Säsongen 19/20

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
South_Exil

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av South_Exil »

m0ng00se skrev:intressant nedbrytning av våra siffror till dags dato och vad vi kanske kan förvänta oss av Dick baserat på vad han gjorde förra säsongen

https://hockeynews.se/articles/11538/
Mycket intressant.

Man kan också fråga sig detta:

Vi spelar med HÖG risk i egen zon. Spelar kontrollerat ut ur den och gör det framgångsrikt.
Lägst antal dump outs.
Mycket bra.

Sedan kommer vi till mittzon.
Där spelar vi med extremt LÅG risk. Dumpar mest av alla lag men när vi går in kontrollerat gör vi det bäst.

Väl i anfallszon hamnar vi på utsida de gånger vi återtagit puck och skjuter nästan 70% av skotten från utsida, med 1% effektivitet.

För mig är det solklart!

Spelskickliga backar som gör att vi spelar oss hur på bra sätt.

TRUBBIGA fw som gör att det blir mycket dump in och sedan utsida utan ”lir”.

Med Dick in, förhoppningsvis en ny fw in. Josefson tillbaka ökar skills nivån och vi kan ta in pucken mer kontrollerat i A-zon och komma till fler hetare lägen tack vare puckkontroll.

Sedan behövs direktiv från ledning samt tydligare strategier i ingångar. Våga ta off blå. Vända från, spela på släpande.
Taktiska screens i ingångarna osv osv.

Kort och gott
Öka skillsnivån på fw
Öka risknivån LITE
Tydligare taktik/spelsätt i ingångar.
Dumpa mindre. Skapa mer.

Avancera i tabellen.
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

m0ng00se skrev:intressant nedbrytning av våra siffror till dags dato och vad vi kanske kan förvänta oss av Dick baserat på vad han gjorde förra säsongen

https://hockeynews.se/articles/11538/
Radardiagram på personbasis var ju lite halvstort för ett par år sedan både i näringslivet och hockeyn. Däremot är det väl "sådär" användbart för att matcha ihop arbetslag eller femmor. Framförallt skall det ju innehålla en jäkla massa fler parametrar.

MEN med det sagt så tycker jag det är listigt och bra nyttjat i just denna artikel för det lyfter verkligen Dicks styrkor. Resten av siffrorna för laget är inte så överraskande. Det visar på den röda tråden som folk har så förtvivlat svårt att se men som likväl finns där och artikeln visar också mellan raderna att spelarna överlag begriper det också. Det är annat som måste till men på det mentala planet släpper det förhoppningsvis snart. Sen har lagledningen verkligen fått ett gäng verktyg att laborera med för att hitta kemin också.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Inlägg av Praetori »

South_Exil skrev:
För mig är det solklart!

Spelskickliga backar som gör att vi spelar oss hur på bra sätt.

TRUBBIGA fw som gör att det blir mycket dump in och sedan utsida utan ”lir”.

Kort och gott
Öka skillsnivån på fw
Öka risknivån LITE
Tydligare taktik/spelsätt i ingångar.
Dumpa mindre. Skapa mer.
Håller med men inte fullt ut. Det är inte skillnivån hos forwards som brister heller utan säkerhetstänket att inte ge bort pucken i offensiv zon som spökar. Det blir extremt mycket hårt arbete mot överbelastande motståndare till liten nytta. Våra forwards har nästan varje match sina mikro-"moments" längst ner i fickan där de brukar kunna vända en gubbe men vägen upp till back, bakom kassen eller in centralt är stängd. Här tycker jag Hank och Hedman varit föredömen på att på sekundbeslut ta sig in i skottsektorn eller på kassen och därmed skapa yta för puckföraren men övriga gör det mer alibimässigt i något halvförsök att visa bladet istället för tajmingmässigt för att driva upp tempot. Har man väl kommit in på kassen behöver man inte stanna där heller och här kan vi bli bättre.

Men som jag tycker krävs mest är att i ögonblicket innan puckföraren börjar vända i fickan så måste ALLA ANDRA röra på fläsket istället för att (och nu tar jag mig friheter) tänka "här skall jag vara" och inte göra en ansats till rörelse.
Är man inte direkt spelbar så flyttar man på sig (eller gör en ansats att göra det) för då får man med sig en gubbe eller åtminstone så måste försvararen hela tiden flytta fokus mellan puckförare och alternativen vilket skapar antingen yta eller tid för puckföraren.

Klarar vi ovanstående med konsekvent agerande så kommer passningsvägarna av sig självt och då får vi upp tempot som vi bitvis saknar (vilket inte handlar om att åka fort utan att hela tiden hålla sig själv och pucken i rörelse inom laget).
Skolboksexemplet är i matchen mot Brynäs när Hedman går ner djupt, Wandell går hårt på kassen samtidigt som Alsing och Bergfors platsbyter och Tom driver in från högerkanten. ALLA rör sig och de rör sig samtidigt. Alsing får tid och lite yta eftersom han har 2 klara passninsvägar med en potentiellt tredje hotande på mål. Brynässpelarna börjar stirra puck och sen är det i och för sig en GRYM individuell insats av Alsing att hitta och sätta det 4e osynliga alternativet till Tom.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

@praetori

I anfallszon absolut som du skriver ovan och exemplifierar.

