Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

B.I.B.A:s finns representerad på alla arbetsplatser....och så klart då även på alla forum.
-Jaha, nu har ni valt det där, men ni borde gjort så här istället
-Så inkompetent
-Hur jävla svårt kan det vara...osv

Dessa kommentarer är lättast att dela med sig av utan att ha all bakgrundsinfo, alla faktorer som spelar in, allt som måste tas hänsyn till

Alla får ha sin åsikt (än så länge), men att såga ansvariga innan truppen ens är komplett och säsongen startat känns lite väl dramatiskt.
De flesta tippade DIF 9-10 förra säsongen, det gick ju rätt hyfsat ändå.
Sedan blir det grymt svårt att ta nästa steg redan nu 2018/19, DIF får sikta på att långsiktigt etablera sig som topp 6, att ta sig till slutspel.
Vi har helt andra förutsättningar än alla övriga SHL-lag, den parametern måste tas med varje gång man ställer sig frågan -varför var vi inte med och högg på honom?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Kan bara instämma med min ständige vapenbroder Lee Harvey och bygga resonemanget vidare.

Argumentet ”Lundh är inte ersatt” har florerat frekvent från flera håll.
Detta trots att Jocke tydligt säger:
(Jakob Lilja) kommer kunna ersätta en hel del av de egenskaper vi tappar i Peppe Lundh.
Jag tar mig friheten att anta att det BIBA och andra kritiker menar med ”Lundh är inte ersatt”, trots ovanstående, är något i stil med:

”Lundhs ersättare bör vara en powerforward som tidigare gjort runt 40 poäng, men Lilja har ju tidigare bara gjort ca. 20-25!”

Men då ska man komma ihåg att Lundh, innan fjolåret, också ”bara” var en spelare runt 20-25 poäng när kontrakt skrevs. Löneanspråk således också därefter.

DIF kan inte signa en powerforward som gjort 40p bara för att Peppe gjorde det - budgeten tillåter oförändrat kravbilden ”powerforward runt 20-25p” och där är Lilja klockren.

Att Lundh satte personbästa 40p istället för 20 är bara en lycklig slump. DIF kan omöjligt betala närmast dubbelt för att det med Peppe råkade bli dubbelt så bra. Skulle man drastiskt frångå budget på ett sådant sätt är konken hotande nära.
Säg den glädje som varar
Manijock

Inlägg av Manijock »

Allt beror ju på vad som händer med Davidssons och Vejdemo. Kommer alla dessa spela i DIF nästa säsong så ser våran trupp riktigt bra ut, undantaget målvaktssidan. Förutsatt att Ante håller. Men det som är oroväckande är att Jocke nästan utgår ifrån att just detta scenario kommer att ske. Plus en helt galen dröm om att Fjällby kanske kan lånas hem. Vansinnigt orealistiskt.

Det finns en ganska stor chans/risk att alla försvinner. Då är det stor kris helt plötsligt och vi får helt plötsligt ställa in oss på en bottenstrid.

En spelare behövs alldeles oavsett. En spetsforward in. Jonte kommer att försvinna redan nu. Marcus bör stanna, om inte annat för sin egen skull. Vejdemo känns 50/50. Han är verkligen i ålder för att sticka, men kändes ganska långt ifrån tillräcklig form i våras.

Lilja - Engqvist - Ny
Brodin - Josefson - Bergfors

Beroende på vem den nya är, så kan det bli två riktigt bra toppkedjor. Tror Brodin kan få ett riktigt uppsving iom Josefsons intåg i truppen. Hux flux så har helt plötsligt Bergfors lite kedjekamrater som kan göra honom rättvista. Mil ifrån fiaskot med Hank vid sin sida. Tror Bemström redan nästa säsong kan slå igenom riktigt ordentligt. Älskade vad jag såg hos honom i Leksand under slutet av förra säsongen. Där kan vi få en riktig joker. Strandberg har absolut smartness och skicklighet att bli en ny succecenter. Krävs bara att Jimmie och gänget får rätsida med hans fysik.

Backsidan är marginellt försämrad naturligtvis. Lagesson bar mycket istid och är oersatt. Alsing kommer inte klara den storleken av roll. Å andra sidan vart vi av med coachernas oförklarliga favorit Falk. Det är klart en förbättring i sig, då den betydligt vassare Bernhardt lär få en större roll. Likaså Simon Johansson.

