SHL 18/19 : Mora - Djurgårdens IF 5/1-2019

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 18/19 : Mora - Djurgårdens IF 5/1-2019

Inlägg av minalman »

Så många loosers i dagens trupp.
”Jag åkte ur JVM i kvarten.”
”Jag fick ingen plats i NHL.” (Gäller hur många som helst).
”Jag fick inte spela med gnaget.”
”Jag blev reserv i Skellefteå”. ”Jag var kass i Modo-kassen”.
”Jag står för alltid i skuggan av Rönnberg, en dålig kopia”.

Det finns inte en enda av våra spelare och ledare idag som inte bär en stor besvikelse inom sig.

Och i stället för att det ska omvandlas till en oslagbar kraft i form av revanschlusta är det bara ett gäng som viker ner sig så fort det blir litet uppförsbacke. Det här blir tufft...
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

Diggar inte matchningen när vi går efter kvittering i slutet. Strandbergs kedja som varit iskall matchen igenom spelas med fyra minuter kvar etc. Wirtanens och Josefsons kedjor bör spela mest, tycker jag. In med ungtupparna om avlastning behövs.

Hank slängs in som sjätteman vid plockad keeper. Varför? Är det för att ge extra tyngd framför kassen? Bergfors kan göra det jobbet om han får det direktivet. Plus att han är en bättre skridskoåkare, effektivare närkampsspelare, har bättre spelsinne och är i grunden en bättre målgörare. Känns inte bra när vi inte får ut något av honom alls denna säsong och fortsätter att ta bort speltid i viktiga lägen för honom.

När vi jagar kan vi gärna för min del spela Hultström och Alsing så mycket som möjligt, med stöd av Tom och Urbom som med defensiva egenskaper faktiskt gör utmärkta bedömningar i anfallsspelet. Och är starka på puck. Norells mål i all ära, men han är inte mogen än för att spela riskabelt spel på blå i avgörande lägen.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Överlag har man sån naiv övertro på unga spelare och ger dom för stort ansvar för tidigt, litar inte ett skit på detta lagbygge och tror inte det kommer vända bara sådär. I ett kval kommer man inte ha en suck även om jag inte tror vi kommer hamna där. I ett slutspel vet jag inte heller vad ett sånt här mjukt gäng har att göra. En 11 plats kan låta rimligt när vi summerar. Sportchefen har byggt fel från första början.

Linus vill jag inte se i DIF igen men det här laget skulle behöva rutinen vi hade i Lundh, Calle, Ahlén och några till istället för Strandbergs, possler och allt vad icke-spelarna heter.

Axel Jonsson är ju bevisligen ingenting utan sin skridskoåkning.
Spela fult
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Lee Harvey Oswald skrev:Spelar ju ingen roll hur många matcher vi radar upp... och är "klart bättre" när poängen uteblir.
Det blir inte lättare för varje match vi ger bort.
För det är det detta handlar om, allt som oftast, vi ställer till det för oss själva, vi är inte tillräckligt noggranna, vi fuskar i de små detaljerna, sånt skapar stress.
Så nu ser det ut som om vi inte kan bättre

Jag är lite för rädd om min hatt, så jag bettar inte på den (tror jag blir av med den då)

Har tittat lite på MoDo 2015.
Så sjukt överlägsna dom var, egentligen i alla kvalmatcher, helt absurt.
Men ickeförmågan att förvalta sina lägen plus en nonchalant inställning till spelet i egen zon blev väldigt kostsamt.
Ser flera likheter med dagens DIF

Nu tror nog inte vi halkar ner till kval, men missat Slutspel är absolut en möjlig utgång

Folk pratar om "otur" med tveksamma utvisningar i början av matcherna.
Men det är ju DIF själva som sätter sig i dessa situationer ....gång på gång.

Stå Upp nu DIF, Ta Ansvar, Alla!
Klockren analys. 2019 års inlägg på forumet!
25/4-2025
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Vi har faktiskt sjukt många spelare som har utgående kontrakt denna säsong och dom som fortfarande har kontrakt kommer säkert en hel del gå vidare till NHL/KHL/NLA. Förmodligen kommer vi nästan få börja om på nytt nästa säsong.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Orkade verkligen inte se eländet ikväll. Hade på känn att man skulle dyka upp oförberedda igen.

