Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Skidlöparn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Skidlöparn »

Kall-El skrev:Puckey

Har man råd att vänta rent sportsligt?

Det är en sak att avvakta med en offensiv spets, men att gå in i säsong utan en tilltänkt backklippa känns allt annat än vettigt. ( Vi snackar här inte heller bara om en PP-back utan en back som skall bära många, många minuters istid per match. )
Är vi beroende av någon som ligger på 25 min/match då? Är säkert på att både Jeppe, Urbom, Tom och Bobbo alla kan ligga på upp mot 20 minuter. Med det sagt är det självklart bättre att ha en toppback som dominerar 25 minuter varje match, men det är inget måste om andra kan steppa upp. (Notera att jag inte försöker ersätta Högström rakt av med dessa, det var det värsta tappet vi kunde få)
Man inte glömma att Bernhardt kommer ha tagit ytterligare ett kliv och förhoppningsvis kännas mycket stabilare i år, då han i grunden är en grymt bra tvåvägsback. Hultström kommer dessutom vara mycket starkare i år tack vare en försäsongsträning och självförtroende från start.
Det känns som att vi generellt har en väldigt jämn backsida med tvåvägskunskap. Alsing och Johansson får växa till sig en del och förhoppningsvis kan någon av dem ta sig an rollen att avlasta vid skador.

Petersson-Pettersson
Bernhardt-Nilsson
Urbom-Hultström
Alsing-Johansson

Man ska inte glömma att vi nu har frigjort en hel del utrymme i budgeten för att förstärka under hösten/vintern och att det med stor sannolikhet kommer komma in en hemkär Högström till jul.
Frankie

Inlägg av Frankie »

captcash skrev:Hmm.. tja.. kunde varit sämre.. kunde ju blivit igenting också med tanke på hur marknaden är så här års... Tror inte Bobbo gråter så mkt om han blir bänkad lite hit och dit som en ev. floppande "storback" skulle bli.

Nu behöver jag bara mentalt komma över att vi har Dick i laget och be till alla gudar att han kommer igång bra och trivs.. annars har vi surpelle no1 där som kommer förpesta hela lagmoralen.

Sen som folk säger, Bobbo är säkert bästa man kunde hitta och ändå ha stålar över till Högga när han insett att USA inte är lika mysigt och tryggt som hemma i stan! ;)
Nu är Calgary i Kanada förvisso. ;)
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Frankie skrev:
captcash skrev:Hmm.. tja.. kunde varit sämre.. kunde ju blivit igenting också med tanke på hur marknaden är så här års... Tror inte Bobbo gråter så mkt om han blir bänkad lite hit och dit som en ev. floppande "storback" skulle bli.

Nu behöver jag bara mentalt komma över att vi har Dick i laget och be till alla gudar att han kommer igång bra och trivs.. annars har vi surpelle no1 där som kommer förpesta hela lagmoralen.

Sen som folk säger, Bobbo är säkert bästa man kunde hitta och ändå ha stålar över till Högga när han insett att USA inte är lika mysigt och tryggt som hemma i stan! ;)
Nu är Calgary i Kanada förvisso. ;)
Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh....
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Skidlöparn

Visst kan man ha en jämn backbesättning. Mina problem här är att jag är av den fasta övertygelsen att våra jämna backbesättning inte håller tillräckligt hög nivå.

Jag saknar dels spets att bygga lagdelen kring, men också pålitliga backar när det kommer till spelet utan puck.

Jag menar t ex att vi har tre bra backar i Urbom, Hultström och Nilson. ( Tyvärr vet man ju inte om man kan räkna med den sistnämnda på grund av alla skador dock. )

Sedan har vi en "på gränsen spelare" i Pettersson.

Därefter har vi spelare som antingen är unga och lovande eller medelmåttiga. Jag hoppas innerligt att jag läst av en spelare som Bernhardt helt galet, men jag har svårt att se ta klivet upp och bli mer än en 5:e-6:e back. Allsing och Johansson kan vi knappast begära något av kommande säsong och Bobbo Petersson tror jag tyvärr, hoppas innerligt jag har fel, kommer hamna i Allsvenskan innan juluppehållet.

Kan för övrigt inte alls förstå nöjdheten med den signingen. Här talar vi alltså om en äldre spelare som var utlånad sista säsongen i Örebro för att sedan inte få kontrakt med klubben ifråga. Istället hamnar han i SHLs sämsta lag och åker ur med samma lag utan att överdrivet mycket sticka ut över mängden där heller.

Bobbo för mig är typexemplet på en back som ett topplag i Allsvenskan vill ha i sin trupp. Hoppas innerligt att han visar att jag är helt fel ute här dock.

Avslutningsvis kan det sägas att jag hade varit betydligt mer tillfreds med backarna om vi fått behålla Lagesson. En topp fyra med Lagesson, Urbom, Nilsson och Hultsröm hade i alla fall känts någorlunda tryggt.

En sak är säker det kommer bli en väldig press på Urbom i BP och Hultström i PP att verkligen prestera.
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Ytterst märklig värvning av Bobbo måste jag säga. Jag har inget emot Bobbo i sig då jag tycker han är en hyfsad back för de lägre paren men med tanke på att vi redan har backar för de platserna känns detta väldigt konstigt. Jag är dock glad att det inte blev Ahnelöv, som jag tycker är fruktansvärt överskattad och larvigt dyr.

Vi får helt enkelt hålla tummarna för att Högström väljer att flytta hem igen för jag känner mig inte speciellt trygg med denna backuppsättning.
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Kepsen lämnar Ottawa.

