Operation publikstöd!
-
Wennerholm skrev:
"Det kom drygt 4 700 till Hovet för att se Djurgården möta Skellefteå i går. Och minst ett tusen var Skellefteåfans.
Det är bedrövligt att inte fler går på elitseriehockey i en miljonstad som Stockholm."
Tycker också det var snyggt av DIF att lyssna på fansen och flytta till Hovet. Men nu är frågan, var är fansen?
Jag antar att publiken kommer att öka något när fotbollen är slut, för tydligen är det så att många inte har lust/råd att gå på både fotboll och hockey. Just nu är det full koncentration på Gefle borta (15 bussar klara) som gäller.
(Ja, jag går på både fotboll & hockey)
"Det kom drygt 4 700 till Hovet för att se Djurgården möta Skellefteå i går. Och minst ett tusen var Skellefteåfans.
Det är bedrövligt att inte fler går på elitseriehockey i en miljonstad som Stockholm."
Tycker också det var snyggt av DIF att lyssna på fansen och flytta till Hovet. Men nu är frågan, var är fansen?
Jag antar att publiken kommer att öka något när fotbollen är slut, för tydligen är det så att många inte har lust/råd att gå på både fotboll och hockey. Just nu är det full koncentration på Gefle borta (15 bussar klara) som gäller.
(Ja, jag går på både fotboll & hockey)
Senast redigerad av Caveman den 2007-10-03 19:33:40, redigerad totalt 1 gånger.
Lägger man en hockeysäsong samtidigt som fotbollen är på väg att upplösas så får man publiksiffror därefter. Har för mig att vi hade en riktigt dålig siffra i en match mot LHC förra säsongen vid denna tidpunkt också. Skall man klaga på någon så gör det på seriemakarna som inte fattar att det man inte skall låta två så stora idrotter som hockey och fotboll lappa över varandra.
Istället för att klaga på DIF-fansen bör de snarast hyllas med tanke på alla bussar som fyllts till en match mot Gefle. Pengar och tid gör det inte möjligt för alla att dubblera på båda idrotterna och just nu är det hockeyn som får stryka lite om foten. Varför det är på detta sätt beror givetvis på en kombination av flera saker, men det faktum att fotbollslaget krigar om guldet samtidigt som den serien inte känns som en lång transportsträcka torde vara några av huvudförklaringarna.
Om man skall klaga så gör det på rätt personer dvs ljushuvudena som har beslutat om att man skall spela 55 matcher utan nerv samt samma ljushuvuden som kommit på att starta serien innan fotbollen är över. Och om man nu nödvändigvis skall ha så många omgångar plocka då bort alla menlösa landslagsturneringar som bara ligger och tar upp tid. Gör som i fotbollen och ha träninsmatcher för landslagen ett par tillfällen per säsongen det räcker. Sedan borde VM inte gå mer än vart 4e år heller, det skulle öka upp statusen på det hela rejält.
Istället för att klaga på DIF-fansen bör de snarast hyllas med tanke på alla bussar som fyllts till en match mot Gefle. Pengar och tid gör det inte möjligt för alla att dubblera på båda idrotterna och just nu är det hockeyn som får stryka lite om foten. Varför det är på detta sätt beror givetvis på en kombination av flera saker, men det faktum att fotbollslaget krigar om guldet samtidigt som den serien inte känns som en lång transportsträcka torde vara några av huvudförklaringarna.
Om man skall klaga så gör det på rätt personer dvs ljushuvudena som har beslutat om att man skall spela 55 matcher utan nerv samt samma ljushuvuden som kommit på att starta serien innan fotbollen är över. Och om man nu nödvändigvis skall ha så många omgångar plocka då bort alla menlösa landslagsturneringar som bara ligger och tar upp tid. Gör som i fotbollen och ha träninsmatcher för landslagen ett par tillfällen per säsongen det räcker. Sedan borde VM inte gå mer än vart 4e år heller, det skulle öka upp statusen på det hela rejält.
- Emil Svelander
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Emil Svelander
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Dom som styr i de olika hockeyförbunden är otroligt dumma i huvudet, det har vi sett prov på flera gånger. Dom tänker endast på bonnlagen, deras pengar, deras fina arenor och deras utländska spelare.Kall-El skrev:Lägger man en hockeysäsong samtidigt som fotbollen är på väg att upplösas så får man publiksiffror därefter. Har för mig att vi hade en riktigt dålig siffra i en match mot LHC förra säsongen vid denna tidpunkt också. Skall man klaga på någon så gör det på seriemakarna som inte fattar att det man inte skall låta två så stora idrotter som hockey och fotboll lappa över varandra.
det största problemet är att ishockeyn är för liten i Världen.Kall-El skrev:Lägger man en hockeysäsong samtidigt som fotbollen är på väg att upplösas så får man publiksiffror därefter. Har för mig att vi hade en riktigt dålig siffra i en match mot LHC förra säsongen vid denna tidpunkt också. Skall man klaga på någon så gör det på seriemakarna som inte fattar att det man inte skall låta två så stora idrotter som hockey och fotboll lappa över varandra.