Ändrade geniet i kedjorna under matchens lopp?

Fingertoppskänsla att spela Jensen också. Hatten av Robban.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

diftobbe89 skrev:Överlag har man sån naiv övertro på unga spelare och ger dom för stort ansvar för tidigt, litar inte ett skit på detta lagbygge och tror inte det kommer vända bara sådär. Sportchefen har byggt fel från första början.
Håller med till 100% om detta. Misstaget många gör när de tittar på truppen inför en säsong är att visualisera hur bra det kan bli om exakt allt klickar. Då ser såklart truppen ruskigt stark ut. Men så bra blir det i princip aldrig (även om vi överträffade alla rimliga förväntningar förra säsongen). Tittar man istället på spelare in vs spelare ut så är det ganska självklart att vi har försämrats på nästan alla positioner för varje år sen Jocke tog över. Och om man tittar rent nyktert på truppen så är det inte många spelare man faktiskt kan ha några förväntningar alls på. Killar i 20-års åldern och spelare från allsvenskan med begränsad erfarenhet bör enbart ses som bonusspelare. De ska matchas in i en trupp med etablerade spelare där de tillåts göra misstag och kan vara trygga med att medspelarna är erfarna och bra nog att täcka upp. Gör de 25 poäng i tredjekedjan så är det kanon, men det betyder inte att de kommer göra 40 i andrakedjan nästa år (vilket folk verkar förvänta sig av Davidssons och Fjällby). När 80% av truppen tillhör kategorin "bonusspelare" så blir det betydligt svårare att få ordning på spelet när det börjar gå motigt. Josefson, Hulström och Brodin kan inte göra allt själva.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Nu är glada julen slut, slut slut
Djurgården med smörat arsle åker ut, ut, ut
Och till nästa år igen...
Åker vi än längre ner i gärdesgårdsserien...
För det kan jag lova.

Skål!
ciirree

Inlägg av ciirree »

Mattebo skrev:Diggar inte matchningen när vi går efter kvittering i slutet. Strandbergs kedja som varit iskall matchen igenom spelas med fyra minuter kvar etc. Wirtanens och Josefsons kedjor bör spela mest, tycker jag. In med ungtupparna om avlastning behövs.

Hank slängs in som sjätteman vid plockad keeper. Varför? Är det för att ge extra tyngd framför kassen? Bergfors kan göra det jobbet om han får det direktivet. Plus att han är en bättre skridskoåkare, effektivare närkampsspelare, har bättre spelsinne och är i grunden en bättre målgörare. Känns inte bra när vi inte får ut något av honom alls denna säsong och fortsätter att ta bort speltid i viktiga lägen för honom.

När vi jagar kan vi gärna för min del spela Hultström och Alsing så mycket som möjligt, med stöd av Tom och Urbom som med defensiva egenskaper faktiskt gör utmärkta bedömningar i anfallsspelet. Och är starka på puck. Norells mål i all ära, men han är inte mogen än för att spela riskabelt spel på blå i avgörande lägen.
Precis det här som är felet med Robban och CO. Man har usel matchcoaching. Jag förstår inte ens hälften av de beslut han tar under matcherna.
Hoppas han ryker snart. Det enda dåliga med det beslutet är väl om Jocke skickar upp Musse som headcoach istället.
BIX

Inlägg av BIX »

Det har gått så långt så man vaknar i ångest över Robbans toppning i slutet med Hank
Nej nu får det fan vara nog vilket idioti det blev
Vi har rätt okey spelare och några topp spelare men vi har även några i dålig div 1 kvalite dom ska bara användas i måste lägen knappt då. Sen spelar ingen roll att dom tränar bra äter o sover som ett barn alltid är först till jobbet. Är du inte topp spelare ska du inte spela framför allt inte i avgörande situationer Då det dax att byta den som sätter ihop laget
Manijock

Inlägg av Manijock »

Inte första och långt ifrån sista gången han toppar med Hank. Fick dessutom bensin på elden när klanten råkade snubbla in en balja mot Rögle. Det värsta som kunde hända! Robban är faktiskt den sämsta matchcoachen jag kan erinra mig om. Tony Zabel var rappare på den punkten till och med. Hardy var toppklass. Robban är motsatsen. Råkar det vara Hank och Strandbergs tur i ordningen att bytas in, oavsett matchsituation eller målbild, så kastas de in. "Det är ju deras tur"...

