Kvartsfinal 1: Djurgårdens IF - Skellefteå 23/3-2019

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
sensei
Kontakt:

Re: Kvartsfinal 1: Djurgårdens IF - Skellefteå 23/3-2019

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
Ser du några problem med lagbygget? Har vi ett lag som kan utmana i slutspelet?
Jag tror vi har ungefär lika stor chans att utmana som 5-6 andra lag. Brutalt jämn säsong utan tydliga guldkandidater.
Jag respekterar att du tycker så och det är intressant för du är påläst och kunnig men jag håller inte med för fem öre i dina slutsatser.
Jag tycker överlag vi har en bra och välbalanserad trupp med olika egenskaper och täckning på många positioner. Ibland får man ju dock göra avkall på vissa saker för att man inte har obegränsade resurser helt enkelt.
Ser inte den balansen. Vi har i storleksordningen 9 Guter-forwards, men saknar helt Bourque-forwards med pondus och styrka i dueller. Som en konsekvens så "kommer vi inte till idag" som det så fint heter när jockes petbygge inte levererar.

Jaja, det är ok att tycka olika, vi kommer nog ingen vart här.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Är det inte rätt uppenbart att vi försöker spela ett spel som vi inte har bra nog spelarmaterial för att bli framgångsrika med?

Skall man försöka föra spelet och vara det skapande laget krävs det nog helt enkelt bättre individuella spelare. Inte minst saknar i alla fall jag en gjuten klasscenter till som kan leda en lina. Frågan är om det inte också saknas en klassforward ytterligare också.

Skall man dessutom ideligen envisas med att hålla på att "trassla till det" i egen zon i försök att vara "överkonstruktiva" krävs det överjävligt bra backar. De backarna finns inte i denna trupp, vilket borde framgått med all önskvärd tydlighet de senaste 5 månaderna eller så.

Tappet av Högström torde inte synas mer tydligt än just här.

Denna match gav oss för övrigt också ytterligare ett bevis på att det inte fungerar att ersätta spets med breddmängd....

...Det sistnämnda gör mig för övrigt väldigt oroad inför nästa säsong då vi redan har en uppsjö med breddspelare under kontrakt...

... Och den enda av dessa breddspelare som jag personligen gärna hade behållit hade varit Hank.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
Ser du några problem med lagbygget? Har vi ett lag som kan utmana i slutspelet?
Jag tror vi har ungefär lika stor chans att utmana som 5-6 andra lag. Brutalt jämn säsong utan tydliga guldkandidater.
Jag respekterar att du tycker så och det är intressant för du är påläst och kunnig men jag håller inte med för fem öre i dina slutsatser.
Jag tycker överlag vi har en bra och välbalanserad trupp med olika egenskaper och täckning på många positioner. Ibland får man ju dock göra avkall på vissa saker för att man inte har obegränsade resurser helt enkelt.
Ser inte den balansen. Vi har i storleksordningen 9 Guter-forwards, men saknar helt Bourque-forwards med pondus och styrka i dueller. Som en konsekvens så "kommer vi inte till idag" som det så fint heter när jockes petbygge inte levererar.

Jaja, det är ok att tycka olika, vi kommer nog ingen vart här.
Fast det finns ingen sportchef i världen som skulle bygga ett lag som du vill bygga det år 2019.
Expert.
Användarvisningsbild
Ohddan

Inlägg av Ohddan »

Det är förstås ren slump att DIF torskar varje gång som motståndarna parkerar bussen i mittzon och väntar.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Ohddan skrev:Det är förstås ren slump att DIF torskar varje gång som motståndarna parkerar bussen i mittzon och väntar.
Det är ju inte ens nästan sant.
Expert.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

De satte sina lägen. Det gjorde inte vi. Vi hade dessutom klart fler chanser.
De var fan inte det bättre laget. Men en av deras spelare lyckades göra årets mål medan våra spelare gjorde för dåliga avslut.

Surt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
DIFLuWi

Inlägg av DIFLuWi »

BOMBOM BOUCHARD skrev:De satte sina lägen. Det gjorde inte vi. Vi hade dessutom klart fler chanser.
De var fan inte det bättre laget. Men en av deras spelare lyckades göra årets mål medan våra spelare gjorde för dåliga avslut.

Surt.
Håller med. Ett pp-misstag samt ett jävla turskott (sån träff på en fladderpuck hör han inte om på 3000 försök.)
De hade marginalerna på sin sida. Vi hade inte det. Ett misstag gav dem matchen.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

DIFLuWi skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:De satte sina lägen. Det gjorde inte vi. Vi hade dessutom klart fler chanser.

Surt.
Håller med. Ett pp-misstag samt ett jävla turskott (sån träff på en fladderpuck hör han inte om på 3000 försök.)
De hade marginalerna på sin sida. Vi hade inte det. Ett misstag gav dem matchen.
Yep, och dessvärre är att vi nu är i rejäl uppförsbacke.
Vi har nästan aldrig hängt med i deras hemmahall. Vi har dock lyckats få med en del rena stölder, så det är till Adam och fru fortuna jag ställer mitt största hopp i bortamatcherna. Mitt andra hopp är att förstalinan, med Jakob i spetsen, kliver fram och avgör. Nja, nu känns det inte bra.

Btw, satan så bra Axelsson var igår. Saknades poäng annars hade han fått högsta betyg.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Kall-El skrev:Är det inte rätt uppenbart att vi försöker spela ett spel som vi inte har bra nog spelarmaterial för att bli framgångsrika med?

