Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
jsson
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av jsson »

Quint skrev:Tappade vi Jonte nu, som lök på laxen? Signat med Columbus.
Entry-level.
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Givetvis trodde jag att en forward till skulle komma. Men det är ju knappast någon katastrof.
Bättre forwardsuppställning mot den vi kunde ställa på isen i slutspelet och den var nära att gå till final.
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Det här känns ju inte bra överhuvudtaget. Vi saknar MINST en poängstark forward för förstalinan och en back som ersätter Lagesson. Det här sätter ju en enorm press på de spelare som har kommit in att leverera direkt, annars kan det bli en jobbig vinter. På tok för stor chansing för min smak.

Nej, jag hoppas verkligen att Jocke bluffar och har mer på ingång för annars blir jag ruskigt besviken.

Med det här laget så är väl play-in ett realistiskt mål.
AirQ

Inlägg av AirQ »

Som jag ser det så var det nog aldrig tanken att vi skulle gå så bra som vi gjorde den här säsongen utan mer en lycklig tillfällighet.
Strategin har varit utalat att föra djurgården långsiktigt tillbaka till toppen, vilket jag tycker man försöker tydligt göra, dvs signa givna nyckelspelare på långa kontrakt så som ante, josefsson,och inte bränna hela kapitalet på en säsong.

Inom 2-3år så kommer vi ha en handfull tongivande spelare som kommer bära laget och placera oss i toppen igen.
Sen kommer vi förhoppningsvis ha spelare som blommer igenom genom egna led samt billiga värvningar med potential att växa i en bra omgivning.

Så hur fan kan man skandera avgång här på forumet är ju bara löjligt....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Palle J

Inlägg av Palle J »

Ganska lätt att säga nu att Lundh med 40 pinnar blir svår att ersätta. Innan denna säsong var rekordet 26 (?), kan inte ha varit många som trodde att han skulle kliva fram så. Jag erkänner att jag undrade vad han gjorde i första linan.
Men det känns ju ändå som att den riktiga poängmakaren saknas i år igen
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

B.I.B.A skrev:Hate to say I told you so. Hade vi fått in en sportchef som besatt någon som helst kompetens hade han bedömt lagbygget ungefär såhär i nuläget:

Reideborn (Jensen)

Högström - Jesper
Hultström - Ny
Urbom - Bernhardt

Extra: Alsing, Johansson, Nilsson (Skadad)

Ny - Ante - Jonte
Ny - JJ - Bergfors
Lilja - M.David - Brodin
Hank - Vejdemo - Possler

Extra: Bemström, Strandberg, Walli, Wiå, Ågren

..och ärligt talat. Inte ens då ser det imponerande ut. Avgå Jocke.
Hade en annan sportchef fått en annan budget?
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Ärligt talat. Matematiken är inte svår. Spelarbudgeten är densamma som ifjol.

Ridderwall hade hög lön, den tar Josefson över.
Lundh hade hög lön, den tar Lilja över.

Falk, Ahlén, Ljungh och Linus J lämnar. Ågren, Alsing, Bemström och Strandberg tillkommer. (Den sistnämnda var ju "utöver" förra säsongen pga Antes skada)
Här sparar vi såklart lite pengar. Men det käkas upp och mer än så med tanke på förlängningarna med Possler, Vejdemo och bröderna Davidsson. Dom fyra är tillsammans såklart dyrare än förra året. Framför allt dom två sistnämnda.

Joacim Eriksson ersätts med Robin Jensen, här sparar vi förstås en hel del, men Reideborn har förlängt och det görs såklart inte till samma lön när Adam hade seriens bästa räddningsprocent ifjol.

Lägg därtill att Bergfors och Urbom blir mycket dyrare för DIF då LHC och Saik ej längre står för en stor del av deras lön.

Annan fråga? Lagesson och Falk ut. Bara Alsing in. Ja, man räknar väl med att Bernhardt kan ta en större roll. Och vi har inte "lyxen" att ha åtta backar på A-lagsnivå. Det räcker gott och väl med sju.