Målvaktssidan är en chansning. Adam kommer säkert vara stabil i grundserien. Inte bäst i serien igen naturligtvis. Kommer säkert en ganska skaplig dipp, men ändå, stabil. Nu sätter vi hoppet till att Jensen är en matchvinnarmålvakt. En som vi kan förlita oss på i ett slutspelssammanhang. Adam har visat med klar tydlighet, att just den situationen är han inte kapabel att behärska. Alldeles för dålig koll på Robin för att uttala mig om chansen att han skulle kunna vara den vi söker.

Summa summarum, litar fortfarande på att Jocke får ihop det här till slut. Det ihop med lite flyt med våra NHL-aspiranter så kan även nästa säsong bli ganska så behaglig. Men vem ska bli den sista pusselbiten? Luktar helt klart mer och mer Dick med tanke på att presentationen hos Aik inte verkar komma.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Lee Harvey Oswald skrev:B.I.B.A:s finns representerad på alla arbetsplatser....och så klart då även på alla forum.
-Jaha, nu har ni valt det där, men ni borde gjort så här istället
-Så inkompetent
-Hur jävla svårt kan det vara...osv[/i]
Och dessa personer är otroligt viktiga. När andra köper vad som helst bara för att någon är bra på att prata så kan dessa personer se uppenbara brister i hur folk jobbar och logiska luckor i deras resonemang. Det är rent ut sagt skamligt hur många usla chefer och ledare och politiker i samhället kommer undan för att folk går in med din inställning "De vet säkert bättre än mig, det blir säkert bra".

Edit:
Lee Harvey Oswald skrev:Sedan blir det grymt svårt att ta nästa steg redan nu 2018/19, DIF får sikta på att långsiktigt etablera sig som topp 6, att ta sig till slutspel.
Ytterligare en punkt där det är mycket snack och lite verkstad från Jocke. Vi pratar om långsiktighet men likväl satsar vi ständigt på "High risk - Low reward"-spelare. Vi kunde byggt vårt lag långsiktigt med spelare som vi själva har utvecklat och som vill spela här. Det är vår största fördel gentemot andra SHL-lag. Att vi fostrar många duktiga hockeyspelare. Det är fruktansvärt frustrerande att vi hellre bygger på allsvenska chansningar som antingen floppar eller försvinner efter ett par år, samtidigt som våra egna produkter presterar för våra konkurrenter.
Senast redigerad av B.I.B.A den 2018-05-26 12:42:10, redigerad totalt 1 gånger.
Avgå Jocke.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

DIF_Soldier skrev:Kan bara instämma med min ständige vapenbroder Lee Harvey och bygga resonemanget vidare.

(Jakob Lilja) kommer kunna ersätta en hel del av de egenskaper vi tappar i Peppe Lundh.
Jag tar mig friheten att anta att det BIBA och andra kritiker menar med ”Lundh är inte ersatt”, trots ovanstående, är något i stil med:

”Lundhs ersättare bör vara en powerforward som tidigare gjort runt 40 poäng, men Lilja har ju tidigare bara gjort ca. 20-25!”

Men då ska man komma ihåg att Lundh, innan fjolåret, också ”bara” var en spelare runt 20-25 poäng när kontrakt skrevs. Löneanspråk således också därefter.

DIF kan inte signa en powerforward som gjort 40p bara för att Peppe gjorde det - budgeten tillåter oförändrat kravbilden ”powerforward runt 20-25p” och där är Lilja klockren.

Att Lundh satte personbästa 40p istället för 20 är bara en lycklig slump. DIF kan omöjligt betala närmast dubbelt för att det med Peppe råkade bli dubbelt så bra. Skulle man drastiskt frångå budget på ett sådant sätt är konken hotande nära.
Det du helt glömmer (eller ignorerar för att ditt resonemang ska hålla) är att Ridderwall värvades på ett dyrt kontrakt för att han skulle vara en producerande spelare. Det var han inte. Lilja kanske tar över Lundhs lönepost, men av hans tidigare prestationer att döma kan vi inte förvänta oss mer än att han producerar på Ridderwalls nivå. Allt utöver det är en bonus. Kvar står vi med det som var Ridderwalls lön som borde gå till en toppforward som kan ersätta (kanske inte helt, men någorlunda) det som vi tappar i Lundh. Sen har vi dessutom släppt flera andra såsom Ljungh och Bourque samt halverat Brodins lön och den enda värvningen vi gjort som inte borde vara superbillig är Josefson. Precis som jag har redogjort för tidigare så finns det inte på kartan att vår nuvarande trupp inte är MYCKET billigare än fjolårets. Om det inte är så har Jocke gjort bort sig totalt.

