Säsongen 20/21

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

-daniel- skrev:Jag förstår så klart vad du menar, Praetori, men jag resonerar så att om man kan göra någonsomhelst skillnad (vilket jag tror man kan, det är inte negligerbart eller bara av signalvärde) så skall man ta chansen och göra det som krävs.

Kolla på kultursektorn, hela branschen går på knäna och jag vet att det är samma i idrotts-Sverige men det är nu ALLA behöver ta sitt förbannade ansvar.

Undvik Ikea. Undvik mataffärer i rusningstid. Undvik kollektivtrafiken om man absolut inte måste. Undvik att spela hockey när man inte måste!

När det gäller smittspridning inom elitföreningar har det väl varit väldigt tydligt att det inte går att hålla ifrån att stora delar av lagen blir smittade? Se på LHC, Brynäs, DIF? Vi har som motpolsexempel inte haft ett enda corona-fall på min arbetsplats eftersom jag arbetar med belevade individer som förstår vad en restriktion är och som undviker närkontakt med utomstående i så stor mån det bara går. Blir absurt att vi har människor som kommer fira jul själva pga solidaritet, men i mellandagarna spelas det ishockey för fulla muggar och spelare frustar på varandra på avbytarbänken... det rimmar illa med verkligheten.

Men jag tror inte vi kommer så mycket längre med detta nu, du & jag. Take care & stay safe!
Var inte så säker på att ingen på din arbetsplats varit smittad. Är många som går med corona utan några symptom. Men vi vanligt dödliga testas inte som hockeyspelarna görs.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

mb81 skrev:
-daniel- skrev:Jag förstår så klart vad du menar, Praetori, men jag resonerar så att om man kan göra någonsomhelst skillnad (vilket jag tror man kan, det är inte negligerbart eller bara av signalvärde) så skall man ta chansen och göra det som krävs.

Kolla på kultursektorn, hela branschen går på knäna och jag vet att det är samma i idrotts-Sverige men det är nu ALLA behöver ta sitt förbannade ansvar.

Undvik Ikea. Undvik mataffärer i rusningstid. Undvik kollektivtrafiken om man absolut inte måste. Undvik att spela hockey när man inte måste!

När det gäller smittspridning inom elitföreningar har det väl varit väldigt tydligt att det inte går att hålla ifrån att stora delar av lagen blir smittade? Se på LHC, Brynäs, DIF? Vi har som motpolsexempel inte haft ett enda corona-fall på min arbetsplats eftersom jag arbetar med belevade individer som förstår vad en restriktion är och som undviker närkontakt med utomstående i så stor mån det bara går. Blir absurt att vi har människor som kommer fira jul själva pga solidaritet, men i mellandagarna spelas det ishockey för fulla muggar och spelare frustar på varandra på avbytarbänken... det rimmar illa med verkligheten.

Men jag tror inte vi kommer så mycket längre med detta nu, du & jag. Take care & stay safe!
Var inte så säker på att ingen på din arbetsplats varit smittad. Är många som går med corona utan några symptom. Men vi vanligt dödliga testas inte som hockeyspelarna görs.
Självklart kan jag inte vara säker på det, men ingen har varit hemma och sängliggandes med tydliga corona-symtom. Men det var liksom inte poängen här.

Svårt att inte framstå som Bagdad-Bob om man inte tror att det är en högre risk att bli sjuk och således föra smittan vidare i samhället om man ingår i en elitverksamhet som ett professionellt hockeylag.
Praetori

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev: Svårt att inte framstå som Bagdad-Bob om man inte tror att det är en högre risk att bli sjuk och således föra smittan vidare i samhället om man ingår i en elitverksamhet som ett professionellt hockeylag.
Det beror ju helt på vad man jämför med. Elitlag som under överinseende av lagläkare (och regelbundna tester) genomför en verksamhet är inte nödvändigtvis sämre ur ett samhällsbrett smittskyddsperspektiv än ingen verksamhet, där spelarna som privatpersoner istället lyder under FHM och regionernas 'rekommendationer'. Skillnaden är att ansvaret då i högre grad flyttas från föreningen och ligan till individerna.
En spelare som Grewe tex som varit symptomfri och testats 10 gånger och där man sedan får ett positivt testsvar hade ju som privatperson troligen inte fångats upp.
Man måste ändå hålla i tanken på att de inte genomför verksamheten på ett oansvarigt sett utan tvärtom har rutiner som normala företag eller de flesta privatpersoner inte har.

Men vi kan debattera fram och tillbaka hur länge som helst. Försiktighetsprinciper vs evidens osv osv. Smittspårning och forskning i framtiden kanske ger svar om vad som är rätt och fel men jag vågar, med nuvarande kunskapsläge inte påstå att just SHLs verksamhet skulle vara värre ur ett smittskyddsperspektiv än att stänga ner. Människorna det handlar om försvinner ju inte bara för att man inte ser dem.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev:
-daniel- skrev: Svårt att inte framstå som Bagdad-Bob om man inte tror att det är en högre risk att bli sjuk och således föra smittan vidare i samhället om man ingår i en elitverksamhet som ett professionellt hockeylag.
Det beror ju helt på vad man jämför med. Elitlag som under överinseende av lagläkare (och regelbundna tester) genomför en verksamhet är inte nödvändigtvis sämre ur ett samhällsbrett smittskyddsperspektiv än ingen verksamhet, där spelarna som privatpersoner istället lyder under FHM och regionernas 'rekommendationer'. Skillnaden är att ansvaret då i högre grad flyttas från föreningen och ligan till individerna.
En spelare som Grewe tex som varit symptomfri och testats 10 gånger och där man sedan får ett positivt testsvar hade ju som privatperson troligen inte fångats upp.
Man måste ändå hålla i tanken på att de inte genomför verksamheten på ett oansvarigt sett utan tvärtom har rutiner som normala företag eller de flesta privatpersoner inte har.

Men vi kan debattera fram och tillbaka hur länge som helst. Försiktighetsprinciper vs evidens osv osv. Smittspårning och forskning i framtiden kanske ger svar om vad som är rätt och fel men jag vågar, med nuvarande kunskapsläge inte påstå att just SHLs verksamhet skulle vara värre ur ett smittskyddsperspektiv än att stänga ner. Människorna det handlar om försvinner ju inte bara för att man inte ser dem.
Men jag förstår inte riktigt vad du menar, förnekar du att lag som spelat mot varandra fört smittan vidare? Det var tämligen uppenbart, som exempel, att LHC smittade DIF. Att i sin tur tro att någon av dessa spelare INTE skall ha fört smittan vidare till någon i dess nära krets är extremt osannolik. Och sen är snöbollen i rullning.

Jag vet att det här naturligtvis är en mikroskopisk del av hela smittspridningen i samhället, men när vi är inne i en monumental kris är alla åtgärder man kan utföra viktiga, ja kanske rent av livsviktiga för sjukvården.
Användarvisningsbild
Harmageddon

Inlägg av Harmageddon »

Jag tror att vi alla kan vara ense om att oavsett i vilken sammanhang, verksamheter, etc så kan smitta föras vidare. Även om provet visar negativt och man visar symptom el. är symptomfri så ska man hålla avstånd, ta hänsyn till reglerna.

Junior landslaget är sådant exempel och Tomas Monten där man kommer från hela Landet. Där visade hans snabbtest först negativt och sen positivt i PCR testet. Frågan där om Monten höll avstånd, följde FHM:s råd i samband mötena med spelarna under den perioden. Viktigt att man inte invaggas i en ”falsk” säkerhet bara för att testet visar så.

Nu kanske jag är löjligt försiktig el. överdriver men det är många gånger man ser spelare prata med varann, korta avstånd i samband med periodpauserna mellan olika lag. La märke till det igår mellan Axelsson och en Örebro spelare.
Borde man inte undvika sånt tillsvidare?
Det sker egentligen i alla sporter och speciellt vid slutsignalen. Men om man nu vill att elitverksamheten ska fortsätta kanske man ska undvika armskakningar, diskussioner, etc mellan olika lag tillsvidare. Undvika alltför mycket ”onödig” närkontakt.

Annars får ena personen sitta i utvisningsbåset och andra stå utanför. Då har man både plexiglas och avstånd om man så gärna vill prata. Man kan alltid köra FaceTime efteråt då Örebro spelaren sitter i bussen och man vill döda tid

Man kan ha denna diskussion i oändlighet, alla kommer tycka olika. Sen har ingen rätt el. fel utan det är sunt förnuft som gäller.

Oavsett vad, hoppas jag att alla(inklusive forum medlemmar här) att ni håller er säkra.
"All the gods, all the heavens and all the hells are within you."
mb81

Inlägg av mb81 »

Dick har förmodligen rätt att Joel bestämmer. Vad tror ni straffet hade blivit om Dick knuffat en domare så här?

Kalles kaviar-Sam fick 5 matcher för det ifjol.

Joel Lundqvist fortsätter att diktera villkoren i SHL. https://t.co/yZD3giQjw6
Puckey

Inlägg av Puckey »

mb81 skrev:Dick har förmodligen rätt att Joel bestämmer. Vad tror ni straffet hade blivit om Dick knuffat en domare så här?

The evil twin.
kaminor

Inlägg av kaminor »

mb81 skrev:Dick har förmodligen rätt att Joel bestämmer. Vad tror ni straffet hade blivit om Dick knuffat en domare så här?

Sjukt ju. Och inte anmält?
Highwind

Inlägg av Highwind »

Är så slående att målvakten är lagets viktigaste spelare. Mantas storspel är fundamentet i de poäng vi har plockat. Utan honom hade vi förlorat de flesta matcher vi nu vunnit.
mb81

Inlägg av mb81 »

kaminor skrev:

Ingen anmälan. Hur domarna kan missa det är helt sjukt. Har han som blev knuffad ingen känsel?
mb81

Inlägg av mb81 »

Linköpings kommun går såklart in och räddar klubben. Runt 10 mille går till Linköping.

https://via.tt.se/pressmeddelande/kommu ... SIlwYeyu7A
Puckey

Inlägg av Puckey »

mb81 skrev:
kaminor skrev:

Ingen anmälan. Hur domarna kan missa det är helt sjukt. Har han som blev knuffad ingen känsel?
Gäller väl att få lite snurr på bilderna, i den här ligan tycks allt styras av mediebilden.
EspenK

Inlägg av EspenK »

mb81 skrev:
kaminor skrev:

mb81 skrev:
kaminor skrev:

Sjukaste på länge. Det är ju en rejäl knuff i syfte att linjemannen ska ramla/åka in i Emil Johansson.
Blir det ingen avstängning är det ju sjukt när Dick blir avstängd för att skrika typ ” det är offside för helvete”.
Vakna nu domarn?
mb81

Inlägg av mb81 »

EspenK skrev:
mb81 skrev:
kaminor skrev:

mb81 skrev:
kaminor skrev:

Sjukaste på länge. Det är ju en rejäl knuff i syfte att linjemannen ska ramla/åka in i Emil Johansson.
Blir det ingen avstängning är det ju sjukt när Dick blir avstängd för att skrika typ ” det är offside för helvete”.
Vakna nu domarn?
Nu fick väl iofs Dick 2 min för det där med offsiden men annars håller jag med dig. Borde vara 5 matchers avstängning som Sam Lofquist fck.
kaminor

Inlägg av kaminor »

mb81 skrev:
EspenK skrev:
mb81 skrev:
kaminor skrev:

mb81 skrev:
kaminor skrev:

Vakna nu domarn?
Nu fick väl iofs Dick 2 min för det där med offsiden men annars håller jag med dig. Borde vara 5 matchers avstängning som Sam Lofquist fck.
https://www.expressen.se/gt/sport/hocke ... sts-knuff/

Vad är det för nonsens-snack från domarbasen! Det måste väl ändå vara en konsekvent linje och likabehandling. Allt annat än en anmälan på Joel är ju skandal.
Skriv svar