framsynthet som inte räcker längre än säsongen.Buford skrev: ↑2021-03-30 21:41:22Håller med, finns inget att förlora i nuläget så varför inte försöka få till ett bra avslut.Donkels-2.0 skrev: ↑2021-03-30 20:45:07...skulle inte bli ledsen om vi själva gjorde en rockad på tränarposten om vi tar oss till play-in vilket det mesta talar för just nu skulle kännas mer motiverat vårt fall med tanke på vårt totalt sönderlästa spel men jag antar att kaffeburkarna tippat sig själva som etta så med det sagt kanske det inte var så konstigt att dom agerade
Men det är ett oproffesionellt risktagande för går det istället sämre för FBK och de ryker i en åttondel så har de dels skadat sitt eget förtroendekapital för både huvudtränare och de nya tränarna inför nästa säsong samtidigt som de kommunicerat till eventuella framtida kandidater att det numrera är bananrepublik i kaffeland.
Fortsätter de (som jag misstänker) slira nästa säsong så kan de knappast ta till samma trick. Eller de "kan" men kvalificerade ersättare lär inte direkt köa till anställningsintervjun.
OM nu förändringen verkligen var planerad till nästa säsong hade de "inget att förlora" på att vänta.
Det känns mer acceptabelt att byta tränare när det handlar om kval, nedflyttning, ett bottenlag som krigar för sin överlevnad. Vi fick ju en helt annan energi och tro när Säcken kom in trots att Zabels hade bra matcher innan han klev av.
Men det är väldigt sällan man byter tränare inför playoff. Så på något vänster blir det intressant hur fbk lyckas med detta och vi i DIF inte gör något alls på tränarsidan.
Som många har påpekat så är slutspel något helt annat. Man börjar om från noll och det kan antingen bli fågel el. fisk.
Hur många gånger har inte DIF varit favoriter men fått respass direkt?
Problemet jag har är Robbans inställning på slutet. Trots att han visste om att PP inte funkade så ville han inte coacha en coach(Musse). Det låter som han inte tror på laget och får inte ut max ur spelarna. Då kan eventuellt en ny röst hjälpa men inte säkert. Hade man valt vägen att byta tränare inför slutspel så skulle Jocke annonserat det direkt efter matchen mot fbk.
Men men tiden får utvisa vem som har rätt. Överraskar DIF och Robban?
Senast redigerad av Harmageddon den 2021-03-31 10:52:05, redigerad totalt 1 gånger.
"All the gods, all the heavens and all the hells are within you."
-
Säsongen 20/21
Ja negativt då i och med att han är totalt oförmögen att ändra på en huvudlös och i mitt tycke havererad taktikHarmageddon skrev: ↑2021-03-31 07:49:19Jag tycker faktiskt att diskussionen är väldigt intressant.Praetori skrev: ↑2021-03-31 06:58:20Det är just där med "inget att förlora" som jag tycker felet ligger. Det kanske är ok ur ett supporterperspektiv med en framsynthet som inte räcker längre än säsongen.Buford skrev: ↑2021-03-30 21:41:22Håller med, finns inget att förlora i nuläget så varför inte försöka få till ett bra avslut.Donkels-2.0 skrev: ↑2021-03-30 20:45:07...skulle inte bli ledsen om vi själva gjorde en rockad på tränarposten om vi tar oss till play-in vilket det mesta talar för just nu skulle kännas mer motiverat vårt fall med tanke på vårt totalt sönderlästa spel men jag antar att kaffeburkarna tippat sig själva som etta så med det sagt kanske det inte var så konstigt att dom agerade
Det känns mer acceptabelt att byta tränare när det handlar om nedflyttning, ett bottenlag som krigar för sin överlevnad. Vi fick ju en helt annan energi och tro när Säcken kom in trots att Zabels bra matcher på grund slutet.
Men det är väldigt sällan man byter tränare inför playoff. Så på något vänster blir det intressant hur fbk lyckas med detta och vi i DIF inte gör något all på tränarsidan.
Som många har påpekat så är slutspel något helt annat. Man börjar om från noll och det kan alltid bli fågel el. fisk.
Hur många gånger har inte DIF varit favoriter men fått respass direkt?
Problemet jag har är Robbans inställning på slutet. Trots att han visste om att PP inte funkade så ville han inte coacha en coach(Musse). Det låter som han inte tror på laget och får inte ut max ur spelarna. Då kan eventuellt en ny röst hjälpa men inte säkert. Hade man valt vägen att byta tränare inför slutspel så skulle Jocke annonserat det direkt efter matchen mot fbk.
