sensei skrev:Också tröttsamt med att vi år efter år bygger Guter-lag och sen i ren panik behöver krydda med en stackars forward som skall vinna alla puckar, spela fysiskt och vara jobbig.
Truppen känns ganska osexig även 2019/20. Tänk om vi någon säsong kunde få till en lite större mängd spelare med attityd som man resonerar med som supporter. Men det är alltid favoriterna som försvinner. Nu senast Brodin, Urbom och Dick.
Sett till snacket som vart så trodde jag nog inte på Dick alls, så jag är inte så förvånad över detta utspel.
Bulken i DIF skall alltid vara Guter/Possler-typen. Mellanmjölk som någon sa.
Har ju dock gått rätt bra med "mellanmjöjk" hittills.
Ja, för att killen som vi inte vill ha, på egen hand tog oss till final... Utan Dick hade vi åkt ut så j-a hårt mot FBK att det finns inte och då hade det nog låtit ganska annorlunda på folk som tycker att lagbygget är lajbans!
Säkert inga probs att komma till slutspel med detta lag, men vem med hår på bröstet ska leda oss där? Tuffing Possler? Spets-Guter?... Hoppas verkligen nån av de nya kan steppa upp där för vi har tyvärr kickat ut allt vårt slutspels-skägg!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
sensei skrev:Också tröttsamt med att vi år efter år bygger Guter-lag och sen i ren panik behöver krydda med en stackars forward som skall vinna alla puckar, spela fysiskt och vara jobbig.
Truppen känns ganska osexig även 2019/20. Tänk om vi någon säsong kunde få till en lite större mängd spelare med attityd som man resonerar med som supporter. Men det är alltid favoriterna som försvinner. Nu senast Brodin, Urbom och Dick.
Sett till snacket som vart så trodde jag nog inte på Dick alls, så jag är inte så förvånad över detta utspel.
Bulken i DIF skall alltid vara Guter/Possler-typen. Mellanmjölk som någon sa.
Har ju dock gått rätt bra med "mellanmjöjk" hittills.
Vi får en allt mindre andel riktiga spelare för varje år. Nu försvinner alltså Dick, Urbom och Brodin som är erkänt jobbiga att möta av motståndarna. Brodin kanske jobbigaste forwarden i hela SHL att möta förra året.
Jag anser ju att vi skall vara ytterst restriktiva med forwards som inte har kompetensen och fysiken att vinna puck och vara jobbiga.
Men trenden pekar tyvärr mot att vi föredrar budgetforwards med hyfsad poängskörd som de har skaffat sig under säsongen innan genom meningslösa mål i någon redan vunnen tisdagsmatch mot Timrå typ.
Det är inte riktigt vad jag personligen går i gång på, och jag tror inte det är framgångsrikt men Jocke vet kanske vad han gör. Vi får se, men känslan är inte jättebra.
Dessutom Wirtanen som även han stod för en viss tyngd även om han hade vissa andra svaga sidor. Han är sen ersatt med Wandell... Ingen direkt bulldozer!
Folk tog rygg på Dick och Brodin i slutspelet. Brodins fysiska spel, och Dicks förmåga att vara så sjukt jobbig. Retas, tjafsar och sen ett bländande spel. Bägge spelartyper smittar. Det tror jag definitivt underskattas av corsijägarna. Alla sorter behövs och den sorten jag och sensei förespråkar här säljer dessutom biljetter. Framförallt, så representerar de egenskaperna det Djurgården jag växte upp med. Det fick vi för första gången under Jockes ledning se i våras. En strimma av hopp, som man nu krossar fullständigt. Vi ska inte vara det laget längre, det är tydligt.
Jag hoppas verkligen inte att laget som det ser ut nu, drar ner på biljettförsäljningen. Man tycker ju ändå att efter en säsong i final så borde intresset vara högt.
Du missar kanske tyvärr en liten sak nämligen om dessa spelare kan "leverera på egen hand" eller om de är "beroende" av sin omgivning.
