Säsongen 19/20
Re: Säsongen 19/20
Faan vilken skön intervju med Dick!
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ran-baset/
Så grymt befriande att någon vågar ta bladet från munnen kring något alla andra går kring som katten kring het gröt. Undrar bara när tredje statsmakten vågar lyfta frågan kring den usla domarnivån i SHL. Granska!!
Så grymt befriande att någon vågar ta bladet från munnen kring något alla andra går kring som katten kring het gröt. Undrar bara när tredje statsmakten vågar lyfta frågan kring den usla domarnivån i SHL. Granska!!
Stolt, men aldrig nöjd
Helt enig!sensei skrev:Ska vi tolka detta som att du inte tror på de övriga förbättringsförslag som har getts?Manijock skrev:Sporten är naturligtvis på väg att tas död på. Om det inte redan är gjort! Finner mig själv ofta undra vafan jag sysslar med när jag följer SHL. Inget av det jag en gång älskade att titta på finns kvar. Noll tacklingar, och de få som faktiskt sker renderar i avstängningar. Inget hanterar klubbba/puck längre heller då tempot är alldeles för högt. Vilket i sin tur leder till en kvalitetssänkning då ingen i den här ligan är skicklig nog. Inte så konstigt heller då det emellanåt är dårhögt. 10 spelare som sprätter fram och tillbaka med puckarna i knähöjd. Trafik på mål är också på väg bort då målvakterna kan finna detta störande.
Finns snart ingenting kvar att förstöra mer. Det enda positiva med den här ligan!
Kan väl tillägga att domarna har getts alldeles för mycket utrymme till tolkningar av alla regler. Dessa personer är inte kapabla att tänka i humant tempo, hur fan ska de kunna hinna med att avväga den här vansinniga tekniklösa autobahn-hockeyn? Detta leder fram till att uppmärskamhetssökande narcissist-idioter släpps fram, då vettiga tänkande domare inte längre finner det möjligt att döma. Matcherna har blivit en teateruppsättning där spelarna är skådespelare och domarna är regissörer.
Det värsta är att vi godtroget fortsätter att pynta upp för det här jävla fiaskot.
"Too Hard Shot"
"Excessive deke"
Sitter också och filar på en regel, "Too Many Goals", där onödigt målgörande ger utvisning. Detta då mål kan leda till att motståndarlaget blir nedstämt vilket rimmar illa med värdegrunden och en modern hockey, där alla lags lika värde är det centrala. Det räcker med ett måls övertag för att vinna. Alltså hallå, det är 2020 snart.
Haha, ”Too Many Goals”! Bra arbetsmiljöåtgärd. Kanska ska införa en regel mot förluster också, så slipper någon vara besviken på plan och känna att de har en dålig arbetsmiljö.
Stolt, men aldrig nöjd
Nu kan iofs Dick snacka rätt bra men har Sören Persson sagt att han ska njuta när han ska ge Dicken en misconduct så ska han inte döma någon mer hockey på ett bra tag.Wishes skrev:Faan vilken skön intervju med Dick!
Klart Sören har sagt det. Det händer säkerligen dagligen i den här serien. Domarna styr ligan och vrider matcherna dit de vill, alternativt vad som står på agendan. Fridlysta orörbara dårar som harvar runt. Njuter av att stå i centrum. Lika logiskt som att leta nekrofiler till anställning på bårhuset.
Krävs betydligt högre krav. Bestraffning på kvittningar och uppenbara misstag. Problemet är att ingen styrande är intresserade av en rättvis och sportsligt grundad liga.
Krävs betydligt högre krav. Bestraffning på kvittningar och uppenbara misstag. Problemet är att ingen styrande är intresserade av en rättvis och sportsligt grundad liga.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Det finns ju såklart en gräns för hur mycket skit domarna kan ta. Jag skulle inte vilja att folk på mitt jobb talade om att jag var värdelös varje dag när jag ändå gör mitt bästa. Prestationen kommer bara bli ännu sämre om personalen inte mår bra.
Under pågående match så måste det finnas gränser för hur man behandlar domarna. Sedan måste dom såklart få granskas efter matchen.
Långsiktigt måste vi få fram bättre domare och där har SHL och Hockeyförbundet mycket att jobba med då återväxter bland domare tydligen är riktigt dålig så som ser ser ut nu kommer domarna att vara ännu sämre i framtiden.
Under pågående match så måste det finnas gränser för hur man behandlar domarna. Sedan måste dom såklart få granskas efter matchen.
Långsiktigt måste vi få fram bättre domare och där har SHL och Hockeyförbundet mycket att jobba med då återväxter bland domare tydligen är riktigt dålig så som ser ser ut nu kommer domarna att vara ännu sämre i framtiden.
Avskaffa tre mot tre.
Skillnaden är att de där mupparna ska tacka sin lyckliga stjärna varje dag att lyckliga omständigheter gjort att de kan tjäna relativt bra på att åka runt att blåsa. De är vaktmästare och just att de har en mer utsatt arbetsmiljö än vaktmästarna som sätter dit målen möjliggör just den relativt höga ersättningen. Passar det inte kan de börja sätta dit målen istället.Mattias_87 skrev:Det finns ju såklart en gräns för hur mycket skit domarna kan ta. Jag skulle inte vilja att folk på mitt jobb talade om att jag var värdelös varje dag när jag ändå gör mitt bästa. Prestationen kommer bara bli ännu sämre om personalen inte mår bra.
Den skit de får står i direkt relation med deras prestation på isen. Om det är ett problem så ska de ta av sig pyjamasen.
Ja det blir lite moment22 med domare som tar korkade beslut på isen och får skit av både spelare och tränare och därmed tar ännu mer korkade beslut för att stämma i bäcken "lex Ahlén", numera "lex Dick".Mattias_87 skrev:Det finns ju såklart en gräns för hur mycket skit domarna kan ta. Jag skulle inte vilja att folk på mitt jobb talade om att jag var värdelös varje dag när jag ändå gör mitt bästa. Prestationen kommer bara bli ännu sämre om personalen inte mår bra.
Det jag inte alls gillar med många av domarna i dagens SHL är att de verkar ha svårt att hålla sig neutrala. Vissa spelare som en gång hamnat på deras radar råkar allt som oftast ut för utvisningar även fortsättningsvis. Som någon form av pennalistisk fostran. Spelare som Hedman, Dick, Emil Sylvegård mfl får många beslut emot sig och i princip inga med sig vilket i vissa matcher antar groteska proportioner.
Personligen tycker jag man borde inrätta någon form av domarnämnd likt spelarna har DN som gör utvärderingar och tar diskussionen. Det behöver inte vara helt offentligt och man behöver inte nämna några namn utan kan ta det halvt internt men att man kommunicerar utåt från SHL mot fans och spelare på ett tydligt sätt. "Situationerna i match X, Y och Z är snarlika och är något vi tittar på och diskuterar med domarna" eller "Utvisning av spelare Asson Besson i match Y var tyvärr felaktig, vi har lyft det i domarnämnden för att liknande situationer inte skall rendera i felaktiga utvisningar i framtiden". Jag tror inte det behövs mer än att man visar att man tar det på allvar och kommunicerar för att det skall lugna sig med tränare och fans istället för att de enskilda domarna skall få klä skott för allt.
Domarbasarna och SHL har säkerligen diskussioner (eller man får hoppas det iaf) men det kommuniceras i princip noll och ingenting offentligt vilket jag tror bara förvärrar situationen. Särskilt när det gäller supporterleden som säkerligen känner en frustration och att ingenting synbart händer eller att katastrofinsatser från domarna inte får några konsekvenser. Då kommer det finnas hetsporrar och galningar som vill meddela sitt missnöje personligen eller går över gränsen på andra sätt.
Ingen domare ingen match.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Jag ser också domarna som rena funktionärer. De är dock funktionärer som får mer uppmärksamhet. Bra domare får en jävla massa hyll och mindre lyckade domare får kritik.DRC skrev:Skillnaden är att de där mupparna ska tacka sin lyckliga stjärna varje dag att lyckliga omständigheter gjort att de kan tjäna relativt bra på att åka runt att blåsa. De är vaktmästare och just att de har en mer utsatt arbetsmiljö än vaktmästarna som sätter dit målen möjliggör just den relativt höga ersättningen. Passar det inte kan de börja sätta dit målen istället.Mattias_87 skrev:Det finns ju såklart en gräns för hur mycket skit domarna kan ta. Jag skulle inte vilja att folk på mitt jobb talade om att jag var värdelös varje dag när jag ändå gör mitt bästa. Prestationen kommer bara bli ännu sämre om personalen inte mår bra.
Den skit de får står i direkt relation med deras prestation på isen. Om det är ett problem så ska de ta av sig pyjamasen.
Jag ser inga problem med det eftersom vi lever i ett fritt land som inte tvingar någon att bli domare, om man nu tycker att denna feedback är riktigt obehaglig.