Men men tiden får utvisa vem som har rätt. Överraskar DIF och Robban?
Ceterum censeo Solna esse delendam
Säsongen 20/21
Det blir ju ofta så när det inte funkar. Om ett spelsystem och ett upplägg fungerat tidigare och just kontinuiteten och gnuggandet varit nyckeln till att överbrygga svackor så ändrar man gärna inte på upplägget. Särskilt inte i en tid då mätbarhet och statistik är förhärskande. 5 turnovers för mycket och statistiken ger "bevis" på varför vi förlorade matchen. Gnugga på att minska antalet turnovers osv.Donkels-2.0 skrev: ↑2021-03-31 07:57:33 Ja negativt då i och med att han är totalt oförmögen att ändra på en huvudlös och i mitt tycke havererad taktik
Det blir en sjukt svår fråga. Bryter vi med tidigare framgångskoncept nu när det gått X antal tillfällen utan att det som tidigare fungerat löser problemet. Och när bryter vi?
Om delkomponent 1 och 2 fungerar i spelet men vi åker på pumpen på 3. Skall vi då gnugga på 3an eller måste vi kasta ut hela modellen och göra något helt annat. Och vilka är parametrarna för att bestämma det? Finalförlust med tunga pjäser borta ur laget 2 säsonger bakåt och 16 raka hemmavinster förra säsongen. Nog fanns det fog för att skruva på det befintliga snarare än att kasta ut babyn med badvattnet från tränartrojkans sida. Här är det ju snarare ledning/sportchef som i så fall måste ta skiten (och ansvaret) om de anser att det måste renoveras under pågående säsong (kanske en anledning till att Robban inte blir kvar hos oss om Jockey försökt sätta press. Spekulation dock).
I princip all modern elithockey har klara linjer från försäsongsträning till sista matchen i slutspelet. Hockeyn går så pass snabbt idag och spelarna måste vara så pass synkade inom sina kedjor att man inte har utrymme att mixa och blanda och bara köra. Det är när man tappar de koncepten som det blir 7-0 i baken då marginalerna ÄR så små idag.
Lag längre ner i seriesystemet drabbas oftare av den typen av spelmässiga kollapser än elitlagen just på grund av ovan nämnda skäl (även om det händer ibland även på högstanivå). Ett par exempel i närtid är Huddinges besök upp i Östersund men det kan ju även hända på högre nivå som LHC mot Luleå även om det inte är lika ofta.
En annan grej är att äldre spelare och tränare ibland klagar på modern hockey just för att det "liras" för lite. Påståendet skall dock tolkas mot hockeyns faktiska utveckling och vart den befinner sig idag kontra förr. Det går helt enkelt inte att "lira" som förr (om du inte leder med 5-6 mål och motståndarna är under isen) eftersom mycket av spelet hänger på det snabba tempot i positionerna och lagspelet (och här håller jag med Lasse Falk, Linkan mfl mfl att "liret" försvunnit till stor del).
Varför nämner jag de ovanstående grejerna? Jo för att det är här den klassiska matchcoachningen kommer in. Bryter en tränarstab eller spelare mot det man tidigare tränat och bestämt så uppstår kaos. En ytterst liten minoritet spelare är så pass överjävligt bra och så pass många i en och samma kedja att de kan "lira" sig ur ett lagmässigt trångmål i dagens hockey och det skickar helt galna signaler till resten av laget (lex LHC) och på samma sätt är det med tränarna. Börjar man rycka i taktiska moment eller blanda runt spelare så är risken stor att det både blir kaos i matchen och att man skjuter sig i foten inför kommande matcher.
Med det inte sagt att det inte GÅR att matchcoacha. Det är bara sjukt mycket svårare och måste göras med försiktighet.
Med det sagt. HV och LHC har båda kickat tränare men med marginell effekt. Brynäs och Frölunda har inte gjort det trots katastrofala perioder. Kaffe verkar köra på något mellanting.
