Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

South_Exil skrev:
Praetori skrev:
South_Exil skrev: Guter gjorde det helt OK i fjärde i fjol men någon förstalina spelare är han inte tyvärr.
Jag är ganska säker på att vi, just nu, får ut mest av Guter i den kedjan.
Överlag har jag svårt att förstå den allmänna kritiken (inte riktat mot det citerade av South_Exil). Vi har en vision och inriktning för kontinuitet och siktar på att värva spelare med Stockholmsanknytning (vilket är suveränt i mina ögon och rätt väg för Stockholmshockeyn i allmänhet). Guter fyller alla kriterierna och kan dessutom logga mer än 20/21 (till skillnad från andra spelare som försvinner iväg, lex Lundh, LJ osv).
Guter har ett bra track-record över många säsonger när det gäller målsinne och är 8e bäst i hela ligan när det gäller PP (vilket folk verkar skita i).

Sen är ju inga platser gjutna och Bergfors eller Holtz eller någon annan kan aspirera på speltiden och ansvaret det innebär att leda laget i en förstalina (och mellan Berglund, Josef och Guter så är det ju den sistnämnde som hänger löst) men det måste finnas lite intern tävling i laget också. I mina ögon är det klokt av lagledningen att inleda på just det här sättet.
Åldermännen med ett bra track-record får börja med ansvaret, övriga får jaga.
Brodin skulle tillföra mkt i den kedjan som jag ser det.
Mer än Bemström tom tror jag.
Behöver åkstyrka och någon som kan jaga, sätta press och skapa ytor.
Sedan är det en utopi och ej realistiskt. Men när jag ser den kedjan, då saknar jag Brodin.

Vad gäller Guter tycker jag han är lite blöt helt enkelt.

Åker aldrig först in i situationerna. Är det 50/50 slår han av lite halvosynligt och går in tvåa.
Vinner få närkamper.

Skottet har man inte heller sett ännu.

Njae. Jag har lite svårt för det där.

Alibi-lir tycker jag

Och...
Man använder ju inte ens Guter i PP.
Om Man ska ha en leading line med Josef, Berglund och x då borde ju de tre fw definitivt vara 3 av de 7 fw som används i PP. Men så är inte fallet utan man kör alltså med 8:e rankad offensiv spelare i första linan. Fattar ej!?!
Notis: 8:e rank utifrån att man vanligen har sina mest offensivt begåvade spelare i PP och i nuläget använder vi 7 andra forwards i PP-lägen men ska ändå ha Guter i förstakedjan som vi vill ska vara en producerande kedja.
Nej, man försöker få tre eller fyra kedjor som är produktiva, handlar inte om någon hierarki.

Guter har i princip snittat 0.5 poäng per match i SHL så inte direkt absurt att han spelar med bra omgivning.
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag håller med om att första behöver någon som kan skapa ytor. Har inget emot att testa Östman i första faktiskt.
Säg den glädje som varar
mb81

Inlägg av mb81 »

Gällande Guter och flera andra så söker man väl lite nu i början hur vi ska ställa upp.
Tredjekedjan känns väl den som är gjuten. Sen är det väl i princip 6 forwards i Josefson, Bulan, Basse Haga, Holtz och Guter som vi ska göra två kedjor av.
Jag tror man spelar dessa kedjor då man också planerar att sätta in Bemström i första kedjan om/när han kommer tillbaka. Man vill alltså spela så mycket ordinarie som det går.
Sen kan Guter göra det så bra så han tar den platsen permanent också. Men det får han bevisa. Tycker han gör det bra igår. Ingen slump att det är just han som får två frilägen igår. Och borde väl haft två straffar eller? Lökiga reprisbilder på Hovet.

Guter har gjort det bra under början av tävlingssäsongen. Mest skott av alla våra spelare CHL till exempel med rätt sparsamt med speltid.
Igår spelade han dessutom rätt aggresivt och jag tycker inte alls han är så "mesig" som många vill göra gällande. Näst mest tacklingar i laget om det nu är något positivt.
Praetori

Inlägg av Praetori »

South_Exil skrev: Man använder ju inte ens Guter i PP.
Om Man ska ha en leading line med Josef, Berglund och x då borde ju de tre fw definitivt vara 3 av de 7 fw som används i PP. Men så är inte fallet utan man kör alltså med 8:e rankad offensiv spelare i första linan. Fattar ej!?!
Ledningen har ju dock varit rätt tydliga med att man måste kriga sig till tid i PP. Det verkar vara lite av deras "belöning" om man gör det man skall inom ramen för spelsystemet 5v5 (med en hygglig underförstådd nick till våra juniorer).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

