Vi har redan åtta backar och hyfsad konkurrens på backsidan. Sitter redan en så pass bra back som Björnfot på läktaren. Idag gjorde vi väl dessutom en bra försvarsinsats även fast det finns förbättringsmöjligheter.Highwind skrev:Ta in Urbom. Behövs mer konkurrens på backsidan. Med honom står vi upp framför mål och han får pucken ur zon.
SHL 20/21: Djurgårdens IF - Linköping HC 12/11 - 2020
Re: SHL 20/21: Djurgårdens IF - Linköping HC 12/11 - 2020
Björnfot må ha framtiden för sig men tyvärr har han inte varit bra denna säsong. Håller helt med om att vi behöver Urbom!mb81 skrev:Vi har redan åtta backar och hyfsad konkurrens på backsidan. Sitter redan en så pass bra back som Björnfot på läktaren. Idag gjorde vi väl dessutom en bra försvarsinsats även fast det finns förbättringsmöjligheter.Highwind skrev:Ta in Urbom. Behövs mer konkurrens på backsidan. Med honom står vi upp framför mål och han får pucken ur zon.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Det var ett stort misstag från första början att ta bort Urbom, det såg vem som helst med ett öga för sporten. Om han nu inte ville lämna själv förstås. Jag hade med glädje gjort mig av med Norell, Jesper och Björnfot mot Urbom rakt av. Kallat upp Brännstam och gett lill-Thomas mycket istid. Fan så mycket vettigare.
Spela fult
Björnfot har varit en besvikelse men känns dumt att ta in en nionde back när ekonomiska situationen är som den är. Jag tycker backbesättningen nu när vi fått in Nardella ser bra ut.BigJ skrev:Björnfot må ha framtiden för sig men tyvärr har han inte varit bra denna säsong. Håller helt med om att vi behöver Urbom!mb81 skrev:Vi har redan åtta backar och hyfsad konkurrens på backsidan. Sitter redan en så pass bra back som Björnfot på läktaren. Idag gjorde vi väl dessutom en bra försvarsinsats även fast det finns förbättringsmöjligheter.Highwind skrev:Ta in Urbom. Behövs mer konkurrens på backsidan. Med honom står vi upp framför mål och han får pucken ur zon.
Med facit på hand var det dumt att vi dumpade Urbom för att ha kvar Garrison inför förra säsongen. Då kanske Urbom varit kvar.
Snurra lite video. Visst blir man gråhårig av de gånger som vi kladdar fast pucken eller misslyckas med lagspelet i defensiven men, det är lätt att bara se de tillfällen när så sker istället för att titta på det stora antalet gånger när vi kommer ut med pucken under kontroll eller lobbar eller kör sarg ut i trängda sekvenser. I princip hela första perioden spelade vi föredömligt i egen zon. Det delar av andra och framförallt i tredje som det märks att grabbarna inte lirat tävlingsmatcher på ett tag.#10 skrev: Jo det är åt hellvete illa, så dåliga vi är på att få ut pucken ur egen zon utan i stället trassla till det finns fan inte, och sånt kostar en jävla massa mål i hål nr2
Inför säsongen så var den enda biten jag var riktigt orolig för just försvarsspelet men tittar man på alla matcher så tycker jag ändå den samlade bilden är att försvarsspelet, än så länge är bättre denna säsong än förra sett till bjudningar och nonchalant spel.
Rent disciplinärt och jobbmässigt har det sett rätt ok ut, på gränsen till bra tom och gjorde också under delar av matchen ikväll. Ett bra försvarsspel, snabbt återerövrande av puck och rappa uppspel är ju dock ingenting som 'märks' utan det man ser är just kluddet och misstagen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Urbom i all ära men spelsystemet kräver ett gäng spelförande backar. Hade gärna sett Urbom i laget men det skulle då vara på bekostnad av JP och/eller Tom som har toppar i defensiven. Norell har betydligt mer offensiva kvalitéer och kommer garanterat utvecklas de kommande säsongerna (samma åldersspann som när Hulta gick från indianare till awesome).diftobbe89 skrev:Det var ett stort misstag från första början att ta bort Urbom, det såg vem som helst med ett öga för sporten. Om han nu inte ville lämna själv förstås. Jag hade med glädje gjort mig av med Norell, Jesper och Björnfot mot Urbom rakt av. Kallat upp Brännstam och gett lill-Thomas mycket istid. Fan så mycket vettigare.
Jag tycker generellt att folk underskattar Norell och JPs extremt hårda jobb och vad det betyder för att kontrollera motståndarnas tempo och möjligheter längs sargerna. Släpande center eller backar kan sällan vandra in genom tekningscirklarna efter att ha väggat sig via instick nere i fickan eftersom det är stopp och risk för spelvändning om de försöker nyttja den klassiska ytan.