Årets säsong ÄR konstig och jag tror man bedrar sig om man försöker behandla lag och tränarfrågor med samma glasögon som under ett normalt år.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
-
Säsongen 20/21
Nåväl må så vara, vi går förmodligen inte långt med eller utan Olsson men till nästa säsong så måste en riktningsförändring ske då vårt sätt att spela är otidsenligt för det kan vilken lekman som helst se!!!Praetori skrev: ↑2021-03-31 09:01:59Det blir ju ofta så när det inte funkar. Om ett spelsystem och ett upplägg fungerat tidigare och just kontinuiteten och gnuggandet varit nyckeln till att överbrygga svackor så ändrar man gärna inte på upplägget. Särskilt inte i en tid då mätbarhet och statistik är förhärskande. 5 turnovers för mycket och statistiken ger "bevis" på varför vi förlorade matchen. Gnugga på att minska antalet turnovers osv.Donkels-2.0 skrev: ↑2021-03-31 07:57:33 Ja negativt då i och med att han är totalt oförmögen att ändra på en huvudlös och i mitt tycke havererad taktik
Det blir en sjukt svår fråga. Bryter vi med tidigare framgångskoncept nu när det gått X antal tillfällen utan att det som tidigare fungerat löser problemet. Och när bryter vi?
Om delkomponent 1 och 2 fungerar i spelet men vi åker på pumpen på 3. Skall vi då gnugga på 3an eller måste vi kasta ut hela modellen och göra något helt annat. Och vilka är parametrarna för att bestämma det? Finalförlust med tunga pjäser borta ur laget 2 säsonger bakåt och 16 raka hemmavinster förra säsongen. Nog fanns det fog för att skruva på det befintliga snarare än att kasta ut babyn med badvattnet från tränartrojkans sida. Här är det ju snarare ledning/sportchef som i så fall måste ta skiten (och ansvaret) om de anser att det måste renoveras under pågående säsong (kanske en anledning till att Robban inte blir kvar hos oss om Jockey försökt sätta press. Spekulation dock).
I princip all modern elithockey har klara linjer från försäsongsträning till sista matchen i slutspelet. Hockeyn går så pass snabbt idag och spelarna måste vara så pass synkade inom sina kedjor att man inte har utrymme att mixa och blanda och bara köra. Det är när man tappar de koncepten som det blir 7-0 i baken då marginalerna ÄR så små idag.
Lag längre ner i seriesystemet drabbas oftare av den typen av spelmässiga kollapser än elitlagen just på grund av ovan nämnda skäl (även om det händer ibland även på högstanivå). Ett par exempel i närtid är Huddinges besök upp i Östersund men det kan ju även hända på högre nivå som LHC mot Luleå även om det inte är lika ofta.
En annan grej är att äldre spelare och tränare ibland klagar på modern hockey just för att det "liras" för lite. Påståendet skall dock tolkas mot hockeyns faktiska utveckling och vart den befinner sig idag kontra förr. Det går helt enkelt inte att "lira" som förr (om du inte leder med 5-6 mål och motståndarna är under isen) eftersom mycket av spelet hänger på det snabba tempot i positionerna och lagspelet (och här håller jag med Lasse Falk, Linkan mfl mfl att "liret" försvunnit till stor del).
Varför nämner jag de ovanstående grejerna? Jo för att det är här den klassiska matchcoachningen kommer in. Bryter en tränarstab eller spelare mot det man tidigare tränat och bestämt så uppstår kaos. En ytterst liten minoritet spelare är så pass överjävligt bra och så pass många i en och samma kedja att de kan "lira" sig ur ett lagmässigt trångmål i dagens hockey och det skickar helt galna signaler till resten av laget (lex LHC) och på samma sätt är det med tränarna. Börjar man rycka i taktiska moment eller blanda runt spelare så är risken stor att det både blir kaos i matchen och att man skjuter sig i foten inför kommande matcher.
Med det inte sagt att det inte GÅR att matchcoacha. Det är bara sjukt mycket svårare och måste göras med försiktighet.
Med det sagt. HV och LHC har båda kickat tränare men med marginell effekt. Brynäs och Frölunda har inte gjort det trots katastrofala perioder. Kaffe verkar köra på något mellanting.
Årets säsong ÄR konstig och jag tror man bedrar sig om man försöker behandla lag och tränarfrågor med samma glasögon som under ett normalt år.
Säsongen 20/21
https://hockeynews.se/articles/19395/ Känns väll sådär va?
-
Säsongen 20/21
Då får vi ju innerligt hoppas att Brynäs inte går till slutspel då dom verkar få in corona typ 1 gång i månaden
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Säsongen 20/21
Märkligt faktiskt.
Vore ju klart mer sportsligt att lufta upp genom att låta kvart, semi och final gå bäst av 5. Då finns åtminstone lite utrymme för att pausa någon dag.
Saik, DIF, Rögle och några lag till har ju nog kvar ett par "icke-immuna" spelare och kan säkert drabbas under slutspelets gång.
Bottenlagen har ju lämpligt nog pausat lite nu och då.

Att man envisas med bäst av 7 är helt fel om ni frågar mig.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Säsongen 20/21
Borde faktiskt försökt fått till en bubbla i slutspelet. Spelat i hovet och globen till exempel. Men jag förstår att man kör wo vid utbrott i något lag. Det brukar ta 1-2 veckor innan lagen är i spel igen. Det är inte bara en match utan en hel slutspelsserie och mer än som man kan vara tvungen att flytta i så fall. Jag tror inte luften från bäst i fem skulle hjälpa direkt. Nu är man dessutom nere på bäst av fem till semin också.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2021-03-31 12:06:41Märkligt faktiskt.
Vore ju klart mer sportsligt att lufta upp genom att låta kvart, semi och final gå bäst av 5. Då finns åtminstone lite utrymme för att pausa någon dag.
Saik, DIF, Rögle och några lag till har ju nog kvar ett par "icke-immuna" spelare och kan säkert drabbas under slutspelets gång.
Bottenlagen har ju lämpligt nog pausat lite nu och då.![]()
WO är såklart värdelöst men om ett guld ska kunna delas ut så blir det faktiskt så man måste göra. Annars räcker det med att ett kvartsfinallag blir smittade för att hela slutspelet måste flyttas två veckor. Sen hoppas och tror jag vi inte får se några utbrott. Lagen kommer nog alla gå in i "bubblor" så gott det går under slutspelet då det är för stor risk att ryka utan att spela annars.
Med kvalet blir det ändå en annan sak då det inte är några andra lag som drabbas och tiden finns att spela.
Säsongen 20/21
Flockimmuna Malmö efter fyra WO-serier:mb81 skrev: ↑2021-03-31 12:29:21Borde faktiskt försökt fått till en bubbla i slutspelet. Spelat i hovet och globen till exempel. Men jag förstår att man kör wo vid utbrott i något lag. Det brukar ta 1-2 veckor innan lagen är i spel igen. Det är inte bara en match utan en hel slutspelsserie och mer än som man kan vara tvungen att flytta i så fall. Jag tror inte luften från bäst i fem skulle hjälpa direkt. Nu är man dessutom nere på bäst av fem till semin också.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2021-03-31 12:06:41Märkligt faktiskt.
WO är såklart värdelöst men om ett guld ska kunna delas ut så blir det faktiskt så man måste göra. Annars räcker det med att ett kvartsfinallag blir smittade för att hela slutspelet måste flyttas två veckor. Sen hoppas och tror jag vi inte får se några utbrott. Lagen kommer nog alla gå in i "bubblor" så gott det går under slutspelet då det är för stor risk att ryka utan att spela annars.
Med kvalet blir det ändå en annan sak då det inte är några andra lag som drabbas och tiden finns att spela.

Säsongen 20/21
Puckey skrev: ↑2021-03-31 12:41:03mb81 skrev: ↑2021-03-31 12:29:21Borde faktiskt försökt fått till en bubbla i slutspelet. Spelat i hovet och globen till exempel. Men jag förstår att man kör wo vid utbrott i något lag. Det brukar ta 1-2 veckor innan lagen är i spel igen. Det är inte bara en match utan en hel slutspelsserie och mer än som man kan vara tvungen att flytta i så fall. Jag tror inte luften från bäst i fem skulle hjälpa direkt. Nu är man dessutom nere på bäst av fem till semin också.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2021-03-31 12:06:41Märkligt faktiskt.
Med kvalet blir det ändå en annan sak då det inte är några andra lag som drabbas och tiden finns att spela.![]()

- Lee Harvey Oswald
Säsongen 20/21
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Säsongen 20/21
Puckey skrev: ↑2021-03-31 12:41:03Flockimmuna Malmö efter fyra WO-serier:mb81 skrev: ↑2021-03-31 12:29:21Borde faktiskt försökt fått till en bubbla i slutspelet. Spelat i hovet och globen till exempel. Men jag förstår att man kör wo vid utbrott i något lag. Det brukar ta 1-2 veckor innan lagen är i spel igen. Det är inte bara en match utan en hel slutspelsserie och mer än som man kan vara tvungen att flytta i så fall. Jag tror inte luften från bäst i fem skulle hjälpa direkt. Nu är man dessutom nere på bäst av fem till semin också.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2021-03-31 12:06:41Märkligt faktiskt.
![]()