Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Skidlöparn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Skidlöparn »

Nu när första besvikelsen om att vi inte kommer ta in någon mer spets lagt sig och börjat fundera över lagbygget tycker jag ändå inte att det ser så illa ut. Vi saknar spets på forwardssidan helt klart och Jensen är lite av en gambling, men i övrigt är det en väldigt gedigen trupp.

Målvakter:

Årets målvakt i Adam och en av de bästa i Allsvenskan i Jensen. Dock har Adam tidigare visat en kraftigt negativ sida vid motgång och Jensen har aldrig tidigare spelat en SHL-match. Viktigt att dessa får en bra start, annars kan det gå illa. Skulle säga att Jensen besitter minst samma talang som Adam och är en potentiell toppmålvakt om några år.

Backar:

Bland de bästa i serien. Högström, Hultström, Jeppe och Nilsson är alla riktiga toppnamn, och lägg där till Urbom, Bernhardt och Johansson så har vi det riktigt bra ställt. Den enda märkliga värvningen är Alsing, men här måste det vara välscoutat från vår sida och Nyman har säkert en baktanke med honom.

Centrar:

Snälla Ante var hel! Är du det har vi seriens bästa centeruppställning med Ante, JJ och McD. Dessutom har vi Strandberg och Bemström som åtminstone jag tycker är högintressanta, särskilt Bemström som är en framtida NHL-center. Vejdemo är också en gedigen spelare, men som jag tycker passa bättre som vinge.

Forwards:

Lilja är ett grymt nyförvärv med liknande spelsätt och stats som Lundh. Har samma potential som Peppe och kan komma och blomma ut med lite mer erfarenhet och förtroende. Vem hade trott att Peppe skulle gå in och stänka dit 40 poäng i år? Inte jag i alla fall.
I övrigt tycker jag dock att vi tappar spets mot förra året. Bourque ersätts med Brodin, ett nerköp. Ahlén ersätts med Ågren, ett spelmässigt uppköp/likaläge men förmodligen ett stort karaktärstapp. Ridderwall ersätts inte vilket är ruggigt synd. Det vill till att Jonte stannar på lån, annars behövs verkligen spets in. Jonte som jag förövrigt har skyhöga förhoppningar om. Kan verkligen få sitt stora genombrott i år!
I det stora hela känns forwardssidan väldigt slätstruken jämfört med resten av uppställningen och jag är orolig för hur vi ska få in puckarna. PP kommer antagligen vara katastrof i år igen.

Sammanfattning:

En intressant trupp som mycket väl om allt klaffar kan komma upp på en liknande nivå som årets. Varken back- eller centersidan är att leka med och här utmanar vi verkligen de allra bästa lagen. Det som ska till är först och främst att våra tongivande spelare (läs Ante) är hela och att våra unga spelare tar något kliv till. Det som talar emot oss är just att vi står och faller med att ett par tveksamma spelare måste vara hela och att ungdomarna inte drar till NHL. Hur gör vi till exempel om Adam skulle gå sönder i oktober? Kan Jensen axla en sån roll och stå ett tiotal matcher innan vi hittar en ersättare till Adam?

Med det sagt vill jag också veta varför vi inte tar in en till spets. Den här truppen ska inte behöva vara dyrare än årets, och om vi som tidigare påståtts har ambitionen att utvecklas varje år så är det här tyvärr ett steg tillbaka. Vi kan inte räkna med att allt ska klaffa så bra som i år då verkligen allt gick vår väg förutom Ante och Bourques skador. Även om jag såklart hoppas att vi ska vara samma lagmaskin i år igen!
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Hoppas verkligen inte Dick kommer till DIF, mer överskattad spelare får man leta efter. Han verkar ju inte ta något på allvar. Jag såg dokumentären om tre kronor här om dagen och den ända spelaren som kom försent till pressträffen var Dick. Det tycker jag summerar upp Dick rätt bra.

Jonas Ahnelöv är ju ledig nu de skulle inte vara en så dålig spelare att få hem. Och kanske Nisse Andersson.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
ciirree

Inlägg av ciirree »

Lee Harvey Oswald skrev:
jsson skrev:Skulle vilja ha mer tydlighet i den ekonomiska biten. Ska vi förvänta oss ett mellanår där vi sparar pengar? Mig gör det inget, men det hade kunnat få vara tydligare kommunikation kring sådant.
Just så
Håller med.
Användarvisningsbild
MarcusDaze

Inlägg av MarcusDaze »

Jag är inte ett dugg orolig för backsidan.

Adam är seriens bästa målvakt för tillfället så där är jag inte orolig tills motsatsen är bevisad.

Jag vet inte vem som ska göra målen framåt dock, Bergfors är det närmsta en sniper vi har.