Däremot är det tydligt att vi kan bli veka framför egen kasse (veka är egentligen fel ord, vi är snarare 'sena'). En spelare som Urbom är ju ett givet tillskott framför Svedberg/Mantas i dylika lägen men med de nya stenhårda direktiven mot att 'boxa ut' skulle han förmodligen toppa utvisningsligan och vårat BP lämnar en del övrigt att önska.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Själv tycker jag det känns livsfarligt varje gång i egen zon.....Praetori skrev:Snurra lite video. Visst blir man gråhårig av de gånger som vi kladdar fast pucken eller misslyckas med lagspelet i defensiven men, det är lätt att bara se de tillfällen när så sker istället för att titta på det stora antalet gånger när vi kommer ut med pucken under kontroll eller lobbar eller kör sarg ut i trängda sekvenser. I princip hela första perioden spelade vi föredömligt i egen zon. Det delar av andra och framförallt i tredje som det märks att grabbarna inte lirat tävlingsmatcher på ett tag.#10 skrev: Jo det är åt hellvete illa, så dåliga vi är på att få ut pucken ur egen zon utan i stället trassla till det finns fan inte, och sånt kostar en jävla massa mål i hål nr2
Inför säsongen så var den enda biten jag var riktigt orolig för just försvarsspelet men tittar man på alla matcher så tycker jag ändå den samlade bilden är att försvarsspelet, än så länge är bättre denna säsong än förra sett till bjudningar och nonchalant spel.
Rent disciplinärt och jobbmässigt har det sett rätt ok ut, på gränsen till bra tom och gjorde också under delar av matchen ikväll. Ett bra försvarsspel, snabbt återerövrande av puck och rappa uppspel är ju dock ingenting som 'märks' utan det man ser är just kluddet och misstagen.
Tur vi har bra målvakter.
Det är bla JP och Norell jag tänker på. Med mer konkurrens måste de steppa upp för att få speltid. När Björnfot lämnar finns ingen som hotar för dessa herrar. De behöver kriga för sin plats i laget. Inte ha en plats för givet samtidigt som spelet ofta brister.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Urbom gick ju från att vara den stygga defensiva backen till att kunna hantera dom flesta bitarna, alltid ett bra förstapass och kunde hantera spelet i offensiv zon dom få gångerna han följde med upp vilket man hade velat utveckla vidare, där hade vi en bra back vars utveckling gick åt helt rätt håll. Mycket beklagligt att vi inte gjorde mer för att behålla honom.Praetori skrev:Urbom i all ära men spelsystemet kräver ett gäng spelförande backar. Hade gärna sett Urbom i laget men det skulle då vara på bekostnad av JP och/eller Tom som har toppar i defensiven. Norell har betydligt mer offensiva kvalitéer och kommer garanterat utvecklas de kommande säsongerna (samma åldersspann som när Hulta gick från indianare till awesome).diftobbe89 skrev:Det var ett stort misstag från första början att ta bort Urbom, det såg vem som helst med ett öga för sporten. Om han nu inte ville lämna själv förstås. Jag hade med glädje gjort mig av med Norell, Jesper och Björnfot mot Urbom rakt av. Kallat upp Brännstam och gett lill-Thomas mycket istid. Fan så mycket vettigare.
Jag tycker generellt att folk underskattar Norell och JPs extremt hårda jobb och vad det betyder för att kontrollera motståndarnas tempo och möjligheter längs sargerna. Släpande center eller backar kan sällan vandra in genom tekningscirklarna efter att ha väggat sig via instick nere i fickan eftersom det är stopp och risk för spelvändning om de försöker nyttja den klassiska ytan.
Däremot är det tydligt att vi kan bli veka framför egen kasse (veka är egentligen fel ord, vi är snarare 'sena'). En spelare som Urbom är ju ett givet tillskott framför Svedberg/Mantas i dylika lägen men med de nya stenhårda direktiven mot att 'boxa ut' skulle han förmodligen toppa utvisningsligan och vårat BP lämnar en del övrigt att önska.
Norell ser jag som väldigt lätt ersättlig, tycker man väntat på hans genombrott i flera år men han håller en stabil jämn ganska låg nivå, i år har han sin chans annars verkade det nästan till och med på Jocke som att det är tack och hej. Samma med Jesper, hans skridskoåkning är hans stora akilleshäl tyvärr är det svårt att inte gilla honom hans inställning och attityd kommer alltid behövas och till skillnad från Norell så gör det ont på motståndarna om dom närmar sig vår keeper när #37 är inne.
Men det måste kunna ges istid till Simon J och han ska INTE lånas ut igen, han är bättre än flera stycken och även Brännstam har imponerat, vi får se hur säsongen fortsätter för Norell och Jespers del dom verkar ha väldigt mycket företräde oavsett prestation och det stör mig lite.
Urbom kommer jag alltid hoppas vi återförenas med gärna på ett 3-årskontrakt eller liknande.
Spela fult
Varför har dom även en flagga med inverterade färger (gul med blått kors) i nacken på tröjan?Wishes skrev:Jäpp, ”Ät ägg”, ”Drick låtsaskaffe”, ”Eat shit”. Same same.captcash skrev:Nu är ju iof ägg ganska gott och hellre det än blask kaffet Löfbergs, but I see what you mean!Wishes skrev:”Ät ägg”. Fascinerande vad man kan gå med på för pengar.
Tycker inte östgötar att dom tillhör Sverige ungefär som fjanteriet skåningar håller på med danskflagga med gult kors?
Ny tråd? Match föding mot kaffeslöddret!