Fotbollen tar aldrig slut det är: Allsvenskan, VM-slutspel, EM-slutspel, Vm-kval, EM-Kval, Champions League, UEFA-Cupen, Premier League, FA-Cupen, Serie A, Italienska Cupen, La Liga, Spanska Cupen, Bundesliga mm.
det är en omöjlighet och utopi att "vänta" på att fotbollen skall ta slut. Många håller på ett lag i sin närhet och har flera andra favoritlag ute i världen som man följer.
ser man till kvalité så borde det vara lättare att konkurera mot Allsvenskan som är den 28:e ligan i Europa (inte världen, utan Europa) än mot Champions League där hela världens fotbollsepelar elit är med.
Håller med om att 55 omgångar om placeringar är för mycket och så sedan slutspelsomgångar i bäst av 7 matcher (kan bli 21 matcher till)
Bob Marley sade “You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time.”
Det går att spela många omgångar i Nordamerika, 331 miljoner (eller nått) som bor där fördelat på 30 lag, ca 11 miljoner människor per lag.
det värsta var väl när dessa derbygrupper skapades då Djurgårn mötte Gnaget 6 ggr i grundserien, lottades sedan mot dem i kvartsfinalserien som gick till 7 matcher, så totalt 13 tävlingsmatcher mellan 2 föreningar...
Det är lika många som Djurgården fotboll har hemmamatcher på en hel säsong av Allsvenskan.
Detta kommer att slå emot Svensk Ishockey och det kommer slå till hårt.
läste nånstans att 21 lag försvunnit från region Norr på seniorsammanhang, 11 av 16 klubbar i HockeyAllsvenskan blöder ekonomiskt, likaså Div 1 klubbar.
Om dessa klubbar försvinner blir rekryteringsbasen av Svenska spelare aldeles för få för att tillgodose Elitserieklubbarna, vilket kommer att göra dem att likna Mora, vilket i sin tur innebär att svenska landslaget Tre Kronor devalveras, med effekten att mindre och mindre människor bryr sig om det som engång var nationalsporten-ISHOCKEY.
Min personliga ordination på problemet är så här.
20 lag i landets Elitserie, Hemma-Borta möten. Djurgården skall bara möte Frölunda en gång hemma, en gång Borta. Totalt 38 matcher.
16 lag till slutspel, bäst av tre matcher, maximalt 15 slutspelsmatcher för finallagen
1-16 slutspel
17-18 färdigspelat
19-20 Åker ur Elitserien.
Starta sedan en Svenska Cupen.
lag 1-20 i föregående säsongs elitserie kvalificerade.
Lag 1-12 i HockeyAllsvenskan (den är oxå 20 lag, 1-2 går direkt upp, 19-20:e lag åker ur direkt)
32 lag i bäst av 2 (hemma/borta)= Maximalt 12 matcher för de som går hela vägen
på detta sättet möter man bara varandra 1 hemma + borta, precis som i Allsvenskan i fotboll.
Svenska Cupen är en perfekt serie för Elitserielagen att spela in nya begåvningar på.
En av nycklarna är att göra det lättare att gå upp i serier inom ishockeyn i Sverige.
Serie A där Juventus som enskild klubb omsätter mer än all Ishockey i hela Sverige gör tillsammans, i den serien där de spelar i åker 4 klubbar ur varje säsong...
Är det lätt att gå upp, är det inte så farligt att åka ur, med det system som Svensk ishockey skapat sig så är det en direkt katastrof att åka ur, frågan är om Djurgården skulle klara att åka ur Elitserien ekonomiskt.
Först utöka till 20 klubbar, hemma/Borta sedan att 2 lag åker varje säsong
Det kan faktiskt till och med bli 28 matcher i slutspelet (4*7).LiteOn skrev:Håller med om att 55 omgångar om placeringar är för mycket och så sedan slutspelsomgångar i bäst av 7 matcher (kan bli 21 matcher till)
I övrigt ett rent lysande inlägg *hyll, hyll*
Din ide om 20 lag är faktiskt rent briljant. Svenska Cupen i hockey tror jag dessvärre inte på. Kolla Svenska Cupen i fotboll. Inget hit precis.
Åter, Kanoninlägg!
Tack och bock!

My name is Bautabröl, Brutus Bautabröl

Hur får du det till 28 matcher? Max 3 slutspelsomgångar (Kvarts, Semi och Final) med max 7 matcher i varje. Eller tänker jag helt konstigt?Bautabröl skrev:Det kan faktiskt till och med bli 28 matcher i slutspelet (4*7).LiteOn skrev:Håller med om att 55 omgångar om placeringar är för mycket och så sedan slutspelsomgångar i bäst av 7 matcher (kan bli 21 matcher till)
I övrigt ett rent lysande inlägg *hyll, hyll*
Din ide om 20 lag är faktiskt rent briljant. Svenska Cupen i hockey tror jag dessvärre inte på. Kolla Svenska Cupen i fotboll. Inget hit precis.
Åter, Kanoninlägg!
Tack och bock!
Haha, jag tänkte väl det. Det tog en stund för mig att fundera utt vad som var rättBautabröl skrev:Du och LiteOn har rätt! Självklart blir det max 21 matcher. Jag har lite för mycket NHL i skallenblocco skrev:Hur får du det till 28 matcher? Max 3 slutspelsomgångar (Kvarts, Semi och Final) med max 7 matcher i varje. Eller tänker jag helt konstigt?

Djup oroad över först Stockholms Hockeyn...
Jag är djupt oroad över först och främst Stockholms hockeyn men även för Hockeyn i stort.
Till säsongen 2008-09 kommer det att startas Champions League i ishockey där vad jag förstår det 2 lag från Sverige är klara, ettan i serien + SM-vinnaren, är detta samma klub så blir det nån form av kvalspel.
Det som är det "läskiga" i det här är att IHHF (International Ice Hockey Federation) Internationella Ishockeyförbundet har bestämt att de klubbar som spelar i Champions Leauge inte behöver släppa sina spelare till Lndslagsuppdrag förrens till VM.
ponera att HV71 vinner serien och Färjestad vinner SM-Guldet, då behöver inte spelare som Davidsson, Jönsson m.fl spela i Landslaget under de 4 turneringarna som går varje år...
Dessa spelares klubbar ser ju hellre att dessa spelare tränar med sitt egna lag alt, rehabiliterar sig än att åka med Landslaget.
Detta kommer i sin tur att leda till att t.ex MoDo inte heller vill "släppa" sina spelare till Landslaget och då vill inte heller frölunda "släppa" några spelare.
Kvar blir då spelare från Djurgården, Luleå, (inte Mora, för de har inga svenska spelare...) som då skall släppa iväg spelare under landslagsuppehållen vilket innebär att de spelarna är mer slitna och inte har haft nån möjlighet att träna med sitt lag alt. rehabilitera sig.
De främsta klubbarna drar ifrån ännu mer och på samma gång utarmas Tre Kronor då inte det "bästa" spelarna är med.
Tre Kronor och VM-turneringarna är egentligen de enda inkomstbringande verksamheterna för förbundet, och ett utarmat Tre Kronor gör förbundet ännu svagare ekonomiskt.
Ett idrottsförbund där Landslaget i deras sport vinner både OS-Guld samt VM-Guld, ett OS-Guld som är det mest bevittnade sport på TV i sveriges historia... ett sådant år går detta förbund back -1 000 000:-
Tänk vad back de skall gå en säsong när HV71 och Färjestads spelare inte behöver vara med i Landslaget samtidigt som spelare från T.ex Linköping, MoDo, Timrå, Brynäs och Frölunda vägrar att deltaga för att de vill tävla på lika villkor som HV71/Färjestad.
Kvarstår att skaka fram ett Landslag från luleå, SAIK, SSK och Djurgården (Mora går inte då det inte har Svenska spelare).
Bengt-Åke Gustavsson får gå ned på Hovet och hämta upp Kristian Gahn från AiK, Patrik Juhlin från Västerås så att han får fullt lag inför Isvetzia (säkert fel namn och felstavat).
Till säsongen 2008-09 kommer det att startas Champions League i ishockey där vad jag förstår det 2 lag från Sverige är klara, ettan i serien + SM-vinnaren, är detta samma klub så blir det nån form av kvalspel.
Det som är det "läskiga" i det här är att IHHF (International Ice Hockey Federation) Internationella Ishockeyförbundet har bestämt att de klubbar som spelar i Champions Leauge inte behöver släppa sina spelare till Lndslagsuppdrag förrens till VM.
ponera att HV71 vinner serien och Färjestad vinner SM-Guldet, då behöver inte spelare som Davidsson, Jönsson m.fl spela i Landslaget under de 4 turneringarna som går varje år...
Dessa spelares klubbar ser ju hellre att dessa spelare tränar med sitt egna lag alt, rehabiliterar sig än att åka med Landslaget.