Vad Jocke säger och vad som är verkligheten är förövrigt två helt olika saker. Med din logik skulle Jocke kunna värva en spelare från div 2 och påstå "Han påminner om Thoresen" och du skulle helt köpa att vi värvat en ny Thoresen. Det har pratats om djurgårdsmodellen och stockholmsmodellen men likväl släpper värvar vi hellre från Allsvenskan än satsar på etablerade spelare som vi själva fostrat och som VILL spela här. Jocke är duktig på att prata men det är mycket snack och lite verkstad. Synd att folk vägrar inse det trots att det finns mitt framför näsan.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

B.I.B.A skrev:
DIF_Soldier skrev:Kan bara instämma med min ständige vapenbroder Lee Harvey och bygga resonemanget vidare.

Det du helt glömmer (eller ignorerar för att ditt resonemang ska hålla) är att Ridderwall värvades på ett dyrt kontrakt för att han skulle vara en producerande spelare. Det var han inte. Lilja kanske tar över Lundhs lönepost, men av hans tidigare prestationer att döma kan vi inte förvänta oss mer än att han producerar på Ridderwalls nivå. Allt utöver det är en bonus. Kvar står vi med det som var Ridderwalls lön som borde gå till en toppforward som kan ersätta (kanske inte helt, men någorlunda) det som vi tappar i Lundh. Sen har vi dessutom släppt flera andra såsom Ljungh och Bourque samt halverat Brodins lön och den enda värvningen vi gjort som inte borde vara superbillig är Josefson. Precis som jag har redogjort för tidigare så finns det inte på kartan att vår nuvarande trupp inte är MYCKET billigare än fjolårets. Om det inte är så har Jocke gjort bort sig totalt.

Vad Jocke säger och vad som är verkligheten är förövrigt två helt olika saker. Med din logik skulle Jocke kunna värva en spelare från div 2 och påstå "Han påminner om Thoresen" och du skulle helt köpa att vi värvat en ny Thoresen. Det har pratats om djurgårdsmodellen och stockholmsmodellen men likväl släpper värvar vi hellre från Allsvenskan än satsar på etablerade spelare som vi själva fostrat och som VILL spela här. Jocke är duktig på att prata men det är mycket snack och lite verkstad. Synd att folk vägrar inse det trots att det finns mitt framför näsan.
Ridderwall? Vi pratade Lundh och Lilja.

"Lundh är inte ersatt!"
"Lilja är hans ersättare (visar)"
"Jaja... men Ridderwall!"

Tycker det blir lite lattjo.

Det du "helt glömmer (eller ignorerar för att ditt resonemang ska hålla)" är att Vejdemo, Adam och Davisson-bröderna under året signade sina big boy-kontrakt. Dessutom skrev Högga långtidskontrakt. Det är inte heller osannolikt att Hultström får högre lön nästa säsong nu när han är med från start. Det är inte gratis, långt ifrån.

Sedan signar man Josefson långtid, så Ridderwalls och de andras lön har nog används upp vid det laget. Låt gå att truppen möjligen är något billigare, men så fasligt mycket billigare är det inte om man tänker efter. Addera då rapporterna om att vi ju faktiskt letar en forward till (alltså finns det pengar kvar).

Div 2/Thoresen-prylen orkar jag nästan inte kommentera. Lilja/Lundh är självklart mer likvärdiga än jämförelsen Thoresen och en spelare från landets fjärde högsta serie. Det tror jag du håller med om också, så jag hoppas för din skull att det där bara var en temporär hjärnblödning.

Jag tycker slutligen att Jockes verkstad har gått mer varm än någon annan sportchef på länge.
Hans lagbygge resulterade i det mest sportsligt framgångsrika DIF på åtta år, det går inte snacka bort. Det är på den meriten jag stilla tänker observera hans nästa drag, inte att jag litar blint på ledare för sakens skull.

