Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Puckey

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Puckey »

mb81 skrev:
JiWe skrev:
Örebroarn skrev:
Praetori skrev:
Manijock skrev:Borde absolut hugga en center oavsett om Josefs prognos nu är god. Alldeles för skör centersida med Strandberg som första reserv. Josefson har en historik av att vara halvskadad då och då. Stor risk för en allvarlig smäll till slut.
Att hitta en kvalitetscenter nu är nog bara att glömma. Om man inte har känningar och plånbok som Evertsson.
Ska vi till toppen för att stanna är ekonomin viktigast och skall det värvas skall det vara för långsiktighet, inte spets för ett slutspel (om det nu inte råkar finnas ett par miljoner över).
Kanske kan övertyga Boston om att låna ut JFK?
Hade jag tagit alla dagar i veckan året om. Dock bortom osannolikt skulle jag tro då han är tidigt i pipen bland prospects att kallas upp och man tror hårt på honom. Kanske mer troligt att man försöker med Emil J till nästa säsong då han är en bra bit från nhl sett till backar i Bruins organisation.
Men det lär väl inte finnas någon plats för Emil till nästa säsong? Rätt tjockt på backsidan.
Hultström kan bli svår att behålla, Garrison behöver bli en dominant i lagom tid till slutspelet för att vi ska försöka förlänga.

Det finns med andra ord utrymme för två etablerade backar. Frågan är om vi lyckas knyta till oss någon av Högström, Holm eller Johansson - och om vi då helt enkelt offrar balansen mellan höger och vänsterskyttar. Tar vi in någon utifrån?
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Puckey:
Vi har Tom, Jeppe, Alsing, Norell, Björnfot och Lill-Tjomme. Alltså 6 backar. Ska väl in två till. Helst Högström och Hultström. Men jag tror Hultström lämnar och man förlänger med Urbom och Högström kommer tillbaka. Holm lär väl spela NHL eller KHL.
Men skulle gärna se en rightback som kan spela PP om Hultström lämnar.
Puckey

Inlägg av Puckey »

mb81 skrev:Puckey:
Vi har Tom, Jeppe, Alsing, Norell, Björnfot och Lill-Tjomme. Alltså 6 backar. Ska väl in två till. Helst Högström och Hultström. Men jag tror Hultström lämnar och man förlänger med Urbom och Högström kommer tillbaka. Holm lär väl spela NHL eller KHL.
Jag föreställer mig något åt det här hållet :

Hultström <-> Högström
Norell, stannar
Alsing, stannar
Nilsson, stannar
Pettersson, stannar
Garrison <--> Etablerad back, E. Johansson eller en R skytt
Petersson <--> Björnfot, börjar som sjundeback
(Lill-Tjomme får speltid vid skador)

På tal om annat: Tänk om Columbus skulle ge Kevin Stenlund chansen att kliva in i en kedja med Dick och Bemström inför ett stundande slutspel. Han skulle kunna bära tid i både PP och BP, och bidra med lite tyngd. Säkerligen bra för Kevins utveckling, och vi skulle få in en något mer offensivt begåvad center för att få ut mer av Dick och Bemström. Guter, Wirtanen och Bergfors skulle också bli en spännande formation. Strandberg kan börja spela ihop sig med Grewe och Holtz till nästa års fjärdelina! Nu är det här bara rent önsketänk, men det är väl allt som finns kvar efter att vi fyllt på med Guter.
mb81

Inlägg av mb81 »

Puckey skrev:
mb81 skrev:Puckey:
Jag föreställer mig något åt det här hållet :

Hultström <-> Högström
Norell, stannar
Alsing, stannar
Nilsson, stannar
Pettersson, stannar
Garrison <--> Etablerad back, E. Johansson eller en R skytt
Petersson <--> Björnfot, börjar som sjundeback
(Lill-Tjomme får speltid vid skador)
Vi är inne på samma spår. Jag tror också mer på Björnfot än Lill-Tjomme. Men för att de ska få speltid så kan och ska vi inte vara mer än åtta backar i truppen. Drömmen är att Högström återvänder och Hultström förlänger. Då blir det dock inte förlängt med Urbom vilket är tråkigt då han utvecklats riktigt bra. Men det får man ta i så fall.

