Skadetråden

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MarcusDaze
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Skadetråden

Inlägg av MarcusDaze »

Linus Norberg på twitter:
”Inget riktigt bakslag för Jonathan Davidsson. Han säger att han av allt att döma lirar på tisdag.”

Angående hank så är en förlängning given för mig, perfekt material för ledarskap och en roll i 4e.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

MarcusDaze skrev:Linus Norberg på twitter:
”Inget riktigt bakslag för Jonathan Davidsson. Han säger att han av allt att döma lirar på tisdag.”

Angående hank så är en förlängning given för mig, perfekt material för ledarskap och en roll i 4e.
Härliga nyheter om Jonte. Frågan är bara hur vi ska göra med Fjällby nu när han precis bröt måltorkan?
Tycker Bemström sett spännande ut med Mackan.
Blir väl Fjällby som får flytta på sig och som får kriga mot Guter/Svensson om en plats i fjärde.

Gissar att Svensson får kliva åt sidan. Lite synd, han har krigat på bra och växer sig starkare hela tiden.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev:

Härliga nyheter om Jonte. Frågan är bara hur vi ska göra med Fjällby nu när han precis bröt måltorkan?
Blir väl Fjällby som får flytta på sig och som får kriga mot Guter/Svensson om en plats i fjärde.

Gissar att Svensson får kliva åt sidan. Lite synd, han har krigat på bra och växer sig starkare hela tiden.
Inget ont om Bergfors men att peta in Bemström med Dicken kan vara en idé.
Annars skulle jag vilja se mer Bemström och Fjällby (den sistnämnde har ett passningssinne som är riktigt riktigt fint, när inte Musse sagt åt honom att skjuta istället för att passa då).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Skönt att AJF fick göra 1.5 mål mot mora. Syntes att han hade gett sig fan på göra slut på det här mentala tramset i lördags, sen om det är psykologer, tränare, mamma eller vad det nu är som gjorde skillnaden så kudos till dem.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:

Annars skulle jag vilja se mer Bemström och Fjällby (den sistnämnde har ett passningssinne som är riktigt riktigt fint, när inte Musse sagt åt honom att skjuta istället för att passa då).
Mm, kan absolut fungera. Men jag vill nog ge fortsatt förtroende till Bergfors-Strandberg-Axelsson.
Om nu bara förstakedjan kan komma igång så har vi då 2 bra kedjor och en spännande Mackan-kedja där Jonte och Bemström är vingar. . Wirtanen får ta rollen som ledare av en klart godkänd fjärdelina där Fjällby får ligga på kontring som är hans signum.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Praetori skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:

Mm, kan absolut fungera. Men jag vill nog ge fortsatt förtroende till Bergfors-Strandberg-Axelsson.
Den ska vi definitivt inte splittra, har ju varit vår bästa lina sen den bildades.
Ser ju riktigt bra ut offensivt om nu Jonte är tillbaka och Fjällbys spel dessutom verkar lossna. Det som saknas är väl att förstalinan kommer upp i nivå lite oftare igen.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Jag lever med fördomen (vilken också bekräftats otaliga gånger) att hockeyspelare är några av de elitidrottsmännen som är sämst på att ta hand om sig själv utifrån ett perspektiv att optimera sin insats. Tänk om alla i DIF varit lika noggranna som Charlotte Kalla i sin träning, kost osv. Då är jag rätt säker på att vi sett ett annat (bättre) resultat.

Iaf, har funderat på varför det blir så mycket hjärnskakningar och om man som spelare kan göra något för att förebygga detta. Det tror jag absolut det finns. Snubblade för ett tag sedan över en film där man ser hur den britiska boxaren Anthony Joshua tränar sin nacke. Jag är helt övertygad om att man med den nackträningen inte hade fått en hjärnskakning från en tackling som riskerar att slänga huvudet i sidled. Säkert kan en starkare nacke också hjälpa vid direkta smällar i huvudet.

Annat trådmaterial, men varför är egentligen den stora massan av hockeyspelare så dåliga på att ta hand om sig själva? Kulturen inom sporten? Lagsport = man kan gömma sig lite i mängden?
JiWe

Inlägg av JiWe »

crike skrev:Jag lever med fördomen (vilken också bekräftats otaliga gånger) att hockeyspelare är några av de elitidrottsmännen som är sämst på att ta hand om sig själv utifrån ett perspektiv att optimera sin insats. Tänk om alla i DIF varit lika noggranna som Charlotte Kalla i sin träning, kost osv. Då är jag rätt säker på att vi sett ett annat (bättre) resultat.

Iaf, har funderat på varför det blir så mycket hjärnskakningar och om man som spelare kan göra något för att förebygga detta. Det tror jag absolut det finns. Snubblade för ett tag sedan över en film där man ser hur den britiska boxaren Anthony Joshua tränar sin nacke. Jag är helt övertygad om att man med den nackträningen inte hade fått en hjärnskakning från en tackling som riskerar att slänga huvudet i sidled. Säkert kan en starkare nacke också hjälpa vid direkta smällar i huvudet.

Annat trådmaterial, men varför är egentligen den stora massan av hockeyspelare så dåliga på att ta hand om sig själva? Kulturen inom sporten? Lagsport = man kan gömma sig lite i mängden?
Själv har jag fått för mig att hockeyspelare av idag generellt är bättre tränade än nånsin. Allt mer träning är individuell, många gnuggar extra med pt osv Sen kan det ju vara svårt att upprätthålla viss typ av träning i tillräcklig mängd under säsong pga mycket matcher. Tror dessutom att disciplinen off ice/gym är bra också med kost, sömn osv. Med det sagt så finns det naturligtvis utrymme att ändra och förhoppningsvis förbättra träningsupplägg. Frågan är väl dock hur långt man kan ta det? Fan vet om ens en riktig tjurnacke skulle minska risken för hjärnskakning efter låt säga en boarding i fart eller en blind side?

