SHL 20/21: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 23/1 - 2021

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Magnutz »

Som jag ser det är det enkelt.

Vi har inte köpt ihop ett slagkraftigt lag som klarar av att spela det spel DIF Hockey bestämt att vi ska spela. Det saknas spetskompetens i samtliga delar förutom på målvaktssidan.

Jag håller med Wikegård som menar att dagens DIF Hockey inte går att känna igen som Djurgårdens IF. Vi är inte svåra att möta. Vi är inte hårda att möta och vi är inte farliga att möta och det vet alla om.

Jag anser att spelet måste anpassas efter vilket material man har att tillgå. Det är orimligt att kräva mirakel av säsongens upplaga av DIF Hockey och ska vi prata om att målet är SM-Guld så måste laget vara skapt för det. Då måste vi värva spelare som är bättre.

Det går inte att värva skadebenägna "gamlingar."
Det är inte rimligt att värva okända spelare som inte lyckats ännu och hoppas att de ska utvecklas hos oss under brinnande säsong,
Det är rent obegripligt att "värva in" unga killar som inte ens är myndiga och ge dem ansvar som rutinerade seniorspelare ska ta.

Jag blir inte ens upprörd när vi torskar, för vi är inte bra.

Kan vi hamna i kval? Ja, om vi fortsätter förlora medan "fel lag vinner" så finns risken.
Är jag oroad över det? Jag vet inte.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Manijock

Inlägg av Manijock »

mb81 skrev: 2021-01-23 20:16:41
EspenK skrev: 2021-01-23 20:13:20 Hv71 nästa. De är oerhört mycket bättre än oss trots tabelläge. Långsamt farväl till SHL igen. Nån som minns hur det såg ut poängmässigt när vi åkte ur senast? Har för mig att ni låg ok till och sedan föll som ett sänke i tabellen sista delen av säsongen men jag har försökt förtränga det av mentala skäl...
Har du ens sett HV i år? De har varit USLA!

Efter 35 omgångar när vi åkte ur hade vi 3 poängs marginal till kval. Nu har vi 14 poäng och 5 lag som måste gå om. Den är inte ens nästan lik.
Jag har sett Hv väldigt mycket i år. De har INTE varit usla. Inte ens i närheten faktiskt. Deras powerplay är bättre än vårat. Deras anfallsspel är bättre. Deras försvarsspel håller betydligt högre nivå än vårat. Sett flertalet av deras förluster där man snudd på är chockad över utfallet. Där sitter det enbart i huvudet, medan kvalitén finns. De behöver bara lita på det. De är livrädda att förlora ännu en match, och det tar överhanden över längtan att vinna. Vi å andra sidan har överpresterat och nu börjar sanningen komma ikapp oss. Uselt grundspel och svaga lagspelare straffar sig att inneha, och att lita på enkom målvakterna funkar inte i längden.

Finns ingen tvekan om att Hv är bättre än oss. Och om ingen av våra få SHL-mässiga spelare återkommer från skador så är det inte ens nära att vi kommer ta någon poäng nästa vecka. Vi är beroende av andra resultat om vi ska klara oss. Inget annat! Av egen kvalité är vi uppenbarligen oförmögna att styra vårat öde. Vi är inte ens nära, och har inte varit på hela säsongen. Sjuk överprestation på hösten ,poängmässigt. Spelet har visat noll. Vad är ens våran plan? Vad är våra styrkor? Alla vinster vi har, undantaget Örebro borta, stavas målvaktsspel, och det är helt sinnessjukt.
Momentumet

Inlägg av Momentumet »

Manijock skrev: 2021-01-23 23:00:11
EspenK skrev: 2021-01-23 20:13:20 Hv71 nästa. De är oerhört mycket bättre än oss trots tabelläge. Långsamt farväl till SHL igen. Nån som minns hur det såg ut poängmässigt när vi åkte ur senast? Har för mig att ni låg ok till och sedan föll som ett sänke i tabellen sista delen av säsongen men jag har försökt förtränga det av mentala skäl...

Efter 35 omgångar när vi åkte ur hade vi 3 poängs marginal till kval. Nu har vi 14 poäng och 5 lag som måste gå om. Den är inte ens nästan lik.
Jag har sett Hv väldigt mycket i år. De har INTE varit usla. Inte ens i närheten faktiskt. Deras powerplay är bättre än vårat. Deras anfallsspel är bättre. Deras försvarsspel håller betydligt högre nivå än vårat. Sett flertalet av deras förluster där man snudd på är chockad över utfallet. Där sitter det enbart i huvudet, medan kvalitén finns. De behöver bara lita på det. De är livrädda att förlora ännu en match, och det tar överhanden över längtan att vinna. Vi å andra sidan har överpresterat och nu börjar sanningen komma ikapp oss. Uselt grundspel och svaga lagspelare straffar sig att inneha, och att lita på enkom målvakterna funkar inte i längden.

Finns ingen tvekan om att Hv är bättre än oss. Och om ingen av våra få SHL-mässiga spelare återkommer från skador så är det inte ens nära att vi kommer ta någon poäng nästa vecka. Vi är beroende av andra resultat om vi ska klara oss. Inget annat! Av egen kvalité är vi uppenbarligen oförmögna att styra vårat öde. Vi är inte ens nära, och har inte varit på hela säsongen. Sjuk överprestation på hösten ,poängmässigt. Spelet har visat noll. Vad är ens våran plan? Vad är våra styrkor? Alla vinster vi har, undantaget Örebro borta, stavas målvaktsspel, och det är helt sinnessjukt.
Dagens sanning! Jag håller med till 100%
EspenK

Inlägg av EspenK »

Momentumet skrev: 2021-01-23 23:11:33
Manijock skrev: 2021-01-23 23:00:11

Dagens sanning! Jag håller med till 100%
Japp. Enough said. Vi har bara lyckats få ihop det enstaka perioder i matcherna. Alltid minst en period där vi dött och bjudit på massvis av lägen. Utan Mantas och även Svedberg hade vi redan varit i negativt kval. De flesta målen känns slumpmässiga. Ex Högström driver in på kant slänger in pucken rakt på en motståndare men som tur är studsar pucken på motståndarens skridsko och ger Wandell soprent läge. Vi skapar väldigt lite giftiga lägen. 80% av skotten kommer från kanten. Håller alla tummar att det här går vägen. Räcker med att förlora ett par matcher till för att den riktiga skräcken ska sätta in. Brynäs är ett nytt lag med mycket jämnare spel. De kommer ta många poäng och har färre matcher spelade. Malmö har också möjlighet att få ihop en del poäng pga eftersläpande matcher. Linköping tror jag är körda så då har vi att hoppas på Oskarshamn. Känns riktigt läskigt.
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av tomten »

Är det Musse som fortfarande är ansvarig för PP? Tycker det är smått fantastiskt att PP inte har fungerat speciellt bra på typ 4 år. Oavsett om vi har spets eller inte får vi nästan aldrig till bra spel i PP.

Holtz borde verkligen inte få spela PP. Holtz borde över lag få mindre speltid tills han bevisar att han ska få mer speltid. Han tappar puckar, gör dåliga passar som motståndarna bryter och skjuter utanför. Det såg lovande ut i början på säsongen när Holtz gjorde några baljor men nu är han verkligen inget att ha i PP. Dags att han slutar sväva på moln och kommer ner på isen igen och börjar spela bra hockey.
mb81

Inlägg av mb81 »

tomten skrev: 2021-01-24 12:05:42 Är det Musse som fortfarande är ansvarig för PP? Tycker det är smått fantastiskt att PP inte har fungerat speciellt bra på typ 4 år. Oavsett om vi har spets eller inte får vi nästan aldrig till bra spel i PP.

Holtz borde verkligen inte få spela PP. Holtz borde över lag få mindre speltid tills han bevisar att han ska få mer speltid. Han tappar puckar, gör dåliga passar som motståndarna bryter och skjuter utanför. Det såg lovande ut i början på säsongen när Holtz gjorde några baljor men nu är han verkligen inget att ha i PP. Dags att han slutar sväva på moln och kommer ner på isen igen och börjar spela bra hockey.
Helt otroligt vad alla vill kasta Holtz under bussen. Om det är nån som ska ha mer speltid är det väl han? Han har alltså gjort fjärde mest poäng i hela serien/60 min. Ge han massa speltid nu!!!
EspenK

Inlägg av EspenK »

mb81 skrev: 2021-01-24 13:21:46
tomten skrev: 2021-01-24 12:05:42 Är det Musse som fortfarande är ansvarig för PP? Tycker det är smått fantastiskt att PP inte har fungerat speciellt bra på typ 4 år. Oavsett om vi har spets eller inte får vi nästan aldrig till bra spel i PP.

Helt otroligt vad alla vill kasta Holtz under bussen. Om det är nån som ska ha mer speltid är det väl han? Han har alltså gjort fjärde mest poäng i hela serien/60 min. Ge han massa speltid nu!!!
Håller med om att enda sättet att få igång honom är att han matchas igång. Vi behöver honom i form.
Däremot är det ett ständigt gissel att coacherna ha dålig fingertoppskänsla i avgörande lägen. En spelare som är ur form kanske inte ska kastas in i 6-5. Där ska de heta spela:
Nardella Jeppe P Rakshani Wandell Linus A och Wille hade varit en rimlig sexa sett till matchen och trenden.
mb81

Inlägg av mb81 »

EspenK skrev: 2021-01-24 16:34:34
mb81 skrev: 2021-01-24 13:21:46

Håller med om att enda sättet att få igång honom är att han matchas igång. Vi behöver honom i form.
Däremot är det ett ständigt gissel att coacherna ha dålig fingertoppskänsla i avgörande lägen. En spelare som är ur form kanske inte ska kastas in i 6-5. Där ska de heta spela:
Nardella Jeppe P Rakshani Wandell Linus A och Wille hade varit en rimlig sexa sett till matchen och trenden.
Att gnälla på Holtz form är konstigt om man samtidigt som man säger att Linus och Wille är heta blir konstigt. Jag tycker alla de tre kan spela vid 6vs5 men varken Wille(pga skadad) och Linus har väl varit speciellt heta typ senaste 5?
Skriv svar