Detta kommer i sin tur att leda till att t.ex MoDo inte heller vill "släppa" sina spelare till Landslaget och då vill inte heller frölunda "släppa" några spelare.
Kvar blir då spelare från Djurgården, Luleå, (inte Mora, för de har inga svenska spelare...) som då skall släppa iväg spelare under landslagsuppehållen vilket innebär att de spelarna är mer slitna och inte har haft nån möjlighet att träna med sitt lag alt. rehabilitera sig.
De främsta klubbarna drar ifrån ännu mer och på samma gång utarmas Tre Kronor då inte det "bästa" spelarna är med.
Tre Kronor och VM-turneringarna är egentligen de enda inkomstbringande verksamheterna för förbundet, och ett utarmat Tre Kronor gör förbundet ännu svagare ekonomiskt.
Ett idrottsförbund där Landslaget i deras sport vinner både OS-Guld samt VM-Guld, ett OS-Guld som är det mest bevittnade sport på TV i sveriges historia... ett sådant år går detta förbund back -1 000 000:-
Tänk vad back de skall gå en säsong när HV71 och Färjestads spelare inte behöver vara med i Landslaget samtidigt som spelare från T.ex Linköping, MoDo, Timrå, Brynäs och Frölunda vägrar att deltaga för att de vill tävla på lika villkor som HV71/Färjestad.
Kvarstår att skaka fram ett Landslag från luleå, SAIK, SSK och Djurgården (Mora går inte då det inte har Svenska spelare).
Bengt-Åke Gustavsson får gå ned på Hovet och hämta upp Kristian Gahn från AiK, Patrik Juhlin från Västerås så att han får fullt lag inför Isvetzia (säkert fel namn och felstavat).
Då vill du alltså gå från 55-71 tävlingsmatcher per år till 38-53 st. Hur hade du tänkt att de svenska klubbarna ska kompensera för det ekonomiska tappet? För kompensera för det kommer man bli tvungen till!LiteOn skrev:Totalt 38 matcher.
16 lag till slutspel, bäst av tre matcher, maximalt 15 slutspelsmatcher för finallagen
Dramatisk höjning av biljettpriserna? Övertala spelarna att gå med på ~50% lönesänkningar? Eller har du möjligtvis någon plan för att öka sponsorintäkterna tillräckligt för att täcka upp för mellanskillnaden?
Att få in fler betalande åskådare skulle kanske vara möjligt i Stockholm och på ett par orter till men inte för de flesta av lagen. Att få dem att gå med på att minska sina intäkter så att vi kan öka våra tror jag är helt kört.
Elitidrott idag handlar om pengar, vare sig man vill det eller inte, och en förändring som inte tar hänsyn till det kommer inte hända.
Varför inte! Det är ju dom överdrivna spelarlönerna som lett fram till det stora antalet matcher och omgångar som nu finns i Elitserien som i sin tur lett fram till det svala intresset för hockey i Stockholm.Peter skrev:Övertala spelarna att gå med på ~50% lönesänkningar?

My name is Bautabröl, Brutus Bautabröl

Och vad skulle få spelarna i Jönköping, Karlstad, Göteborg och Malmö att bry sig om DIF? Speciellt när de kan skratta hela vägen till banken med nuvarande system?Bautabröl skrev:Varför inte! Det är ju dom överdrivna spelarlönerna som lett fram till det stora antalet matcher och omgångar som nu finns i Elitserien som i sin tur lett fram till det svala intresset för hockey i Stockholm.
Om ES sänker lönerna kraftigt utan att omgivande ligor gör detsamma kommer många av de bra spelarna att flytta dit istället. ES skulle då allt mer tappa status som skyltfönster mot NHL och därmed ytterligare tappa spelare som vill över pölen. Det skulle göra livet svårare för de andra ES-klubbarna så varför skulle de vilja ha det så?
Ska vi klara det här så måste vi göra det själva. Vi kan inte förvänta oss att andra ska göra eftergifter för vår skull. Kan vi inte konkurrera på deras villkor så finns det redan en rad andra klubbar som både kan och vill!
-
Jag är 16 år bor 5 mil utanför Uppsala i Örbyhus, min inkomst i månaden är 1050 kr.. Och ända gångerna jag kan kolla på hockey är när dom spelar mot Brynäs för jag åker med min låtsas pappa å han hejar på brynäs, och jag får inte åka till Stockholm själv.. Väldigt tråkigt att man inte bor närmare då hade jag kollat på matcherna mkt oftare än vad jag gör.. Men jag sviker aldrig DIF, älska dom till döden <3
Djurgårdare tills jag dör <3