Ekvationen går ihop, vi lägger ungefär samma pengar som ifjol på detta lag. Det här är ju inget nytt. Vi har ju värvat från Allsvenskan tidigare för att det passar vår plånbok och suttit och svurit över samma saker då. Tappar vi Sörensen till NHL kan vi inte ersätta honom till den lönen han satt på i DIF och få in en, på förhand, lika bra spelare. Det vet vi och så har det alltid varit. Vi får ställa vårt hopp till smarta värvningar och utveckling.
Expert.
Praetori

Inlägg av Praetori »

SirDIFalot skrev:
Annan fråga? Lagesson och Falk ut. Bara Alsing in. Ja, man räknar väl med att Bernhardt kan ta en större roll. Och vi har inte "lyxen" att ha åtta backar på A-lagsnivå. Det räcker gott och väl med sju.
Glöm inte Simon.

Jag tycker det är klockrent att vi vågar satsa på egna produkter.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81

Inlägg av mb81 »

SirDIFalot skrev:Ärligt talat. Matematiken är inte svår. Spelarbudgeten är densamma som ifjol.

Ridderwall hade hög lön, den tar Josefson över.
Lundh hade hög lön, den tar Lilja över.

Falk, Ahlén, Ljungh och Linus J lämnar. Ågren, Alsing, Bemström och Strandberg tillkommer. (Den sistnämnda var ju "utöver" förra säsongen pga Antes skada)
Här sparar vi såklart lite pengar. Men det käkas upp och mer än så med tanke på förlängningarna med Possler, Vejdemo och bröderna Davidsson. Dom fyra är tillsammans såklart dyrare än förra året. Framför allt dom två sistnämnda.

Joacim Eriksson ersätts med Robin Jensen, här sparar vi förstås en hel del, men Reideborn har förlängt och det görs såklart inte till samma lön när Adam hade seriens bästa räddningsprocent ifjol.

Lägg därtill att Bergfors och Urbom blir mycket dyrare för DIF då LHC och Saik ej längre står för en stor del av deras lön.

Ekvationen går ihop, vi lägger ungefär samma pengar som ifjol på detta lag. Det här är ju inget nytt. Vi har ju värvat från Allsvenskan tidigare för att det passar vår plånbok och suttit och svurit över samma saker då. Tappar vi Sörensen till NHL kan vi inte ersätta honom till den lönen han satt på i DIF och få in en, på förhand, lika bra spelare. Det vet vi och så har det alltid varit. Vi får ställa vårt hopp till smarta värvningar och utveckling.
Jag gjorde en med grova uppskattningar en jämförelse med förra årets trupp(den vi gick in säsongen med) då utan Hultström som jag tror vi gick över budgeten för att få in.
Då är årets trupp ca 300-400k dyrare/månad. Högströms förlängning lär kostat en hel del också.

Det som jag tycker är mest konstigt är att man räknar med Jonte och Vejdemo. Om de ska på camperna så missar de väl en del matcher i början. Då är vi nere på 13 forwards varav Walli Walterholm och Wiå är långt ifrån var Acke och Macdavid var ifjol vid samma tidpunkt även om det kan gå snabbt i den åldern.

Dessutom ställer vi upp med helsvenskt lag i SHL. När gjorde ett lag det senast? Har det ens hänt på 2000-talet?
Palle J

Inlägg av Palle J »

Vore intressant att veta varför AJF inte ville skriva på. När pengar ändå sparas ifall det kanske skulle bli aktuellt. Då är truppen inte helt spikad känns det som.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

SirDIFalot skrev:
B.I.B.A skrev:Hate to say I told you so. Hade vi fått in en sportchef som besatt någon som helst kompetens hade han bedömt lagbygget ungefär såhär i nuläget:

Reideborn (Jensen)

Högström - Jesper
Hultström - Ny
Urbom - Bernhardt

Extra: Alsing, Johansson, Nilsson (Skadad)

Ny - Ante - Jonte
Ny - JJ - Bergfors
Lilja - M.David - Brodin
Hank - Vejdemo - Possler

Extra: Bemström, Strandberg, Walli, Wiå, Ågren

..och ärligt talat. Inte ens då ser det imponerande ut. Avgå Jocke.
Hade en annan sportchef fått en annan budget?
Nej, men en annan sportchef hade lyckats göra betydligt bättre än att släppa 5-6 dyra spelare och ersätta dem med Allsvenska chansningar. Din ekvation går ju inte ihop överhuvudtaget.

Målvaktssidan:
Jocke måste varit ganska välbetald sett till hans meriter. Adam är fortfarande en obeprövad målvakt och vår sportchef bör inte ha kastat något jättekontrakt över honom. Adam/Jensen måste vara klart billigare än föregående duo.