Tekning i egen zon mot deras topplina när vi ska försvara ledning? Nej fan, Wirtanen ska sitta. In med Strandberg som inte vunnit en JÄVLA tekning på hela matchen... Lira med Tom och Alsing? Nej in med Bobbo och Norell som inte kan stå på benen...
BIX

Inlägg av BIX »

Manijock skrev:Inte första och långt ifrån sista gången han toppar med Hank. Fick dessutom bensin på elden när klanten råkade snubbla in en balja mot Rögle. Det värsta som kunde hända! Robban är faktiskt den sämsta matchcoachen jag kan erinra mig om. Tony Zabel var rappare på den punkten till och med. Hardy var toppklass. Robban är motsatsen. Råkar det vara Hank och Strandbergs tur i ordningen att bytas in, oavsett matchsituation eller målbild, så kastas de in. "Det är ju deras tur"...

Tekning i egen zon mot deras topplina när vi ska försvara ledning? Nej fan, Wirtanen ska sitta. In med Strandberg som inte vunnit en JÄVLA tekning på hela matchen... Lira med Tom och Alsing? Nej in med Bobbo och Norell som inte kan stå på benen...
Ja det du skrev att Hank snubblade in ett mål så Robban fick bensin va nog det värsta som kunde ha hänt Även en blind kan träffa lagården om han testar 1000000 milijon gg
Praetori

Inlägg av Praetori »

Folk gnäller om matchcoachning och toppning och har inte fattat ett dyft om modern hockey, moderna hockeyspelare och idrottspsykologi. I dagens läge kan det fungera en eller ett par matcher men inte i längden. Men vill man driva ett lag till ruinens brant både gällande självförtroende och intern harmoni som Hårde Hardy gjorde med gammal hårdcoachande ledarstil mot moderna hockeyspelare så är det "rätt" väg att gå.
Vill man däremot skapa ett slagkraftigt lag (med slutmål att bli ett "självspelande piano") är det just rutiner och kontinuitet som är viktigast.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
BIX

Inlägg av BIX »

Praetori skrev:Folk gnäller om matchcoachning och toppning och har inte fattat ett dyft om modern hockey, moderna hockeyspelare och idrottspsykologi. I dagens läge kan det fungera en eller ett par matcher men inte i längden. Men vill man driva ett lag till ruinens brant både gällande självförtroende och intern harmoni som Hårde Hardy gjorde med gammal hårdcoachande ledarstil mot moderna hockeyspelare så är det "rätt" väg att gå.
Vill man däremot skapa ett slagkraftigt lag (med slutmål att bli ett "självspelande piano") är det just rutiner och kontinuitet som är viktigast.

Då tycker jag att pianot spelar falskt !!!!

Om man ser Läijkers toppande o lapp Aik s för några år sedan så tycker jag det funkar för dom

Och det löser defenetivt inte problemet med psykologi när man inte kan åka skridskor eller göra mål. eller ens förstå hockey !!!
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Praetori skrev:Folk gnäller om matchcoachning och toppning och har inte fattat ett dyft om modern hockey, moderna hockeyspelare och idrottspsykologi. I dagens läge kan det fungera en eller ett par matcher men inte i längden. Men vill man driva ett lag till ruinens brant både gällande självförtroende och intern harmoni som Hårde Hardy gjorde med gammal hårdcoachande ledarstil mot moderna hockeyspelare så är det "rätt" väg att gå.
Komiskt att du på allvar verkar tro att allt modernt hockeyledarskap är helt sterilt/statiskt och icke situationsanpassat, vem har lurat i dig det?

Kontinuitet är ett bra ledord, visst.
Men det handlar ju också om fingertoppskänsla ibland, i vissa avgörande skeden, i vissa matcher då och då.

Vi pratar ju inte om att coacha sönder/överanalysera matcherna.
Men det tror jag du fattar också
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar