Bengan08 skrev:jösses, vi ersätter en första center med en 4:e center...detta är INTE bra. Ambitionsnivån föll nyss och vi bör sikta in oss på topp 6
Vi ersätter självklart inte Ante med Lundin. Josefson har startat sjukt bra och jag tror situationen är som följande: Josefson och hans lina flyttas upp och Lundin kommer axla en tredje/fjärdelina.
Han har varit här innan och fungerat bra.
I senaste intervjun med Hockeynews så förklarar ju Jocke att man, oavsett Antes status, kommer kolla på en spelare som kan spela både center och vinge eftersom man vill ha åtminstone fem såna spelare i truppen.
Bengan08 skrev:jösses, vi ersätter en första center med en 4:e center...detta är INTE bra. Ambitionsnivån föll nyss och vi bör sikta in oss på topp 6
Men nu är det ju en ersättare i två månader så är väl ingen större panik.
Jag tror man inväntar status på Ante och därefter tar beslut om värvningar som ren ersättare. Vi ska inte strössla pengar i onödan.
Se bara på hur Växjö har agerat de senaste åren, de börjar säsongen med ett väsentligt sämre lag på pappret än hur det ser ut när de lyft Le Mat-pokalen.
Morwiin skrev:Men är dem seriösa? Ge våra juniorer chans istället!
Som någon skrev här innan. En junior är inte redo fysiskt (med undantag för några kanske) att gå in och lira en hel säsong med A-laget direkt. Falk har gjort det bra men man vill nog ha in någon som har längre seniorerfarenhet.
Här är intervjun jag menade ovan. Jocke vill ha fem spelare som kan lira både center/vinge. Efter att Vejdemo signat med Montreal så saknas en: https://hockeynews.se/articles/4193/
Så förmodligen kommer vi värva, eller utvärdera Lundin efter två månader nu när vi vet att Josefson kan axla första.
Men nu är det ju en ersättare i två månader så är väl ingen större panik.
Jag tror man inväntar status på Ante och därefter tar beslut om värvningar som ren ersättare. Vi ska inte strössla pengar i onödan.
Se bara på hur Växjö har agerat de senaste åren, de börjar säsongen med ett väsentligt sämre lag på pappret än hur det ser ut när de lyft Le Mat-pokalen.
Jo men Växjö fyller också på med 5 stycken Legoknektar från KHL så inte så konstigt att dom vinner i slutändan. Lär bli samma sak i år, dvs att dom fyller på med spets.
En sund och ekonomisk lösning. Vi ser lite vad som händer med Ante, hur spelet i övrigt sätter sig när vi kommit in en bit i säsongen samtidigt som vi inte gödslat pengar i onödan.
Högström skickades ner till AHL. Orkar han kriga på där eller drar han hem till oss?
Niklas Wikegård till Fimpen: När jag säger att du ska vara på kuklängdsavstånd från motståndaren då menar jag inte Joaquin Gages utan din & det är VÄLDIGT nära.
DRC skrev:Låt Ante vila fram till jul. JJ, McD och Strandberg är en fin centertrio och med den offensiva dynamiten som finns på vingarna så sover jag rätt gott. Falk har gjort det bra men att hoppas på att han ska orka hålla nivå längre perioder som förstaåring i J20 är naivt.
Nu har jag knappt sett honom i HV men var typ Luleås sämsta spelare ifjol.
Men chilla Gunilla. Typ Andreas Falk, typ som i typ en defensivt inriktad center som kan teka och spela 0-0 och nöjer sig med 6-8 minuter per kväll. Vi har tre grymma kedjor som alla ska spela så mycket som möjligt så det borde rimligtvis inte bli så många minuter kvar för fjärdelinan. Även om Bemström kan gå center så vore det ett slöseri med spetskompetens.
Vi har redan 4 spelare som kan spela centrar. Då kan vi matcha in en junior som Grewe eller Lill-Falken mera om vi ska värva en spelare av Andreas Falks kaliber.
Jag vill inte ha en fjärdekedja som spelar 0-0 utan en fjärdekedja med spelare som har uppsidor även offensivt även fast jag fattar att det inte kommer vara några superstjärnor i fjärdekedjan.