Men oftast så är det ju så att domarna tycker att det är jättemysigt när det är bra feedback och de kan sitta på sina höga hästar och vara besserwissers i tv-studios.
När det blåser snålt så är det dock inte lika roligt. Det är alltså ett ganska flagrant hyckleri vi ser, eg "gärna feedback, så länge det är positiv feedback".
Ett mynt har två sidor, lev med det eller skaffa ett mer anonymt jobb som inte har lika mycket granskning.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
SHL verkar arbeta från helt fel ände. Domaryrket saknar attraktionskraft, vilket leder till bristande konkurrens och låg kvalitet på kåren. Detta leder i sig till en allt högre nivå av friktion mellan spelare/fans och domare. Att försöka lösa detta genom att stoppa en lågkvalitativ domarkår i en glasbur kommer bara att bygga upp en större frustration - tvingas spelarna backa undan mer kommer fansen att hålla låda från läktarna.Mattias_87 skrev:Det finns ju såklart en gräns för hur mycket skit domarna kan ta. Jag skulle inte vilja att folk på mitt jobb talade om att jag var värdelös varje dag när jag ändå gör mitt bästa. Prestationen kommer bara bli ännu sämre om personalen inte mår bra.
Ska vi få en högre kvalitet på domarkåren måste attraktionen istället ökas genom lönebilden. I nuläget tjänar en domare med mer än åtta års erfarenhet 7200kr per match (maxlön), vilket över en serie om 52 matcher ger en årslön på 374 000kr, vilket är cirka 100 000kr mindre per år än vad en lärare i Stockholmsområdet tjänar efter 2-3 år inom yrket. Vem väljer den karriären med all stress och allt resande det innebär när det finns så mycket lättare yrken med högre lön? Det lockar nog till sig en särskild typ av personligheter om man säger så..
Skulle ersättningen ligga på det dubbla vore yrket plötsligt riktigt attraktivt, med en lön motsvarande en läkare/affärsjurist. Om inte konkurrensen om platserna på domarutbildningen skulle bli stenhård under de förutsättningarna skulle jag bli förvånad. Detta måste väl ändå vara en betydligt bättre väg att gå för att öka yrkets attraktionskraft, än att vira in undermåliga domare i madrasser på bekostnad av ligans trovärdighet?
Självklart ska vi inte ösa pengar över Morgan & gänget i hopp om att de plötsligt blir bättre, utan annonsera att denna lönebild gäller från och med år XX. Och inte fan vore det särskilt dyrt heller - sett över grundserien handlar det om 52 matcher som ska ha två huvuddomare och linjemän vardera. Om de enligt nuvarande tariff har en ersättning på ca 6500kr i snitt skulle detta innebära 52 x 2 x 6500 x 1,3 = 878 800kr efter arbetsgivaravgifter, plus ungefär hälften för linjedomarna vilket ger en totalsumma på ca 1 300 000kr. Vi talar alltså om en utgift för hela ligan att dela på i paritet med en något bättre spelare i en tredjelina. Ligan skulle ta igen de här pengarna på det ökade förtroendet/intresset för ligan en vettig domarkår skulle ge.
Du får ju tänka på att det är 14 lag som spelar 7 matcher vid en full omgång så det blir ett par domare och kronor till.Puckey skrev: Självklart ska vi inte ösa pengar över Morgan & gänget i hopp om att de plötsligt blir bättre, utan annonsera att denna lönebild gäller från och med år XX. Och inte fan vore det särskilt dyrt heller - sett över grundserien handlar det om 52 matcher som ska ha två huvuddomare och linjemän vardera. Om de enligt nuvarande tariff har en ersättning på ca 6500kr i snitt skulle detta innebära 52 x 2 x 6500 x 1,3 = 878 800kr efter arbetsgivaravgifter, plus ungefär hälften för linjedomarna vilket ger en totalsumma på ca 1 300 000kr. Vi talar alltså om en utgift för hela ligan att dela på i paritet med en något bättre spelare i en tredjelina. Ligan skulle ta igen de här pengarna på det ökade förtroendet/intresset för ligan en vettig domarkår skulle ge.
