Säsongen 19/20
Re: Säsongen 19/20
Även jag har reagerat på publiksiffrorna och ärligt talat avfärdat att det har med fotbollen att göra men kände att jag behövde kolla på det.
Om man kikar på matcher från den 16/9 både för 2018 och 2019 i fotbollen ser man att det är väldigt många fler åskådare på fotbollen (surprise), men det är faktiskt så pass många mer att jag nu är övertygad om att framförallt marginalarna inte går på hockeyn, kanske inte heller de som brukar se båda för de är på bortaresor.
Fotbollen 2018:
16/9, BO hemma, 9604 åskådare
22/9, TFF borta, minimalt bortafölje (?)
26/9, GIF borta, ok bortafölje (?)
30/9, ÖFK hemma, 10274 åskådare
7/10, NOR borta, ok bortafölje (?)
Fotbollen 2019:
16/9, HBG hemma, 16027 åskådare
20/9, GIF borta, starkt bortafölje
24/9, FFF hemma, 15433 åskådare
30/9, ÖFK borta, ok bortafölje
6/10, HIF hemma, slutsålt
Om man kikar på matcher från den 16/9 både för 2018 och 2019 i fotbollen ser man att det är väldigt många fler åskådare på fotbollen (surprise), men det är faktiskt så pass många mer att jag nu är övertygad om att framförallt marginalarna inte går på hockeyn, kanske inte heller de som brukar se båda för de är på bortaresor.
Fotbollen 2018:
Fotbollen 2019:
Klart att det påverkar. Det handlar ju inte först och främst om det ekonomiska (så dyrt är det inte och de riktigt intresserade har säsongsplåtar) även om det så klart spelar in. Däremot är ju tiden en faktor. Folk med jobb och ännu värre, familj, måste ju göra prioriteringar. Två eller tre kvällar på en månad går väl an men med hockeyn och fotbollen så drar det iväg och då blir det självklart ett par tillställningar man inte går på.crike skrev:Även jag har reagerat på publiksiffrorna och ärligt talat avfärdat att det har med fotbollen att göra men kände att jag behövde kolla på det.
Fotbollen 2018:
Fotbollen 2019:
Jag tror föreningarna måste jobba aktivt på att få synergier. Nån liten rabatt på fotbollsbiljetter om du har en hockeybiljett och vice-versa för vissa matcher. Köp en biljett på derbyt på Söndag och få en CHL-biljett till Tisdagen för en hundring (eller femtiolapp om man vet att det kommer blir klent).
Djurgårdsveckan och andra initiativ är ju ett steg i rätt riktning men jag tror verkligen att man måste göra mer och utnyttja varandras kanaler.
Sen är det skam och skandal att vi inte har som i staterna att säsongare kan sälja vidare sina platser de matcher de inte kan gå. Ge folk ett ekonomiskt incitament att köpa säsongsplåtar även om man känner sig tveksam eftersom man vet med sig att man bara kan gå på ett par av matcherna.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Dags att avskaffa förlängningen och straffar och låta matcher sluta oavgjort igen. Spelarna skämmer ju ut sig själva och sporten igenom att det nästan alltid är så många missar.
Avskaffa tre mot tre.
De enda som skämmer ut sig är Stockholms stad som varken kan ordna moderna hockey arenor (utan kass is) eller, i brist på det förra, fixa förutsättningar för att klubbarna skall kunna bygga något eget.Mattias_87 skrev:Dags att avskaffa förlängningen och straffar och låta matcher sluta oavgjort igen. Spelarna skämmer ju ut sig själva och sporten igenom att det nästan alltid är så många missar.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Håller helt klart med. Dels tycker jag att det är ganska tråkigt med förlängning och straffar, dels tycker jag att tabellen blir mindre dynamisk när det delas ut 3 poäng varje match. Dessutom tror jag fler matcher skulle avgöras på full tid om bägge lagen visste att de bara skulle få med sig en poäng hem.Mattias_87 skrev:Dags att avskaffa förlängningen och straffar och låta matcher sluta oavgjort igen. Spelarna skämmer ju ut sig själva och sporten igenom att det nästan alltid är så många missar.
Är dessutom för gammal för att komma hem efter 22 på kvällarna...