Ska sägas att det är min take på det och har väl inga större belägg för min känsla :)
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

JiWe skrev: Själv har jag fått för mig att hockeyspelare av idag generellt är bättre tränade än nånsin. Allt mer träning är individuell, många gnuggar extra med pt osv Sen kan det ju vara svårt att upprätthålla viss typ av träning i tillräcklig mängd under säsong pga mycket matcher. Tror dessutom att disciplinen off ice/gym är bra också med kost, sömn osv. Med det sagt så finns det naturligtvis utrymme att ändra och förhoppningsvis förbättra träningsupplägg. Frågan är väl dock hur långt man kan ta det? Fan vet om ens en riktig tjurnacke skulle minska risken för hjärnskakning efter låt säga en boarding i fart eller en blind side?

Ska sägas att det är min take på det och har väl inga större belägg för min känsla :)
Enig med att man generellt är bättre tränad än någonsin men däremot att det fortfarande inte är bra. Hörde från en spelare att man som spelare i DIF får i sig någon liter(!) kaffe sammanlagt i periodpauserna i en match (merparten lär dricka kaffe). Kontentan blir att de, utöver adrinalinpåslag, inte alls kan somna sen. Prata med vilken näringsfysilog som helst så förstår man att det är hål i huvudet.

Alkohol vet vi ju är väldigt vanligt och detsamma med piller.

Sorry för off-topic men jag tror det finns så mycket att göra för att förebygga skador som inte görs idag.
gaspo

Inlägg av gaspo »

crike skrev:
JiWe skrev: Själv har jag fått för mig att hockeyspelare av idag generellt är bättre tränade än nånsin. Allt mer träning är individuell, många gnuggar extra med pt osv Sen kan det ju vara svårt att upprätthålla viss typ av träning i tillräcklig mängd under säsong pga mycket matcher. Tror dessutom att disciplinen off ice/gym är bra också med kost, sömn osv. Med det sagt så finns det naturligtvis utrymme att ändra och förhoppningsvis förbättra träningsupplägg. Frågan är väl dock hur långt man kan ta det? Fan vet om ens en riktig tjurnacke skulle minska risken för hjärnskakning efter låt säga en boarding i fart eller en blind side?

Enig med att man generellt är bättre tränad än någonsin men däremot att det fortfarande inte är bra. Hörde från en spelare att man som spelare i DIF får i sig någon liter(!) kaffe sammanlagt i periodpauserna i en match (merparten lär dricka kaffe). Kontentan blir att de, utöver adrinalinpåslag, inte alls kan somna sen. Prata med vilken näringsfysilog som helst så förstår man att det är hål i huvudet.

Sorry för off-topic men jag tror det finns så mycket att göra för att förebygga skador som inte görs idag.
1 liter kaffe!!?? Fan hade jag bäljat i mig det under några timmar hade jag legat på intensiven,fullproppad med beta-blockerare. :lol:
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hawk »

Jonte gick av igen.. inte bra med andra ord :?
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Hawk skrev:Jonte gick av igen.. inte bra med andra ord :?
10 dgr till slutspel.
Hoppas på Urbom och Alsing.
Jonte måste ju ha ett par symptomfria dagar, sen ska han igenom alla stegen på trappan igen.
Tar minst 7 dagar om varje steg klickar.
Tror inte vi ska räkna med honom förrän i absolut bästa fall 14 dagar.
Praetori

Inlägg av Praetori »

crike skrev:

Med den metabolism du har när du är topptränad och dessutom spelat match så ligger du knappast vaken efter matchen pga kaffe, ens om det skulle vara en liter. De positiva effekterna är ju större än det obetydliga risken att inte kunna slagga ordentligt senare. Särskilt med tanke på all övrig vätska du för in i kroppen.

Rinsing däremot är fan nästan magi-doping och jag undrar lite vad effekterna är efter match när den faktiska dippen i blodsocker inträffar (sånt var inte uppfunnet när man själv var topptränad och inte lördagschips). LJ som sockersjuk borde ha stenkoll på sånt. Någon som sett om han bara kör vatten?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
minalman
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

South_Exil skrev:
10 dgr till slutspel.
Jonte måste ju ha ett par symptomfria dagar, sen ska han igenom alla stegen på trappan igen.
Fick han en smäll, eller? Jag såg aldrig någon.
Eller kom han tillbaka för tidigt?
Måste alla klättra i trappan ännu försiktigare nu, rent generellt?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

minalman skrev:
South_Exil skrev:
10 dgr till slutspel.
Fick han en smäll, eller? Jag såg aldrig någon.
Eller kom han tillbaka för tidigt?
Måste alla klättra i trappan ännu försiktigare nu, rent generellt?
Vet inte om han fick smäll eller om det var flimmer, yrsel, värk som uppstod.

Ingen expert på trappan, men har tolkat det som att det är en stegringsmodell för att säkerställa att huvudet är redo och att man vid återfall från bekräftad hjärnskakning får börja om.
Sedan tror jag DIF och Bengt är betydligt mer försiktiga och restriktiva än genomsnittet i ligan
Skriv svar