Jag syftar på ingångarna. Ta in pucken med fart och gör något med den i första situationen i stället för att jobba dig till den i kortsargen och försöka skapa något när motståndarn har samlat sig.
Praetori

Inlägg av Praetori »

South_Exil skrev: Jag syftar på ingångarna. Ta in pucken med fart och gör något med den i första situationen i stället för att jobba dig till den i kortsargen och försöka skapa något när motståndarn har samlat sig.
Ja verkligen. Återigen tror jag det är lite säkerhetstänk/röd-tråd som spökar. Få ner pucken djupt och jobba är "safe" eftersom det sällan leder till snabba spelvändningar (och vi blir jobbiga som fan att möta för lag som inte "gör jobbet"). Däremot är det bitvis frustrerande att titta på och säkerligen också att spela själv (det är inte bra för självförtroendet att slå huvudet i samma vägg gång efter gång efter gång).
Jag håller med om att det är kontraproduktivt att dumpa som vi gör det när man är först upp med pucken och motståndarna är på väg åt "rätt" håll. Man skulle vilja se lite fler Gretzkyvändningar innanför blå tex medan kedjekompisarna driver på kassen. Backarna kan fylla på bakom för drop om man får ner motståndarna eller att nån back går in centralt om man inte får trafik framför kassen.
Risken är dock att det blir överkurs i ett system där spelarna redan nu har svårt att hålla koncepten utan att tappa själva "liret".

Men absolut. Fler verktyg i lådan skulle ju inte vara fel när det hackar och man kan ju tex börja med att träna in en kedja som gör lite annorlunda just för att få rull på motståndarna så vi inte blir så lättlästa.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Hepsnastian skrev:

Ska man inte försöka få in Axelsson med strandberg + ny? Dom två hittade varandra jäkligt bra sist.
Sen diggar jag Ågren, hans speed och vilja att ta med sig pucken djupt.
Kanske på sikt. Men man flyttar inte nya förstakedjan nu. Äntligen en kedja med fokus på puckhantering istället för sprättande och alibiåkning.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev:
Hepsnastian skrev:

Ska man inte försöka få in Axelsson med strandberg + ny? Dom två hittade varandra jäkligt bra sist.
Sen diggar jag Ågren, hans speed och vilja att ta med sig pucken djupt.
Kanske på sikt. Men man flyttar inte nya förstakedjan nu. Äntligen en kedja med fokus på puckhantering istället för sprättande och alibiåkning.
Utan att ha sett några träningar nu så tycker jag att matchunderlaget är på tok för litet för att göra några bedömningar.
Det finns många som passar bra ihop men som ändå inte spelar. Hank och Ågren tex lekte väldigt bra ihop men då på bekostnad av vad Hank gör förtjänstfullt i 4e och Ågren som renodlad vinge i 3e istället för center.
Jag skulle kunna tänka mig att matcha Hedman med Dick och Berglund tex för att just skapa lite lekyta för 31an.
gaspo

Inlägg av gaspo »

När vi väl spelar ok dåförtiden vi spela både mot domare och motståndare. Fy fan vilka sopor till domare shl har.
Användarvisningsbild
minalman
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

Nu är det som när det liksom känns att hela föreningen har tappat tron på att vi kan vinna en match i SHL.

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Praetori

Inlägg av Praetori »

minalman skrev:Nu är det som när det liksom känns att hela föreningen har tappat tron på att vi kan vinna en match i SHL.

Nä tycker det är fall framåt. Lär finnas revanchlusta som heter duga hos grabbarna. Det är bara tugga på.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Praetori skrev:
minalman skrev:Nu är det som när det liksom känns att hela föreningen har tappat tron på att vi kan vinna en match i SHL.

Nä tycker det är fall framåt. Lär finnas revanchlusta som heter duga hos grabbarna. Det är bara tugga på.
Yepp, igår var första matchen på väldigt länge där vi tillsammans agerade som ett lag.
Vi faller på några taffliga individuella prestationer/dåligt avvägda beslut

Men visst, vi måste snart få med oss poängen också, annars går det i baklås helt.
Topp 6 blir en jätteutmaning
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: Yepp, igår var första matchen på väldigt länge där vi tillsammans agerade som ett lag.
Vi faller på några taffliga individuella prestationer/dåligt avvägda beslut

Men visst, vi måste snart få med oss poängen också, annars går det i baklås helt.
Topp 6 blir en jätteutmaning
Jag tror fortfarande att vi med lätthet är med och krigar om topp 6 framåt vårkanten. Kanske inte toppskiktet men definitivt kring 3,4,5.
Användarvisningsbild
Czerkawski

Inlägg av Czerkawski »

Dicken och Berglund i samspel är nya Kjellberg/Berglund och Linkan. Är de i toppform under slutspelet så kommer Hitte-Joel att få grina i vår.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Förhållandet 37 vs 56 tål att funderas på.
Ska 37 ha 10-12 min mer is per match?

Sedan märkligt hur båda matchades sent mot HV och släppte in.
Mot Växjö gick man med 7/43.
Rimligare. Såg dock inte vilka som kom in sista sekunderna.

Men backcoachningen tål att utvärdera.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Tänk om vissa backar kunde höja sig några snäpp och vi kunde sluta ge bort så mycket. Då kanske vi vinner fler matcher än denna idag. Vi är långt ifrån att spöa bättre lag än Växjö.
Skriv svar