Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

SirDIFalot skrev:33 är absolut en hög ålder på en hockeyspelare. Men det kan fortfarande vara en bra spelare ändå. Men i 99 fall av 100 är den spelaren sämre idag än när han var 27.
Nja det vetefan. 90%-tilen i peak performance för forwards ligger mellan 24-32 och för backar mellan 24-34. För stjärnspelare tenderar de att ha en peak kring 30 men vissa har hög nivå ända upp mot 37-38 (men det är mer ovanligt). Förvisso siffror från NHL men man kan säga att majoriteten börjar droppa rent statistiskt när man kommer en bit över 30. SHL är inte fullt så krävande då erfarenhet kompenserar för fallande fysik på stor isyta så där är 33 inte en "hög" ålder. OT men målvakter kan köra betydligt längre och inte heller blir så mycket sämre med åren.

Sen får man inte glömma att även om individuella prestationer blir svårare med åren så finns det gott om exempel på äldre spelare som höjer spelarna runtomkring sig. Dvs individuella corsi-stats för yngre spelare blir bättre när ålderman X är på isen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Praetori skrev:
SirDIFalot skrev:33 är absolut en hög ålder på en hockeyspelare. Men det kan fortfarande vara en bra spelare ändå. Men i 99 fall av 100 är den spelaren sämre idag än när han var 27.
Nja det vetefan. 90%-tilen i peak performance för forwards ligger mellan 24-32 och för backar mellan 24-34. För stjärnspelare tenderar de att ha en peak kring 30 men vissa har hög nivå ända upp mot 37-38 (men det är mer ovanligt). Förvisso siffror från NHL men man kan säga att majoriteten börjar droppa rent statistiskt när man kommer en bit över 30. SHL är inte fullt så krävande då erfarenhet kompenserar för fallande fysik på stor isyta så där är 33 inte en "hög" ålder. OT men målvakter kan köra betydligt längre och inte heller blir så mycket sämre med åren.

Sen får man inte glömma att även om individuella prestationer blir svårare med åren så finns det gott om exempel på äldre spelare som höjer spelarna runtomkring sig. Dvs individuella corsi-stats för yngre spelare blir bättre när ålderman X är på isen.
Det där är en myt. Titta på undersökningar som visar när spelare producerar mest poäng sett till speltid så peakar dom flesta före 25, detsamma gäller relativa possession-siffror. Sen kan man såklart utveckla andra delar av spelet. Men majoriteten peakar innan 27 och inte i åldern 27-30 som är den allmänna uppfattningen. Sen finns det såklart undantag, men genomsnittet.
Expert.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Bryr mig föga om jag ska vara helt ärlig. Räcker för mig att han är en bra hockeyspelare som utan tvekan hade slagit sig in i laget och besitter egenskaper vi helt saknar. Tvivlar på att han kommer gå ner sig så mycket till nästa säsong. Går han ner sig en nivå är han fortfarande bättre än Hank.
Spela fult
Praetori

Inlägg av Praetori »

SirDIFalot skrev:
Praetori skrev:

Det där är en myt. Titta på undersökningar som visar när spelare producerar mest poäng sett till speltid så peakar dom flesta före 25, detsamma gäller relativa possession-siffror. Sen kan man såklart utveckla andra delar av spelet. Men majoriteten peakar innan 27 och inte i åldern 27-30 som är den allmänna uppfattningen. Sen finns det såklart undantag, men genomsnittet.
En myt? Det har ju bedrivits seriös forskning kring ämnet. Senaste studien jag fördjupade mig i var från UBC Sauder och kom fram till ungefär samma saker som jag skrev.
Men det beror ju lite på vad man mäter (WAR tex har ju visat sig vara lite för spretigt för hockey, importerades som statistisk metod från basebollen). Corsi och Fenwick har ju öppnat en helt ny värld men då det inte finns sådan statistik för äldre generationer så har resultaten varit svårare att mäta. I NHL är det klart att spelarna peakar lite tidigare numera (vissa redan vid 24) och börjar droppa av efter 30 men i SHL håller du lite längre.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

diftobbe89 skrev:
Bryr mig föga om jag ska vara helt ärlig. Räcker för mig att han är en bra hockeyspelare som utan tvekan hade slagit sig in i laget och besitter egenskaper vi helt saknar. Tvivlar på att han kommer gå ner sig så mycket till nästa säsong. Går han ner sig en nivå är han fortfarande bättre än Hank.
Håller inte med om Hedman. Men visst kan en 33-åring vara bra, precis som jag skrev. Jag skulle ju inte tacka nej till Sidney Crosby för att han är 31 bara för att han var allra bäst när han var 24.
Expert.
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Detblir3poäng

Inlägg av Detblir3poäng »

Doyle skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... e-tranaren

Målvaktstränaren i DIF ratas :shock:
Varför kan man undra... Djurgården förespråkar kontinutet, Han själv verkar vilja stanna och sen har ju hans resultat med dom flesta målisar och med adam i synnerhet varit bra. Undrar hur dom tänkt här?
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

mb81 skrev:Jag tänker att vi har sex backar på kontrakt till nästa säsong. Tom, Jeppe, Norell, Alsing, Björnfot och Lill Tjomme. Åtta backar är väl typ standard i truppen. Men givetvis kan det förändras om Norell eller Alsing försvinner i sommar som du säger. Jag tror och hoppas inte det händer.
Högström tror jag mycket på grund av all skadeproblematik denna säsong inte kommer få ett nytt kontrakt i NHL kommande säsong. Så jag kanske överdrev angående sannolikheten lite där men jag tror han spelar hos oss kommande säsong.
Axel Andersson tror jag inte vi har några tankar om att förlänga med. Finns inte riktigt plats för det.
Hm.. hur ser uppställningen ut då? Utan jättenoga hierarkisk ordning. Förutsatt att vi förlänger med Urbom. Känns lite svagt.

