Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg
Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg
Ni kan dra fram hur mycket siffror ni vill. Tom är wn bättre back än Norell. Punkt!
Att Hultström och Norell får mycket kritik är för att de är svaga på pucken. Norell har dessutom en förmåga att hamna på mellis.
Bästa back i år har varit Urbom. Jag är hur lugn som helst när han är på isen.
Att Hultström och Norell får mycket kritik är för att de är svaga på pucken. Norell har dessutom en förmåga att hamna på mellis.
Jag är genuint intresserad varför Tom anses vara en så mycket bättre back. Inte bara att det är så. Varför skjuter motståndarna så mycket mer skott när just han är på isen?EspenK skrev:Ni kan dra fram hur mycket siffror ni vill. Tom är wn bättre back än Norell. Punkt!
Matchas han bara mot motståndarnas toppkedjor? Bara defensiva zonstarter eller vad finns det för förklaring?
Jag kan inte så jävla mycket hockey men då är det tråkigt att man bara säger så är det punkt!
Tom är en defensivare back. Norell är av snittet som man försöker stöpa NHL-EK65 typer nuförtiden.mb81 skrev:Jag är genuint intresserad varför Tom anses vara en så mycket bättre back. Inte bara att det är så. Varför skjuter motståndarna så mycket mer skott när just han är på isen?EspenK skrev:Ni kan dra fram hur mycket siffror ni vill. Tom är wn bättre back än Norell. Punkt!
Matchas han bara mot motståndarnas toppkedjor? Bara defensiva zonstarter eller vad finns det för förklaring?
Jag kan inte så jävla mycket hockey men då är det tråkigt att man bara säger så är det punkt!
Att statistiken inte filtrerar bort BP eller på formationer gör att en blick på just statistik blir lite missvisande.
Sen vetefan om Tom just nu i si karriär är "bättre" än Norell. Den sistnämnda är trots allt ett LÅN från en NHL organisation. Sen tycker jag personligen bättre om ansvarsfulla backar som Tom än chansspelande backar som Norell men det handlar snarare om tycker och smak och hur SHL är funtat än om respektive spelares enorma kvalitéer.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Statistik i all ära men börja titta på matcherna. Bevisligen blir man ganska vilsen om man stirrar sig helt blind på vissa siffror. Tom och Norell är två helt olika världar.
Spela fult
Corsin är i 5vs5 så inte missvisande på det sättet. Dock skulle jag också vilja se statistik när man spelar med olika spelare. Norells siffror blir extra bra för han får spela med vår bästa back.Praetori skrev:Tom är en defensivare back. Norell är av snittet som man försöker stöpa NHL-EK65 typer nuförtiden.mb81 skrev:Jag är genuint intresserad varför Tom anses vara en så mycket bättre back. Inte bara att det är så. Varför skjuter motståndarna så mycket mer skott när just han är på isen?EspenK skrev:Ni kan dra fram hur mycket siffror ni vill. Tom är wn bättre back än Norell. Punkt!
Att statistiken inte filtrerar bort BP eller på formationer gör att en blick på just statistik blir lite missvisande.
Sen vetefan om Tom just nu i si karriär är "bättre" än Norell. Den sistnämnda är trots allt ett LÅN från en NHL organisation. Sen tycker jag personligen bättre om ansvarsfulla backar som Tom än chansspelande backar som Norell men det handlar snarare om tycker och smak och hur SHL är funtat än om respektive spelares enorma kvalitéer.
Man hör ofta att han är mer ansvarsfull i sitt spelsätt, men är han det om han är den backen som släpper till mest skott i röven?
Sett i princip alla matcher med Norell och Tom i DIFs a-lag. Istället för ickeargumentet "se matcherna" kan du förklara för mig varför det är olika världar?diftobbe89 skrev:Statistik i all ära men börja titta på matcherna. Bevisligen blir man ganska vilsen om man stirrar sig helt blind på vissa siffror. Tom och Norell är två helt olika världar.
Trams. Precis som mycket av den här blonda statistik-kvinnans uttalanden på Hovet inför våra matcher. Släpper skott emot sig... Är väl en jävla skillnad på vilket sätt man gör det. Bra och dåliga skott! Få motståndaren att skjuta i "rätt" lägen. När Adam har fri sikt och har koll på läget. Har man koll på den eventuella returhanteringen? Där är Tom outstandning.
Det handlar om helt olika backstilar. Norell och Hultström ska inte spela i egen zon. De är båda i grunden offensivt lagda. De vill ha pucken för att göra mål. Ger ett tanklöst desperat försvarsspel. Alsing och Tom har en finare balans.
