Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Försökte jämföra kostnaderna för årets och förra årets trupp. Mest för att få perspektiv och se kostnaderna för trupperna konta ifjol och iår.
Tog truppen vi gick in säsongen med för att vara fair.
Vi kan nog höja spelarbudgeten med några millar men också så är det spelarnas marknad nu och spelarna får vad jag kan tycka lite väl bra betalt. Lex Ljungh.

Jag har inga inga inside utan bara grova gissningar. Säg gärna till om nåt är åt helvete fel. Siffrorna är i hundratusen kronor/månad.
Totalt blir summan 350K kr mer i månaden för denna trupp. Med avgifter blir det ca 500K eller hur mycket blir det. Hjälp mig någon som kan. På ett år blir det i så fall ca 6 mille mer om min lilla beräkning stämmer.
Hjälp mig och korrigera i så fall.

Målvakter

Förra Kommande Skillnad
Jocke Adam 0
Adam Jensen 0
Skillnad 0

Backar

Högström Högström 50
Fagerudd Hultström 100
Urbom Urbom 50
Lagesson Bernhardt 10
Nilsson Nilsson 0
Pettersson Pettersson 0
Bernhardt Johansson -10
Falk Alsing 0
Skillnad 200

Centrar
Ante Ante 0
Ljungh Josefson 150
Vejdemo Vejdemo 40
Macdavid Macdavid 40
Johansson Strandberg 0

Skillnad 230

Forwards
Lundh Lilja 0
Ridderwall Ågren -100
Acke Walli 0
Possler Possler 0
Hank Hank 0
Bourque Brodin -100
Bergfors Bergfors +80
Jonte Jonte +40
Ahlén Bemström -20
Wiå +20

Skillnad -80

Totalt +350
Användarvisningsbild
TheForsa

Inlägg av TheForsa »

Vejdemo - 1,9 milj. (225 000 USD)
J.Davidsson - 1,9 milj. (225 000 USD)
A.J-Fjällby - 1,9 milj. (225 000 USD)

5,7 miljoner till plus, väldigt trevligt hoppas det används väl till åtminstone 1 spetsspelare och inte bara läggs på hög. Vi har alla chanser nu att kunna värva väldigt bra spelare utan att för den delen ens vara nära att äventyra ekonomin.

Hoppas innerligt att Jocke går för Palushaj, ge han ett riktigt bra kontrakt och låt han få lira med en av sina närmaste vänner Ante. Med Palushaj's poängskörd skulle de kunna vara skillnad på play-in och topp 3.
mb81

Inlägg av mb81 »

TheForsa skrev:Vejdemo - 1,9 milj. (225 000 USD)

5,7 miljoner till plus, väldigt trevligt hoppas det används väl till åtminstone 1 spetsspelare och inte bara läggs på hög. Vi har alla chanser nu att kunna värva väldigt bra spelare utan att för den delen ens vara nära att äventyra ekonomin.

Hoppas innerligt att Jocke går för Palushaj, ge han ett riktigt bra kontrakt och låt han få lira med en av sina närmaste vänner Ante. Med Palushaj's poängskörd skulle de kunna vara skillnad på play-in och topp 3.
Juuso Ikonen 300 000.

Men man kan inte lägga allt det på spelarbudgeten. Höjer man spelarbudgeten med allt så krävs det att man skickar så många spelare varje år. Vi får nog räkna med att spelarbudgeten höjs med några % varje år och ingen tokhöjning.

Men jag vill också ha in spetsforward till. Mest för att slippa söka om vi tappar Jonte eller Vejdemo och se dessa som bonus istället. Men gissar att det är utanför budget.
Användarvisningsbild
TheForsa

Inlägg av TheForsa »

mb81 skrev:
TheForsa skrev:Vejdemo - 1,9 milj. (225 000 USD)

Juuso Ikonen 300 000.

Men man kan inte lägga allt det på spelarbudgeten. Höjer man spelarbudgeten med allt så krävs det att man skickar så många spelare varje år. Vi får nog räkna med att spelarbudgeten höjs med några % varje år och ingen tokhöjning.

Men jag vill också ha in spetsforward till. Mest för att slippa söka om vi tappar Jonte eller Vejdemo och se dessa som bonus istället. Men gissar att det är utanför budget.
Just ja Ikonen med.
Imperator

Inlägg av Imperator »

Jag har vidan sidan av följt forumet under en tid. Kände att det är dags att regga sig och säga mitt.