I fallet Lilja menar i alla fall jag att han var påtagligt beroende av en Josefsson i form.
Bemström är kanske lite farligt att ens nämna då det väl inte är klart om vi ens får behålla honom. Och sedan är frågan hur "dopade" hans siffror var tack vare ett PP-spel som fungerade ett litet tag tackvare en Josefsson i gudomlig form.
Haga har i alla fall jag sett för lite av för att våga bedöma, men jag skulle sätta honom i samma kategori som Strandberg. Det vill säga potentialen finns där nu är det upp till spelaren att visa om han är bra nog att leverera under mer än en säsong.
Givetvis ska vi inte räkna med Bemström. Ersättare lär komma till hösten om det visar sig att han tar plats i NHL.
Vi kan inte heller räkna med att Bemström är lika effektiv en säsong till men han gjorde även mest mål/60 min i SHL och då oftast i olika kedjor med lite överblivna spelare i typ en tredjekedja. Lilja är en riktigt bra spelare både med eller utan Josefson. Men givetvis blir man bättre och producerar bättre med en av seriens bästa spelare bredvid sig än med typ Wirtanen. Dessutom lär de få fortsätta spela tillsammans.
Haga har dock bara presterat på toppnivå en säsong men har potential men inget säkert kort såklart.
Truppen ser riktigt bra ut. Många spelare som kan göra poäng och det är så man bygger framgångsrika lag nuförtiden. Ska bli riktigt kul att se fyra kedjor leverera och vinna matcher
Backsidan ska vi inte tala om. Ruggigt stark.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Att i grunden föredra en annan hockey och andra spelartyper som sensei är helt okej. Även om jag tycker det är lite naivt av honom att förvänta sig värvningar i den formen när det inte är den spelmodellen vi jobbar efter.
Men det här att sitta och ljuga för sig själv och påstå att vi kommer ta in 1-2 spetsspelare till är ju trams. Vilket jag naivt har försökt påpeka för döva öron. Ni ser ju hur många spelare vi har under kontrakt. Jockes intervju var ju knappast några nyheter.
SirDIFalot skrev:Att i grunden föredra en annan hockey och andra spelartyper som sensei är helt okej. Även om jag tycker det är lite naivt av honom att förvänta sig värvningar i den formen när det inte är den spelmodellen vi jobbar efter.
Men det här att sitta och ljuga för sig själv och påstå att vi kommer ta in 1-2 spetsspelare till är ju trams. Vilket jag naivt har försökt påpeka för döva öron. Ni ser ju hur många spelare vi har under kontrakt. Jockes intervju var ju knappast några nyheter.
Vad vi behöver..... Inte vad vi kommer att göra! Där är skillnaden. Jag ser inte mina inlägg som sanningar till skillnad från dig. Jag ser till vad vi skulle behöva för att möta förväntningarna och målsättningen Jocke har satt upp. Ska vi ta upp kapplöpningen med Frölunda med det här laget? Att tro att vi ens har lite att hämta där är ju det verkliga tramset. Det här är ett lag som ska "utmana om kvartsfinal, och väl där kan allting hända"...
SirDIFalot skrev:Att i grunden föredra en annan hockey och andra spelartyper som sensei är helt okej. Även om jag tycker det är lite naivt av honom att förvänta sig värvningar i den formen när det inte är den spelmodellen vi jobbar efter.
Vad vi behöver..... Inte vad vi kommer att göra! Där är skillnaden. Jag ser inte mina inlägg som sanningar till skillnad från dig. Jag ser till vad vi skulle behöva för att möta förväntningarna och målsättningen Jocke har satt upp. Ska vi ta upp kapplöpningen med Frölunda med det här laget? Att tro att vi ens har lite att hämta där är ju det verkliga tramset. Det här är ett lag som ska "utmana om kvartsfinal, och väl där kan allting hända"...
Jo, men vi hör ju samma saker varje sommar... Till och med under säsongen. Under slutspelet ifjol sa folk att det var det sämsta DIF laget på hur länge som helst.