Som några är inne på så handlar det kort och gott om tycke och smak. Ingen mobbningskampanj!
Det handlar om helt olika backstilar. Norell och Hultström ska inte spela i egen zon. De är båda i grunden offensivt lagda. De vill ha pucken för att göra mål. Ger ett tanklöst desperat försvarsspel. Alsing och Tom har en finare balans.
Som några är inne på så handlar det kort och gott om tycke och smak. Ingen mobbningskampanj!
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
I min värld ska en back i första hand vara duktig på att försvara, vara stabil i egen zon. Norell är allt annat än stabil sålänge jag följt honom. Han är en duktig skridskoåkare det ger jag honom men i övrigt vet jag inte riktigt vad han bidrar med. Några poäng att tala om brukar det inte heller trilla in.mb81 skrev:Sett i princip alla matcher med Norell och Tom i DIFs a-lag. Istället för ickeargumentet "se matcherna" kan du förklara för mig varför det är olika världar?diftobbe89 skrev:Statistik i all ära men börja titta på matcherna. Bevisligen blir man ganska vilsen om man stirrar sig helt blind på vissa siffror. Tom och Norell är två helt olika världar.
Tom är framförallt en klippa defensivt och en helt annan trygghet att ha på isen. Han är överlag på en mycket högre nivå i allt han gör kontra Norell.
Spela fult
Varför är det trams? Tom och Linus spelar ungefär lika mycket i 5vs5 och när Hultström är inne har det blivit en bra bit under 100 skott mindre på oss. Det är för stor marginal med att bara säga att Tom släpper mycket enklare skott.Manijock skrev:Trams. Precis som mycket av den här blonda statistik-kvinnans uttalanden på Hovet inför våra matcher. Släpper skott emot sig... Är väl en jävla skillnad på vilket sätt man gör det. Bra och dåliga skott! Få motståndaren att skjuta i "rätt" lägen. När Adam har fri sikt och har koll på läget. Har man koll på den eventuella returhanteringen? Där är Tom outstandning.
Det hade varit ok om fallet när Tom är inne blev mycket mer chanser framåt. Men där är också Linus överlägsen.
Jämför man med Norell så blir det mer skott framåt trots nästan 2 min/match mindre speltid och mycket mindre skott bakåt. Jag tvivlar verkligen att det är mer farliga skott. Vet att det finns skottkartr denna säsong i SHL men de är inte offentliga. Skulle gärna se de och se hur det ser ut när våra backar är inne.
För att vara en så fantastisk back defensivt så blir det lite väl mycket chanser mot oss när han är inne.
Men varför blir det så mycket mer skott mot oss när just Tom är inne? Jag är som sagt genuint intresserad varför han ses som så oerhört stabil men ändå att vi släpper mycket mer skott mot oss då han är inne jämfört mot Norell och Hultström som "alla" säger är svajiga och dåliga defensivt släpper mycket mindre skott mot sig.diftobbe89 skrev:I min värld ska en back i första hand vara duktig på att försvara, vara stabil i egen zon. Norell är allt annat än stabil sålänge jag följt honom. Han är en duktig skridskoåkare det ger jag honom men i övrigt vet jag inte riktigt vad han bidrar med. Några poäng att tala om brukar det inte heller trilla in.mb81 skrev:Sett i princip alla matcher med Norell och Tom i DIFs a-lag. Istället för ickeargumentet "se matcherna" kan du förklara för mig varför det är olika världar?diftobbe89 skrev:Statistik i all ära men börja titta på matcherna. Bevisligen blir man ganska vilsen om man stirrar sig helt blind på vissa siffror. Tom och Norell är två helt olika världar.
Tom är framförallt en klippa defensivt och en helt annan trygghet att ha på isen. Han är överlag på en mycket högre nivå i allt han gör kontra Norell.
Det har väl att göra med att Tom ofta startar i egen zon medan Hulta och Norell startar oftare i offensiv zon.mb81 skrev:Men varför blir det så mycket mer skott mot oss när just Tom är inne? Jag är som sagt genuint intresserad varför han ses som så oerhört stabil men ändå att vi släpper mycket mer skott mot oss då han är inne jämfört mot Norell och Hultström som "alla" säger är svajiga och dåliga defensivt släpper mycket mindre skott mot sig.diftobbe89 skrev:I min värld ska en back i första hand vara duktig på att försvara, vara stabil i egen zon. Norell är allt annat än stabil sålänge jag följt honom. Han är en duktig skridskoåkare det ger jag honom men i övrigt vet jag inte riktigt vad han bidrar med. Några poäng att tala om brukar det inte heller trilla in.mb81 skrev:Sett i princip alla matcher med Norell och Tom i DIFs a-lag. Istället för ickeargumentet "se matcherna" kan du förklara för mig varför det är olika världar?diftobbe89 skrev:Statistik i all ära men börja titta på matcherna. Bevisligen blir man ganska vilsen om man stirrar sig helt blind på vissa siffror. Tom och Norell är två helt olika världar.
Bara en tanke...
Jag har varit inne på det. Är det så blir det ju en del skillnad. Men jag tycker inte av det jag märkt se att Robban coachar så mycket med spelare i offensiva och defensiva zonstarter. Men överbevisa mig gärna. Borde man inte se samma mönster bland andra "defensiva" backar i så fall som Urbom och Jeppe?sPTNC skrev:Det har väl att göra med att Tom ofta startar i egen zon medan Hulta och Norell startar oftare i offensiv zon.mb81 skrev:Men varför blir det så mycket mer skott mot oss när just Tom är inne? Jag är som sagt genuint intresserad varför han ses som så oerhört stabil men ändå att vi släpper mycket mer skott mot oss då han är inne jämfört mot Norell och Hultström som "alla" säger är svajiga och dåliga defensivt släpper mycket mindre skott mot sig.diftobbe89 skrev:I min värld ska en back i första hand vara duktig på att försvara, vara stabil i egen zon. Norell är allt annat än stabil sålänge jag följt honom. Han är en duktig skridskoåkare det ger jag honom men i övrigt vet jag inte riktigt vad han bidrar med. Några poäng att tala om brukar det inte heller trilla in.mb81 skrev:Sett i princip alla matcher med Norell och Tom i DIFs a-lag. Istället för ickeargumentet "se matcherna" kan du förklara för mig varför det är olika världar?diftobbe89 skrev:Statistik i all ära men börja titta på matcherna. Bevisligen blir man ganska vilsen om man stirrar sig helt blind på vissa siffror. Tom och Norell är två helt olika världar.
Bara en tanke...
Man får så klart tycka som man vill men om Högstöm kom hem skulle det lösa balansen i backlinjen och ge oss en chans till guldet.
Senast redigerad av EspenK den 2019-01-03 12:36:45, redigerad totalt 1 gånger.
Ok. Då skiftar vi fokus i den här pseudo diskussionen. Låt oss kolla +/- stats:
Tom Nilsson (matchas i svåra situationer mor toppkedjor). +11
Norell -1.
Att påstå att Norell är den bättre av de två för att han släpper till mindre skott? Fattar inte hur ni resonerar. De kan ju ha 100 skott på mål om de får dåliga skottlägen så blir det ändå inte mål.
Problemet som Norell har haft i år är att han inte får ut pucken i zon vilket dpelar fast oss. När trycket ökar har han en förmåga att ta fel beslut vilket ofta ger motståndarna väldigt bra målchanser.
Om man ska tala om andra spelare som underpresterar är Strandberg en kandidat. Svag på pucken -5 i +/- statistiken. Måste ju vara en solklar förlängning inför framtiden.
Tom Nilsson (matchas i svåra situationer mor toppkedjor). +11
Norell -1.
Att påstå att Norell är den bättre av de två för att han släpper till mindre skott? Fattar inte hur ni resonerar. De kan ju ha 100 skott på mål om de får dåliga skottlägen så blir det ändå inte mål.
Problemet som Norell har haft i år är att han inte får ut pucken i zon vilket dpelar fast oss. När trycket ökar har han en förmåga att ta fel beslut vilket ofta ger motståndarna väldigt bra målchanser.
Om man ska tala om andra spelare som underpresterar är Strandberg en kandidat. Svag på pucken -5 i +/- statistiken. Måste ju vara en solklar förlängning inför framtiden.
Clark har skrivit på ett kontrakt med Rapperswil-Jona.TheForsa skrev:En riktigt bra spelare. Hade varit en grym förstärkning. Men dyr. Runt 250-300k i månaden.DIFtomppa skrev:https://www.eliteprospects.com/player/15040/kevin-clark
Dags för Jocke att värva? Påväg att lämna KHL
Lär väl ha anbud från andra klubbar i KHL, men även i Schweiz?
https://hockeynews.se/articles/6125/