Du menar styrelsen med den "handlingskraftiga" Kaarel i spetsen...
Säsongen 20/21
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Säsongen 20/21
Ceterum censeo Solna esse delendam
-
Säsongen 20/21
Bara Olssons usla coachande på slutet när han slänger #4 och #88 när vi ska gå för mål visar att han har tappat omdömet helt - kommer inte sakna honom ett dugg med hans eviga jävla tjat om "Djurgårdshockey" och "framåtlutad hockey". Helt sönderläst som coach och har inte förmågan att tänka kreativt och det blir naturligtvis förlust mot kaffe i nästa match just för att i kommer spela "Djurgårdshockey" och förmodligen så går Clubben rent så bye bye slutspel men där har vi ändå inget att göra med det här laget så det kan nästan kvitta.Praetori skrev: ↑2021-03-25 21:52:11Jag har inget emot Robban. Han gjorde det bra innan den här säsongen (en säsong där till och med PA, Bert och Rönnberg haft allvarliga problem). Vi var ändå en René Bourque ifrån ett SM-guld 2019 och hade 16 raka hemma förra.
Men någonstans känns det som att den där visionen och Djurgårdsandan som Robban mfl snackat om just devolverat till just "snack" och ingen i tränarstaben verkar ha kunnat ingjuta den i laget på riktigt så det är nog rätt att gå vidare. Men då skulle man nog behöva ha in nån som Garpen, Ragge eller dylikt så att "kulturbärandet" inte hänger på en ensam Hank the Tank.
Säsongen 20/21
Då jag har ifrågasatt att vi släppte den "bra" sportchefen och då fått mothugg att deras väldigt bra säsong beror på en mycket större spelarbudget än vad vi har så kände jag att jag var tvungen att kolla.
Förra säsongen hade vi spelarlöner på 84,2 milj jämfört med LIF 67,6. Källa: Hockeyresultat.se.
Enligt SVT så är den enda klubb som ökat sin spelarbudget denna säsong LHC (de som slog oss idag)
DIF må ha minskat sina spelarlöner men inte har man minskat med drygt 15 milj....
OBS detta gällde inför säsongen så hur man värvat under säsongen är inte medräknat. Min känsla är ju dock att vi måste ha lagt en betydligt större sudd än lif
Förra säsongen hade vi spelarlöner på 84,2 milj jämfört med LIF 67,6. Källa: Hockeyresultat.se.
Enligt SVT så är den enda klubb som ökat sin spelarbudget denna säsong LHC (de som slog oss idag)
DIF må ha minskat sina spelarlöner men inte har man minskat med drygt 15 milj....
OBS detta gällde inför säsongen så hur man värvat under säsongen är inte medräknat. Min känsla är ju dock att vi måste ha lagt en betydligt större sudd än lif
Säsongen 20/21
Hahaha. Tror du seriöst vi har en spelarbudget på 84 mille? Skulle vara den högsta i SHL nånsin.BigJ skrev: ↑2021-03-25 23:51:58 Då jag har ifrågasatt att vi släppte den "bra" sportchefen och då fått mothugg att deras väldigt bra säsong beror på en mycket större spelarbudget än vad vi har så kände jag att jag var tvungen att kolla.
Ifjol låg vi på ca 43 mille enligt Madhawk. Leksand på ca 45.
Säsongen 20/21
Räknar kallt med att det här var säsongen. Kollapsen 2021 beror så klart mycket skador men sett över hela säsongen är det för många individuella prestationer som inte kommit upp i nivå. Jag räknar till elva spelare som är klara besvikelser sett till förväntningarna. Ingen klev upp och tog mer plats eller ansvar under skadorna på #40 och #29 och resultaten blev därefter.
Bara fyra gubbar, varav två sena importer gjorde det enligt mig, bättre än förväntat. Det är ett misslyckande både på individnivå och på utvecklingsnivå och förmodligen den avgörande faktorn till varför säsongen blev vad den blev. Det innebär i sin tur att tränarnas prestation också måste anses klart sämre än förväntat.