Skall man försöka föra spelet och vara det skapande laget krävs det nog helt enkelt bättre individuella spelare. Inte minst saknar i alla fall jag en gjuten klasscenter till som kan leda en lina. Frågan är om det inte också saknas en klassforward ytterligare också.

Skall man dessutom ideligen envisas med att hålla på att "trassla till det" i egen zon i försök att vara "överkonstruktiva" krävs det överjävligt bra backar. De backarna finns inte i denna trupp, vilket borde framgått med all önskvärd tydlighet de senaste 5 månaderna eller så.

Tappet av Högström torde inte synas mer tydligt än just här.

Denna match gav oss för övrigt också ytterligare ett bevis på att det inte fungerar att ersätta spets med breddmängd....

...Det sistnämnda gör mig för övrigt väldigt oroad inför nästa säsong då vi redan har en uppsjö med breddspelare under kontrakt...

... Och den enda av dessa breddspelare som jag personligen gärna hade behållit hade varit Hank.
Håller med om att vi saknar klasscenter (Ante) samt en klassforward till( skadefri Axelsson).
Att vi sedan aldrig ersatta Högström gjorde inte saken bättre.
Detta är de enskilt största faktorerna till att vi inte är slagkraftigare än en på marginalen, fjärdeplats.
Det var för bra för att vara sant med Jakob och Ante.

Trots det drömmer man om att nu Kruger skulle vilja vända hem för att lira samtidigt med Josefsson....längtan efter ett starkt DIF är jävligt stor.

Kämpa DIF.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Surt.
Tack.
Expert.
DIFLuWi

Inlägg av DIFLuWi »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
DIFLuWi skrev:

Surt.
Yep, och dessvärre är att vi nu är i rejäl uppförsbacke.
Vi har nästan aldrig hängt med i deras hemmahall. Vi har dock lyckats få med en del rena stölder, så det är till Adam och fru fortuna jag ställer mitt största hopp i bortamatcherna. Mitt andra hopp är att förstalinan, med Jakob i spetsen, kliver fram och avgör. Nja, nu känns det inte bra.

Btw, satan så bra Axelsson var igår. Saknades poäng annars hade han fått högsta betyg.
Och att saik känner sig nöjda och börjar blicka mot semi.
Vilket känns lika troligt som att Luleå skulle börja spela inspirerande, spännande fartfylld hockey.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
crike1

Inlägg av crike1 »

När jag såg domarpresentationen fick jag total ångest, visade sig dock att mitt fokus under matchen på dom var minimalt. Det är ett bra betyg till dom men ett underbetyg till matchen som var alldeles för snäll.

I övrigt.
+++++, våra första fem minuter i matchen
++++, Brodin
+++, någon annan
++, många
+, ännu fler

Kändes under de första fem som att ”jaha, detta har vi sparat oss till”. Sen var det inte samma känsla. Brodin däremot, han har längtat efter detta.
Praetori

Inlägg av Praetori »

DIF_Soldier skrev:
Praetori skrev:
Manijock skrev: Saik är ett skickligare och bättre lag. Vi har nått vägs ände nu med dessa gossar.
Minst 3 matcher kvar att spela, förhoppningsvis 12 eller fler.
Fast, nä. DIF 18/19 vinner inte guld. Det vet du också, innerst inne.
Med samma inställning så har Färjestad inte heller chansen då efter att ha blivit slagna av HV hemma? Slutspel är slutspel.
Helt klart en mellansäsong men det var det rätt många inklusive undertecknad som förutspådde. Många ut och en hel del nytt in och en spelmodell som höjts ett snäpp och som skall sätta sig.

Men faktum kvarstår. Det är slutspel och vi slog två av lagen före oss i tabellen på slutet. En halvdålig insats i första slutspelsmatchen efter ett speluppehåll är ingen värdemätare. Tycker vi under långa stunder var betydligt bättre än Skellefteå så det finns mer att hämta.
Den stora frågan man kan ställa sig är ju dock varför laget stundvis ser ut som ett gäng Gym-gorillor med motorik som målbrottsfjunisar när vi istället borde vara tempostarka precisionsmaskiner. Flåset är det ju inget fel på då vi orkar mer än motståndarna i nästan varje match (och vi tacklar även överlägset mest i hela ligan så brist på fysiskt spel är det ju inte heller). Men när en spelare som Dick som varit skadad till och från och som därmed bör ligga efter träningsmässigt flyger fram (nåja) jämfört med en power-spelare som Lilja så anar man ugglor i mossen rörande formtoppningen.

Men SM-Guld i år är inget som jag förväntat mig eller som jag kräver. Arbetet med att få upp oss till toppen av Svensk hockey är långsiktigt. Med det sagt så tror jag dock ändå att vi har goda möjligheter att ta hem hela skiten förutsatt att det börjar stämma därute med skridskoskär, ögon i nacken och matchande handleder.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

crike1 skrev:När jag såg domarpresentationen fick jag total ångest, visade sig dock att mitt fokus under matchen på dom var minimalt. Det är ett bra betyg till dom men ett underbetyg till matchen som var alldeles för snäll.

I övrigt.
+++++, våra första fem minuter i matchen
++++, Brodin
+++, någon annan
++, många
+, ännu fler

Kändes under de första fem som att ”jaha, detta har vi sparat oss till”. Sen var det inte samma känsla. Brodin däremot, han har längtat efter detta.
Hade EXAKT samma känsla om första fem, och tänkte att vi skulle höja oss eftersom. Istället fick skaik det bara mer och mer bekvämt längs resans gång.
25/4-2025
Skriv svar