Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Jocke snackade dock om att Peppe och Bourque skulle ersättas till hemsidan.
Tror verkligen det kommer minst en forward till.
Användarvisningsbild
TheForsa

Inlägg av TheForsa »

Tydligen förlängning med Urbom om man ska tro på en av AB's reportrar.
Senast redigerad av TheForsa den 2018-05-03 18:50:13, redigerad totalt 1 gånger.
drDIF

Inlägg av drDIF »

Ganska rejäl ökning av spelarbudget till i år så en skicklig forward och en back som antingen är Urbom eller ny känns inte omöjligt. Sen avvaktar man nog vad som händer med de som nosar på nhl. Blir bröderna och vejdemo kvar har vi ett väldigt intressant lag med bra åldersmix och väldigt många spelare i toppklass för shl-nivå. Annars finns garanterat medel kvar att spetsa med vid behov i ett ett senare skede.

Beträffande Falk så passade han inte bra i vårt spelsätt och där är väl samtliga alternativ vi har bättre. I synnerhet Simon J som jag tycker gjorde det med bravur när han fick rycka in.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ciirree

Inlägg av ciirree »

TheForsa skrev:Tydligen förlängning med Urbom.
Känns konstigt isåfall. Ett ståhej för en förlängning när man bara la ut en bild på Twitter när man förlängde med Brodin. Varför inte gå ut med den infon idag istället?
Användarvisningsbild
TheForsa

Inlägg av TheForsa »

ciirree skrev:
Känns konstigt isåfall. Ett ståhej för en förlängning när man bara la ut en bild på Twitter när man förlängde med Brodin. Varför inte gå ut med den infon idag istället?
Ja jag tycker också att det är lurt om det nu visar sig vara en förlängning av Urbom och inte ett nyförvärv.
Användarvisningsbild
jsson

Inlägg av jsson »

Urbom var ju aldrig "våran" - så sett.
Men jävla gött om det stämmer.
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
ciirree

Inlägg av ciirree »

TheForsa skrev:
ciirree skrev:
Ja jag tycker också att det är lurt om det nu visar sig vara en förlängning av Urbom och inte ett nyförvärv.
Vem var det från AB som gick ut med detta?
jsson skrev:Urbom var ju aldrig "våran" - så sett.
Men jävla gött om det stämmer.
Nej det är klart, kommer ju isåfall bli ett "nyförvärv" på pappret. Frågan är hur mycket vi kommer betala för honom.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

ciirree

Återigen av den enkla anledningen att alla backar som skall spela måste nå upp till en viss nivå av defensiv kapacitet. Gör man inte detta är det mer eller mindre defensivt självmord att spela dem. Och nej det spelar ingen roll hur bra en back är med puck om samma back inte kan spela försvarsspel utan puck. Däremot kan du klara dig hyggligt på backar med begränsad passningsförmåga så länge som de kan spela ett rejält försvarsspel utan puck.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur bra Hultström spelade i Leksand, men han var väl i alla fall lite av en "stjärna" där tillsammans med Sallinen(?) och inte sjutton kan man ranka en spelare som Alsing som en stjärna i Leksand. ( Spelaren har väl inte ens varit gjutet ordinarie. )

Kanske kommer ihåg fel här, men plockade vi inte Hultström och Finnen samtidigt?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Om forwardssidan är satt känns det halvt obegripligt att man förlängde med Brodin. Hade man inte behövt få in något mer av en "poängspelare" där istället och inte en "chansning" som var skadad hela förra säsongen. ( Eller man kunde gjort det, men då borde det skett på bekostnad av någon av de allsvenska spelarna. )
ciirree

Inlägg av ciirree »

Kall-El skrev:ciirree

Återigen av den enkla anledningen att alla backar som skall spela måste nå upp till en viss nivå av defensiv kapacitet. Gör man inte detta är det mer eller mindre defensivt självmord att spela dem. Och nej det spelar ingen roll hur bra en back är med puck om samma back inte kan spela försvarsspel utan puck. Däremot kan du klara dig hyggligt på backar med begränsad passningsförmåga så länge som de kan spela ett rejält försvarsspel utan puck.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur bra Hultström spelade i Leksand, men han var väl i alla fall lite av en "stjärna" där tillsammans med Sallinen(?) och inte sjutton kan man ranka en spelare som Alsing som en stjärna i Leksand. ( Spelaren har väl inte ens varit gjutet ordinarie. )

Kanske kommer ihåg fel här, men plockade vi inte Hultström och Finnen samtidigt?
Fast hela våran spelidé bygger ju på att vi ska ha spelskickliga backar och anfallen börjar direkt när man vinner puck nere i defensiv zon. Detta kräver att vi har försvarsspelare med spelsinne och ett grymt förstapass. Alsing har ett fint passningsspel och påminner mycket om Hultström. Killen är 22 år och han döms redan ut här på forumet. Glöm inte att vi har en av SHL's bästa backtränare också, har gjort underverk innan.

Ett "rejält försvarsspel utan puck" gick för ett antal år sedan, men möter man snabba, tekniska lirare så har de inte en chans, det har vi sett i Djurgården förr.

Jo, vi plockade dom samtidigt. Men han fick lika mycket skit där som Alsing får nu. Men redan första säsongen under Nyman så växte han enormt mycket.
drDIF

Inlägg av drDIF »

Herregud, galenskaperna bara avlöser varandra. Vart är dolda kameran?

Vi har förlängt med en landslagsspelare som dessutom är som klippt och skuren för vårt spelsystem, till en reducerad lön. Till och med det går att kritisera? Vad kommer härnäst? Ante, JJ eller Högström?

Ska man inte vänta med att kritisera Alsing tills han faktiskt spelat? Är ju redan klargjort att han är ett utvecklingsprojekt och inte kommer ha en bärande roll.

Kanske dags att starta en separat klagotråd eftersom det verkar vara ett självändamål?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mb81

Inlägg av mb81 »

ciirree skrev:
Ståhej? DIF har väl inte gjort något speciellt mer än möjligen läckt till hockeynews. Jag är iaf trygg med backsidan.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

ciirree

Jag är fullständigt övertygad om att det går att spela ett väldigt bra försvarsspel med snabba och starka backar som har sina styrkor i spelet utan puck. Precis på samma sätt är jag övertygad om att det inte går att få till ett bra försvarsspel med backar som är bra med puck, men som inte kan ta duellspelet eller det övriga spelet utan puck.

Det bästa är självfallet om man kunde få backar som klarar båda aspekterna av spelet, men måste jag välja föredrar backar som är duktiga i spelet utan puck jämfört med det motsatta.

Risken nu blir ju att vi kommer ligga på som sjutton offensivt, ha svårt att skapa heta chanser pga brist på individuellt skickliga forwards och så kommer våra motståndare att utnyttja de gratischanser som uppstår då vi "bjussar på" defensiva misstag.
Användarvisningsbild
Malto

Inlägg av Malto »

Jag tänker vara jättepositiv och tolka Jocke som att han redan räknar in Urbom och ska komplettera med en till. Så det så.
difanda

Inlägg av difanda »

Lite kul att läsa alla oroliga kommentarer såhär i början av maj när JE nyss hintat om att det kommer fyllas på hela veckan.

Vi har precis fått tillbaka JJ, förlängt med Brodin och värvat en spännande Lilja.
Backlinan är i stort sätt intakt. 5 av 7 är kvar från förra säs och in med Simon som var med lite förra. En till (urbom?) ska in och sen är backarna klara. Med Nymans kunskaper kommer många ta steg till och det känns just nu tryggt.

Centersidan är finfin och inget tyder på att vi värvat klart med forwards. På JE låter det som mer ska in. Bra kombination av rutin, stabilitet och talang/utvecklingsförmåga. Men någon spets kommer in och då är jag trygg även där.

Med en hel Brodin och Tom får vi in bra ”nyförvärv”.

Hela säs har många, väldigt många klagat på Falk och Ahlén men nu är de tydligen superbra och omöjliga att ersätta.

Kan vi inte ha lite is i magen? Bara några dagar till?
Och ska vi inte ge Alsing bland annat chansen innan vi sågar?

Hultan tyckte hela leksand var en säkerhetsrisk när vi värvade.
Hela vår backlinje var urusel inför förra säsongen sa de...hur gick det sen?

Och vem är värvningen som media missat?

Ice ice baby!
Låst