Skulle någon hävda att det bara var tur anser jag att det är att gravt förbise hela föreningens gedigna arbete.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

B.I.B.A skrev: Det har pratats om djurgårdsmodellen och stockholmsmodellen men likväl släpper värvar vi hellre från Allsvenskan än satsar på etablerade spelare som vi själva fostrat och som VILL spela här. Jocke är duktig på att prata men det är mycket snack och lite verkstad. Synd att folk vägrar inse det trots att det finns mitt framför näsan.
Vad snackar du om? Vem snackar du om? Ge mig namn på spelare i samma lönenivåer som du tycker vi bör ha värvat istället.

20/25 spelare spelade sin juniorhockey inom en radie av 6 mil ifrån Stockholms central.
17 spelare ifrån Stockholmsområdet, 2 från Södertälje, 1 från Almtuna.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

DIF_Soldier skrev:
Ridderwall? Vi pratade Lundh och Lilja.

"Lundh är inte ersatt!"
"Lilja är hans ersättare (visar)"
"Jaja... men Ridderwall!"

Tycker det blir lite lattjo.
Om du tycker att det blir "lattjo" är det nog för att du inte förstår. Jag har aldrig sagt "Jaja men Ridderwall" så sluta vrid på saker för att försöka få dina bristande argument att hålla. Lundh var vår poängmässigt bästa spelare förra året och vi har inte värvat någon som på pappret kan prestera likvärdigt med honom. Därmed är han inte ersatt. Sen kan man hävda att han var billig och att man därför valde att värva en billigare spelare men det argumentet faller på att vi hade en dyr spelare i Ridderwall som presterat likvärdigt med Lilja men tjänade mycket mer. Så om Lilja nu är Lundhs ersättare, vem är då Ridderwalls ersättare? Det bör ju i så fall vara någon som ersätter hans lönepost men är bättre än honom på pappret. Någon sådan har vi inte värvat. Förstår du nu?
Det du "helt glömmer (eller ignorerar för att ditt resonemang ska hålla)" är att Vejdemo, Adam och Davisson-bröderna under året signade sina big boy-kontrakt. Dessutom skrev Högga långtidskontrakt. Det är inte heller osannolikt att Hultström får högre lön nästa säsong nu när han är med från start. Det är inte gratis, långt ifrån.
Jag har inte glömt detta. Har tydligt förklarat väldigt logiskt i tidigare inlägg hur ekvationen inte går ihop om vi inte har dumpat lönebudgeten rejält eller överbetalt spelare rejält. Adam är fortfarande oerfaren och bör inte kosta skjortan, Vejdemo och Davidsson-bröderna har garanterat fått löneförhöjningar men de är fortfarande unga spelare i sin utveckling och bör inte fått några monsterkontrakt i nivå med vad Ridderwall och målvakts-Jocke hade.
Sedan signar man Josefson långtid, så Ridderwalls och de andras lön har nog används upp vid det laget. Låt gå att truppen möjligen är något billigare, men så fasligt mycket billigare är det inte om man tänker efter. Addera då rapporterna om att vi ju faktiskt letar en forward till.
Josefson har sannolikt en bra lön. Men han är också det enda nyförvärvet som bör ha en lön i nivå med den lönen flertalet av våra spelartapp hade. Däremot är jag väldigt tacksam för att vi har killar som Josefson och Ante som verkligen vill komma hem och är värvningar som inte ens Jocke kan sumpa. Hade Josefson och Ante varit i KHL hade Jocke garanterad dragit till med en värvning i Tambellini-nivå.
Div 2/Thoresen-prylen orkar jag nästan inte kommentera. Lilja/Lundh är självklart mer likvärdiga än jämförelsen Thoresen och en spelare från landets fjärde högsta serie. Det tror jag du håller med om också, så jag hoppas för din skull att det där bara var en temporär hjärnblödning.
Humor :lol: Du inleder med "Det där vill jag inte kommentera.." och följer upp med en spydig kommentar som bevisar att du inte fattar någonting. Ska förklara väldigt tydligt nu så att till och med du förstår: Det var ingen jämförelse. Det var ett exempel. Ett exempel på hur din logik (eller snarare brist på logik) funkar. Jocke påstår att "Den här spelaren är likvärdig med denna" och du bara sväljer det helt okritiskt. Det är precis det här problemet jag tog upp tidigare. Att folk saknar förmågan att tänka själva och bara accepterar saker för att de låter bra när någon säger det.
Jag tycker slutligen att Jockes verkstad har gått mer varm än någon annan sportchef på länge.
Hans lagbygge resulterade i det mest sportsligt framgångsrika DIF på åtta år, det går inte snacka bort. Skulle någon hävda att det bara var tur anser jag att det är att gravt förbise hela föreningens gedigna arbete.
Det är din åsikt och den får du ha om du vill. För mig är det återigen ett bevis på vad jag menar. Vi har EN framgångsrik säsong där vi trots massor av chansningar och osäkra kort, lyckas ganska bra. Detta motiverar klubben med att "Hela föreningen gör ett gediget jobb" och ignorerar att det finns uppenbara brister i både ledarskap och kompetens och accepterar att vi gör ännu fler chansningar och osäkra kort. Lägg därtill att spelare från Allsvenskan plötsligt ersätter några av våra bäst betalda men truppen totalt har fortfarande samma lönekostnad. Och fansen köper detta utan att reagera.