Backar:
Vi släpper två billiga backar och värvar en billig. Visst, lite löneökning på Urbom kanske men även här bör Jocke ha varit smart eftersom Urbom var ganska överbetald i sitt Skellefteå-kontrakt.

Anfall:
Ridderwall ersätts av Lilja - Bör bli bra mycket billigare. Likvärdiga spelare men Ridderwall var överbetald.
Ljungh ersätts av JJ - Josef lär tjäna mer än Ljungh gjorde.
Lundh - Borde inte tjänat särskilt mycket sett till vad han var för spelare när han värvades. Men visst, säger du att han är dyr så frigör det ännu mer pengar eftersom han inte är ersatt.
Bourque - Inte heller ersatt. Lär varit en av de dyraste.
Brodin - Halverar sin lön enligt uppgift på forumet.
Ahlén och LJ mot Ågren och Bemström - Två mindre löneposter frigörs och ersätts med två ännu mindre.
Davidssons och Vejdemo - Löneökningar men lär knappast kosta skjortan.
Possler - Bör inte fått någon större löneökning med tanke på hans prestationer i relation till förväntningarna när han värvades.

Väldigt enkel matematik. Den enda positionen som skulle kunna vara nämnvärt dyrare här är Josefson istället för Ljungh. Det kan omöjligt bara gå jämt ut med alla besparingar som gjorts i hela övriga truppen. Antingen har vi gott om pengar kvar i spelarbudgeten eller så har Jocke gjort bort sig totalt.
Avgå Jocke.
ciirree

Inlägg av ciirree »

SirDIFalot skrev:Ärligt talat. Matematiken är inte svår. Spelarbudgeten är densamma som ifjol.
Låt säga att dina beräkningar stämmer, så borde vi ändå ligga plus.
För det första hade vi ett långt slutspel, vilket måste ha resulterat i mer pengar in. Dessutom de nya avtalen som ger alla lag mer pengar. Sen hade vi en lyckad nyemission, och även om man inte tänker använda hela den summan till spelarbudgeten så går säkert att räkna med några miljoner. Som grädde på moset har nu 3 spelare skrivit NHL kontrakt och om jag gör mina beräkningar rätt, rätta gärna om jag har fel, så är det ytterligare nästan 6 miljoner in?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Peppe till Kunlun Red Star. Tror ingen nämnt det än.

Tror, som någon sa, att man tänker långsiktigt och inte vill bränna allt ekonomiskt krut samtidigt. Men det är ett högt spel om det skulle visa sig att HA-killarna är helt under isen.

Jag förstår tänket med att satsa på egna produkter och tanken är fin, och jag hade inte velat ha det på något annat sätt. Men ärligt, rent sportsligt är det ju ett mönster som upprepar sig - killarna drar över pölen så fort de får möjlighet. Vad får vi? En tröstslant och osäkerhet i laget om vara eller inte vara.

Om man hade haft kvar LJ och Ljungh istället för Davidssons och Vejdemo så är skillnaden rent krasst att LJ och Ljungh med säkerhet faktiskt spelat i DIF. Om målet faktiskt är att DIF ska gå bra i SHL... Vad är mest värt-- egentligen: killar som spelar kanske en bråkdel av karriären i DIF eller de som kan tänka sig att vara på hemmaplan och dedikera tiden till DIF?

Får jag som supporter välja mellan att AJF slår igenom i NHL eller att DIF vinner SM-guld/är ett topplag år efter år så kastar jag Fjällby under bussen alla dagar i veckan.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Det är ju uppenbart när man tittar på era beräkningar att denna trupp inte kostar särskilt mycket mer än förra årets trupp. Jag antar att vi kommer att ha möjlighet att värva 1-2 bra spelare efter jul för att förstärka inför slutspelet.
Avskaffa tre mot tre.
Detblir3poäng

Inlägg av Detblir3poäng »

Mattias_87 skrev:Det är ju uppenbart när man tittar på era beräkningar att denna trupp inte kostar särskilt mycket mer än förra årets trupp. Jag antar att vi kommer att ha möjlighet att värva 1-2 bra spelare efter jul för att förstärka inför slutspelet.
Nem isåfall gäller det ju att vi kan få bort nån spelare om fler ska in, så att dom som blir ersatta inte bara sitter och tickar pengar, för då kommer det bli bra mycket dyrare än att värva bra direkt.
Låst