Uppställningen skulle i så fall bli något i stil med detta vilket skulle kännas riktigt bra. Bra uppdelning av höger och vänsterbackar också.
Norell-Hultström
Högström-Pettersson
Alsing-Nilsson
Björnfot/Lill-Tjomme

Den troligare uppställningen utan Hultström och där vi saknar en riktigt bra högerskytt i PP.
Högström-Pettersson
Alsing-Nilsson
Norell-Urbom
Björnfot/Lill-Tjomme
ciirree

Inlägg av ciirree »

mb81 skrev:
ciirree skrev:Det lär ju bli minst en värvning från HA till nästa säsong och jag hoppas man kollar på Nicolai Meyer från SSK. Vilken lirare!
Alla kollar på Meyer såklart. Malmö favorit till att haffa honom med tanke på historik och närhet till Danmark?
Men vi kan hoppas att han trivs sjukt bra i Södertälje.
Två år i Skåne gör ingen hemmastadd :wink:

Tror det är ganska öppet faktiskt. Att slippa flytta tror jag är en större fördel jämfört med historiken i Malmö. Men ja, alla lär hugga.
mb81

Inlägg av mb81 »

ciirree skrev:
mb81 skrev:
ciirree skrev:Det lär ju bli minst en värvning från HA till nästa säsong och jag hoppas man kollar på Nicolai Meyer från SSK. Vilken lirare!
Alla kollar på Meyer såklart. Malmö favorit till att haffa honom med tanke på historik och närhet till Danmark?

Tror det är ganska öppet faktiskt. Att slippa flytta tror jag är en större fördel jämfört med historiken i Malmö. Men ja, alla lär hugga.
Tänkte också på närheten till Danmark. Men ändå en bit till Fredrikshamn där han är ifrån. Känns sällan som vi tar de mest uppenbara namnen från allsvenskan utan de man kan fynda lite mera på. Linus Johansson, Ågren, Bemström, Strandberg och Alsing.

Robin Press är väl den enda jag kan komma på av de riktiga "toppspelarna" från allsvenskan som många klubbar jagade som vi värvat med Jocke som sportchef.
JiWe

Inlägg av JiWe »

mb81 skrev:
ciirree skrev:
mb81 skrev:

Tänkte också på närheten till Danmark. Men ändå en bit till Fredrikshamn där han är ifrån. Känns sällan som vi tar de mest uppenbara namnen från allsvenskan utan de man kan fynda lite mera på. Linus Johansson, Ågren, Bemström, Strandberg och Alsing.

Robin Press är väl den enda jag kan komma på av de riktiga "toppspelarna" från allsvenskan som många klubbar jagade som vi värvat med Jocke som sportchef.
Hur bra är Meyer egentligen? Tänker att statsen är fina men många har briljerat i allsvenskan för att sedan knappt vara hyggliga i SHL.. (Press är ju ett utmärkt exempel :)) Är det en spelartyp som kan tänkas passa in i vårt sätt att spela? Har inte sett en sekund allsvensk hockey själv.
ciirree

Inlägg av ciirree »

JiWe skrev:
mb81 skrev:
ciirree skrev:
mb81 skrev:

Hur bra är Meyer egentligen? Tänker att statsen är fina men många har briljerat i allsvenskan för att sedan knappt vara hyggliga i SHL.. (Press är ju ett utmärkt exempel :)) Är det en spelartyp som kan tänkas passa in i vårt sätt att spela? Har inte sett en sekund allsvensk hockey själv.
Jag får lite Sörensen-känsla av Meyer. Kan både spela fram och skjuta själv. Teknisk och ganska snabb.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Arto & Helber (kors i taket) sa det rätt bra igår.
Dyk med sin tyngd och driv, raka spelstil kan gå in och bidra i olika roller från 1:a till 4:e.
Skulle passa rätt bra hos oss tror jag, om vi tappar flera right-fw.

Meyer behöver spela i kreativ miljö samt PP och få tillåtelse att misslyckas flertal gånger och växa in i det. Får Michael Haga-vibbar. Men visst, Dickens roll i PP2 ledig nästa år, till en bra peng, varför inte...
Ser nog hellre nått lite mer erfaret där ändå...
ciirree

Inlägg av ciirree »

South_Exil skrev:Arto & Helber (kors i taket) sa det rätt bra igår.
Dyk med sin tyngd och driv, raka spelstil kan gå in och bidra i olika roller från 1:a till 4:e.

Meyer behöver spela i kreativ miljö samt PP och få tillåtelse att misslyckas flertal gånger och växa in i det. Får Michael Haga-vibbar. Men visst, Dickens roll i PP2 ledig nästa år, till en bra peng, varför inte...
Väldigt bra spelare. Har snittat 14 mål i HA i olika klubbar (5 säsonger med nuvarande inräknad). Där tror jag dock det är större chans att Malmö hugger. Har spenderat junioråren där och är från staden.