Jag håller inte med dig. Om det är några egenskaper jag tycker saknas i truppen i allmänhet och i centersidan, i och med Antes skada, i synnerhet så är det spelare att använda vid tekning i egen zon, i sista minuten vid ledning. Jämför Växjö som i den situationen lyfter in Erik Josefsson (med Reddox och Carnbäck). Marcus Davidsson eller Strandberg är inte de första jag tänker på i det läget. Knappast Grewe eller Lill Falk heller.
Bemströms talang ska under inga omständigheter kastas bort i en fjärdekedja.
Nu fick du lite som du ville. Dock hellre Lundin än Andreas Falk. Så stor skillnad att ha Andreas Falk på tek när det är en minut kvar än någon annan center tror jag verkligen inte det är. Jag har inga problem med att Macdavid,Strandberg eller framförallt Josefson matchas i slutet av en match.
Nu med en centervärvning gör det ju än mer troligt att Bemström hamnar i en fjärdekedja då hans största chans att hamna i en högre kedja var att han skulle spela center. Nu är det tre högerforwards som går före i Brodin, Jonte och Bergfors. Jag har inga problem med att han spelar i en fjärde då vi som tur är verkar övergett tanken med att ha en så kallad brunkarkedja som ska spela 0-0.
Så hans talang kommer inte kastas bort i en fjärdekedja samtidigt som han kommer fortsätta få speltid i PP.
Edit: Vi verkar matcha kedjorna så här enligt hockeynews. https://hockeynews.se/articles/4288/
Lilja-Josefson-Brodin
Dick-Strandberg-Bemström
Possler-Macdavid-Jonte
Hank-Lundin-Bergfors
Widing och Wiå extra.
Borde man inte ha satsat lite högre med värvningen, tagit in en lite bättre spelare som man verkligen kan tänka sig att förlänga med efter att dessa månader är slut? Har inget sånt namn att ge tyvär men vore inte det som en bra lösning på engqvistproblemet både kort och långvarigt?
Detblir3poäng skrev:Borde man inte ha satsat lite högre med värvningen, tagit in en lite bättre spelare som man verkligen kan tänka sig att förlänga med efter att dessa månader är slut? Har inget sånt namn att ge tyvär men vore inte det som en bra lösning på engqvistproblemet både kort och långvarigt?
Det finns nog inte många sådana namn just nu. Jag tror Jocke hugger om det dyker upp. Samtidigt har Ante ett kontrakt vi måste betala för om han blir frisk så innan vi vet om han kommer tillbaka eller ej finns nog inte dessa pengar.
mb81 skrev:
Nu fick du lite som du ville. Dock hellre Lundin än Andreas Falk. Så stor skillnad att ha Andreas Falk på tek när det är en minut kvar än någon annan center tror jag verkligen inte det är. Jag har inga problem med att Macdavid,Strandberg eller framförallt Josefson matchas i slutet av en match.
Nu med en centervärvning gör det ju än mer troligt att Bemström hamnar i en fjärdekedja då hans största chans att hamna i en högre kedja var att han skulle spela center. Nu är det tre högerforwards som går före i Brodin, Jonte och Bergfors. Jag har inga problem med att han spelar i en fjärde då vi som tur är verkar övergett tanken med att ha en så kallad brunkarkedja som ska spela 0-0.
Så hans talang kommer inte kastas bort i en fjärdekedja samtidigt som han kommer fortsätta få speltid i PP.
Edit: Vi verkar matcha kedjorna så här enligt hockeynews. https://hockeynews.se/articles/4288/
Lilja-Josefson-Brodin
Dick-Strandberg-Bemström
Possler-Macdavid-Jonte
Hank-Lundin-Bergfors
Widing och Wiå extra.
Yes, det blev typ Falk i 90 kg Lundin. Helt ok på två månader givet förutsättningarna. Dålig tekningsstatistik dock.
Men MB, for the sake of argument; 45 sekunder kvar att spela hemma mot SAIK. Ledning med en kasse. Josefsons kedja har gjort ett lite för långt byte. Tekning i egen zon. En kasse ligger i luften. Bert rullar ut allt han har i Lindström, Möller mfl.
Du kan inre spela Josefsons för de spelade precis. Vilka fem spelar du?