Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Måste göra Tobbe89 och Sensei besvikna. Guter har alltså kontrakt till 20/21. De som la upp nyheten när Guter blev klar hade skrivit fel vilket nu är ändrat till detta:
"Mattias Guter ansluter inte bara för avslutningen av den här säsongen utan är klar även över 2021"

Förut stod det alltså " "Mattias Guter ansluter inte bara för avslutningen av den här säsongen utan är klar även över nästa säsong."

Var tvungen att maila och fråga då det stod 2021 på hemsidan nu under truppsidan och jag alltid trott att kontraktet gick ut 2020. Så jag pudlar om någon minns att jag ens sa det.

Sensei och Tobbe ni får trösta er med att Hedman blir kvar lika länge.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Tack för att du klargjorde det!
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
mb81

Inlägg av mb81 »

sensei skrev:Tack för att du klargjorde det!
Även jag som gillar Guter tycker det var ett år för mycket.
Tycker Jocke gör mycket bra men känns som vi gått från att ha ett väldigt ungt lag med många utvecklingsbara medans nu har vi många äldre på tvåårskontrakt. Bergfors, Hedman, Guter och Wandell. Men det kanske är den vägen som vi måste gå för att ha en grund som vi inte riskerar att tappa till NHL/KHL. Tror inte dessa kostar så jättemycket heller. Örebro ville göra sig av med Wandell och betalar nog en rätt stor del av lönen(Lex Urbom, Bergfors), Guter efter en mindre lyckad säsong lär hans marknadsvärde gått ner en del, Bergfors förlängning borde betyda att årslönen gick ner lite. Hedman kom från sin bästa poängmässiga säsong men med tanke på att han är 33 och skrev två år tror jag inte heller att han är superdyr.

Dock bara massa spekulationer. Vi har ju typ hela backsidan i utvecklingsbar ålder och många andra forwards som borde kunna ta steg framåt kommande säsong.
JiWe

Inlägg av JiWe »

mb81 skrev:
sensei skrev:Tack för att du klargjorde det!
Även jag som gillar Guter tycker det var ett år för mycket.
Tycker Jocke gör mycket bra men känns som vi gått från att ha ett väldigt ungt lag med många utvecklingsbara medans nu har vi många äldre på tvåårskontrakt. Bergfors, Hedman, Guter och Wandell. Men det kanske är den vägen som vi måste gå för att ha en grund som vi inte riskerar att tappa till NHL/KHL. Tror inte dessa kostar så jättemycket heller. Örebro ville göra sig av med Wandell och betalar nog en rätt stor del av lönen(Lex Urbom, Bergfors), Guter efter en mindre lyckad säsong lär hans marknadsvärde gått ner en del, Bergfors förlängning borde betyda att årslönen gick ner lite. Hedman kom från sin bästa poängmässiga säsong men med tanke på att han är 33 och skrev två år tror jag inte heller att han är superdyr.

Dock bara massa spekulationer. Vi har ju typ hela backsidan i utvecklingsbar ålder och många andra forwards som borde kunna ta steg framåt kommande säsong.
Har lurat lite kring om man inte valt en lite mer rutinerad approach vid värvningar i år. Rent spekulativt kanske man vill ha lite mer stabilitet i truppen. De yngre tenderar ju inte sällan att svaja en del i prestation och form också och när det börjar dra ihop sig är rutin väldigt värdefullt.

Dessutom har vi ju fortfarande en hel del spelare i de yngre kategorierna rent åldersmässigt för att inte tala om junisar på uppgång. Tror för övrigt också att flera av de nya inte är superdyra heller.
Darlingdave

Inlägg av Darlingdave »

Har Guter rätt spelare runt sig, får spela PP, kan han mycket väl ligga kring 15-20 baljor nästa säsong.
Darlingdave

Inlägg av Darlingdave »

Ser dock inte vem som ska ta rollen som Bemström (om det ej blir utlån) och Brodin hade. Det är ettan och fyran i skytteligan, 42 mål sammanlagt. Hedman är väl tänkt att ta över Brodins brunkande och tacklande men han kan ju absolut inte ta över Brodins målskytte. Sen kan man även peta in Jonte Davidsson där. Vem ska göra målen? Enda möjliga jag ser i truppen är Guter. Bergfors har det i sig men verkar ju aldrig släppa för honom.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Vi har ett yngre lag i nuläget än vad vi hade förra säsongen, så jag förstår inte riktigt vad folk menar menar att vi blir äldre och mindre utvecklingsbara. Både Haga och Östman har grym potential i sig där Haga absolut kan vara uppe och nosa på en topplacering i skytteligan med rätt omgivning.
mb81

Inlägg av mb81 »

Darlingdave skrev:Ser dock inte vem som ska ta rollen som Bemström (om det ej blir utlån) och Brodin hade. Det är ettan och fyran i skytteligan, 42 mål sammanlagt. Hedman är väl tänkt att ta över Brodins brunkande och tacklande men han kan ju absolut inte ta över Brodins målskytte. Sen kan man även peta in Jonte Davidsson där. Vem ska göra målen? Enda möjliga jag ser i truppen är Guter. Bergfors har det i sig men verkar ju aldrig släppa för honom.
Haga gjorde ändå 15 ifjol, Lilja har historiskt sett varit en bättre målskytt än framspelare(dock inte säsongen som va), Strandberg och Josefson lär väl göra en del.
Som du är inne på Guter med en större roll lär väl göra en del. Tror inte på 15+ men ändå 10-15.

Sen har jag oerhört svårt att tro att varken Bemström eller Brodin skulle ligga på samma siffror en säsong till. Bemström gjorde mål på 25% av sina skott. Dock borde han med mer speltid väga upp det lite. Om han nu blir kvar.
Brodin är såklart bra men en spelare som ligger och nosar på 20 mål ska man väl inte räkna med i hans fall. Var väl att han fick spela iett giftigt PP och i en bra kedja med massa speltid.

