Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

Detta är inget annat än en katastrof. Jag undrar om "Säcken" har fått hybris nu när vi har tagit ovanligt många poäng under en tid. Att jämföra Calle G eller någon annan av juniorerna med Ask redan i dagsläget är ju bara pinsamt. Nu skjuter vi oss i foten med en bazooka! (Förutsatt att Ask inte lämnar för att göra plats för en klasspelare utifrån, vilket jag ser som högst orealistiskt.)

Ser nu att Calle G är nämnd i pressmeddelandet som direkt orsak till att Ask lämnar. Fy Fan så värdelöst. Men lite pengar kanske det kan spara iaf.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Inte roligt att Ask lämnar, inte roligt alls.
Användarvisningsbild
jeppe melon

Inlägg av jeppe melon »

tycker själv att vi kunde ha rivit kontraktet med Bäcker istället och låtit ask gå center mellan linkan och bengan
Vipul

Inlägg av Vipul »

jeppe melon skrev:tycker själv att vi kunde ha rivit kontraktet med Bäcker istället och låtit ask gå center mellan linkan och bengan
Jag håller fan med dej;)
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

håller inte med er!
Gnäller man så där har man inget att DIF att göra!
Man ska vara stolt över varenda minut man får lira med DIF tröjan på sig!
Användarvisningsbild
Stambert
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Stambert »

Vill Ask lämna så är det väl inte så mycket att göra åt saken. Vi har två riktigt bra förstakedjor i Linkan-Bäcker-Bengan och Otto-Dick-Anger som Ask verkligen inte ska spela i.

Återstår då tredjekedjen där han för det första säkert inte vill spela, och för det andra ska konkurrera med bland annat Falk som center.

Hoppas att Ask var riktigt överbetald så att det frigör lite pengar i lönebudgeten. Det skulle sitta fint med en målgörande forward under uppehållet. Nu är det ju rätt läge att värva någon på artistskatt också.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Inte direkt lyckat att tappa Ask, inte minst då forwardssituationen är som den är. Att dessutom tro att Calle G skall gå in och bara kunna ta över Asks roll i laget känns "glädjepiller-optimistiskt". Gustavsson är en talang helt klart, men så bra är han inte att han kan gå in och ersätta en relativt rutinerad forward. Dessutom har Ask den fördelen att han är tung att möta kombinerat med att han inte gör bort sig defensivt. Gustavsson är ju lite raka motsatsen och tja jag tror nog att vi hade behövt behålla de muskler vi har i truppen. VI tappar i mitt tycke den optimala spelaren för en checkingline i och med Asks flytt och detta känns inte direkt lyckat.

Med tanke på att Ask hade kontrakt hoppas jag dessutom att tyskarna fick betala lite kulor för spelaren ifråga. Man kan inte bara släppa en spelare för "att han inte trivs" Ett kontrakt är trots allt ett kontrakt. Låt gå för att man skall undvika gnällspikar i laget, men med tanke på hur det ser ut bland våra forwards borde man nog behållt Ask i alla fall. Vad tusan hände nu t ex om vi skulle drabbas av en eller annan skada. Eller för att ta ett troligt scenario; Vad händer under junis-VM? Eller är Dicken för gammal för spela med i den turneringen?

Ask var för övrigt en spelare som man skulle bygga laget kring enligt styrelsen utsago när killen värvades. Känns som att man återigen var ute lite snett där.

Oavsett vilket vi kan inte gå runt på bara 11 forwards och juniorer. Det kan funka i några omgångar, men inte under hela våren. ( Spelar Dicken dessutom Junis-VM är han borta i 6-7 matcher direkt. ) Det måste in en anfallare till svårare än så är det inte. Och med ny anfallare menar jag inte en Sjögren typ utan faktiskt någon som är minst lika bra som Ask. Drömmen här vore givetvis Thoresen som väl inte lyckats direkt bra i NHL så här långt eller?