Vi har ingen dialog med honom just nu och bör väl bli kvar i Nordamerika men skulle vara en bra värvning.

Truppen är komplett enligt Jocke men sonderar marknaden.

Vi kör nog en Växjö på backsidan nu med tanke på att Högström så sent. Värvar billigt med potential och låter de vi har få chansen och korrigerar/spetsar där det behövs under säsongen.

Detblir3poäng

Inlägg av Detblir3poäng »

Kall-El skrev:Skidlöparn

Visst kan man ha en jämn backbesättning. Mina problem här är att jag är av den fasta övertygelsen att våra jämna backbesättning inte håller tillräckligt hög nivå.

Jag saknar dels spets att bygga lagdelen kring, men också pålitliga backar när det kommer till spelet utan puck.

Jag menar t ex att vi har tre bra backar i Urbom, Hultström och Nilson. ( Tyvärr vet man ju inte om man kan räkna med den sistnämnda på grund av alla skador dock. )

Därefter har vi spelare som antingen är unga och lovande eller medelmåttiga. Jag hoppas innerligt att jag läst av en spelare som Bernhardt helt galet, men jag har svårt att se ta klivet upp och bli mer än en 5:e-6:e back. Allsing och Johansson kan vi knappast begära något av kommande säsong och Bobbo Petersson tror jag tyvärr, hoppas innerligt jag har fel, kommer hamna i Allsvenskan innan juluppehållet.

Kan för övrigt inte alls förstå nöjdheten med den signingen. Här talar vi alltså om en äldre spelare som var utlånad sista säsongen i Örebro för att sedan inte få kontrakt med klubben ifråga. Istället hamnar han i SHLs sämsta lag och åker ur med samma lag utan att överdrivet mycket sticka ut över mängden där heller.

Bobbo för mig är typexemplet på en back som ett topplag i Allsvenskan vill ha i sin trupp. Hoppas innerligt att han visar att jag är helt fel ute här dock.

Avslutningsvis kan det sägas att jag hade varit betydligt mer tillfreds med backarna om vi fått behålla Lagesson. En topp fyra med Lagesson, Urbom, Nilsson och Hultsröm hade i alla fall känts någorlunda tryggt.

En sak är säker det kommer bli en väldig press på Urbom i BP och Hultström i PP att verkligen prestera.
+1
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Detblir3poäng skrev:
Kall-El skrev:Skidlöparn

+1
Vi har Urbom, Nilsson, Bobbo och framförallt Pettersson som kan göra det bra i BP. Högström spelade sparsamt med BP och där kan till och med Bobbo vara ett uppköp. Lagesson kommer dock vara saknad där men nu har vi en hel Tom från starten.

I PP var Högström ärligt talat inte så vass ifjol. Hultström vet vi presterar där. Får Bernhardt samma speltid som Högström hade ifjol i PP så kommer han producera minst lika bra är jag rätt säker på.

Dock är jag orolig över 5vs5 spelet utan Högström. Han var dominant och det är där jag tror det kommer synas mest.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Kall-El skrev:
Ääh, PP:t var på låg dy-nivå hela säsongen, kan omöjligt bli sämre nu.
Högström hade i många PP:n en hel del puckladd och övertro på sin egen förmåga.... vid kritiskt avgörande lägen.
Det var ju inte alltid en fördel att han hade överlägset mest istid

Hoppas på en jämnare fördelning där nu, så kan Högström komma tillbaka efter Jul och få garanterad istid med Svensk Alla-ska med-Sosse-coachning
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jocke säger i videon på hemsidan att vi har 9 backar under kontrakt, men endast 8 enligt EP. Så vem är den nionde? Någon av juniorerna som är kontrakterade men som ej kommit upp på EP än?
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

ciirree skrev:Jocke säger i videon på hemsidan att vi har 9 backar under kontrakt, men endast 8 enligt EP. Så vem är den nionde? Någon av juniorerna som är kontrakterade men som ej kommit upp på EP än?
Bör vara Axel Andersson va?
Detblir3poäng

Inlägg av Detblir3poäng »

Äntligen funkar forum igen...... men under tiden den var nere kom ju robin norell tillbaks till oss, vad tror ni om det? Personligen känns det faktisk ganska bra med honom och bobbo som ersättning till högga. Känns som vår backuppsättningen kommer kunna forma sig bra utan att spränga budgeten.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Detblir3poäng skrev:Äntligen funkar forum igen...... men under tiden den var nere kom ju robin norell tillbaks till oss, vad tror ni om det? Personligen känns det faktisk ganska bra med honom och bobbo som ersättning till högga. Känns som vår backuppsättningen kommer kunna forma sig bra utan att spränga budgeten.
Håller med! Dock är ju inte Norell klar ännu.
PETTAX

Inlägg av PETTAX »

Tycker faktiskt att truppen ser rätt skaplig ut, men hade ju inte tackat nej till att ta in ahnelöv också så att det blir bra konkurrens om platserna.
Jag skäms aldrig för att hålla på DIF. Djurgårdare tills jag dör!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Backbesättningen är fortfarande ruskigt svag i mitt tycke.
Det naturliga hade ju varit att försöka ersätta Högström med Norell och AOM.
Då hade det sett ok ut i alla fall och vi hade fått en bättre balans mellan defensiva och mer offensiva backar dessutom.
Kan inte hjälpa detta, men det känns som att signingen av Bobbo var en ordentlig panikåtgärd från Jockes sida.
Att inte plocka in en tillgänglig AOM när vi då till dags datum tappat Falk och Lagesson känns alltmer som ett dundermisstag.
Låst