Vi är för tunna!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Legion

Vi är för tunna!

Inlägg av Legion »

Jag har alltid levt enligt mottot, försiktigt negativ till allt. Ett sunt motto som inte bjuder på alltför många negativa överraskningar, det bjuder för den delen inte på så många positiva överraskningar heller.

Överraskningar är något alla barn älskar men som alla vuxna hatar.

DIF har inlett säsongen som en negativ överraskning för för många andra lag, dvs positivt för oss. Till skillnad från förra året har vi fått med oss en hel del poäng från matcherna, poäng som vi förra året gick miste om.

Överraskningsgraden sjunker dock för varje omgång som spelas och, om man ser objektivt på serien, så är den enda kvarvarande negativa överraskningen Brynäs. Jag ställer mig dock själv frågan ifall inte Brynäs kanske mer har överraskat sig själva positivt tidigare säsonger.

Frölunda då? Nja, halvtaskig inledning. Om två omgångar, då vi mött Färjestad och Modo kan vi med största säkerhet känna oss akterseglade av dem också.

Vi överraskar inte längre de andra lagen med ett smart kontringsspel eller ett smart försvarsspel, de har lärt sig hur man spelar mot oss och när läsåret börjar närma sig slutet kommer vi återfinnas i kölvattnet precis som de senaste åren.

Ok, då kan vi lika gärna lägga oss ner och dö då!? Det kusliga svaret som kryper upp längs med ryggraden är, det har vi ju mer eller mindre redan gjort!

Ja, vi stoppade tillfälligtvis skeppet från att sjunka med den utomordentliga värvningen av Väänänen. Tyvärr kom någon upp med den brillianta idén att försöka täta övriga läckor med en yxa. Med den yxan väljer man hugga bort all Ask från skeppet och ersätta det med Ebenholtz, ett mycket mer delikat träslag. Träbiten är dock inte på långa vägar stort nog för att fylla hålet som skapats i skrovet.

Man kan helt enkelt inteersätta en hyfsad senior med en lovande junior!

Vi har hamnat i en vattenvirvel som tids nog kommer att krossa skutan om inte DIF agerar på spelarmarknaden.

De få gånger vi spelar utan skador i truppen, kan vi matcha och till och med ta poäng mot topplagen. Då truppen är alldeles för tunn är möjligheten till att komma till match med 4 femmor följdaktligen ganska tunn.

För att slippa bli bjuden på en riktigt negativ överraskning framåt vårkanten så måste DIF ta in ett par etablerade forwards till dagens trupp, och det fortare än kvickt! Den lägst hängande frukten att plocka torde vara M. Holmqvist. Född Djurgårdare, men som många andra, alldeles för intresserad av pengar. Bra betalda, men tråkiga jobb blir man snabbt less på. Chansen att Micke blir en bättre spelare på bänken i Göteborg är nog ganska tunn och han har nog redan insett sitt misstag.

DIF bör dessutom redan nu på allvar försöka säkra truppen för kommande säsong.

Det finns inga pengar. Nej, kanske inte. Det kanske inte heller finns någon lösning idag till för hur detta ska hanteras. Det kommer ju förhoppningsvis inte heller som en negativ överraskning, det är ju ett väl utrett faktum av kvällspressen. Men, om så krävs, gå ner på knä hos de som har pengar, och som man vet har ett start hjärta för DIF och hockey.

Järnkaminerna ska ha all eloge för deras annonskampanj, låt oss bara hoppas att hjälpen hinner pumpa in nytt blod snabbare än det gamla tunnas ut.

Alla som har läst dagens M. Hallman's blogg såg också förmodligen Jimmie Ölvestad's platsannons. Vår lagkapten, ja ni läste rätt, vår lagkapten går ut i tidningen och bjuder ut sina tjänster. En övertolkning säger kanske några, eller alla, vad vet jag... Låt oss för tillfället ponera att jag VET, att Jimmie redan innan säsongen mer eller mindre redan bestämt sig för att byta klubb, han vill spela i ett lag som kan vinna guld. Det kan tyvärr inte DIF för tillfället eller inom en överskådlig framtid. Det räcker tydligen inte att vara älskad av fansen, tunnt!

Fler av våra etablerade spelares kontrakt är på ut, vissa stjärnor håller på att brinna ut. Nya stjärnor föds, det går dock inte över en natt och material för att föda de nya stjärnorna måste ständigt tillföras, dvs, de viktiga breddspelarna. Nya stjärnor är också lite för tunna!

Vi saknar tillräcklig bredd, skeppet läcker, forwards som Fimpen och Bäcker levererar helt enkelt inte. Backar som Frylén och Printz står allt som oftast som koner på plan, de använder inte heller sina kroppar till att tacklas, vilket de är stöpta till. Bredden är helt enkelt för tunn!

Om mina farhågor besannas så kommer det vara tunnt med positiva överraskningar framöver, de negativa riskerar dock att börja dugga tätare. Det är något jag inte ser fram emot, jag är ingen bra förlorare!

P.S Varför saknar alltid DIF en riktig Powerforward? En som både kan ta och ge smällar samt även sätta dit pucken!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Klockrehnt inlägg!

Om, och här skriver jag OM, Ölvestad har börjat hora ut sig till andra klubbar bör han omedelbart gå ut och säga detta till oss fans samt avsäga sig rollen som lagkapten. En lagkapten skall inte ens överväga att lämna ett skepp i nöd. Gör han detta är han helt enkelt inte av rätt virke. Ärligt talat om detta stämmer, man får ju ta allt som står i "häntextra" med en nypa salt, bör inte Ölvestad spela något mer med oss. Finns ingen anledning att spela med en spelare som tänker på andra klubbar än den han just nu spelar för.
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

Bra inlägg!

När det gäller Ölvestad så kan jag inte annat än att hålla med om att det är viktigt att han är tydlig i kommunikationen med omvärlden så att han inte gör en Challe.

Tycker att det är bättre att han säger att han inte vet vad som händer om det är det han verkligen vet.

Vill inte höra en snubbe till tjaaaaaaaaata om hur mycket han älskar DIF samtidigt som han är på väg bort.

Möjligen så tycker jag att Jimpa bör fundera kring om det är lämpligt att vara lagkapten och företräda kollektivet om han redan är på glid mot de feta lönecheckarna och bort från vår oreserverade kärlek...
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Välformulerat Legions-inlägg, bravo!

OM....Ölvestad skulle signa på för...tja säg HV el. LHC vet jag inte hur jag ska orka ta den smällen.

Det kommer stå i paritet med när John Lennon blev mördad eller Jeff Buckley drunknade.
(vem faan är det säger säkert 99% av DIF-forum)

Planeten Jorden blir då helt enkelt en lite kallare & mörkare plats att bo på...

Av nån konstig outgrundlig anledning ser jag inte alls fram emot morgondagens match mot FBK.
Varför känner jag så...?
rikkard

Jättebra inlägg!

Inlägg av rikkard »

Ett nyanserat och bra inlägg. Som du skriver behöver vi snabbt fylla ut truppen med nya spelare för att kunna köra runt på fyra kedjor. In med någon som är minst lika bra som Ask och det omgående.

Jag förstår inte riktigt vår "juniorsatsning" d.v.s vårt framtidsbygge. Engqvist, som har potential, får aldrig chansen. Calle G, som saknar det som krävs för att bli annat än på sin höjd en medelmåttig elitseriespelare satsas det på rejält. Varför inte plocka upp lite fler från vårt j-20 lag och låta de prova en match eller två. Ibland kan de man minst anar blomma ut.

Ledningen gå redan nu ut och försök att samla in pengar för vår överlevnad! Vi kan inte spela dåligt (och därmed missa slutspel) och gå back ekonomiskt en gång till! För att därefter söka nya pengar, Förr eller senare tröttnar finansiärer och supportrar. Försök istället att få in friska pengar och lite nya pigga spelare redan nu. Vi behöver positiva nyheter.

Att Ölvestad lämnar skeppet inför nästa säsong behöver inte innebära katastrof. Det spel han har levererat i år står inte alls i parietet med den lönecheck han plockar ut.

Inför nästa säsong kommer det att krävas en ny coach och en ny kapten. Vi måste ändra inriktning. In med pondus och visioner, ut med tomma ord och ängslighet.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Bra skrivet.

Som sagt behövs det minst en ny anfallsspelare. Går någon mer sönder blir det jäkligt jobbigt.

Jag tycker man bör ta risken och chansa lite. Värva ett etablerat namn oavsett om det kostar lite. Ossi var en jättebra värvning och har höjt laget. Något liknande behövs bland anfallarna som höjer anfallspelet, någon med det där lilla extra som får igång de andra spelarna. Men det är viktigt att man scoutar väldigt bra så att man inte tar in någon spelare som "kanske" presterar. I dagsläget har vi inte råd med floppar.

Jag menar hur länge är det hållbart att slåss om att nå slutspelsplats eller undvika kvalspel år efter år efter år? Till slut åker man ut.
i
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Mycket tråkigt att hemmaspelet är så bedrövligt. Ifjol hade vi väldigt fin hemmastatistik, i år är vi sämst i hela Elitserien på hemmaplan.

Särkilt hemmamatcherna mot Timrå och HV har vi varit helt chanslösa i. Det har klasskillnaden verkligen gjort sig påmind.

Jag skrev i somras att vi hade behövt en spelare som Andreas Jämtin. Då fick jag inte mycket medhåll. Nu står killen på 15 poäng och står både för en fysisk hockey, retar motståndarna och producerar poäng.

Tyvrr har han 3-årskontrakt med HV.

Vilka förutom Väänänen och Bremberg skulle platsa i HV?

Inte konstigt att vi åker på storpisk mot just dem.

Viktigare att slå Skellefteå, Luleå, SSK, och Brynäs!
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Helt klart behöver vi 1-2 nya forwards. Tänk om vi hade haft en skadekris, hur hade laget sett ut då`Nu är det ju ändå bara en spelare som saknas på forwardssidan. Egentligen behöver vi 3 nya forwards, men det kan vi ju glömma.
spiik
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av spiik »

Det är helt rätt att en ny forward måste in, och det snabbt.

Dem övriga bitarna som tas upp är ju stora frågor men som ju egentligen inte är nåt nytt. Vi vet att vi saknar en hel del för att överhuvudtaget börja kunna blicka uppåt mot de andra lagen. Men att sådant lyfts fram dagen efter säsongens största förlust känns lite för enkelt. Besvikelsen från igår lyser igenom liksom. Allt är inte så svart eller vitt som du gör gällande även om inlägget i sig har många bra aspekter.

Jag tycker också att vi från och med nästa säsong ska satsa på en annan tränare med en mer tydlig spelidé. Håller också med om att det till viss del är mycket tomma ord. Minns hur Säcken innan säsongen pratade om hur ont det skulle göra att möta DIF i år och att laget inte skulle spela lika försiktigt som man delvis gjorde förra säsongen. Av det kan jag inte påstå att jag har sett jättemycket den här sässen. Hittills...

Samtidigt ska tilläggas att vi har gjort det bra ändå den här säsongen. Manfallet har tidvis varit väldigt stort och ändå ligger vi där vi ligger med häng på toppen. (Och bottenlagen flåsande bakom också i o f s)

Förutom dem senaste matcherna har försvaret sett betydligt stabilare ut än förra säsongen (bäst i ES så långt) och börjar Bengan sätta några puckar i nästa match som Linkan assar till så kommer det snabbt bli annat ljud i källan. Då är denna tråd glömd lika snabbt som den kom upp.
Tänk på att vi har ett väldigt sparkapital i första kedjan som knappt producerat någonting alls hittills. Vi vet vad dem har för kapacitet. Dem poäng som Linkan gjort har ju kommit på ett fåtal matcher (som 4 p mot Modo i premiären och 3 p mot saik häromsistens).

Jag vägrar vara så pessimistisk över dagens lag även om jag är den förste att skriva under på att en klassforward måste in snarast då det inte finns på världskartan att vi får missa slutspel på nytt den här säsongen.
Blue Brigade Sthlm
Brutus

Inlägg av Brutus »

Mycket bra inlägg till största delen.

Det som saknas i DIF är ett par riktiga karaktärs spelare som kan spela hockey på ett mer transatlantiskt vis. Tycker att ledningen borde börja jobba redan nu för att få hem Nisse Ekman. Jobba stenhårt redan nu också på att värva Mika Hannula till dess han tillåts spela i Sverige igen. Det känns lite som att det är två spelare som verkligen skulle kunna få med sig ett helt lag och hjälpa till att vända trenden i Stockholm. Tror inte heller att det skulle bli lika självklart för somliga pengakåta spelare att lämna STHLM för lite mer kosing på landet om man vet att DIF e på gång igen. Sedan dröjer det nog inte alltför länge innan Mackan Nilsson kommer hem. Krydda det med Daniel Tjärnqvist så slåss vi i toppen av tabellen. Det går att vända på skeppet men det blir svårare för varje dag som går och varje match där det inte sluter upp publik.

Lite sorgligt igår att laget inte står upp för varandra bättre än va de gjorde. Calle Gustavsson blev manglad två gånger utan att nån ens rycker på axlarna. Vad sänder det för signaler till våra juniorer? Trots att matchen är förlorad så MÅSTE man stå upp för varandra ALLTID.
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Brutus skrev:Mycket bra inlägg till största delen.

Det som saknas i DIF är ett par riktiga karaktärs spelare som kan spela hockey på ett mer transatlantiskt vis. Tycker att ledningen borde börja jobba redan nu för att få hem Nisse Ekman. Jobba stenhårt redan nu också på att värva Mika Hannula till dess han tillåts spela i Sverige igen. Det känns lite som att det är två spelare som verkligen skulle kunna få med sig ett helt lag och hjälpa till att vända trenden i Stockholm. Tror inte heller att det skulle bli lika självklart för somliga pengakåta spelare att lämna STHLM för lite mer kosing på landet om man vet att DIF e på gång igen. Sedan dröjer det nog inte alltför länge innan Mackan Nilsson kommer hem. Krydda det med Daniel Tjärnqvist så slåss vi i toppen av tabellen. Det går att vända på skeppet men det blir svårare för varje dag som går och varje match där det inte sluter upp publik.

Lite sorgligt igår att laget inte står upp för varandra bättre än va de gjorde. Calle Gustavsson blev manglad två gånger utan att nån ens rycker på axlarna. Vad sänder det för signaler till våra juniorer? Trots att matchen är förlorad så MÅSTE man stå upp för varandra ALLTID.
Noterade samma sak. Varför står killarna inte upp för varandra? Varför tillåts Jämtin och Ledin åka runt och hånle, psyka och rappa våra spelare ostraffat? Skandal!
MAP

Inlägg av MAP »

Känns lite som att Ölvestad kört fast i DIF. Han får inte plats i någon av våra 2 offensiva kedjor och han är för bra för att spela i en 3 eller 4-line. Har haft på känn att han är rätt less. Utgående kontrakt dessutom. Han gör väl en Musse, spelar resten av karriären i Linköping med tre-dubblad lön. Kanske varvar ner i DIF om 8 år i div 2..
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Andy »

Erik Kloth skrev:
Jag skrev i somras att vi hade behövt en spelare som Andreas Jämtin. Då fick jag inte mycket medhåll. Nu står killen på 15 poäng och står både för en fysisk hockey, retar motståndarna och producerar poäng.
Vi behöver en spelar SOM Andreas Jämtin, men behöver vi Andreas Jämtin? Det är den centrala frågan....
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Det man inte får glömma bort i sammanhanget är att Jämtin spelar med hela elitseriens kanske bästa center i Hrdina. Det underlättar att göra poäng om man spelar med en spelare av just Hrdinas kaliber. Med detta vill jag alltså ha sagt att en spelare som Fimpen Eklund antagligen hade gjort lika mycket poäng som Jämtin gjort om de bytt plats med varandra. Det vi främst behöver är kanske inte powerforwards utan en riktigt bra center.
djurgårdarn3

??

Inlägg av djurgårdarn3 »

jag kan ju nästa lova att Djurgården inte faller enr till 2.an som MAP säger men det var itne det jag ville prata om i detta inlägget.

Djurgården behöver någon som vill vågar och kan smälla på på ett snyggt sätt, han beöver itne vara någon "buse" som bara vill slåss men en som tar för sig och retar upp motståndet lite.

ofta så är det bara djurgårdarna som hamnar ur balans när matcherna väl spelas och motståndet lyckas att driva många i DIF till vansinne.Djurgården behöver en tung forward som kan smälla schyst och samtidigt plocka bort en spelare från isen.

ta till exempel Jämtin och Ledin som tidigare var nämnda dom får ju åka och göra vad dom vill på isen småhaka handskar i ansiktet men det är aldrig någon i DIF som kliver in oh säger åt honom att ge fan i det.
det är inget jädrar anama, ingen som vågar.

så varför inte värva en spelare som till exempels Robert Medin från Mariestad BoIS han har tidigare spelat i Elitserien med LHC och spelar numera sen 1 år tillbaka i Mariestad. han är stor, stark och sliter något kopiöst för laget. han börjar bli till åren kommen men kanske vill han spela på högre nivå något år till, jag vet att han skulle klara det.

men det är en sån spelare som behövs en aggresiv forward som får motståndet ur balans.
för det lyckas vi aldrig med, det blir alltid tvärtom!!!
åhh vad det är skönt att se Djurgårn göra mål!
Skriv svar