Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg
Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg
William Wiå och Djurgården har gemensamt kommit överens att avbryta nuvarande spelaravtal.
https://www.difhockey.se/artikel/rqc9aj ... ilda-vagar
https://www.difhockey.se/artikel/rqc9aj ... ilda-vagar
Men +/- är väl en rätt dålig statistik.EspenK skrev:Ok. Då skiftar vi fokus i den här pseudo diskussionen. Låt oss kolla +/- stats:
Tom Nilsson (matchas i svåra situationer mor toppkedjor). +11
Norell -1.
Att påstå att Norell är den bättre av de två för att han släpper till mindre skott? Fattar inte hur ni resonerar. De kan ju ha 100 skott på mål om de får dåliga skottlägen så blir det ändå inte mål.
Problemet som Norell har haft i år är att han inte får ut pucken i zon vilket dpelar fast oss. När trycket ökar har han en förmåga att ta fel beslut vilket ofta ger motståndarna väldigt bra målchanser.
Om man ska tala om andra spelare som underpresterar är Strandberg en kandidat. Svag på pucken -5 i +/- statistiken. Måste ju vara en solklar förlängning inför framtiden.
Ja men jag vill ju veta om det är dåliga eller bra skottlägen. Jag omvärderar gärna men det är så stora siffror i Toms fall så jag är orolig.
Matchas han bara mot motståndarnas bästa kedjor, Om det stämmer vilket jag inte är säker på så är det såklart en del i förklaringen. Men som sagt tidigare så tycker jag inte Robban verkar coacha så aktivt utan rullar mest.
Det handlar ju inte bara om antal skott utan vad det är för skott. Om du själv, eller en kedjekamrat, har en tendens att slänga puckar mot mål från alla möjliga vinklar och avstånd så gynnar det din corsi, på samma sätt kan statistiken vara förlåtande/missvisande om din femma har mycket puckinnehav och tillåter få skott men regelbundet råkar slå indianare eller släpper till livsfarliga målchanser för motståndarna. Statistik är ett bra verktyg men inte mer än så, det visar inte hela bilden. Titta på Norell i matcherna i första hand så får du se hur mycket misstag han gör.mb81 skrev:Men +/- är väl en rätt dålig statistik.EspenK skrev:Ok. Då skiftar vi fokus i den här pseudo diskussionen. Låt oss kolla +/- stats:
Norell -1.
Att påstå att Norell är den bättre av de två för att han släpper till mindre skott? Fattar inte hur ni resonerar. De kan ju ha 100 skott på mål om de får dåliga skottlägen så blir det ändå inte mål.
Problemet som Norell har haft i år är att han inte får ut pucken i zon vilket dpelar fast oss. När trycket ökar har han en förmåga att ta fel beslut vilket ofta ger motståndarna väldigt bra målchanser.
Om man ska tala om andra spelare som underpresterar är Strandberg en kandidat. Svag på pucken -5 i +/- statistiken. Måste ju vara en solklar förlängning inför framtiden.
Ja men jag vill ju veta om det är dåliga eller bra skottlägen. Jag omvärderar gärna men det är så stora siffror i Toms fall så jag är orolig.
Matchas han bara mot motståndarnas bästa kedjor, Om det stämmer vilket jag inte är säker på så är det såklart en del i förklaringen. Men som sagt tidigare så tycker jag inte Robban verkar coacha så aktivt utan rullar mest.
Avgå Jocke.
Givetvis har det att göra med vad för skott som tas och jag är mycket intresserad av att se en skottkarta vilket jag vet sportlogiq(så heter de väl) har men de är inte officiella.B.I.B.A skrev:Det handlar ju inte bara om antal skott utan vad det är för skott. Om du själv, eller en kedjekamrat, har en tendens att slänga puckar mot mål från alla möjliga vinklar och avstånd så gynnar det din corsi, på samma sätt kan statistiken vara förlåtande/missvisande om din femma har mycket puckinnehav och tillåter få skott men regelbundet råkar slå indianare eller släpper till livsfarliga målchanser för motståndarna. Statistik är ett bra verktyg men inte mer än så, det visar inte hela bilden. Titta på Norell i matcherna i första hand så får du se hur mycket misstag han gör.mb81 skrev:Men +/- är väl en rätt dålig statistik.EspenK skrev:Ok. Då skiftar vi fokus i den här pseudo diskussionen. Låt oss kolla +/- stats:
Norell -1.
Skulle gärna se en corsi i skottsektorn till exempel. Det borde inte vara så svårt att fixa.
Men i just Toms fall är siffrorna så stor skillnad mot övriga backar. Därför jag är orolig och ifrågasätter. Även om man tar hänsyn at han spelar mot de bästa motståndarna(om han nu gör det) och skotten tas i sämre lägen(om de nu gör det) så är siffrorna lite för dåliga.
Klart eftersom Olle och Tom har bäst +/- och faktumet att Tom spelar klart mest av alla i snitt så känns det som att hans defensiv är lite oroväckande....
Adam är annars ett stort problem. Det visar sig att majoriteten av hans insläppta har renderat i baklängesmål..
I övrigt så är det som någon är inne på detta beviset på att statistik inte behöver betyda ett skit.
Adam är annars ett stort problem. Det visar sig att majoriteten av hans insläppta har renderat i baklängesmål..
I övrigt så är det som någon är inne på detta beviset på att statistik inte behöver betyda ett skit.
Men Adams räddningsprocent är bättre när Linus är på isen kontra Tom och inte så mycket sämre när Robin är på isen.Manijock skrev:Klart eftersom Olle och Tom har bäst +/- och faktumet att Tom spelar klart mest av alla i snitt så känns det som att hans defensiv är lite oroväckande....
