Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stiff
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stiff »

Tycker ändå att Alberget 4a och Ole ole ola fått hyfsat fotfäste. Och de ramsorna är inte från 1891.

Kom igen nu vi andra försöker sträva framåt, gör det du med Halford
degen

Inlägg av degen »

Stiff skrev:Tycker ändå att Alberget 4a och Ole ole ola fått hyfsat fotfäste. Och de ramsorna är inte från 1891.

Helt klart,
bra ramsa/låt förresten vem det nu var!
Djurgården
Halford

Inlägg av Halford »

Stiff skrev:Tycker ändå att Alberget 4a och Ole ole ola fått hyfsat fotfäste. Och de ramsorna är inte från 1891.

Det finns fler forum än 1891 om du inte visste det. Dessa ramsor är "fotbollsramsor" i den bemärkelse att dom sjöngs först av "fotbollsfolk". Ole Ole Ola är väldigt enkel eftersom det inte är direkt många ord i den sången. 1891 sjöng väl i och för sig mot LHC borta för första gången, men det är likväl inte "hockeyklacken" som sjöng den först. Hur som helst gick man väl ut på JK med den sången också.

Det jag försöker säga är att ni gör ett grymt bra jobb och för första gången på väldigt länge blir vi inte utsjungna av besökarna. Fortsätt på den inslagna vägen.
Användarvisningsbild
Stiff

Inlägg av Stiff »

Halford skrev:

Det finns fler forum än 1891 om du inte visste det.

Det jag försöker säga är att ni gör ett grymt bra jobb och för första gången på väldigt länge blir vi inte utsjungna av besökarna. Fortsätt på den inslagna vägen.
Sedan ÅR 1891. Jag ville med detta vara ironisk och säga att alla ramsor är inte från urminnes tider. Poletten trillade tydligen inte ner. Det jag syftade till var att de var nya för förra säsongen.

Ja men då så. Låt oss fortsätta vara ledande inom den svenska läktarkulturen. Det är alltför många bonnlag som tycker det är förjävla kul att sno ramsor från oss.

Om den nya ramsan innebär för många ord för dig (se jämförelse ole ole ola) kan vi ju bara beklaga detta å dina vägnar.
Halford

Inlägg av Halford »

Nej det är inte för många ord för min del, men för gemene man i klacken och publiken.

Men gör ett försök och se hur många som hänger på, jag blir inte direkt ledsen om det lyckas. Jag är bara rädd att det ska låta som i brynäsklacken i Läkerol arena senast.

Edit: Tycker dock att texten behöver en "finslipning".
Användarvisningsbild
Stiff

Inlägg av Stiff »

Halford skrev:
Men gör ett försök och se hur många som hänger på, jag blir inte direkt ledsen om det lyckas. Jag är bara rädd att det ska låta som i brynäsklacken i Läkerol arena senast.

Hur lät det där?

Jag kan hålla med dig, känner dock att det är en riktigt bra början på en skön ramsa som, (ganska olikt våra ramsor) kan hålla i sig länge.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Halford skrev: Edit: Tycker dock att texten behöver en "finslipning".
Det tycker jag också, men kan inte riktigt sätta fingret på vad. Hur vill du finslipa den?
Säg den glädje som varar
Lejon

Inlägg av Lejon »

Mors. Jag ska börja med att vara positiv... Ni Djurgårdare har en helt OK standard i jämförelse med andra svenska supporters när det gäller att komma på TEXT till ramsorna. Där håller ni hög standard och ska ha cred för det.

MEN det är rent ut sagt patetiskt att läsa hur flera här hävdar att alla andra är "copycats" när ni sitter här och länkar till Youtube-klipp på sånger från England osv.

Så enligt er är det plötsligt inte att kopiera bara för att man snor rakt av från andra länder? Inse fakta och kom inte med några kassa bortförklaringar om att "inga andra i Sverige körde den före oss"... Det handlar om att vara först med att importera en sång till Sverige, eller vad? Det krävs ingen talang för att vara först med att hitta nåt på Youtube. Självklart är det extremt svårt att komma på egna sånger från grunden, men ni ska inte hävda att de är era egna om de inte är det.

Det är självklart patetiskt när andra lag (kanske särskilt om det är i samma serie) snor ramsor där man inte ändrar mer än ett ord eller två, men kom inte och säg att ni är några innovatörer, för det är ni inte och har inte varit på mycket länge. Det är ganska dött när det gäller nyskapande inom svensk supporterkultur, och sorry, det gäller även er.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Lejon skrev:Mors. Jag ska börja med att vara positiv... Ni Djurgårdare har en helt OK standard i jämförelse med andra svenska supporters när det gäller att komma på TEXT till ramsorna. Där håller ni hög standard och ska ha cred för det.

