Säsongen 18/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
crike
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av crike »

Manijock skrev:Personligen har jag ingenting att anmärka på Jockes jobb. Tycker han sköter sportchefandet med bravur undantaget de tveksamma förlängningarna som gjorts alldeles för snabbt.

Det är Robban som ska ifrågasättas. Det är Robbans naiva coachning som är den stora anledningen till kräftgången i min bok.
Av intresse, är det Robbans naiva coachning som gör spelarna sämre som du klagar på eller är det hans oförmåga att få spelarna tillbaka till den nivå dom höll innan? Jag hoppas vi alla är överens om (även om jag tvivlar) att spelarna, spelare för spelare, är sämre nu än vad dom var innan. Det är inte motståndarna som blivit bättre eller läser vårt spel bättre.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Måste säga att jag inte tyckte vi spelade rakt igenom bra under början av säsongen heller. Försvaret har varit extremt fladdrigt hela säsongen. Ifjol behärskade vi puckförandet bättre. Men till slut sprider sig osäkerheten även till offensiven. Nu är vi i det läget att vi måste stoppa blödningen så gott det går. Då funkar inte sosse-coachning blandat med en "optimistisk" klapp klapp-spelide. Vi måste minimera misstag framförallt.

Vi kanske har blivit sönderlästa, men då måste Robban ha en plan B. Det har han inte haft hittills.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Gustav out. Ingen jätteförlust men vi behöver värva nu. Det behövde vi innan också.

Grewe och Walterholm funkar att skicka in då och då men inte permanent ännu.
Spela fult
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Lee Harvey Oswald skrev:Ok, sorry om jag gjorde någon upprörd eller irriterad, överlag gör Jocke ett bra jobb, håller med där.

Men jag tyckte bara det lät lite väl förenklat, om man nu väljer att gå ut med en uppdatering av läget, hade velat höra lite fler nyanser
Det var du som var droppen :wink:
Känns lite som att jag sköt budbäraren denna gång, även om liknelsen haltar en del, precis som hela detta inlägg.

Menar bara att det bedrivits en form av häxjakt(Hoppas ni fattar) på våra ledare.

Så dålig har inte Jocke varit. Har tagit hit en hel del bra spelare. Skulle vilja se hur många sportchefen som lyckats bättre med liknande förutsättningar.
Att vara sportchef i Växjö skulle de flesta kunna vara. Skiter det sig köper man in Pesonen eller liknande.Eller varför inte 3 klasspelare på samma gång.

Robban har gjort det bra också. Nu hade vi en jäkla otur med skador på 3 stjärnspelare på samma gång. Jag tror att vi kommer vända tillbaka och gå till slutspel. Då har han gjort mer än godkänt.

Men okey, missar vi slutspel med nuvarande lag är det ett misslyckande och Robban bör ifrågasättas. Men att tränaren bedöms utifrån en väntat formsvacka är inte schysst. Plocka Möller, Lindström och Wingerli en månad från Saik så tror jag Tommy Samuelsson får ett sämre lag som tar färre poäng.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
JiWe

Inlägg av JiWe »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:Ok, sorry om jag gjorde någon upprörd eller irriterad, överlag gör Jocke ett bra jobb, håller med där.

Men jag tyckte bara det lät lite väl förenklat, om man nu väljer att gå ut med en uppdatering av läget, hade velat höra lite fler nyanser
Känns lite som att jag sköt budbäraren denna gång, även om liknelsen haltar en del, precis som hela detta inlägg.

Menar bara att det bedrivits en form av häxjakt(Hoppas ni fattar) på våra ledare.

Så dålig har inte Jocke varit. Har tagit hit en hel del bra spelare. Skulle vilja se hur många sportchefen som lyckats bättre med liknande förutsättningar.
Att vara sportchef i Växjö skulle de flesta kunna vara. Skiter det sig köper man in Pesonen eller liknande.Eller varför inte 3 klasspelare på samma gång.

Robban har gjort det bra också. Nu hade vi en jäkla otur med skador på 3 stjärnspelare på samma gång. Jag tror att vi kommer vända tillbaka och gå till slutspel. Då har han gjort mer än godkänt.