Men ja domarna tjänar löjligt dåligt sett till de flesta andra funktioner inom SHL.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Oops, slarv! Men faktum kvarstår: lönen är bedrövlig och kommer inte att locka till sig de mest kapabla personerna.Praetori skrev:Du får ju tänka på att det är 14 lag som spelar 7 matcher vid en full omgång så det blir ett par domare och kronor till.Puckey skrev: Självklart ska vi inte ösa pengar över Morgan & gänget i hopp om att de plötsligt blir bättre, utan annonsera att denna lönebild gäller från och med år XX. Och inte fan vore det särskilt dyrt heller - sett över grundserien handlar det om 52 matcher som ska ha två huvuddomare och linjemän vardera. Om de enligt nuvarande tariff har en ersättning på ca 6500kr i snitt skulle detta innebära 52 x 2 x 6500 x 1,3 = 878 800kr efter arbetsgivaravgifter, plus ungefär hälften för linjedomarna vilket ger en totalsumma på ca 1 300 000kr. Vi talar alltså om en utgift för hela ligan att dela på i paritet med en något bättre spelare i en tredjelina. Ligan skulle ta igen de här pengarna på det ökade förtroendet/intresset för ligan en vettig domarkår skulle ge.
Men ja domarna tjänar löjligt dåligt sett till de flesta andra funktioner inom SHL.
På tal om domarna, nu lipar dom ut rejält hårt i media. Hot mot familj och sånt är inte ok.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... mordhotade
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... mordhotade
Jag hade gärna betalat dem bättre oavsett om det på kort sikt gjorde dem bättre - om de bara slutade grina så förbannat. Du får dock också räkna in att de Max jobbar tre kvällar i veckan sex månader om året. De kan förmodligen ratta en annan flexibel heltid ovanpå lärarlönen.Puckey skrev:SHL verkar arbeta från helt fel ände. Domaryrket saknar attraktionskraft, vilket leder till bristande konkurrens och låg kvalitet på kåren. Detta leder i sig till en allt högre nivå av friktion mellan spelare/fans och domare. Att försöka lösa detta genom att stoppa en lågkvalitativ domarkår i en glasbur kommer bara att bygga upp en större frustration - tvingas spelarna backa undan mer kommer fansen att hålla låda från läktarna.Mattias_87 skrev:Det finns ju såklart en gräns för hur mycket skit domarna kan ta. Jag skulle inte vilja att folk på mitt jobb talade om att jag var värdelös varje dag när jag ändå gör mitt bästa. Prestationen kommer bara bli ännu sämre om personalen inte mår bra.
Ska vi få en högre kvalitet på domarkåren måste attraktionen istället ökas genom lönebilden. I nuläget tjänar en domare med mer än åtta års erfarenhet 7200kr per match (maxlön), vilket över en serie om 52 matcher ger en årslön på 374 000kr, vilket är cirka 100 000kr mindre per år än vad en lärare i Stockholmsområdet tjänar efter 2-3 år inom yrket. Vem väljer den karriären med all stress och allt resande det innebär när det finns så mycket lättare yrken med högre lön? Det lockar nog till sig en särskild typ av personligheter om man säger så..
Skulle ersättningen ligga på det dubbla vore yrket plötsligt riktigt attraktivt, med en lön motsvarande en läkare/affärsjurist. Om inte konkurrensen om platserna på domarutbildningen skulle bli stenhård under de förutsättningarna skulle jag bli förvånad. Detta måste väl ändå vara en betydligt bättre väg att gå för att öka yrkets attraktionskraft, än att vira in undermåliga domare i madrasser på bekostnad av ligans trovärdighet?
Självklart ska vi inte ösa pengar över Morgan & gänget i hopp om att de plötsligt blir bättre, utan annonsera att denna lönebild gäller från och med år XX. Och inte fan vore det särskilt dyrt heller - sett över grundserien handlar det om 52 matcher som ska ha två huvuddomare och linjemän vardera. Om de enligt nuvarande tariff har en ersättning på ca 6500kr i snitt skulle detta innebära 52 x 2 x 6500 x 1,3 = 878 800kr efter arbetsgivaravgifter, plus ungefär hälften för linjedomarna vilket ger en totalsumma på ca 1 300 000kr. Vi talar alltså om en utgift för hela ligan att dela på i paritet med en något bättre spelare i en tredjelina. Ligan skulle ta igen de här pengarna på det ökade förtroendet/intresset för ligan en vettig domarkår skulle ge.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Dickens dialog med domarna på isen är ett problem. Han måste lägga band på sig. Det är ingen slump att det är han så ofta.
Expert.
Varför får aldrig Joel utvisningar för sina "dialoger"? Knappast barnvänliga heller emellanåt, vad som kommer fram i Ref Cam. Ingen pratar så mycket med domarna som honom...SirDIFalot skrev:Dickens dialog med domarna på isen är ett problem. Han måste lägga band på sig. Det är ingen slump att det är han så ofta.
Dick tas på en helt annan nivå. Han kan knappt säga "fan" efter ett missat friläge innan matchstraffet tas.