Det finns dessutom ett annat stort problem med Asks flytt. Denna säsong har Säcken kunnat gå runt på lite mer anfallare då vi har haft tre kedjor som funkat hyfsat. ( I alla fal defensivt. ) NU när Ask försvinner ser jag uppenbara risker i ett att kedja 1 och 2 kommer få slita mera ont och följderna av detta kan tyvärr bli tapp i tredje perioderna igen.
Senast redigerad av Kall-El den 2007-11-03 13:27:50, redigerad totalt 1 gånger.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Ask är egentligen ingen som helst förlust. Probelemet är att vi har så få forwards. Redan tidigare behövde vi en ny forward. Nu är ju läget akut.

Sen tycker jag att det är märkligt att inte Engqvist får chansen före Calle G i förstakedjan.
Användarvisningsbild
ludde-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av ludde- »

Enligt Frasse så finns det en ny spelare på G.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

jensa öhling skrev:Ask är egentligen ingen som helst förlust. Probelemet är att vi har så få forwards. Redan tidigare behövde vi en ny forward. Nu är ju läget akut.

Sen tycker jag att det är märkligt att inte Engqvist får chansen före Calle G i förstakedjan.
Böjd att hålla med, samtdigt gillar jag att unga spelare får chansen i vettig miljö. Känns dock som att Gustavsson är lite för "valpig" för att spela med Linkan och Bengan. Hade helt klart hellre sett att Andreas fått chansen där.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Tråkigt med Ask - speciellt med tanke på Peppe Lund försvann till Malmö innan säsongen började. Tyvärr har vi just nu viktiga forwards borta på grund av skador.

Om Ask sticker för att han inte får spela center så är det rätt att släppa honom. Ask var inte bra som center utan han kom bättre till sin rätt som ytterforward.

Fördelen med att Ask sticker är att pengarna kan läggas på en spelare med artistkontrakt. Utrymme finns därför att höja kvalitén på spelartruppen. Är det någon som vet vad som hände med Tony Salmelainen efter att han lämnat Toronto?
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

östgöten// ja, det är synd att Ask var kvar så länge som han var. Hade betydligt hellre haft kvar Patrik Lundh. Han är knappast sämre än Ask i dag och kommer också bli betydligt bättre. Dessutom från ungdomsleden.
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Engqvist gillar jag skarpt, hoppas att vi ser till att behålla honom. Håller med om att han förmodligen skulle fungera rätt bra mellan Bengan och Linkan.

Att vi tappade bort Patrik Lundh till Malmö är bara tragiskt på alla sätt.
Östgöten skrev: Är det någon som vet vad som hände med Tony Salmelainen efter att han lämnat Toronto?
Tydligen var det ryska rubel i Lokomotiv Jaroslav som lockade honom bort från AHL.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ritterwand skrev:Engqvist gillar jag skarpt, hoppas att vi ser till att behålla honom. Håller med om att han förmodligen skulle fungera rätt bra mellan Bengan och Linkan.

Att vi tappade bort Patrik Lundh till Malmö är bara tragiskt på alla sätt.
Östgöten skrev: Är det någon som vet vad som hände med Tony Salmelainen efter att han lämnat Toronto?
Tydligen var det ryska rubel i Lokomotiv Jaroslav som lockade honom bort från AHL.
Lundh är trist på alla sätt och vis. Har dock hört en del rykten som talar om att Lundh fick rätt bra lön av MIF samt löften om speltid. Vidare är jag inte säker på att Lundh färgat i DIF redan denna säsong. Hade däremot väldigt gärna sett att man skrivit ett 3 års kontrakt med killen för att sedan låna ut honom till typ VIK-hockey så killen fick hårdna till lite innan man lagom till nästa säsong plockade upp honom på allvar till a-laget.
rikkard

ang. Ask

Inlägg av rikkard »

Tycker att det är ganska bra att ASK lämnar oss. Ser inte att han någonsin kan bli mer än en medioker elitseriespelare. Då är det bättre att ge juniorer chansen och spara slantarna till något bättre.

Det är möjligt att historien bakom inte är densamma som presenteras på hemsidan. Tänk om det är så att en ny spelare är på väg in och att man velat få iväg någon och passande nog fick Ask ett kontraktsförslag. Men det är bara vilda spekulationer.

Hursomhelst är det definitivt inget större problem. Ask var värvad som center och den rollen kunde han inte fylla. Hoppas att vi kan få in en riktig center nu istället. Det behöver vi!
Skriv svar