SM-Final 2 : Djurgårdens IF - Frölunda 23/4-2019
Re: SM-Final 2 : Djurgårdens IF - Frölunda 23/4-2019
Nu börjar nervositeten och förväntningen.. Vilken underbar känsla att vi får spela Final!!
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Tror du är inne på något här. I alla fall delar min magkänsla mycket av det.Lee Harvey Oswald skrev:Jag har som jag sagt tidigare inte haft många rätt denna säsong.
Undantaget var innan match 5-6 mot FBK, då sa jag faktiskt till några av mina kollegor
-Nu torskar vi både dessa…och så vinner vi 7:e i Karlstad
Min känsla är nu att bara för att det ser ut som att vi är med, att vi kan hota Frölunda på riktigt….så kommer detta rasa iväg rätt fort till 4-0/4-1 i matcher.
Match 1 påminner en del om LockOutSäsongen 2004/2005, då i Semin var DIF ”nära” på pappret men i verkligheten var Fisk tydligt vassare i alla avgörande moment.
Men jag fortsätter väldigt gärna säsongen ut med att ha fel
Kändes som att vi hade behövt vinna när vi faktiskt spelade riktigt bra senast. Nu känner man att vi kommer göra mindre bra matcher också under finalserien, och det är inte säkert att vi då kan förlita oss på turen/marginalerna.
Nja, märklig känsla efter match 1. Vi var verkligen med spelmässigt och långa stunder tryckte vi tillbaka dem. Ändå en rätt klar Fisk-seger.
Jag har också gärna fel, men jag är rädd att Fisk kommer skaffa sig ett järngrepp om finalserien ikväll.
Man ska aldrig ge upp, men vinner vi inte ikväll är en väldigt stor del av hoppet om guld släckt, tyvärr.
Är rädd att min oroande magkänsla är förskalvet av pungsparken som utdelas i kvällens förlängning.....
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Den som tror på att det vilar en förbannelse över Globen kan också börja tro på häxor och fabler. Nu orkar jag inte rota fram någon statistik från Globen, men vi ligger kraftigt plus i denna byggnad och däri har vi har vunnit annandagsmatcher, slutspelsmatcher, avgörande slutspelsmatcher, SM-guld med mera. Vi har förlorat två raka matcher i Globen ... Och? Hovet är knappast någon "hemmaborg" för oss, vi har nog aldrig fått igång någon rejäl win streak i den byggnaden.
Vi måste helt enkelt vara bättre än Frölunda ikväll. Jag skulle vilja påstå att vi har en kanonchans att vinna ikväll.
Vi måste helt enkelt vara bättre än Frölunda ikväll. Jag skulle vilja påstå att vi har en kanonchans att vinna ikväll.
Bra känsla inför matchen ikväll. Vi vinner detta.
Är Johan Mattsson lika praktusel ikväll som i match ett kan jag satsa mitt liv på att vi vinner idag. Gör han en stabil insats, som den medelmåttiga SHL-målvakt han är, så har vi väldigt goda chanser att vinna ändå. Nyckeln ligger i att inte ge bort mål i boxplay.
Jag kan för övrigt verkligen inte släppa experterna på C More. Hur kan de på fullaste allvar under första finalmatchen likt ett jävla mantra upprepa: HAN ÄR SLUTSPELETS BÄSTA MÅÅÅÅLVAKT!!!
Om Johan Mattsson är slutspelets bästa målvakt är Tobias Björnfot slutspelets bästa defensiva back, för enligt statistiken har han varit inne på minst mål av samtliga spelare. Noll stycken. Statistik kan väl aldrig ge en missvisande bild?
Inser att detta kan vara en rejäl jinx och att Mattsson lyckas hålla nollan ikväll, men då får det vara så. Att kalla honom slutspelets bästa målvakt är ett jävla hån mot Reideborn. Frölundas försvar är slutspelets bästa, det råder det inget tvivel om. De hade kunnat ställa en juniormålvakt i kassen och de hade tagit sig till final ändå.
Med detta sagt så önskar jag mig en förnedring av Mattsson, som blir utbytt till stående ovationer efter typ 4-5 minuter efter Djurgårdens tredje skott på mål, när Sebastian Stranberg pangar in 3-0. Samtliga mål får gärna vara målvaktstavlor.
Jag kan för övrigt verkligen inte släppa experterna på C More. Hur kan de på fullaste allvar under första finalmatchen likt ett jävla mantra upprepa: HAN ÄR SLUTSPELETS BÄSTA MÅÅÅÅLVAKT!!!
Om Johan Mattsson är slutspelets bästa målvakt är Tobias Björnfot slutspelets bästa defensiva back, för enligt statistiken har han varit inne på minst mål av samtliga spelare. Noll stycken. Statistik kan väl aldrig ge en missvisande bild?
Inser att detta kan vara en rejäl jinx och att Mattsson lyckas hålla nollan ikväll, men då får det vara så. Att kalla honom slutspelets bästa målvakt är ett jävla hån mot Reideborn. Frölundas försvar är slutspelets bästa, det råder det inget tvivel om. De hade kunnat ställa en juniormålvakt i kassen och de hade tagit sig till final ändå.
Med detta sagt så önskar jag mig en förnedring av Mattsson, som blir utbytt till stående ovationer efter typ 4-5 minuter efter Djurgårdens tredje skott på mål, när Sebastian Stranberg pangar in 3-0. Samtliga mål får gärna vara målvaktstavlor.