Men okey, missar vi slutspel med nuvarande lag är det ett misslyckande och Robban bör ifrågasättas. Men att tränaren bedöms utifrån en väntat formsvacka är inte schysst. Plocka Möller, Lindström och Wingerli en månad från Saik så tror jag Tommy Samuelsson får ett sämre lag som tar färre poäng.
Håller med till fullo! Somliga bestämde sig nog tidigt att Jocke är kass i sin roll. Efterhand som bra värvningar kommit in och ett bra fjolår så blir argumenten svårare. Lämpligt då med skador och formsvacka. Samma sak med Robban... Gnälldes inte fullt så mycket ifjol på hockeykunnande, coachning, pondus, blick och allt vad det nu är han så uppenbarligen saknar enligt delar av forumexpertisen.

Med det sagt då, bommar vi slutspel så får man ju noga överväga saker och ting men där är vi ju inte än.
Momentumet

Inlägg av Momentumet »

JiWe skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:

Håller med till fullo! Somliga bestämde sig nog tidigt att Jocke är kass i sin roll. Efterhand som bra värvningar kommit in och ett bra fjolår så blir argumenten svårare. Lämpligt då med skador och formsvacka. Samma sak med Robban... Gnälldes inte fullt så mycket ifjol på hockeykunnande, coachning, pondus, blick och allt vad det nu är han så uppenbarligen saknar enligt delar av forumexpertisen.

Med det sagt då, bommar vi slutspel så får man ju noga överväga saker och ting men där är vi ju inte än.
Det skulle ju kunna vara så att den av dig kallade forumexpertisen, har följt Djurgården i mer än ett par år och med fasa minns vad som hände sist gång ingen reagerade innan det var för sent...
JiWe

Inlägg av JiWe »

Momentumet skrev:
JiWe skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:

Det skulle ju kunna vara så att den av dig kallade forumexpertisen, har följt Djurgården i mer än ett par år och med fasa minns vad som hände sist gång ingen reagerade innan det var för sent...
Visst är det säkert så i flera fall men jag vill ju iaf tro att man lärde sig av det och det är ju ingen sits någon vill tillbaka till. Sen påstår jag inte att jag har rätt men jag för egen del ser inte katastrofen runt hörnet riktigt. Vi hade inte tur förra säsongen eller inledningen av denna utan kapaciteten finns där. Som JAG ser det så handlar det om att hitta noggrannheten i spelet. Att passen sitter på bladen, att dumpen görs rätt, att skotten tas i rätt lägen, att mängden dåliga utvisningar skärs ned ordentligt osv osv Rätt basic saker men börjar det svaja så blir vårt spel lidande vill jag påstå.

Tycker att man generellt riktar lite för stort fokus på ledarna - det är ju trots allt spelarna som ska göra jobbet ute på isen och Robban tex hyllas ju i största allmänhet för sitt jobb av såväl spelare som ledare han jobbar/jobbat med.

Sen så är det ju ett tufft jobb och resultaten talar men det är nog han av någon fullt medveten om.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Man får ju lite samma känsla som säsongen 2011-2012. Vi hade ett spelarmaterial som gjorde att en hel del kolumnister tippade oss till guld. Liknande i år efter vår start.

2011-2012 hade vi en hyfsad start om jag minns rätt men att förfallet skedde gradvis och spelare tappade till slut självförtroendet totalt.

Man ser samma tendenser nu, skickliga spelare som tappar självförtroendet mer och mer. Fortsätter vi i denna poängform 5-6 matcher till kan det vara läge med till tränarbyte. 2011-2012 skedde detta alldeles för sent och förfallet gick inte att stoppa.

DIF kommer alltid före kontinuitet samt empati/sympati för spelare och tränare. Därför bör man sätta känslor och nostalgi åt sidan och agera.

Fortsätter det så här måste föreningen agera i tid.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Highwind skrev:Man får ju lite samma känsla som säsongen 2011-2012. Vi hade ett spelarmaterial som gjorde att en hel del kolumnister tippade oss till guld. Liknande i år efter vår start.

2011-2012 hade vi en hyfsad start om jag minns rätt men att förfallet skedde gradvis och spelare tappade till slut självförtroendet totalt.

Man ser samma tendenser nu, skickliga spelare som tappar självförtroendet mer och mer. Fortsätter vi i denna poängform 5-6 matcher till kan det vara läge med till tränarbyte. 2011-2012 skedde detta alldeles för sent och förfallet gick inte att stoppa.

DIF kommer alltid före kontinuitet samt empati/sympati för spelare och tränare. Därför bör man sätta känslor och nostalgi åt sidan och agera.

Fortsätter det så här måste föreningen agera i tid.
Jag minns att man efter uttåget 2012 pratade om lagets målsättning som en del av problemet. Man gick in i säsongen med guld som mål och stod fast vid det målet hela vägen till kvalserien. Om jag minns rätt så var det Jenny Silfverstrand som sa något i stil med att "Med facit i hand borde vi ändrat målsättningen under säsongen, det var för svårt att ligga i botten och tänka att man borde vara bäst i serien". Ser precis samma tendenser idag. Vi har en trupp för kanske plats 6 på sin höjd men presterar just nu sämst i serien. Likväl pratar alla om oss som ett guldlag. Att journalister och supportrar tror på guld kanske inte är hela världen, men det är oroar mig att spelare går ut och säger "Nu är det sm-guld som står framför mig" när laget blir förnedrat mot jumbon och faller som en sten i tabellen. Det är som att man, precis som 2012, förutsätter att allt kommer lösa sig för "vi är ju ett guldlag", "Vi spelar ju bättre och bättre", "Vi jobbar ju hårt" eller "Vi har mycket bättre trupp än lagen från allsvenskan, vi kommer ju inte förlora mot dem". Hoppas klubben har lärt sig från sist och reviderar målsättningen till något mer realistiskt.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Jag tycker spelarna ska lastas för det mesta men hela den här artikeln ger mig dåliga vibbar och jag hoppas innerligt att AB har saxat duktigt bland citaten.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... orja-vinna
Senast redigerad av crike den 2019-01-10 16:25:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Får väl då hoppas att föreningen inte skakar lika mycket av motgångar som forumet.
Att börja sparka folk till höger och vänster har sällan varit en bra lösning.

Att revidera en målsättning kan däremot vara klokt. Utifrån det skadehelvete vi haft så vore det nog bra.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Undrar hur dåligt vi måste spela ....över tid....för att Robban ska börja oroa sig?
Det är ju inte bara i 1st förstaperiod mot Mora vi underpresterat grov och ger bort matchen, det har ju hänt gång på gång sedan november.

Visst, vi kan hoppas på att Linus Norberg var bakfull eller hade vaxpropp vid intervjun

-Motståndarna har haft flax, sorry, men det låter faktiskt väldigt mycket bajen om, helt Världsfrånvänt
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Frankie

Inlägg av Frankie »

Lee Harvey Oswald skrev:Undrar hur dåligt vi måste spela ....över tid....för att Robban ska börja oroa sig?
Det är ju inte bara i 1st förstaperiod mot Mora vi underpresterat grov och ger bort matchen, det har ju hänt gång på gång sedan november.

Visst, vi kan hoppas på att Linus Norberg var bakfull eller hade vaxpropp vid intervjun

-Motståndarna har haft flax, sorry, men det låter faktiskt väldigt mycket bajen om, helt Världsfrånvänt
Ja sedan Josefsons skada så har anfallsspelet och målskyttet varit helt frånvarande, sen har försvaret varit fram och tillbaka hela säsongen men det döljdes rätt bra av när vi överpresterade i PP med 38% eller vad vi hade och förstalinan skottade in poäng i 5 vs 5 också.

Vårt försvarsspel är ju rätt kasst ofta med när vi är 5 vs 5 i egen zon och 1:a kedjan är inte särskilt bra i dessa lägen heller.

Det kan inte väntas i tio omgångar ytterligare innan det vaskas om i samtliga kedjor om inte produktionen ifrån början av säsongen startar igen. Klart att Josefson skall vara 1:a center men testa andra på vingarna om "förtrollningen/kemin" har tagit slut.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Säger han verkligen att vi spelade bra mot Mora?

Långt ifrån det som skedde. Vi var ju knappt nere i jumbons zon första perioden.
Dusinator

Inlägg av Dusinator »

Jaha, avstängning på Rönnberg som var besviken på domarinsatsen? Eller måste han missfirma någon personligen?
Skriv svar