Inte för jag tror det har något med spelarna att göra. Men om Tom släpper lättare skott så borde det synas i Adams räddningsprocent väl?
Men att kritisera Tom var verkligen en känslig punkt.
Kan ju ha att göra med att Tom matchas mot motståndarnas bästa forwards?
Jaa vi har rätt stora problem. Att då välja att gå på en av våra enda ljuspunkter är rätt märkligt. Oroande att vi förlängt med både JP och Norell om vi nu vill plocka in både Högström och Holm nästa säsong. Måste se till att Alsing, Nilsson och Urbom stannar. Högström ersätter Hultström. Vem ska Holm ersätta? Bernhardt? Bobbo? Känns inte som samma löneanspråk direkt.
Jaa vi har rätt stora problem. Att då välja att gå på en av våra enda ljuspunkter är rätt märkligt. Oroande att vi förlängt med både JP och Norell om vi nu vill plocka in både Högström och Holm nästa säsong. Måste se till att Alsing, Nilsson och Urbom stannar. Högström ersätter Hultström. Vem ska Holm ersätta? Bernhardt? Bobbo? Känns inte som samma löneanspråk direkt.
Tom har fin gap-control, är redig i spelet och blockerar mycket skott. Sånt syns och därför får han mycket positiv uppmärksamhet. Norell har NHL-kvalitéer, gör offensiva räder, försöker sig på fräckheter med små marginaler och får därmed negativ uppmärksamhet när det går på röven. Så även om båda två är moderna offensivt lagda backar så känns risken större för att Norell skall få negativ uppmärksamhet jämfört med Tom som nästan hela tiden ligger rätt placerad i defensiven (men kanske inte direkt krigar tillbaka pucken eller drar en chansning).mb81 skrev: Men varför blir det så mycket mer skott mot oss när just Tom är inne? Jag är som sagt genuint intresserad varför han ses som så oerhört stabil men ändå att vi släpper mycket mer skott mot oss då han är inne jämfört mot Norell och Hultström som "alla" säger är svajiga och dåliga defensivt släpper mycket mindre skott mot sig.
Sen tycker jag personligen att Tom är en extremt lovande back och att det är många skott emot när han är inne har ju många orsaker. Dels har han mycket istid vilket kommer ge många skott i sig självt. Sen får han spela mycket BP och är därmed ofta inne på isen även när BPt är slut men momentum är kvar hos motståndaren. Sen handlar det ju mycket om vilka forwards som är inne samtidigt och om resterande spelare har förmågan att bryta ett anfall och här kanske inte Tom skiner. Men jag tycker ändå han är en offensivt skicklig back och kvalitén på vårat anfallsspel känns likvärdigt med Tom eller Norell.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Klockrent inlägg och en väldigt klarsynt analys från Praetori.
Grymt spännande att se hur Jockes Backplan ser ut inför framtiden. Alldeles oavsett så bör det vara i rangordning:
1. Hem med Högström
2. Behålla Tom och Alsing
3. Hem med Philip Holm
4. Behålla Urbom
Grymt spännande att se hur Jockes Backplan ser ut inför framtiden. Alldeles oavsett så bör det vara i rangordning:
1. Hem med Högström
3. Hem med Philip Holm
4. Behålla Urbom
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Klok analys även från dig. Men jag sätter även in Urbom på plats 3. Minst lika viktig som Holm, som i mina ögon var stabil men inget mer när han drog.Manijock skrev:Klockrent inlägg och en väldigt klarsynt analys från Praetori.
1. Hem med Högström
3. Hem med Philip Holm
4. Behålla Urbom
Högström, Tom, Alsing och Urbom vore en riktigt bra stomme bland backarna. Sedan gissar jag att vi har råd med Bernhardt och Simon Johansson samt någon junisback, Andersson/Björnfot?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
För några år sedan hade jag aldrig kunnat hålla mig från att ge mig in i den här diskussionen. Tur att man mognat 

Expert.
Urbom är en personlig favorit. Vore tråkigt att tvingas släppa honom men med tanke på de förhastade förlängningarna av JP och Norell så hamnar vi i en annan sits. Tror personligen att åtminstone Tom kommer att erbjudas i Nordamerika. Så bra är han. Norell, JP och Alsing bör stanna men inte säkert. Bernhardt och Bobbo ska bort.Ger oss följande(antar att vi ska ha sju)
Högström, Alsing, Norell, JP, Simon J
Väldigt svag och defensivt osäker skara. Både Urbom och Holm tror jag inte vi har råd med, och främsta dörren bör vi hålla öppen för Tom. Svår situation! Vill liksom ha alla tre.
Högström, Alsing, Norell, JP, Simon J
Väldigt svag och defensivt osäker skara. Både Urbom och Holm tror jag inte vi har råd med, och främsta dörren bör vi hålla öppen för Tom. Svår situation! Vill liksom ha alla tre.
Hultström måste väl vara absolut viktigaste att förlänga med. Tyvärr lär han ha bra anbud från KHL/NLA.
Räknar honom som förlorad. Ångrar han sig och vill va kvar så ska det naturligtvis lösas. Även om Högström är den solklara nr 1. Viktigast! En kille som kan spela alla former och bära +/- 30 minuter per match. Tom spelar mycket och han klockar i snitt runt 20 minuter. Högström MÅSTE lösas.mb81 skrev:Hultström måste väl vara absolut viktigaste att förlänga med. Tyvärr lär han ha bra anbud från KHL/NLA.