Skönt såklart att den här skitsäsongen är överlevd. Men nu väntar en massa risk med ny trupp, med nya tränare och detta ackompanjerat med en ny VD som verkar vara en mupp. Momentumet i föreningen känns brutet. Den enda vägen uppåt nu är ner.
Med det sagt - bara en gång till med flin-Elvis Ohlssons rådjursögon på hemmabänken på Hovet. Inget ont som inte har något gott med sig.
Ridå.
Betydligt sämre än förväntat:
Haga, Holtz, Ågren, Hank, Svedberg, Högström, Norell, Johansson, Ekberg, Bokk, Björnfot.
I linje med förväntat:
Wandell, Andersson, Strandberg, Mantas, Josefson, Stoa, Östman, Bergfors, Tom, Dick
Bättre än förväntat:
Eklund, Rhett, Nardella, JP
Bara fyra gubbar, varav två sena importer gjorde det enligt mig, bättre än förväntat. Det är ett misslyckande både på individnivå och på utvecklingsnivå och förmodligen den avgörande faktorn till varför säsongen blev vad den blev. Det innebär i sin tur att tränarnas prestation också måste anses klart sämre än förväntat.
Skönt såklart att den här skitsäsongen är överlevd. Men nu väntar en massa risk med ny trupp, med nya tränare och detta ackompanjerat med en ny VD som verkar vara en mupp. Momentumet i föreningen känns brutet. Den enda vägen uppåt nu är ner.
Med det sagt - bara en gång till med flin-Elvis Ohlssons rådjursögon på hemmabänken på Hovet. Inget ont som inte har något gott med sig.
Ridå.
Haga, Holtz, Ågren, Hank, Svedberg, Högström, Norell, Johansson, Ekberg, Bokk, Björnfot.
I linje med förväntat:
Wandell, Andersson, Strandberg, Mantas, Josefson, Stoa, Östman, Bergfors, Tom, Dick
Bättre än förväntat:
Säsongen 20/21
När jag tittar närmare så är det nog totala lönekostnader för resp förening men det spelar ju egentligen ingen roll, om DIF lägger runt 15 miljoner mer än Leksand på löner så känns det som att DIF gör ngt grovt fel. Här följer listan:mb81 skrev: ↑2021-03-26 00:23:49Hahaha. Tror du seriöst vi har en spelarbudget på 84 mille? Skulle vara den högsta i SHL nånsin.BigJ skrev: ↑2021-03-25 23:51:58 Då jag har ifrågasatt att vi släppte den "bra" sportchefen och då fått mothugg att deras väldigt bra säsong beror på en mycket större spelarbudget än vad vi har så kände jag att jag var tvungen att kolla.
SHL-klubbarnas lönekostnader 2019/2020
Färjestad BK 98,9 miljoner
Brynäs IF 98 miljoner
HV71 92,5 miljoner
Linköping HC 91,3 miljoner
Frölunda HC 89,4 miljoner
Djurgårdens IF 84,2 miljoner
Rögle BK 81,7 miljoner
Luleå Hockey 79,5 miljoner
Skellefteå AIK 72,6 miljoner
Växjö Lakers 72 miljoner
Leksands IF 67,6 miljoner
Örebro HK 65 miljoner
Malmö Redhawks 58,9 miljoner
IK Oskarshamn 41,2 miljoner
Säsongen 20/21
Misstänkte att det var nåt sådant. Ber också om ursäkt för mitt hånfulla inlägg tidigare. Det var onödigt.BigJ skrev: ↑2021-03-26 09:39:02När jag tittar närmare så är det nog totala lönekostnader för resp förening men det spelar ju egentligen ingen roll, om DIF lägger runt 15 miljoner mer än Leksand på löner så känns det som att DIF gör ngt grovt fel. Här följer listan:mb81 skrev: ↑2021-03-26 00:23:49Hahaha. Tror du seriöst vi har en spelarbudget på 84 mille? Skulle vara den högsta i SHL nånsin.BigJ skrev: ↑2021-03-25 23:51:58 Då jag har ifrågasatt att vi släppte den "bra" sportchefen och då fått mothugg att deras väldigt bra säsong beror på en mycket större spelarbudget än vad vi har så kände jag att jag var tvungen att kolla.