Helt ärligt så förstår jag inte hur Jocke tänker. Inför säsongen 18/19 så har vi ett enormt tillskott på pengar, då kan man ju hoppas (och tro) att det blir några ruggigt fina värvningar. Men icke, vi fick två i form av JJ och Lilja.
Resterande är mediokra HA-spelare, som på intet vis kan rädda djurgården från den under tabellens skäreld. Jag har verkligen NOLL förhoppningar på dessa.

Jag har längre undrat, vart tar pengarna vägen? Nu har vi haft ett guldläge att få värva för kung och fosterland, men istället så hamnar pengarna gud vet var.
mb81

Inlägg av mb81 »

Imperator skrev:Jag har vidan sidan av följt forumet under en tid. Kände att det är dags att regga sig och säga mitt.

Helt ärligt så förstår jag inte hur Jocke tänker. Inför säsongen 18/19 så har vi ett enormt tillskott på pengar, då kan man ju hoppas (och tro) att det blir några ruggigt fina värvningar. Men icke, vi fick två i form av JJ och Lilja.
Resterande är mediokra HA-spelare, som på intet vis kan rädda djurgården från den under tabellens skäreld. Jag har verkligen NOLL förhoppningar på dessa.

Jag har längre undrat, vart tar pengarna vägen? Nu har vi haft ett guldläge att få värva för kung och fosterland, men istället så hamnar pengarna gud vet var.
Jag försökte göra en amatörbedömning av spelarbudget ovan. Du kan såklart dissa den eller hålla med. Tokvärva samtidigt som man förlänger rätt många billiga kontrakt blir svårt. Dock är jag också besviken på att det inte kom en forward till. Men jag kan ha förståelse för det iaf.

Btw välkommen till forumet till massa bittra luttrade Djurgårdare och så mig som snart kommer kallas "Bagdad-Bob".
Detblir3poäng

Inlägg av Detblir3poäng »

Varför pratar alla om palushaj för? Han agent sa ju till sportbladet nu i veckan att han förmodligen åker utomlands och om det nu skulle vara så att han stannar i shl så har han väldigt svårt att tro att han kommer spela i nån annan klubb än brynäs? Är det nåt inside som jagatt missat?
Användarvisningsbild
TheForsa

Inlägg av TheForsa »

Detblir3poäng skrev:Varför pratar alla om palushaj för? Han agent sa ju till sportbladet nu i veckan att han förmodligen åker utomlands och om det nu skulle vara så att han stannar i shl så har han väldigt svårt att tro att han kommer spela i nån annan klubb än brynäs? Är det nåt inside som jagatt missat?
Jocke gick för Palushaj redan inför förra säsongen och det som sket sig var väl att han ville till ett topplag och då va ju Brynäs i final. Var nästan bytta roller denna säsong.

Helt taget ur luften är det inte flertalet supportrar till Brynäs hörde tidigt under säsongen att DIF jagar Palushaj inför kommande säsong. Sen tog det väl fart lite mer "fart" när det var någon här (Sorry kommer ej ihåg namn) som hade hört att Jocke går för honom.

Det finns 2 reportrar bl.a på Hockeysverige.se och 1 på AB tänker inte nämna vilka men som sa att han t.om kunde vara "ganska nära" en överenskommelse med oss och enligt Palushaj själv är en väldigt nära vän med Ante.

Tillägger även detta att jag har ingen aning om hur det ser ut med Jockes intresse för Palushaj i dagsläget. Men varför skulle han helt plötsligt bara backa ur just nu när alla förutsättningar finns för att ro affären i hamn?
Detblir3poäng

Inlägg av Detblir3poäng »

TheForsa skrev:
Detblir3poäng skrev:Varför pratar alla om palushaj för? Han agent sa ju till sportbladet nu i veckan att han förmodligen åker utomlands och om det nu skulle vara så att han stannar i shl så har han väldigt svårt att tro att han kommer spela i nån annan klubb än brynäs? Är det nåt inside som jagatt missat?
Jocke gick för Palushaj redan inför förra säsongen och det som sket sig var väl att han ville till ett topplag och då va ju Brynäs i final. Var nästan bytta roller denna säsong.

Helt taget ur luften är det inte flertalet supportrar till Brynäs hörde tidigt under säsongen att DIF jagar Palushaj inför kommande säsong. Sen tog det väl fart lite mer "fart" när det var någon här (Sorry kommer ej ihåg namn) som hade hört att Jocke går för honom.

Det finns 2 reportrar bl.a på Hockeysverige.se och 1 på AB tänker inte nämna vilka men som sa att han t.om kunde vara "ganska nära" en överenskommelse med oss och enligt Palushaj själv är en väldigt nära vän med Ante.