Vi har inte ekonomin för att utmana Frölunda "på pappret". Vi får hoppas att dom använder sitt ekonomiska försprång illa. Bra start i att slänga ett stort kontrakt på Lasu, en breddspelare som dom ser som spets.
Jo, men vi hör ju samma saker varje sommar... Till och med under säsongen. Under slutspelet ifjol sa folk att det var det sämsta DIF laget på hur länge som helst.
Vi har inte ekonomin för att utmana Frölunda "på pappret". Vi får hoppas att dom använder sitt ekonomiska försprång illa. Bra start i att slänga ett stort kontrakt på Lasu, en breddspelare som dom ser som spets.
Lasu är spets i BP. Plus en spelare som förmodligen kommer stanna i Frölunda till han slutar. En bra investering på sikt. Den naturliga arvtagaren till Joel. Riktigt smarta beslut rakt igenom i den föreningen. Luktar hockeyns stora enväldiga stormakt ala MFF i fotbollen. Tråkigt för underhållningen, men sjukt imponerande. Bra ledarskap!
Lasu är spets i BP. Plus en spelare som förmodligen kommer stanna i Frölunda till han slutar. En bra investering på sikt. Den naturliga arvtagaren till Joel. Riktigt smarta beslut rakt igenom i den föreningen. Luktar hockeyns stora enväldiga stormakt ala MFF i fotbollen. Tråkigt för underhållningen, men sjukt imponerande. Bra ledarskap!
Han var väl bättre än Joel redan nu eller vad du sa? Skulle inte ta honom före några av våra centrar och framförallt inte på ett långt och förmodligen rätt dyrt kontrakt.
Frölunda kom alltså 6 poäng före oss i tabellen ifjol. De var en bit efter både Färjestad och Luleå. Ser inte de som några solklara seriesegrare eller sm-vinnare. Men de har större budget och bättre förutsättningar än oss. Ändå har vi varit jämna de två senaste säsongerna.
Riktigt smarta beslut rakt igenom? Printz fick ju för fan förlängt!
Senast redigerad av mb81 den 2019-06-12 19:00:06, redigerad totalt 1 gånger.
Problemet är ju inte att vi inte kommer kunna vinna en del matcher med ett kollektivt nednötande av motståndarna. Problemet som jag ser det är att vi inte verkar vilja tävla om seriesegern. Inget lag har vunnit serien eller guldet utan att ha vissa spelare som tillhör den yttersta toppen. Vi har bara Josefsson och i slutspelet när han var halvskadad märkte man hur otroligt tunt laget var.
Vissa här inne verkar vara nöjda med DIF som ett mittenlag som kan vara med och dansa en vår. Jag vill mer se det gamla DIF som var självskriven i toppen år efter år.
Örebroarn skrev:Problemet är ju inte att vi inte kommer kunna vinna en del matcher med ett kollektivt nednötande av motståndarna. Problemet som jag ser det är att vi inte verkar vilja tävla om seriesegern. Inget lag har vunnit serien eller guldet utan att ha vissa spelare som tillhör den yttersta toppen. Vi har bara Josefsson och i slutspelet när han var halvskadad märkte man hur otroligt tunt laget var.
Vissa här inne verkar vara nöjda med DIF som ett mittenlag som kan vara med och dansa en vår. Jag vill mer se det gamla DIF som var självskriven i toppen år efter år.
Hur många lag har massa spelare i yttersta toppskick? Vi har åtminstone Hultström och Josefson. Högström, Lilja och Bemström(om han nu lånas in) är väl i trakterna också.
Vi har med Jocke som sportchef varit tvåa och fyra de två senaste säsongerna och semi och final.
ciirree skrev:Lasu är så överskattad. Den värvningen har ju överglänst både Everberg och Rödin i media och jag har ingen aning om varför.
Sundström är dock den allra bästa värvningen....
Sundström om han kommer tillbaka till nivån han höll innan han lämnade är såklart en grym värvning. Men han har gjort 12 poäng på två säsonger i KHL. Svårt att veta vilken nivå han håller.