Säsongen 18/19
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Säsongen 18/19
Är det något lag som påminner om DIF åren efter senaste finalåret så är det saik. Självbilden som odlas där är inte sund.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Vi slarvade bort Moramatchen, målvakterna bidrog väl mest till det.
Igår vann Adam tillbaka det med råge.
Väntar nu på att vi ska stjäla tillbaka Hv matchen, det var en jävligt fräck stöld av Jerusalem.
Igår vann Adam tillbaka det med råge.
Väntar nu på att vi ska stjäla tillbaka Hv matchen, det var en jävligt fräck stöld av Jerusalem.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Nog för att vi har ett gäng spelare som inte riktigt kommit upp i nivå igen (än) men motståndarna lär sig ju också. Det är inte bara storlagen som vevar video och går igenom detaljer hos motståndarnas respektive formationer. Bara titta på hur vårat eget försvarsspel såg ut mot SAIK när deras olika formationer var inne.Frankie skrev: Ja sedan Josefsons skada så har anfallsspelet och målskyttet varit helt frånvarande, sen har försvaret varit fram och tillbaka hela säsongen men det döljdes rätt bra av när vi överpresterade i PP med 38% eller vad vi hade och förstalinan skottade in poäng i 5 vs 5 också.
Vårt försvarsspel är ju rätt kasst ofta med när vi är 5 vs 5 i egen zon och 1:a kedjan är inte särskilt bra i dessa lägen heller.
Det kan inte väntas i tio omgångar ytterligare innan det vaskas om i samtliga kedjor om inte produktionen ifrån början av säsongen startar igen. Klart att Josefson skall vara 1:a center men testa andra på vingarna om "förtrollningen/kemin" har tagit slut.
Motståndarna VET att Josef och grabbarna är tunga och de överbelastar direkt med två gubbar om Lilja eller Brodin får pucken i kortsargen medan Josef får uppvaktning i den fria ytan. Det är därför våra backar ibland kan (nästan) obekymrat kan kliva ner och härja med pucken och se hur fräcka ut som helst när de i sekvensen innan knappt fått pucken ur egen zon. Robban&Co måste bara hitta detaljer i spelet som utnyttjar reaktionerna som uppstår.
Typ målen mot SAIK igår. Först är det halvt byte och Lilja går in med pucken och får en plikttrogen Pudas som styr ut honom mot sargen. I ytan från blå kommer !Bemström ner och är plötsligt ingens gubbe, pass pang.
Hanks mål är också kreativt. Hank tar pucken i egen zon, ser Bergfors på väg och vallar en backhand i sargen. Bergfors tar emot både puck och en rökare till tackling och Hank jagar därefter en förmodat hopplös puck (men skam den som ger sig). Stressar Jimmie att lägga den i rundeln och fullföljer sedan stenhårt. Strandberg dyker på motsatta sidan och Skellefteå överbelastar. När sedan Bergfors ansluter är alla skellefteåögon riktade ditåt och Hank går direkt upp på kassen som ingens gubbe. Pass pang.
Nyckelordet är rörlighet och att inte fastna i förutsägbara spelmönster varje gång utan att ha lite kul och kreativitet. Som när Urbom klev fram och ställde norrlänningarna. Deras forwards kliver ner en bit men vill ju inte lämna hela ytan mot blå och resten av gubbarna är upptagna med existerande spelare och i ett par sekunder så ser Urbom ut att ha skills som Dick (även om situationen just då inte resulterade i något).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Adams kontrakt går väl ut i vår? Tror ni att han kommer testa utlandet? Bäst räddningprocent i fjol och efter igår gick han upp i topp igen.
Avskaffa tre mot tre.