Det syns flera paralleller med gnagets sejour i SHL. Man tar in en helt obeprövad sportchef. Sen värvar man chansningar och obeprövade kort som är enkla, billiga samt "nära till hands" och når framgångar ett par år med killar som Gynge och Rosén, men förr eller senare misslyckas chansningarna och då faller korthuset ihop. Och om du nu tänkte komma med en "Buhu vi är inte gnaget vi skulle aldrig göra så"-kommentar så kolla i historieboken hur det gick åren efter djurgårdens senaste succésäsong 2010. Även då fick man skit om man kritiserade det uppenbara.
Avgå Jocke.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Andspe skrev:
B.I.B.A skrev: Det har pratats om djurgårdsmodellen och stockholmsmodellen men likväl släpper värvar vi hellre från Allsvenskan än satsar på etablerade spelare som vi själva fostrat och som VILL spela här. Jocke är duktig på att prata men det är mycket snack och lite verkstad. Synd att folk vägrar inse det trots att det finns mitt framför näsan.
Vad snackar du om? Vem snackar du om? Ge mig namn på spelare i samma lönenivåer som du tycker vi bör ha värvat istället.

20/25 spelare spelade sin juniorhockey inom en radie av 6 mil ifrån Stockholms central.
17 spelare ifrån Stockholmsområdet, 2 från Södertälje, 1 från Almtuna.
Här får du en handfull av exempel:

Några av spelarna som borde spela/spelat hos oss:
Armalis, Arnesson, Cehlin, Ahlén, Holm, Söderström

Några spelare som borde spela här om de lämnar KHL/NHL men som jag misstänker att vi skulle släppa till andra SHL-lag:
AOM, Englund, Tobias Lindberg, Norman, Holm, Söderström, Kempe, Timashov,

Några spelare vi fick istället:
Tambellini, Ågren, Strandberg, Possler, Fagerudd,

Återigen. En av väldigt få fördelar vi har är att vi fostrar många spelare. Den fördelen slänger vi bort om vi inte kan värva hem dem långsiktigt när de är färdiga i utlandet. Ska vi bygga långsiktigt måste vi titta på vilka spelare som skulle vilja spela här länge istället för spelare från Allsvenskan som sticker så fort de får sina genombrott. Att byta ut halva truppen mot nya chansningar varje år kommer aldrig funka i längden. Att däremot ha en stabil stomme och krydda med egna juniorer, lite spets utifrån och kanske någon enstaka chansning vore att bygga för långsiktig framgång, men det är absolut inte det DIF håller på med nu.
Avgå Jocke.
Lempianen
Säsongskort: Ja

Inlägg av Lempianen »

Herregud Peppe har aldrig gjort över 30p i shl tidigare,
Han gjorde 40p i år pga lekpartners samt passande. Och bra spelidé!
Tror lilja kommer sluta på säkert 30-35 pinnar kanske mer
mb81

Inlägg av mb81 »

BIBA:

Hur kan du vara så säker på att kommande säsong är billigare? Man får också tänka på att det är spelarnas marknad nu och lönenivån har höjts bland spelare som förlänger.
Jag gjorde som en lekman beräkningar hur det skulle kunna se ut. Det blev då cirka 350K/månad dyrare denna säsong jämfört med förra. Det blir väl ca 5-6 mille dyrare med alla avgifter osv. Jag kan såklart ha fel en hel del men så mycket ska det inte diffa.
Med tanke på att du hade tagit förlängningar, nyförvärv osv i beräkningar.
Som sagt ta verkligen inte siffrorna som något facit utan mer som djärva uppskattningar.