Brynäs IF 98 miljoner
HV71 92,5 miljoner
Rögle BK 81,7 miljoner
Växjö Lakers 72 miljoner
Örebro HK 65 miljoner
Organisationer ser olika ut och det är svårt att jämföra lönekostnader helt och hållet då man inte vet vad som ingår. Jag har inte full koll men drivs till exempel arenan som ett annat bolag i Leksand? Sen hade de förmodligen en mindre organisation på grund av att de var i allsvenskan året innan.
Kanske därför vår nya VD också försöker slimma organisationen. Men svårt jämföra olika lags totala lönekostnader då man inte vet vad som ingår. Löneläget i sthlm.är generellt högre också.
Men deras budget var en sådär 2 mille mer ifjol och nu gissar jag bara men vi har iaf sänkt vår budget med några miljoner, så skillnaden lär vara 4-6 mille denna säsong.
Byt ut typ Ågren, Haga, Bergors mot deras förstakedjan så skulle vi nog vara ett lag i toppen också.
Jag tycker Tjomme är en duktig sportchef och han har lyckats med spetsvärvningarna denna säsong, sällan Leksand lyckats med det. Jag tror det kommer fortsätta gå bra för Leksand. De har en rätt bra ekonomi nu, stort supporterunderlag som gör att de kan fortsätta satsa. De känns komiskt nog att de är ungefär där Bajen fotboll var hösten 2019.
Men det jag blir irriterad över och det är inte bara du är att Jocke får oförtjänt mycket skit. Jag skulle säga att det är vår bästa sportchef senaste 15-20 åren iaf. Topp-6 tre senaste åren innan denna säsong fast vi legat runt 8-10 i spelarbudget dessa säsonger. I år innan coronan slog till skulle vi öka spelarbudgeten för att verkligen kunna hota. Det är ett långsiktigt mål Jocke haft. Han vet att hög spelarbudget har en hög korrelation med bra resultat även fast det såklart inte är en garanti. Nu kom den jävla pandemin och Jocke var en av få sportchefer som tidigt drog i handbromsen vilket i min värld var ett styrkebesked. Jag hörde nåt i stil med att vår såelarbudget var nere på elfteplats denna säsong. Så vi ligger väl egentligen ungefär.där vi bör göra om inte till och med lite bättre.
Sen förstår jag såklart frustrationen i att vi inte alltid är ett topplag. Jag tycker vi ska vara det och att vi kan bli det i framtiden.
Säsongen 20/21
Varför verkar nya VDn vara en mupp? Jag hör bara bra saker.DRC skrev: ↑2021-03-26 06:25:28 Räknar kallt med att det här var säsongen. Kollapsen 2021 beror så klart mycket skador men sett över hela säsongen är det för många individuella prestationer som inte kommit upp i nivå. Jag räknar till elva spelare som är klara besvikelser sett till förväntningarna. Ingen klev upp och tog mer plats eller ansvar under skadorna på #40 och #29 och resultaten blev därefter.
Ridå.
I linje med förväntat:
Bättre än förväntat:
-
Säsongen 20/21
Exakt, han är väl en av dom få som kommer undan med godkänt denna säsong övriga aktörer spelarna(med vissa få undantag), tränarna, övrig personal, styrelse får underkänt i betygmb81 skrev: ↑2021-03-26 10:13:39Varför verkar nya VDn vara en mupp? Jag hör bara bra saker.DRC skrev: ↑2021-03-26 06:25:28 Räknar kallt med att det här var säsongen. Kollapsen 2021 beror så klart mycket skador men sett över hela säsongen är det för många individuella prestationer som inte kommit upp i nivå. Jag räknar till elva spelare som är klara besvikelser sett till förväntningarna. Ingen klev upp och tog mer plats eller ansvar under skadorna på #40 och #29 och resultaten blev därefter.
Ridå.
I linje med förväntat:
Bättre än förväntat:
Säsongen 20/21
Går såklart inte att ta ifrån JE att han gör vissa saker bra, som att hålla i utgifterna under pandemin t.ex., men det sticker ju ändå ut att vi har en så mycket större total lönekostnad än Leksand i detta fall. Om de dessutom har en högre spelarbudget så måste de ha en enormt slimmad organisation i jämförelse och det kan inte förklaras med en högre lönenivå i Stockholm, så mycket högre kan den inte vara.mb81 skrev: ↑2021-03-26 10:10:44Misstänkte att det var nåt sådant. Ber också om ursäkt för mitt hånfulla inlägg tidigare. Det var onödigt.BigJ skrev: ↑2021-03-26 09:39:02När jag tittar närmare så är det nog totala lönekostnader för resp förening men det spelar ju egentligen ingen roll, om DIF lägger runt 15 miljoner mer än Leksand på löner så känns det som att DIF gör ngt grovt fel. Här följer listan:mb81 skrev: ↑2021-03-26 00:23:49Hahaha. Tror du seriöst vi har en spelarbudget på 84 mille? Skulle vara den högsta i SHL nånsin.BigJ skrev: ↑2021-03-25 23:51:58 Då jag har ifrågasatt att vi släppte den "bra" sportchefen och då fått mothugg att deras väldigt bra säsong beror på en mycket större spelarbudget än vad vi har så kände jag att jag var tvungen att kolla.
Brynäs IF 98 miljoner
HV71 92,5 miljoner
Rögle BK 81,7 miljoner
Växjö Lakers 72 miljoner
Örebro HK 65 miljoner
Organisationer ser olika ut och det är svårt att jämföra lönekostnader helt och hållet då man inte vet vad som ingår. Jag har inte full koll men drivs till exempel arenan som ett annat bolag i Leksand? Sen hade de förmodligen en mindre organisation på grund av att de var i allsvenskan året innan.
Kanske därför vår nya VD också försöker slimma organisationen. Men svårt jämföra olika lags totala lönekostnader då man inte vet vad som ingår. Löneläget i sthlm.är generellt högre också.
Men deras budget var en sådär 2 mille mer ifjol och nu gissar jag bara men vi har iaf sänkt vår budget med några miljoner, så skillnaden lär vara 4-6 mille denna säsong.
Byt ut typ Ågren, Haga, Bergors mot deras förstakedjan så skulle vi nog vara ett lag i toppen också.
Jag tycker Tjomme är en duktig sportchef och han har lyckats med spetsvärvningarna denna säsong, sällan Leksand lyckats med det. Jag tror det kommer fortsätta gå bra för Leksand. De har en rätt bra ekonomi nu, stort supporterunderlag som gör att de kan fortsätta satsa. De känns komiskt nog att de är ungefär där Bajen fotboll var hösten 2019.
Men det jag blir irriterad över och det är inte bara du är att Jocke får oförtjänt mycket skit. Jag skulle säga att det är vår bästa sportchef senaste 15-20 åren iaf. Topp-6 tre senaste åren innan denna säsong fast vi legat runt 8-10 i spelarbudget dessa säsonger. I år innan coronan slog till skulle vi öka spelarbudgeten för att verkligen kunna hota. Det är ett långsiktigt mål Jocke haft. Han vet att hög spelarbudget har en hög korrelation med bra resultat även fast det såklart inte är en garanti. Nu kom den jävla pandemin och Jocke var en av få sportchefer som tidigt drog i handbromsen vilket i min värld var ett styrkebesked. Jag hörde nåt i stil med att vår såelarbudget var nere på elfteplats denna säsong. Så vi ligger väl egentligen ungefär.där vi bör göra om inte till och med lite bättre.
Sen förstår jag såklart frustrationen i att vi inte alltid är ett topplag. Jag tycker vi ska vara det och att vi kan bli det i framtiden.
Det jag inte gillar är sättet DIF spelar på nuförtiden, enligt JE är det DIF som "äger spelidén" och inte Robban, vi får se vad det innbär när det kommer in en ny tränare, då kanske jag får äta upp det jag skriver. Allt handlar ju idag om att dumpa puck och åka i full fart för att erövra den, väldigt mycket sargspel och att involvera backarna mer i anfallsspelet. Det sista är ju inte fel men när det går ut så mycket över det defensiva spelet som det gör så blir det fel i mitt tänk och ofta tråkigt att titta på som hela andra perioden igår t.ex.
Säsongen 20/21
Men som jag sa så är det väldigt svårt att veta vad som ingår i totala lönekostnader. Leksand äger sin egen arena men det drivs i ett annat bolag. Massa lönekostnader där säkert till exempel. Det enda vi kan jämföra på ett rättvist sätt är spelarbudgeten. De andra kostnaderna beror så mycket vad man betalar för. Nej lönenivån i Sthlm är inte så mycket högre men en del tillsammans med allt annat jag skrev. Men givetvis ska vi som organisation vara så kostnadseffektiva som möjligt utan att tappa i kvalitet. Det är väl dock mer styrelsen/VDs uppgift. Jag vet att Kraft jobbar hårt på det.BigJ skrev: ↑2021-03-26 11:34:14Går såklart inte att ta ifrån JE att han gör vissa saker bra, som att hålla i utgifterna under pandemin t.ex., men det sticker ju ändå ut att vi har en så mycket större total lönekostnad än Leksand i detta fall. Om de dessutom har en högre spelarbudget så måste de ha en enormt slimmad organisation i jämförelse och det kan inte förklaras med en högre lönenivå i Stockholm, så mycket högre kan den inte vara.mb81 skrev: ↑2021-03-26 10:10:44Misstänkte att det var nåt sådant. Ber också om ursäkt för mitt hånfulla inlägg tidigare. Det var onödigt.BigJ skrev: ↑2021-03-26 09:39:02När jag tittar närmare så är det nog totala lönekostnader för resp förening men det spelar ju egentligen ingen roll, om DIF lägger runt 15 miljoner mer än Leksand på löner så känns det som att DIF gör ngt grovt fel. Här följer listan:mb81 skrev: ↑2021-03-26 00:23:49Hahaha. Tror du seriöst vi har en spelarbudget på 84 mille? Skulle vara den högsta i SHL nånsin.BigJ skrev: ↑2021-03-25 23:51:58 Då jag har ifrågasatt att vi släppte den "bra" sportchefen och då fått mothugg att deras väldigt bra säsong beror på en mycket större spelarbudget än vad vi har så kände jag att jag var tvungen att kolla.
Brynäs IF 98 miljoner
HV71 92,5 miljoner
Rögle BK 81,7 miljoner
Växjö Lakers 72 miljoner
Örebro HK 65 miljoner
Det jag inte gillar är sättet DIF spelar på nuförtiden, enligt JE är det DIF som "äger spelidén" och inte Robban, vi får se vad det innbär när det kommer in en ny tränare, då kanske jag får äta upp det jag skriver. Allt handlar ju idag om att dumpa puck och åka i full fart för att erövra den, väldigt mycket sargspel och att involvera backarna mer i anfallsspelet. Det sista är ju inte fel men när det går ut så mycket över det defensiva spelet som det gör så blir det fel i mitt tänk och ofta tråkigt att titta på som hela andra perioden igår t.ex.
Jag tycker det är bra att vi har en tydlig vision hur vi vill spela och försöker rekrytera tränare utefter det än tvärtom. Vår plan är verkligen inte att köra något dump and chase, när vi gör det har vi misslyckats. Vi vill spela med så mycket kontrollerade ingångar som mycket med högt puckinnehav. Vilket vi ändå lyckas med rätt ofta. Spelet 5vs5 har ändå varit godkänt tycker jag men med en del förbättringsområden. Vi måste jobba på att minska misstagen i framförallt försvarszon vilket jag vet Jocke och Tobbe lyfter ofta som en viktig punkt. Sen måste PP upp i nivå som den varit i slutet på säsongen över en längre period. Vi skapar mycket mer där nu än tidigare under säsongen.
Sen kanske Jocke/Robban och gänget får mer skit i år för vi varit ett stabilt topplag de tre senaste åren/tack vare de) och vi supportrar har vant oss vid den nivån. Även om vi visste att den här coronasäsongen med sänkt spelarbudget skulle bli tuff har vi förväntningar i att vara ett topplag.
Jag vet att du inte håller med mig men hoppas du är med på mitt tänk iaf.
Säsongen 20/21
Till mb81: Absolut, alla ha rätt att tycka som de vill och jag vill ha ett bättre försvarsspel som jag tycker saknats de senaste åren. 

Säsongen 20/21
Det är dock skillnad mellan AB och Koncernen. Delårsrapporten från tidigare i våras ger vid handen att vi personalkostnadsmässigt redan ligger 4,2mkr lägre än samma tid förra säsong (44,6 vs 48,8) och då brukar runt 60+% av personalkostnaderna vara intecknade vid delårsslutet (brukar landa kring 78mkr totalt).BigJ skrev: ↑2021-03-26 09:39:02När jag tittar närmare så är det nog totala lönekostnader för resp förening men det spelar ju egentligen ingen roll, om DIF lägger runt 15 miljoner mer än Leksand på löner så känns det som att DIF gör ngt grovt fel. Här följer listan:mb81 skrev: ↑2021-03-26 00:23:49Hahaha. Tror du seriöst vi har en spelarbudget på 84 mille? Skulle vara den högsta i SHL nånsin.BigJ skrev: ↑2021-03-25 23:51:58 Då jag har ifrågasatt att vi släppte den "bra" sportchefen och då fått mothugg att deras väldigt bra säsong beror på en mycket större spelarbudget än vad vi har så kände jag att jag var tvungen att kolla.
Brynäs IF 98 miljoner
HV71 92,5 miljoner
Rögle BK 81,7 miljoner
Växjö Lakers 72 miljoner
Örebro HK 65 miljoner
Nu har vi iofs värvat lite mer folk där emellan men å andra sidan aviserat nedskärningar på övrig fast personal så det torde ändå landa på 6-7mkr lägre än tidigare (och då kansliet inte tjänar några jättesummor så lär en stor del vara spelarkostnader).
Jämför vi DIF med Leksand föregående år, AB mot AB (eftersom det är den enda "raka" jämförelsen som går att göra) så låg de på 76,2mkr mot våra 78,7. Så om de inte har världens mest bloatade runtomkring-organisation skulle jag våga påstå att spelarbudgetarna torde ha varit relativt likvärdiga. Och det var FÖRRA säsongen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Säsongen 20/21
Malmö ser ut att torska, känns ändå långsökt att dom inte tar en vinst till på återstående matcher
- Lee Harvey Oswald
Säsongen 20/21
Jösses, har tittat lite för länge nu på ett hyfsat impotent DIF, har fått helt skeva referensramar (är van med slow motion-mode)
SAIK:s period 2 mot Dansk var helt snurrigt bra, som en annan sport.
SAIK:s period 2 mot Dansk var helt snurrigt bra, som en annan sport.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan