Difare nr1 skrev:Ärligt talat förstår jag inte hår trångsynta vissa på detta forum är, jag sj är domare och har en del andra polare som är domare. Jag sj är djugårdare och även en polare till mig, och vi är 100% överens om detta straff. Ossi bryter mot 2 viktiga saker när han går in i den närkampen.
Först och främst hoppar han (skridskorna släpper tappar kontakt med isen) det är absolut förbjudet och vi ska vara glada att inte Ossi fick större straff. Han sätter upp armbågen solklart mot huvudet på Mora spelaren (harant eller vad han hette). Detta skulle Lathi kunne ge Checking to the head för och då hade det nog blivit mycket större straff än en match....
En sak till är att om GM har utdömts så har domaren chans att ändra till MP ända tills han har skrivit under protokollet. Och vid MP kommer det ALLTID minst en matchs avstängning. Det betyder att Diciplinnämnde inte har utökat straffet på Ossi utan han för sin obligatoriska 1 match avstäning..
Själv tycker jag det var riktigt onödigt av ossi att gå in så hårt som han gjorde i den närkampen, men men...
Bara att spotta i handskarna och plocka frölunda !:D
Kan inte låta bli att kommentera till detta, nedan följer mitt svar:
1.) 50% av tacklingarna i Elitserien är ej regelrätta, 30% "lyfter" från isen när dem tacklar, Jämtin är värst utav alla, hoppar in så många tacklingar han bara kan.
2.) Armbågar förekommer lika mycket som skridskor, ofta bruka dem inte ta så "illa" som den som Harant fick, men ändå.
3.) Lahtis agerande under hela matchen var under ALL kritik, Ossis tackling är precis lika regelvidrig som dem andra 50% av tacklingarna som utdelades denna match.
Skillnaden?
Ossi är ganska lång, och därav träffar han ansiktet med det folk kallar armbågen, men va skall han göra med den? Amputera bort den för att kunna tackla? Han sätter ju inte upp armbågen förräns han är på väg in i sargen (standard för varje hockeytackling) Innan den så är armen bara "böjd" i tacklingsläget.
Checking to the head? Det straffet kan man inte ens få ut om man druckit en pava vin innan man dömer denna match. Tacklingen kanske på sin höjd är värd en 2:a in the sin bin, men inte 5 + 2 + game missconduct.
Isf, kan Per Ledin, Jämtin och en hel drös folk sluta spela ishockey på en gång. Ossis tackling må vara skadlig, och han lyfte skridskorna, men i övrigt är den inte fulare än 50% av dem andra tacklingarna per match som görs..
Lahti är en djurgårdshatare, och han vet att vi vet att han vet att så är fallet. Zebran Lahti kunde tagit ett tiotal game missconducts och 5 minutare på Mora, fick dem någon?