Kommer säkert se rätt rörigt ut men man fattar nog vad jag menar.

Målvakter

Förra Kommande Skillnad
Jocke Adam 0
Adam Jensen 0

+/-0

Backar

Högström Högström 50
Fagerudd Hultström 100
Urbom Urbom 50
Lagesson Bernhardt 10
Nilsson Nilsson 0
Pettersson Pettersson 0
Bernhardt Johansson -10
Falk Alsing 0

+200K

Centrar
Ante Ante 0
Ljungh Josefson 150
Vejdemo Vejdemo 40
Macdavid Macdavid 40
Johansson Strandberg 0

+230K

Forwards
Lundh Lilja 0
Ridderwall Ågren -100
Acke Walli Walterholm 0
Possler Possler 0
Hank Hank 0
Bourque Brodin -100
Bergfors Bergfors +80
Jonte Jonte +40
Ahlén Bemström -20
Wiå +20

-80
Klaayer

Inlägg av Klaayer »

Tycker det är förbannat konstigt att det aldrig är några klara ditektiv hur läget ser ut! Vad gör vi med alla pengar från nymissionen, sparar vi? Ska Jocke värva en till forward eller inte? Blir otroligt besviken på att dem inte berättar hur läget ligger till någon gång
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Komiskt hur folk är nöjda med Joakim Eriksson :lol: :lol:

Större och naivare sopa får man leta efter. Hans chansbygge kommer förr eller senare gå åt helvete.

Intressant hur han bara kastar bort en kille som Ahlén och hans egenskaper helt oberört. Förstår inte varför han inte har ett uppdrag i LHC istället.
Spela fult
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

mb81 skrev:BIBA:

Hur kan du vara så säker på att kommande säsong är billigare? Man får också tänka på att det är spelarnas marknad nu och lönenivån har höjts bland spelare som förlänger.
Jag gjorde som en lekman beräkningar hur det skulle kunna se ut. Det blev då cirka 350K/månad dyrare denna säsong jämfört med förra. Det blir väl ca 5-6 mille dyrare med alla avgifter osv. Jag kan såklart ha fel en hel del men så mycket ska det inte diffa.
Som sagt ta verkligen inte siffrorna som något facit utan mer som djärva uppskattningar.
Jag har tidigare förklarat hur ekvationen inte går ihop. Med all respekt, din ekvation har flertalet orimliga uppskattningar. Som att Adam skulle tjäna lika mycket som Jocke och att Brodin skulle vara 100k billigare än Bourque plus sin egen lön. Jag säger inte att du har fel, men jag säger att om din ekvation stämmer så har Jocke blivit totalt blåst av spelarnas agenter. Sen är det som du säger, att lönerna har gått upp, men den faktorn borde ändå vara till vår fördel med tanke på att TV-intäkterna borde ökat betydligt mer än vad lönerna har ökat.

Jag gjorde en egen snabb ekvation. Har inte heller koll på lönerna, men det ger en översikt av hur det borde se ut om vi inte blivit blåsta. Här har jag ändå varit snäll i mina bedömningar.

MV:
Eriksson - Reideborn -90 (Etablerad landslagsmålvakt mot Adam som signade tidigt under säsongen och fortfarande var väldigt obeprövad)
Reideborn - Jensen 0

Försvar:
Falk - Alsing -20
Högström +60 (Löneökning)
Bernhardt +40 (Löneökning)
Urbom 0 (Tjänade bra redan innan. Dumpades av saik pga överbetald. Ej oersättlig, bör inte få någon ökning)
Hultström 0
Pettersson 0
Nilsson 0
Lagesson - Johansson 0 (Fullt möjligt att Lagesson tjänade mer, men jag är snäll)