MEN det är rent ut sagt patetiskt att läsa hur flera här hävdar att alla andra är "copycats" när ni sitter här och länkar till Youtube-klipp på sånger från England osv.

Så enligt er är det plötsligt inte att kopiera bara för att man snor rakt av från andra länder? Inse fakta och kom inte med några kassa bortförklaringar om att "inga andra i Sverige körde den före oss"... Det handlar om att vara först med att importera en sång till Sverige, eller vad? Det krävs ingen talang för att vara först med att hitta nåt på Youtube. Självklart är det extremt svårt att komma på egna sånger från grunden, men ni ska inte hävda att de är era egna om de inte är det.

Det är självklart patetiskt när andra lag (kanske särskilt om det är i samma serie) snor ramsor där man inte ändrar mer än ett ord eller två, men kom inte och säg att ni är några innovatörer, för det är ni inte och har inte varit på mycket länge. Det är ganska dött när det gäller nyskapande inom svensk supporterkultur, och sorry, det gäller även er.
Så där! Antecknat och arkiverat i intressefacket...

Luktar lite bittert härinne, så jag tar och livar upp stämningen med ett fyrfaldigt leve för Fernholm, han leve:

Hurra
1-0 Otto

Hurra
2-0 Frylén

Hurra
3-0 Danielsson

Hurra
4-0 Falk

Hoppas övergången var värd varenda krona!
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
Stiff

Inlägg av Stiff »

Lejon skrev:Mors. Jag ska börja med att vara positiv... Ni Djurgårdare har en helt OK standard i jämförelse med andra svenska supporters när det gäller att komma på TEXT till ramsorna. Där håller ni hög standard och ska ha cred för det.

Ja det är en helt annan sak att rippa ramsor lagen emellan i samma serie t ex. Ok så rabbla upp ett antal landsortsramsor som är egna, jag är idel öra.

Förövrigt är du bara sorglig och kanske borde hitta nåt annat att utöva ditt mindervärdeskomplex på. VI är bäst i Sverige , nuff said.
Halford

Inlägg av Halford »

Stiff skrev:
Halford skrev:

Hur lät det där?

Jag kan hålla med dig, känner dock att det är en riktigt bra början på en skön ramsa som, (ganska olikt våra ramsor) kan hålla i sig länge.
Fem personer som står och sjunger i en grupp för att ingen annan kan texterna.

DIF-Soldier: Eftersom jag knappast är bra på att komma med textförslag tänker jag inte ens försöka.

Lejon: Ser du inte skillnaden mellan att "sno" från utlandet och sno inom samma serie (oavsett hur många ord man ändrar) ?
Peter

Inlägg av Peter »

Halford skrev:Lejon: Ser du inte skillnaden mellan att "sno" från utlandet och sno inom samma serie (oavsett hur många ord man ändrar) ?
Skillnad? Visst! Men jag tror att det krävs något extra för att bli så drastiska som vissa klackmänniskor.

Stjäla från konkurrent -> lågstående copycat.
Stjäla från utlandet -> kreativ innovatör.

Kopierande är kopierande oavsett om det är från utlandet eller ej. Sen kan det absolut höra till god ton att se till att alla klackar inte låter mer eller mindre lika men det gör det inte mer kreativt att sno från utlandet.
Halford

Inlägg av Halford »

Vem är det som sagt att det är innovativt eller kreativt att ta från utlandet? Ingen vad jag vet, men det är däremot bra mycket bättre än att ta från i synnerhet en konkurrent eller en klack i samma serie. Dessutom är det ju ytterst sällan som andra klackar i Sverige som snor en ramsa byter ut mer än lagets namn vilket oftast är en omöjlighet i utländska ramsor eftersom dom är på ett annat språk och antalet stavelser oftast inte är detsamma.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Halford skrev: DIF-Soldier: Eftersom jag knappast är bra på att komma med textförslag tänker jag inte ens försöka.
Jag menade inte så. jag undrar bara var i ramsan du tycker att felet ligger. Är det för många ord? Är det några ord du inte tycker passar in över huvud taget?
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Pinnen

Inlägg av Pinnen »

DIF_Soldier skrev:
Stiff skrev:Alla kreativa Djurgårdsvänner, kan vi komma på en ruggigt skön text till den här ramsan skulle vi kunna hålla igång läääääänge!!

Förslag någon?
Nåt jag kom på av rena farten.

Djurgården, Djurgården
Djurgården, Djurgården, det är vi!
Djurgården, Djurgården
Djurgården, Djurgården, det är vi!
Djurgården,
Djurgårdeeeen
Ni är bönder, vi é DIF!
Ja vi är DIF från Stockholms stad
Hovet, sjung med nu
Djurgårn!
Funkar kanon enligt mig ;)
Kanske raden " vi e bönder ni e DF, kan ändras dock :)
Skriv svar