Vi är horribelt usla på att behålla bra målvakter. Får Adam ett hyggligt erbjudande från utlandet så lär han ta det. Han har inte obegränsat antal säsonger på sig att tjäna in pensionen även om målvakter har lite mer tid på sig på toppen än utespelare.Mattias_87 skrev:Adams kontrakt går väl ut i vår? Tror ni att han kommer testa utlandet? Bäst räddningprocent i fjol och efter igår gick han upp i topp igen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Utveckla gärna.Praetori skrev:Vi är horribelt usla på att behålla bra målvakter.Mattias_87 skrev:Adams kontrakt går väl ut i vår? Tror ni att han kommer testa utlandet? Bäst räddningprocent i fjol och efter igår gick han upp i topp igen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Ett år till men han drar rätt säkert till NHL. Roligt med Adam. Han är SHLs bästa målis sen han kom till oss. Bättre än Fasth, Alsenfelt, Monstret, SöderströmMattias_87 skrev:Adams kontrakt går väl ut i vår? Tror ni att han kommer testa utlandet? Bäst räddningprocent i fjol och efter igår gick han upp i topp igen.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Mm, men han får inte vara sitt sämsta jag i slutspelet även i år. Hade han haft seriens form hade vi slagit ut Saik.mb81 skrev:Ett år till men han drar rätt säkert till NHL. Roligt med Adam. Han är SHLs bästa målis sen han kom till oss. Bättre än Fasth, Alsenfelt, Monstret, SöderströmMattias_87 skrev:Adams kontrakt går väl ut i vår? Tror ni att han kommer testa utlandet? Bäst räddningprocent i fjol och efter igår gick han upp i topp igen.
Absolut. Men känns(dock bara en känsla) som han bli stabilare och stabilare. Det var hans första riktiga slutspel ifjol. Han är fortfarande förhållandevis ung. Fasth(late bloomer iofs) till exempel var andra målvakt i allsvenskan vid samma ålder.BOMBOM BOUCHARD skrev:Mm, men han får inte vara sitt sämsta jag i slutspelet även i år. Hade han haft seriens form hade vi slagit ut Saik.mb81 skrev:Ett år till men han drar rätt säkert till NHL. Roligt med Adam. Han är SHLs bästa målis sen han kom till oss. Bättre än Fasth, Alsenfelt, Monstret, SöderströmMattias_87 skrev:Adams kontrakt går väl ut i vår? Tror ni att han kommer testa utlandet? Bäst räddningprocent i fjol och efter igår gick han upp i topp igen.
Hoppas vekligen han blir kvar men känns rätt osannolikt. Då behövs en ny förstaslips. Jensen behöver nog ett år till efter denna som reserv innan han kan utmana och spela mer än hälften av matcherna.
Jag kunde (och kan) inte komma på en enda målvakt med någorlunda kvalitet som vi fått behålla sedan Söderströms tid. Tellan var en hemvändare och att vi fick "tillbaka" Adam var ju ren flax då han åkte ur med Modo. Vi har tagit in och lyckats fördärva en rad målvakter genom åren dock men de som varit minsta lilla lovande har gått någon annanstans. Jämfört med andra föreningar har vi verkligen inget fint track-record när det gäller målvakter.BOMBOM BOUCHARD skrev:Utveckla gärna.Praetori skrev:Vi är horribelt usla på att behålla bra målvakter.Mattias_87 skrev:Adams kontrakt går väl ut i vår? Tror ni att han kommer testa utlandet? Bäst räddningprocent i fjol och efter igår gick han upp i topp igen.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Hoppas på det. Har ju uppvisat psykisk styrka tidigare när han var starkt ifrågasatt.mb81 skrev:Absolut. Men känns(dock bara en känsla) som han bli stabilare och stabilare. Det var hans första riktiga slutspel ifjol. Han är fortfarande förhållandevis ung. Fasth(late bloomer iofs) till exempel var andra målvakt i allsvenskan vid samma ålder.BOMBOM BOUCHARD skrev:Mm, men han får inte vara sitt sämsta jag i slutspelet även i år. Hade han haft seriens form hade vi slagit ut Saik.mb81 skrev:Ett år till men han drar rätt säkert till NHL. Roligt med Adam. Han är SHLs bästa målis sen han kom till oss. Bättre än Fasth, Alsenfelt, Monstret, SöderströmMattias_87 skrev:Adams kontrakt går väl ut i vår? Tror ni att han kommer testa utlandet? Bäst räddningprocent i fjol och efter igår gick han upp i topp igen.