SirDIFalot skrev:
South_Exil skrev:
Praetori skrev:
South_Exil skrev: Guter gjorde det helt OK i fjärde i fjol men någon förstalina spelare är han inte tyvärr.
Överlag har jag svårt att förstå den allmänna kritiken (inte riktat mot det citerade av South_Exil). Vi har en vision och inriktning för kontinuitet och siktar på att värva spelare med Stockholmsanknytning (vilket är suveränt i mina ögon och rätt väg för Stockholmshockeyn i allmänhet). Guter fyller alla kriterierna och kan dessutom logga mer än 20/21 (till skillnad från andra spelare som försvinner iväg, lex Lundh, LJ osv).
Guter har ett bra track-record över många säsonger när det gäller målsinne och är 8e bäst i hela ligan när det gäller PP (vilket folk verkar skita i).

Sen är ju inga platser gjutna och Bergfors eller Holtz eller någon annan kan aspirera på speltiden och ansvaret det innebär att leda laget i en förstalina (och mellan Berglund, Josef och Guter så är det ju den sistnämnde som hänger löst) men det måste finnas lite intern tävling i laget också. I mina ögon är det klokt av lagledningen att inleda på just det här sättet.
Sedan är det en utopi och ej realistiskt. Men när jag ser den kedjan, då saknar jag Brodin.

Åker aldrig först in i situationerna. Är det 50/50 slår han av lite halvosynligt och går in tvåa.
Vinner få närkamper.

Alibi-lir tycker jag

Och...
Notis: 8:e rank utifrån att man vanligen har sina mest offensivt begåvade spelare i PP och i nuläget använder vi 7 andra forwards i PP-lägen men ska ändå ha Guter i förstakedjan som vi vill ska vara en producerande kedja.
Nej, man försöker få tre eller fyra kedjor som är produktiva, handlar inte om någon hierarki.

Guter har i princip snittat 0.5 poäng per match i SHL så inte direkt absurt att han spelar med bra omgivning.
Möjligen 3 produktiva.
Ville man ha 4 jämna produktiva så är ju första saken att splitta på Josefson och Berglund.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Tycker absolut vi ska ge Ågren chansen i en högre kedja om han fortsätter på den inslagna vägen. Östman är också en joker. Där känns ju helt klart Guter som den som hänger löst. Berglund, Josef, Strandberg, Haga, Wandell, Bergfors, Hedman och Holtz känns ju alla safe. Som någon är inne på, Wandell-linan ska inte röras. Bästa kemin av alla!
mb81

Inlägg av mb81 »

South_Exil skrev:
SirDIFalot skrev:
South_Exil skrev:
Praetori skrev:

Vinner få närkamper.

Alibi-lir tycker jag

Och...

Möjligen 3 produktiva.
Ville man ha 4 jämna produktiva så är ju första saken att splitta på Josefson och Berglund.
Vi vill ju ha fyra kedjor som ändå kan föra spelet. Guter kan faktiskt hamna i en fjärdekedja när det väl börjar dra ihop sig. Kommer Bemström hem är det ett troligt scenario.
Vi har Ågren, Possler, Östman, Hank med flera som kan spela i fjärde. De ska kunna föra spelet också.
Men man vill väl ändå lägga det mesta av den offensiva kvaliteten i de tre högsta kedjorna. Den fjärde ligger väl på knappa 10 minuter/match.
Praetori

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: Vi vill ju ha fyra kedjor som ändå kan föra spelet. Guter kan faktiskt hamna i en fjärdekedja när det väl börjar dra ihop sig. Kommer Bemström hem är det ett troligt scenario.
Vi har Ågren, Possler, Östman, Hank med flera som kan spela i fjärde. De ska kunna föra spelet också.
Men man vill väl ändå lägga det mesta av den offensiva kvaliteten i de tre högsta kedjorna. Den fjärde ligger väl på knappa 10 minuter/match.
Jag skulle inte peta på fjärde heller. De har haft en fantastisk uppsida, bra kemi och varit stabila både defensivt och offensivt.
Känns lite som att det bara är att vänta på att det lossnar för Berglund och Josef och sen se vem som kan leverera bäst av Holtz, Guter och Bergfors.
Det handlar nästan mer om vilka backpar som är inne och stöttar respektive formation bakåt och framåt. Lite livrem och hängslen till Haga, Basse Holtz tex (är inte helt nöjd med den formationen i tvåvägsspelet så här långt).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev:
mb81 skrev: Vi vill ju ha fyra kedjor som ändå kan föra spelet. Guter kan faktiskt hamna i en fjärdekedja när det väl börjar dra ihop sig. Kommer Bemström hem är det ett troligt scenario.
Jag skulle inte peta på fjärde heller. De har haft en fantastisk uppsida, bra kemi och varit stabila både defensivt och offensivt.
Känns lite som att det bara är att vänta på att det lossnar för Berglund och Josef och sen se vem som kan leverera bäst av Holtz, Guter och Bergfors.
Fast skadade spelare ska tillbaka också. Östman ska centra och inte Ågren. Possler borde ta en plats osv. Men det är givetvis bra med konkurrens. Sen kommer säkert någon annan vara skadad.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

mb81 skrev:
Praetori skrev:
Fast skadade spelare ska tillbaka också. Östman ska centra och inte Ågren. Possler borde ta en plats osv. Men det är givetvis bra med konkurrens. Sen kommer säkert någon annan vara skadad.
Nej men det är klart det är bra med konkurrens, att det finns en riktigt bra breddning djup över 4 kedjor. Riktigt många som kan ta en roll i fjärde t.ex.

Jag tycker dock det saknas spets på wingarna faktiskt.
Framförallt på rightare.

Guter, Bergfors, Holtz är inte spetsigt nog för en potentiell guldvinnare.

Bemström är bonus men personligen anser jag att ytterligare en spets fw behövs in (och som läget utvecklat sig vill jag inte att det är Dick).
Vet eg inte vem det skulle vara ingen random-import heller.
Därför jag satt och drömde om Brodin, men även J-David med hemlängtan vore fint.

Aja, men budgeten är väl vad dem är men kan tycka vi har lite för många mellanbra/mellandyra spelare i nuläget.
Korta av två namn där, växla in junisar (Grewe / Falk känns långt från spel när alla är tillbaka) i fjärde och ha råd med en till fw i kategorin något vassare.
Aningen motsägelsefullt med tanke på att jag nyss sa att det är bra med konkurrens men fick jag välja skulle jag tighta konkurrensen och balansera om lite grann

Aja.
Ska inte bara gnälla, ser väl hyfsat ut som helhet men finns alltid grejor att tycka och tänka om...
Användarvisningsbild
elklingo

Inlägg av elklingo »

Dick hade passat fruktansvärt bra i detta lagbygge. Men vad vet jag....
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

elklingo skrev:Dick hade passat fruktansvärt bra i detta lagbygge. Men vad vet jag....
Självklart gör han det. Måste bli av.

Holtz in i första när han blivit varm i kläderna.

Berglund - Josefsson - Holtz
Haga - Strandberg - Axelsson
Hedman - Wandell - Bergfors
Hank - Östman - Possler/Ågren/

Grewe/Guter/Walli

4:e blir knepigare, men nog bör det bli aktuellt med utlåningar inom kort.
Guter har ju bara lyckats i Karlskrona när det gäller SHL,
fått lämna övriga klubbar, även i år?
Grewe och Walli måste ha frekvent speltid, utlåning nu?

Då kan Possler och Ågren slåss om sista länken i 4:e.

Lillfalk och andra i J20 bör också känna att det finns gnutta av hopp om speltid.

Frågor på det? :D
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Rolv

Inlägg av Rolv »

Vad är sagt gällande Dick? Är det sagt något överhuvudtaget, eller är det bara forumet som håller tanken vid liv?
Såg att Jocke hade uttalat sig i i en intervju: " -Det är upp till honom själv i hur många matcher han vill dominera", säger han i en längre intervju.
Någon som kan förklara ved han menar med det? (Har inte tillgång till hela intervjun).
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Rolv skrev:Vad är sagt gällande Dick? Är det sagt något överhuvudtaget, eller är det bara forumet som håller tanken vid liv?
Såg att Jocke hade uttalat sig i i en intervju: " -Det är upp till honom själv i hur många matcher han vill dominera", säger han i en längre intervju.
Någon som kan förklara ved han menar med det? (Har inte tillgång till hela intervjun).
Vi spekulerar bara. Det vi däremot vet är att Dick vill stadga sig i Stockholm nu, därför han ens spelade för oss förra säsongen. Jag tror inte Dick vill utomlands igen utan lägger kanske ner karriären om inte vi vill ha honom.

Kommer Bemström hem så är det inte en chans att vi ser Dick hos oss igen. Om Bemström stannar i NHL tror jag Dick kan återvända.

Aik ska ha erbjudit Dick ett kontrakt enligt Expressen idag, men han vill inte spela för kaffepengar tydligen.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
elklingo

Inlägg av elklingo »

Mattias_87 skrev: Aik ska ha erbjudit Dick ett kontrakt enligt Expressen idag, men han vill inte spela för kaffepengar tydligen.
Dick har även uttalat att hans största målsättning är ett sista SM-guld.
Låst