1. Hultström/Högström/Holm
2. Urbom
3. Tom
4. Alsing
5. Norell
6. Jeppe
7. Lill-Tjomme
8. Björnfot
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Ingen aning om det är rätt eller fel. Men jag gillar beslutet ur perspektivet att det tyder på att DIF utvärderar verksamheten och vågar ifrågasätta även i medgång. Det ger mig mer förtroende till förlängningarna med Nyman och Musse, att det faktiskt utvärderats grundligt och inte bara "rullar på". Det är självklart inte så enkelt att Janne ska vara kvar för att Reideborn nu är bäst i SHL när han inte var det för två år sedan. Precis som att Musse inte ska sparkas eller förlängas baserat på vår PP%. Det är nyttigt att ersätta blodet i verksamheten då och då, men samtidigt lika viktigt att behålla kontinuitet på nyckelpositioner. Men jag har inte tillräcklig insyn i den dagliga verksamheten för att bedöma vilka i staben som förtjänar att vara kvar, och vem som eventuellt förtjänar att lämna. Det har nog väldigt få.
Expert.
mb81

Inlägg av mb81 »

Mattebo skrev:
mb81 skrev:Jag tänker att vi har sex backar på kontrakt till nästa säsong. Tom, Jeppe, Norell, Alsing, Björnfot och Lill Tjomme. Åtta backar är väl typ standard i truppen. Men givetvis kan det förändras om Norell eller Alsing försvinner i sommar som du säger. Jag tror och hoppas inte det händer.
Högström tror jag mycket på grund av all skadeproblematik denna säsong inte kommer få ett nytt kontrakt i NHL kommande säsong. Så jag kanske överdrev angående sannolikheten lite där men jag tror han spelar hos oss kommande säsong.
Axel Andersson tror jag inte vi har några tankar om att förlänga med. Finns inte riktigt plats för det.
Hm.. hur ser uppställningen ut då? Utan jättenoga hierarkisk ordning. Förutsatt att vi förlänger med Urbom. Känns lite svagt.

2. Urbom
3. Tom
4. Alsing
5. Norell
6. Jeppe
7. Lill-Tjomme
8. Björnfot
Är väl i princip samma som vi har nu om det blir detta. Borde väl bli minst lika bra med möjlighet att bli bättre då många backar är i en ålder där man fortfarande utvecklas mycket(Norell, Alsing, Jeppe) och ingen i en ålder där man börjar dippa än.
Bra att få en kontinuitet på backsidan också. Borde också finnas marginal att ta in en backvärvning likt Garrison senare under säsongen om det skulle behövas. Men jag vill verkligen att vi ger Björnfot och Lill-Tjomme en vettig chans att visa vad de går för först.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

mb81 skrev:
Mattebo skrev:

2. Urbom
3. Tom
4. Alsing
5. Norell
6. Jeppe
7. Lill-Tjomme
8. Björnfot
Är väl i princip samma som vi har nu om det blir detta. Borde väl bli minst lika bra med möjlighet att bli bättre då många backar är i en ålder där man fortfarande utvecklas mycket(Norell, Alsing, Jeppe) och ingen i en ålder där man börjar dippa än.
Bra att få en kontinuitet på backsidan också. Borde också finnas marginal att ta in en backvärvning likt Garrison senare under säsongen om det skulle behövas. Men jag vill verkligen att vi ger Björnfot och Lill-Tjomme en vettig chans att visa vad de går för först.
Skulle nöja mig med den backsidan.
Högström och Alsing kan dessutom bära varsitt pp.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
JiWe

Inlägg av JiWe »

...
Senast redigerad av JiWe den 2019-02-25 14:56:33, redigerad totalt 1 gånger.
JiWe

Inlägg av JiWe »

EspenK skrev: Vore kul med lite klara namn snart. Om Jocke menar allvar när han säger att han så här års bara fokuserar på årets trupp är det naturligtvis tjänstefel. Han kan inte plocka in någon mer i år. Det är nästa år som är prio för honom nu.
Jocke jobbar givetvis för fullt med kommande säsong. Märkligt om man skulle tro något annat. Fokus på befintlig trupp handlar knappast om att värva spelare till ett stängt fönster utan att se över, utvärdera och förhandla med spelare i truppen som man vill ha kvar till framtida säsonger. Att det inte läcker massa namn ser jag bara som positivt - då går jobbet bra som jag ser det :)
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

JiWe skrev:
EspenK skrev: Vore kul med lite klara namn snart. Om Jocke menar allvar när han säger att han så här års bara fokuserar på årets trupp är det naturligtvis tjänstefel. Han kan inte plocka in någon mer i år. Det är nästa år som är prio för honom nu.
Jocke jobbar givetvis för fullt med kommande säsong. Märkligt om man skulle tro något annat. Fokus på befintlig trupp handlar knappast om att värva spelare till ett stängt fönster utan att se över, utvärdera och förhandla med spelare i truppen som man vill ha kvar till framtida säsonger. Att det inte läcker massa namn ser jag bara som positivt - då går jobbet bra som jag ser det :)
Sant, jag gillar inte när det offentliggörs en massa övergångar långt innan säsongen är över.
Självklart jobbas det stenhårt på den biten och säkert är redan några förluster/nyförvärv klara.
Men vänta till säsongen är över innan det offentliggörs så kan vi forumiter spekulera fram till dess. :D
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

Vad tror ni om Weigel som tredjecenter till nästa säsong? Gjort det bra hos råttorna.
Låst