Hoppas vekligen han blir kvar men känns rätt osannolikt. Då behövs en ny förstaslips. Jensen behöver nog ett år till efter denna som reserv innan han kan utmana och spela mer än hälften av matcherna.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Men vilka målvakter har vi tappat på märkliga grunder?Praetori skrev:Jag kunde (och kan) inte komma på en enda målvakt med någorlunda kvalitet som vi fått behålla sedan Söderströms tid. Tellan var en hemvändare och att vi fick "tillbaka" Adam var ju ren flax då han åkte ur med Modo. Vi har tagit in och lyckats fördärva en rad målvakter genom åren dock men de som varit minsta lilla lovande har gått någon annanstans. Jämfört med andra föreningar har vi verkligen inget fint track-record när det gäller målvakter.BOMBOM BOUCHARD skrev:Utveckla gärna.Praetori skrev:Vi är horribelt usla på att behålla bra målvakter.Mattias_87 skrev:Adams kontrakt går väl ut i vår? Tror ni att han kommer testa utlandet? Bäst räddningprocent i fjol och efter igår gick han upp i topp igen.
Var väl inget konstigt att Mantas drog?
Den stora snackisen är väl möjligen Linus, men där är vi inte alla överens om att DIF gjorde något fel.
Men vilka målvakter har vi släppt på horribla grunder menar du?
Ingen Garrison imorgon. Hur kan det ta sådan tid med papper 2019?
Jag skrev inte att vi släppt folk på horribla grunder utan att vi är horribla på att behålla dem.BOMBOM BOUCHARD skrev: Den stora snackisen är väl möjligen Linus, men där är vi inte alla överens om att DIF gjorde något fel.
Eftersom du tog upp det så tycker jag det är rent dåligt att Mantas spelar i Skelleftå och det var exakt samma visa med Owuya fast Luleå. Nog tror jag Jensen har potential men det hade Lassila, Mattsson och Rosengren också. Andra föreningar har varit bra på att åtminstone fixa speltid för sina målvakter (om inte annat genom utlåning) men det känns som att vi saknar det där lilla extra för att kultivera bra keepers. Och målvakter är viktiga. Adam har stulit poäng åt oss ett antal gånger två säsonger i rad.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Mantas fick garanterat ett bra bud från Saik. Med Adam i laget kan jag förstå om vi inte prioriterade den löneposten.Praetori skrev:Jag skrev inte att vi släppt folk på horribla grunder utan att vi är horribla på att behålla dem.BOMBOM BOUCHARD skrev: Den stora snackisen är väl möjligen Linus, men där är vi inte alla överens om att DIF gjorde något fel.
Eftersom du tog upp det så tycker jag det är rent dåligt att Mantas spelar i Skelleftå och det var exakt samma visa med Owuya fast Luleå. Nog tror jag Jensen har potential men det hade Lassila, Mattsson och Rosengren också. Andra föreningar har varit bra på att åtminstone fixa speltid för sina målvakter (om inte annat genom utlåning) men det känns som att vi saknar det där lilla extra för att kultivera bra keepers. Och målvakter är viktiga. Adam har stulit poäng åt oss ett antal gånger två säsonger i rad.
När Owuya var på väg tillbaka var det lite samma sak, vi hade upptaget på målvaktssidan.
Är ju lika stor rotation på alla poster idag och det ser likadant ut överallt i SHL.
Sedan har ett par enstaka klubbar ekonomi att skriva mer lockande kontrakt.
Vi är i vilket fall överens om att målvakter är viktiga.