Tillägger även detta att jag har ingen aning om hur det ser ut med Jockes intresse för Palushaj i dagsläget. Men varför skulle han helt plötsligt bara backa ur just nu när alla förutsättningar finns för att ro affären i hamn?
Okey, då får vi hålla alla tummar som finns, för en sån som han är precis vad laget behöver just nu!
JiWe

Inlägg av JiWe »

Sällar mig till de försiktigt optimistiska, om det nu finns några här :)

Att det inte börjar brännas pengar tycker jag är klokt ändå. Som någon var inne på så tror jag man stakat ut en väg vilken man följer oavsett bättre tv-avtal, nhl-export osv. Beträffande emissionen så ska det väl knappast användas till spelartruppen annat än om något väldigt speciellt dyker upp? Vi måste ju ha en sund ekonomi även bortom kommande säsong.

Klart att det kan vara lite risky att i mångt och mycket gå på spelare som är under utveckling men jag gillar det. Personligen tror jag ju inte att våra värvningar är fullt så usla som den samlade forumexpertisen verkar vara på det klara med (givet ett par undantag). Så oavsett om det var tidernas lyckoträff ifjol så är det klokt att inte få hybris över fjolåret och kasta pengar över så kallade toppspelare. Finns ju många exempel på dyra spelare som inte presterar ett skit bättre än en allsvensk värvning. Gillar att man vill värva efter vår spelmodell främst och inte till nöds jagar namn.

Nä, jag ger iaf truppen chl och lite till innan jag dömer ut den. Dessutom så finns ju trots allt medel för nyförvärv vilket ju Jocke var rätt tydlig med och jag tror faktiskt inte att vi är färdiga än intervjun till trots.
Användarvisningsbild
TheForsa

Inlägg av TheForsa »

Helt stängt verkar det inte vara än gällande truppbygget.

"Henrik Sjöberg @sjobergh
DIF eller AIK – vart hamnar den flygande reportern Dick Axelsson?"

http://hockeynews.se/articles/2747/

"När 31–åringen är tillbaka på hemmaplan igen kommer han att ta tag i frågorna inför nästa säsong som fortfarande är obesvarade.
– Det är ingenting klart, säger han.

Vad lutar det åt?
– Jag vet faktiskt inte.

Vad vill du helst av allt själv då?
– Jag vill hem till Stockholm, mer än så vet jag inte just nu.

Har du fått några kontraktsförslag redan?
– Nej, inga konkreta anbud som ligger på bordet.

Pågår det diskussioner?
– Inte just nu. Jag har förmedlat att jag vill vänta. Jag har tid. Efter jobbet jag gör här nu ska jag ta tag i sakerna på hemmaplan och ta mig ett beslut, säger Axelsson."
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Tycker värvningarna är jätte intressanta, är väl Alsing som jag är skeptisk till då han inte såg särskilt bra ut under kvalet. Är ju självklart en spelar med ett grymt utvecklingspotential men hoppas vi inte slarvar bort det likt vi gjorde med Press och lånar ut honom tidigt om han inte är riktigt redo för nivån i shl.
Det enda som egentligen förvånar mig är att vi verkar stanna på samma spelarbudget som föregående år trots de extra kapitaltillskottet som det nya avtalet bidrar med. Rent krasst borde det väl betyda av vi kommer ställa upp med en billigare trupp jämfört med Många konkurrenter, eller är jag helt ute och cyklar här?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
jsson

Inlägg av jsson »

Skulle vilja ha mer tydlighet i den ekonomiska biten. Ska vi förvänta oss ett mellanår där vi sparar pengar? Mig gör det inget, men det hade kunnat få vara tydligare kommunikation kring sådant.
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

jsson skrev:Skulle vilja ha mer tydlighet i den ekonomiska biten. Ska vi förvänta oss ett mellanår där vi sparar pengar? Mig gör det inget, men det hade kunnat få vara tydligare kommunikation kring sådant.
Just så
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
AlltidoavsettDIF

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

jsson skrev:Skulle vilja ha mer tydlighet i den ekonomiska biten. Ska vi förvänta oss ett mellanår där vi sparar pengar? Mig gör det inget, men det hade kunnat få vara tydligare kommunikation kring sådant.
Instämmer, den här 18/91 kampanjen de satt igång med fick iaf mig att tro att en rejäl satsning var på g. Jag tycker bara det är kul att se DIF spela men vore ju skönt att få lite kommunikation imellanåt också, jag och med flera här på forumet är ju både säsongare och delägare i klubben.
Låst