FW:
Boruque - Bemström -210 (Kan säkert vara större skillnad)
Ahlén - Ågren -50
Bergfors +40 (Löneökning)
Brodin -120 (Löneminskning enligt uppgift på forumet)
Jonte +40 (Löneökning)
Marcus D +40 (Löneökning)
Ljungh - Josefson +100
Possler +20 (Löneökning)
Ridderwall -250 (Ingen ersättare i truppen)
Strandberg +40 (Räknar som nyförvärv)
Vejdemo +40 (Löneökning)
Ante 0
Hank 0
AJF - Wiå 0
LJ - Walli 0
Lundh - Lilja 0

Totalt -320k
Avgå Jocke.
mb81

Inlägg av mb81 »

B.I.B.A skrev:
mb81 skrev:BIBA:

Jag har tidigare förklarat hur ekvationen inte går ihop. Med all respekt, din ekvation har flertalet orimliga uppskattningar. Som att Adam skulle tjäna lika mycket som Jocke och att Brodin skulle vara 100k billigare än Bourque plus sin egen lön. Jag säger inte att du har fel, men jag säger att om din ekvation stämmer så har Jocke blivit totalt blåst av spelarnas agenter. Sen är det som du säger, att lönerna har gått upp, men den faktorn borde ändå vara till vår fördel med tanke på att TV-intäkterna borde ökat betydligt mer än vad lönerna har ökat.

Jag gjorde en egen snabb ekvation. Har inte heller koll på lönerna, men det ger en översikt av hur det borde se ut om vi inte blivit blåsta. Här har jag ändå varit snäll i mina bedömningar.

MV:
Eriksson - Reideborn -90 (Etablerad landslagsmålvakt mot Adam som signade tidigt under säsongen och fortfarande var väldigt obeprövad)
Reideborn - Jensen 0

Försvar:
Falk - Alsing -20
Högström +60 (Löneökning)
Bernhardt +40 (Löneökning)
Urbom 0 (Tjänade bra redan innan. Dumpades av saik pga överbetald. Ej oersättlig, bör inte få någon ökning)
Hultström 0
Pettersson 0
Nilsson 0
Lagesson - Johansson 0 (Fullt möjligt att Lagesson tjänade mer, men jag är snäll)

FW:
Boruque - Bemström -210 (Kan säkert vara större skillnad)
Ahlén - Ågren -50
Bergfors +40 (Löneökning)
Brodin -120 (Löneminskning enligt uppgift på forumet)
Jonte +40 (Löneökning)
Marcus D +40 (Löneökning)
Ljungh - Josefson +100
Possler +20 (Löneökning)
Ridderwall -250 (Ingen ersättare i truppen)
Strandberg +40 (Räknar som nyförvärv)
Vejdemo +40 (Löneökning)
Ante 0
Hank 0
AJF - Wiå 0
LJ - Walli 0
Lundh - Lilja 0

Totalt -320k
Klart seriens bästa målvakt ifjol med förlängning lär ha bra betalt. Annars har han en dålig gent. Med de nya tv-pengen så lär de hamna på samma. Det är som sagtspelarnas marknad. Gissar på att han ligger på ca 150k/månad.
Brodins lön kan vi väl inte räkna med då han knappt betalades lön för ifjol och Bourque kom in för hans lön. Dessutom ar jag räknat med en klar minskning i Brodin istället för Bourque kommande säsong.
Men räkna med några månadslöner för det då.
Urbom betalade Skellefteå en stor del av lönen under hans säsonger här. Det gör de inte längre. Han hade bra förhandlingsläge och även om han inte har lika hög lön som i Skellefteå så betalar vi bra mycket mer för honom nu än vad vi gjort tidigare.
Samma med Bergfors. Dessutom en lång förlängning som lär kostat en del.

Hultström var väl dessutom utanför budget ifjol och vi gick nog över budget en hel del när vi tog in honom. Med rätta såklart. Men räknar man med hans lön på 180k även i fjolårets budget ligger vi fortfarande på lite dyrare i årets trupp.

Den stora poängen är att truppen inte uppenbart är billigare som du säger.

Också roligt att du snackar om att vi borde förlänga med Ahlén för att han är billig men uppskattar att hans lön är 50k/månad mer än Ågren som är en minst lika bra hockeyspelare. Hur ska du ha det?
Låst