Det där måste ju gälla de flesta spelare som värvas nerifrån. Kan inte begära annat tycker jag. Såvidare man inte varit uppe och levererat i SHL förut.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

ciirree skrev:

Väldigt bra spelare. Har snittat 14 mål i HA i olika klubbar (5 säsonger med nuvarande inräknad). Där tror jag dock det är större chans att Malmö hugger. Har spenderat junioråren där och är från staden.

Det där måste ju gälla de flesta spelare som värvas nerifrån. Kan inte begära annat tycker jag. Såvidare man inte varit uppe och levererat i SHL förut.
Malmö-Dyk-Troligt

Med Meyer menar jag mer att jmf t.ex Linus som inte var/är en offensiv superstar så kunde han ta en defensiv roll och växa in i det.
Jmf Meyer som jag inte tror passar i en sådan roll utan behöver en ren offensiv roll. Har vi råd med det?
Vilket lag har råd med det? (inte ekonomiskt utan roster-mässigt)
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

FBK säkrar Henrik Lundberg som varit riktigt bra i BIK som namngiven GK.
Kan alltså gå till FBK efter BIKs säsong om de får skador på sina mv.

Jag TROR han får spela oavsett skador eller ej när BIK spelat klart (kan bara gå en gång).

Frölunda har tagit Tex W på samma sätt.

Vi måste ju åtminstone plocka en namngiven 3a om vi inte tar en ny 2:a keeper.

Tänk om Adam får en hjärnskakning, drar en ljumske eller vad som helst, ska vi stå där med Jensen och Olof då i en semiserie mot typ Frölunda.
Går ju för fan inte.

Helst en rutinerad 2:e keeper nu.

Om inte annat in med en keeper från HA (som namngiven 3:a) som har erfarenhet av seniorspel och vars lag inte kommer ha en lång säsong.
Finns inte så jäkla mkt att välja på Masiello i Löven eller Volden i Pantern kanske (men där lär väl Malmö hugga).
Sahlin i SSK men inte så mycket att hänga i granen.
Kruse i Västervik hade kunnat vara något men han är redan utlånad från Rögle.
Senast redigerad av South_Exil den 2019-02-14 12:10:18, redigerad totalt 2 gång.
mb81

Inlägg av mb81 »

South_Exil skrev:
ciirree skrev:

Malmö-Dyk-Troligt

Med Meyer menar jag mer att jmf t.ex Linus som inte var/är en offensiv superstar så kunde han ta en defensiv roll och växa in i det.
Jmf Meyer som jag inte tror passar i en sådan roll utan behöver en ren offensiv roll. Har vi råd med det?
Vilket lag har råd med det? (inte ekonomiskt utan roster-mässigt)
Roster-mässigt tycker jag det. Jag vill ha skickliga spelare i alla kedjor. Vi har ju spelat med Jonte och Macdavid altternativt Dick och Bemström i en tredjekedja(vilka man nu kallar en tredjekedja). Bergfors och även Strandberg är väl inga typiska fjärdekedjespelare.

Sen om det är rätt väg att värva Meyer eller inte vet jag inte. Sett honom för lite. Sen lär som sagt tidigare alla klubbar i SHL vara ute efter honom och då kan det bli dyrt.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

ciirree skrev:Jag får lite Sörensen-känsla av Meyer. Kan både spela fram och skjuta själv. Teknisk och ganska snabb.
Framfusig, fräck, bra skott och teknik...absolut.
Men i det matcher jag sett fick jag inte intrycket av att Meyer var speciellt snabb

Målvaktsfrågan, ja den är knepig.
Adam kommer inte stå alla matcher, oavsett om vi går långt eller ryker i kvarten.
Laget DIF har ju inte direkt gjort det lätt för Jensen att hitta nån trygghet, dom har presterat sin klart sämsta hockey i flera av de matcher han stått.
Vi skulle behöver lite rutin bakom Adam
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
DIFJKPG

Inlägg av DIFJKPG »

Hur troligt är det att KooKoo släpper spelare?
De har ett par centrar att välja på och är helt avhängda i tabellen.
https://www.eliteprospects.com/player/9 ... a-pitkanen
https://www.eliteprospects.com/player/4 ... -hakulinen
Låst