Om man ändå skulle stöpa om systemet tycker jag att 1 och 2 poäng borde vara bättre.eludsan skrev:Håller helt klart med. Dels tycker jag att det är ganska tråkigt med förlängning och straffar, dels tycker jag att tabellen blir mindre dynamisk när det delas ut 3 poäng varje match. Dessutom tror jag fler matcher skulle avgöras på full tid om bägge lagen visste att de bara skulle få med sig en poäng hem.Mattias_87 skrev:Dags att avskaffa förlängningen och straffar och låta matcher sluta oavgjort igen. Spelarna skämmer ju ut sig själva och sporten igenom att det nästan alltid är så många missar.
Dvs 2p för vinst vid full tid och 1p för vinst på övertid. Torsk som torsk.
Om man ändå skulle stöpa om systemet tycker jag att 1 och 2 poäng borde vara bättre.eludsan skrev:Håller helt klart med. Dels tycker jag att det är ganska tråkigt med förlängning och straffar, dels tycker jag att tabellen blir mindre dynamisk när det delas ut 3 poäng varje match. Dessutom tror jag fler matcher skulle avgöras på full tid om bägge lagen visste att de bara skulle få med sig en poäng hem.Mattias_87 skrev:Dags att avskaffa förlängningen och straffar och låta matcher sluta oavgjort igen. Spelarna skämmer ju ut sig själva och sporten igenom att det nästan alltid är så många missar.
Dvs 2p för vinst vid full tid och 1p för vinst på övertid. Torsk som torsk (0p).
Jämnare tabell, mer strid på kniven och målskillnad blir viktigare (om än marginellt).
Jag gillar dock 3v3 och tycker man kan avskaffa straffar helt (utom vid just straff då).
- Mattias_87
Så gårdagens dåliga straffar hade med isen att göra? Jag tvivlar. Sedan håller jag med dig om arenasituationen. Vi borde haft en ny för tio år sedan.Praetori skrev:De enda som skämmer ut sig är Stockholms stad som varken kan ordna moderna hockey arenor (utan kass is) eller, i brist på det förra, fixa förutsättningar för att klubbarna skall kunna bygga något eget.Mattias_87 skrev:Dags att avskaffa förlängningen och straffar och låta matcher sluta oavgjort igen. Spelarna skämmer ju ut sig själva och sporten igenom att det nästan alltid är så många missar.
Avskaffa tre mot tre.
Det måste vara jätteroligt att gå på hockey. Känslor och hårda tacklingar. Motarbetas det så motarbetas också välfyllda arenor. Precis så enkelt är det.
Jag kollade svenska nyheter igår kväll, och det hade tydligen delats ut två tacklingar under torsdagens omgångar. För dessa två fanns det två katastrofrubriker och folk som gnällde över att det eventuellt gjorde ont, det skulle stängas av och det var eländigt värre.
Snälla nån, det är inte så jävla farligt att det gör lite ont ibland.
Förbjud också det extremt omanliga beteendet att man skall visa upp en blodig läpp och se lite ledsen ut så blir det mer utvisningar. Jag blir helt knäckt varje gång jag ser det och jag tror inte att jag är ensam om det.
Jag kollade svenska nyheter igår kväll, och det hade tydligen delats ut två tacklingar under torsdagens omgångar. För dessa två fanns det två katastrofrubriker och folk som gnällde över att det eventuellt gjorde ont, det skulle stängas av och det var eländigt värre.
Snälla nån, det är inte så jävla farligt att det gör lite ont ibland.
Förbjud också det extremt omanliga beteendet att man skall visa upp en blodig läpp och se lite ledsen ut så blir det mer utvisningar. Jag blir helt knäckt varje gång jag ser det och jag tror inte att jag är ensam om det.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Berglund, LJ mfl klagade alla på isen. Det känns inte riktigt som de spelartyperna som gnäller i onödan heller. Att det inte var spolat innan straffarna gjorde ju sitt till men isen på Hovet är inte direkt top-notch (det finns fler anledningar till att man släcker belysningen under periodpauserna) under en normal match till att börja med. Testa åk där själv under en almis eller dylikt.Mattias_87 skrev:Så gårdagens dåliga straffar hade med isen att göra? Jag tvivlar. Sedan håller jag med dig om arenasituationen. Vi borde haft en ny för tio år sedan.Praetori skrev:De enda som skämmer ut sig är Stockholms stad som varken kan ordna moderna hockey arenor (utan kass is) eller, i brist på det förra, fixa förutsättningar för att klubbarna skall kunna bygga något eget.Mattias_87 skrev:Dags att avskaffa förlängningen och straffar och låta matcher sluta oavgjort igen. Spelarna skämmer ju ut sig själva och sporten igenom att det nästan alltid är så många missar.
Det är inte gubbarna och gummorna som sysslar med isvård det är fel på utan förutsättningarna att spela 3x20min+ match med publik utan att det blir mjukt och stabbigt (och att man inte har tid att delspola isen och låta den frysa inför en straffläggning).
Jag skall inte dra för stora växlar på det men titta lite på när damerna spelar på Hovet kontra Stora Mossen och titta på hur ofta pucken otippad hoppar över bladet och hur det påverkar deras spel. Det är inte direkt dag och natt men på den nivån märks ändå en viss skillnad på kvalitén på spelet. Lite folk och en kall arena (för Mossen är inte direkt super den heller jämfört med "fina" arenor när det kommer till isen).
Inom fotbollen har skillnaderna mellan konstgräs och naturgräs blivit så pass tydliga att vissa nästan snackar om att det är två olika sporter men inom hockeyn är det nästan aldrig något tal om hur mycket is-kvaliteten faktiskt kan påverka spelet. Båda lagen har ju samma förutsättningar och hockeyspelare gnäller generellt sett väldigt lite utan man nöjer sig i tidig ålder med vad man får (oavsett om det är träningstider kl 21 en fredagskväll eller iskvalitén) men någonstans måste man ändå våga lyfta faktumet att hockey också är en materielsport där även isen och sargens kvalitet har en stor påverkan på underhållningsvärdet.
Japp, det syntes lång väg under match och inte minst vid straffarna.Mattias_87 skrev:Så gårdagens dåliga straffar hade med isen att göra? Jag tvivlar. Sedan håller jag med dig om arenasituationen. Vi borde haft en ny för tio år sedan.Praetori skrev:De enda som skämmer ut sig är Stockholms stad som varken kan ordna moderna hockey arenor (utan kass is) eller, i brist på det förra, fixa förutsättningar för att klubbarna skall kunna bygga något eget.Mattias_87 skrev:Dags att avskaffa förlängningen och straffar och låta matcher sluta oavgjort igen. Spelarna skämmer ju ut sig själva och sporten igenom att det nästan alltid är så många missar.
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jag måste sticka ut hakan och säga att det ofta ser ut som ”Bambi på is” i början av perioderna också, när det är nyspolat. Trots att det är professionella SHL-spelare.
Tror faktiskt att det lag som tränade extra på att klara perfekt glansis och satte upp ett sjujädrans tempo direkt vid nedsläpp skulle överraska.
Tror faktiskt att det lag som tränade extra på att klara perfekt glansis och satte upp ett sjujädrans tempo direkt vid nedsläpp skulle överraska.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- Daniel942
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jag var själv och spelade på Hovet förra helgen. Kan faktiskt instämma. Det var skitsvårt att få grepp första 1-2 min.minalman skrev:Jag måste sticka ut hakan och säga att det ofta ser ut som ”Bambi på is” i början av perioderna också, när det är nyspolat. Trots att det är professionella SHL-spelare.
DIF!
Det blir så när isen är mjuk (nyspolad och varmt). Du vill helst ha låg luftfuktighet och lagom låg temp på isen men det känns inte som att Hovet håller en modern standard. Det kan dessutom skilja mellan träning och match (stängda dörrar, ingen publik och gott om tid för isen att sätta sig). Värst är det ju just när det blir mycket rörelse och värme i hallen och isen skiftar i temperatur i omgångar (som under match). Hovet är gammalt men det är ju inga nyheter.Daniel942 skrev:Jag var själv och spelade på Hovet förra helgen. Kan faktiskt instämma. Det var skitsvårt att få grepp första 1-2 min.minalman skrev:Jag måste sticka ut hakan och säga att det ofta ser ut som ”Bambi på is” i början av perioderna också, när det är nyspolat. Trots att det är professionella SHL-spelare.
- Mattias_87
Whaaaaaaaaaaaaat.
7-0 till Färjestad mot Oskarshamn efter en period.
7-0 till Färjestad mot Oskarshamn efter en period.
Avskaffa tre mot tre.