Top 6 hade jag kanske mönstrat:

Lilja - Enqvist - Bergfors
Possler - Josefsson - Brodin

Inte helt tokigt men jag hade, som resten av forumet velat ha in en utpräglad målskytt av väldigt hög klass till första kedjan.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Kolla på fotbollslaget för ett facit över vad som händer när man inte ersätter poängspelare och vägrar värva etablerade anfallare.
Bengan08
Säsongskort: Ja

Inlägg av Bengan08 »

Vikas skrev:Kolla på fotbollslaget för ett facit över vad som händer när man inte ersätter poängspelare och vägrar värva etablerade anfallare.
Word!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Hoppas inte det sista är sagt gällande forwardssidan. Ett lag brukar sällan vara helt spikat i början på maj...

Vi hade i vilket fall som helst definitivt varit i behov av en riktigt duktig forward om vi menar allvar med att vi skall ta kliv den kommande säsongen. Man kan inte hela tiden räkna med att unga lovande spelare skall blomstra och ösa in poäng, utan ett lag behöver åtminstone någon riktigt etablerad poänggörare om man har ambition att gå långt. Kom igen nu DIF, inse att plånboken behöver öppnas här. Annars kommer vi snart bli frånsprungna & rundade.
Foppas78

Inlägg av Foppas78 »

Nu när vår trupp är spikad lär det ju vara 99% klart att Snorren går till horungarna HC. Lär bli en vidrig säsong med risk för att vi ligger i nedre regionerna samtidigt som de lär vara i toppen av HA i år igen. I brist på annat få man väl hoppas på mycket sol i sommar i alla fall.
Användarvisningsbild
Lewyn

Inlägg av Lewyn »

Det klagas mycket på att det inte syns på värvningarna att alla lag fått ett tillskott på 40+ miljoner, och jag håller med att det inte syns på vår trupp.
Men jag kan heller inte se att något annat lag har laddat på med så pass tunga namn som man kan tänka sig att 40 miljoner skulle ge? Eller har missat något? Känns ju som att alla lag kör på som vanligt nästan.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Lewyn skrev:Det klagas mycket på att det inte syns på värvningarna att alla lag fått ett tillskott på 40+ miljoner, och jag håller med att det inte syns på vår trupp.
Men jag kan heller inte se att något annat lag har laddat på med så pass tunga namn som man kan tänka sig att 40 miljoner skulle ge? Eller har missat något? Känns ju som att alla lag kör på som vanligt nästan.
Alla feta agenter letar dyrare bilar. Jag kan slå vad om att en ny yrkesroll inom hockeyn dyker upp nästa säsong. Agentassistenten. Åker runt och filmar och har sig.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
mb81

Inlägg av mb81 »

Lewyn skrev:Det klagas mycket på att det inte syns på värvningarna att alla lag fått ett tillskott på 40+ miljoner, och jag håller med att det inte syns på vår trupp.
Verkar inte som jättemycket av pengarna går in i spelarbudgetarna i nåt lag och det som gör det äts väl upp av att de som skriver nya kontrakt nu. Luleå, vi, Malmö, Färjestad och HV är klara/nästan klara och inga av dessa lag ser iaf ut att höjt budgeten speciellt mycket.
Lagen blir inte speciellt mycket bättre men de blir dyrare.
Ändå bra att de nya tv-pengen inte innebär att det blir 10 importer i varje lag.
jaccan

Inlägg av jaccan »

Skidlöparn skrev:

Målvakter:

Årets målvakt i Adam och en av de bästa i Allsvenskan i Jensen. Dock har Adam tidigare visat en kraftigt negativ sida vid motgång och Jensen har aldrig tidigare spelat en SHL-match. Viktigt att dessa får en bra start, annars kan det gå illa. Skulle säga att Jensen besitter minst samma talang som Adam och är en potentiell toppmålvakt om några år.
Jensen har ju faktiskt de facto gjort debut i SHL. Han hoppade ju in för oss mot Örebro 2015 och höll nollan. Men det är väl mer en fotnot i sammanhanget såklart.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Det finns ju krav om eget kapital som kommer höjas framöver. Dessutom lär alla snittlönerna gått upp.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

jaccan skrev:
Skidlöparn skrev:

Målvakter:

Jensen har ju faktiskt de facto gjort debut i SHL. Han hoppade ju in för oss mot Örebro 2015 och höll nollan. Men det är väl mer en fotnot i sammanhanget såklart.
Ja visst fan. Hade en känsla av att han kanske stått nån match, så kollade EP utan att se något noterat.
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Dicken hintar vilka klubbar som kan bli aktuella..2 st o kontrakten på bordet :(
https://www.aftonbladet.se/tv/a/252366
Låst