Största faran, som jag ser det, är att vi är övertända och går bort oss. Att alla är så laddade och vill ta revansch för senaste matchen här i Globen och paradoxalt nog återupprepar samma misstag på nytt. Det som varit riktigt bra i de två senaste matcherna är att vi lyckats med balansen mellan offensiv och defensiv. Vi ligger rätt i positionerna, forecheckar när det är läge för det, ställer upp i mittzon och bromsar ner farten när det är läge för det. Hoppas vi klarar av de avvägningarna idag också och arbetar som en enhet i varje byte.
Tröjtifo ikväll alltså, kul att det anordnas nånting men jag saknar ändå Fabrikens insatser. Får se hur detta blir, lär bli bättre än FBKs insats åtminstone när alla satt med vita tröjor i Karlstad
Oavsett om det är en vinst- eller förlustsvit så måste den ta slut någon dag. Ikväll vänder vi förlusttrenden i Globen, och på torsdag bryter vi Frölundas vinsttrend i Scandinavium.
Dags att skapa slutspelsstämning i Globen.

Oavsett om det är en vinst- eller förlustsvit så måste den ta slut någon dag. Ikväll vänder vi förlusttrenden i Globen, och på torsdag bryter vi Frölundas vinsttrend i Scandinavium.
Dags att skapa slutspelsstämning i Globen.
Inför förra matchen så hade vi förlorat 6 av de senaste 10 i Globen.pulverapa skrev:Den som tror på att det vilar en förbannelse över Globen kan också börja tro på häxor och fabler. Nu orkar jag inte rota fram någon statistik från Globen, men vi ligger kraftigt plus i denna byggnad och däri har vi har vunnit annandagsmatcher, slutspelsmatcher, avgörande slutspelsmatcher, SM-guld med mera. Vi har förlorat två raka matcher i Globen ... Och? Hovet är knappast någon "hemmaborg" för oss, vi har nog aldrig fått igång någon rejäl win streak i den byggnaden.
Jag kollade alla matcher från 95/96 fram till 2019 inför matchen mot FBK och vi hade typ 61% vinster. Det kallar iaf inte jag för kraftigt plus.
Är det här äntligen dagen som Robban ska splittra förstakedjan eller ska vi fortsätta spela med 3 linor?
Så tröttsamt att det inte sker en förändring.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Hur skulle du vilja formera laget i sådana fall?ciirree skrev:Är det här äntligen dagen som Robban ska splittra förstakedjan eller ska vi fortsätta spela med 3 linor?
Tänker att det får konsekvenser i övriga kedjor.
Håller med om att första producerar för lite just nu.
Men de har visat gryende spelform tycker jag.
Men ska man lyfta upp Bemström dit? Kanske kan fånga upp det Josef och Brodin gräver fram och trycka dit puckarna?
Guter känns iskall, annars kunde han väl få chansen, men nja, då tror jag mer på Bemström.
Jag skulle nog ändå låta första få börja ihop ikväll med tanke på att de faktiskt höll uppe spelet rätt bra i första finalen. Men händer inget kan vi testa att byta ut Lilja.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- diftobbe89
Jag hade lirat:
Fjällby - Josefson - Brodin
Axelsson - Strandberg - Bergfors
Lilja - Wirtanen - Bemström
Svensson - Davidsson - Guter/Walterholm
Spela fult
En förändring i 1a leder till förändring i någon annan formation. Att börja styra om i femmorna nu är stolligt som fan.ciirree skrev:Är det här äntligen dagen som Robban ska splittra förstakedjan eller ska vi fortsätta spela med 3 linor?
Vi har tagit oss till final med rådande filosofi. Jag säger: KEEP FUCKING SHIT UP ROBERT!!

Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Varför hade du flyttat upp Wirtanen? Vi har ju äntligen hittat en perfekt kedja för honom där han brist på skills inte hämmar skickliga forwards. Varför ska vi tillbaka till det?diftobbe89 skrev:Jag hade lirat:
Expert.
Tycker dom spelar för mycket runt sargen i den kedjan. Dom skapar chanser också iof. Tänker på lilja har fått några fina pass och friläge, men missat, och nu senaste matchen missa Brodin ett friläge. Det gäller att den kedjan sätter sina lägen.BOMBOM BOUCHARD skrev:Hur skulle du vilja formera laget i sådana fall?ciirree skrev:Är det här äntligen dagen som Robban ska splittra förstakedjan eller ska vi fortsätta spela med 3 linor?
Tänker att det får konsekvenser i övriga kedjor.
Håller med om att första producerar för lite just nu.
Men de har visat gryende spelform tycker jag.
Men ska man lyfta upp Bemström dit? Kanske kan fånga upp det Josef och Brodin gräver fram och trycka dit puckarna?
Guter känns iskall, annars kunde han väl få chansen, men nja, då tror jag mer på Bemström.
Jag skulle nog ändå låta första få börja ihop ikväll med tanke på att de faktiskt höll uppe spelet rätt bra i första finalen. Men händer inget kan vi testa att byta ut Lilja.
Guter hade också ett bra läge i 3e nu senast, men har mer förståelse att han missar än lilja och Brodin.
- diftobbe89
Wirtanen fungerar ja, ingen annan. Går att få ut ännu mer av honom i bättre miljö. Samtidigt har man stångat sig blodig tillräckligt länge med Lilja nu. Förstår inte varför alla tror det är så förödande att röra om lite i kedjorna.SirDIFalot skrev:Varför hade du flyttat upp Wirtanen? Vi har ju äntligen hittat en perfekt kedja för honom där han brist på skills inte hämmar skickliga forwards. Varför ska vi tillbaka till det?diftobbe89 skrev:Jag hade lirat:
Spela fult