Jag är inne på att vi borde satsa på att ge Cehlin ett prestationsbaserat om han är frisk och i träning nu. Han är en riktigt bra målskytt på SHL-nivå. Det behöver inte kosta mycket om han inte kan spela men kan ge riktigt mycket tillbaka. Håller han inte får man agera under säsongen.
mb81

Inlägg av mb81 »

Skidlöparn skrev:Vi har ett yngre lag i nuläget än vad vi hade förra säsongen, så jag förstår inte riktigt vad folk menar menar att vi blir äldre och mindre utvecklingsbara. Både Haga och Östman har grym potential i sig där Haga absolut kan vara uppe och nosa på en topplacering i skytteligan med rätt omgivning.
Vi har många unga också. Men tidigare år under Jocke känns det som att vi inte haft många i åldern 32-33 på tvåårskontrakt. Iofs bara tre sådana så ska inte gnälla så mycket.

Det kan såklart ha sina för och nackdelar som jag var inne på tidigare.

Jag tycker ändå laget ser spännande ut i sin helhet. Det var bara en viss oro jag hade. Även fast jag gillar både Wandell och Bergfors.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Darlingdave skrev:Ser dock inte vem som ska ta rollen som Bemström (om det ej blir utlån) och Brodin hade. Det är ettan och fyran i skytteligan, 42 mål sammanlagt. Hedman är väl tänkt att ta över Brodins brunkande och tacklande men han kan ju absolut inte ta över Brodins målskytte. Sen kan man även peta in Jonte Davidsson där. Vem ska göra målen? Enda möjliga jag ser i truppen är Guter. Bergfors har det i sig men verkar ju aldrig släppa för honom.
Är inte säkert att Bemström eller Brodin skulle kunna ersätta dem själva :D

Bemström får svårt att upprepa denna målsuccé liksom att jag skulle ha svårt att tro att Brodin skulle upprepa årets poängsuccé.

Gäller att andra kliver fram och att poängen omfördelas. Hedman kan mycket väl sätta personligt poängrekord. Guter kan nog peta in några av Bemströms baljor osv.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Darlingdave

Inlägg av Darlingdave »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Är inte säkert att Bemström eller Brodin skulle kunna ersätta dem själva :D

Bemström får svårt att upprepa denna målsuccé liksom att jag skulle ha svårt att tro att Brodin skulle upprepa årets poängsuccé.

Gäller att andra kliver fram och att poängen omfördelas. Hedman kan mycket väl sätta personligt poängrekord. Guter kan nog peta in några av Bemströms baljor osv.
Ja, det är sant. Är väl lite bittert tänk av mig också. Om man tänker efter så trodde man inte innan denna säsong som varit att det var Brodin och Bemström som skulle ligga 1a och 4a i skytteligan.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Darlingdave skrev:Har Guter rätt spelare runt sig, får spela PP, kan han mycket väl ligga kring 15-20 baljor nästa säsong.
Men herregud, du kan säga samma sak om vem som helst.

Guter har inget att göra överhuvudtaget i ett lag med aspirationer. Urtypen av "det går som det går"-spelare. Ruskigt osexig spelare. Själva idén med Guter-spelare är att andra skall göra det viktiga närkampsjobbet. Detta gör DIF som helhet svagare.

Guter verkar dock vara en trevlig person bara för att säga något positivt.
mb81

Inlägg av mb81 »

sensei skrev:
Darlingdave skrev:Har Guter rätt spelare runt sig, får spela PP, kan han mycket väl ligga kring 15-20 baljor nästa säsong.

Guter har inget att göra överhuvudtaget i ett lag med aspirationer. Urtypen av "det går som det går"-spelare. Ruskigt osexig spelare. Själva idén med Guter-spelare är att andra skall göra det viktiga närkampsjobbet. Detta gör DIF som helhet svagare.

Om vi bara bortser från att du inte gillar spelartypen som Guter är så kan du väl inte säga så om alla spelare?

Han har faktiskt en historik av att göra just så många mål när han fått mycket speltid och förtroende i PP.

Vem annars i truppen skulle man kunna säga samma sak om med historiken som underlag? Någon som faktiskt gjort mycket mål under flera säsonger.
Sen kan såklart den spelare som får spela i första eller andrakedjan med mycket speltid i PP göra mycket mål.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

mb81 skrev:
sensei skrev:

Om vi bara bortser från att du inte gillar spelartypen som Guter är så kan du väl inte säga så om alla spelare?

Han har faktiskt en historik av att göra just så många mål när han fått mycket speltid och förtroende i PP.

Vem annars i truppen skulle man kunna säga samma sak om med historiken som underlag? Någon som faktiskt gjort mycket mål under flera säsonger.
Sen kan såklart den spelare som får spela i första eller andrakedjan med mycket speltid i PP göra mycket mål.
Ok, jag kan ge dig att Guter har målsinne. Fine. Men han kräver att få eleganta puckar som andra har jobbat fram. Kostnaden av att ha en sådan spelartyp blir högre än uppsidan.

Gillar man spelare som vill leda laget framåt, riva fram puckar, vinna sina närkamper och i slutändan betala något för framgång, då måste Guter anses vara ett stort frågetecken.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

mb81: Ja, Guters kontrakt är alldeles för långt men det är bara att acceptera, orkar inte gnälla på honom mer :)

I övrigt är värvningar som Högström, Hedman och Haga riktigt fina. Så jag är ganska nöjd med sillyn även om jag saknar en aggressiv back som kan hålla rent framför vår nya keeper, vem det nu blir.

Urbom kommer vara brutalt saknad.
Spela fult
Låst