SM-Slutspelet 2018

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SM-Slutspelet 2018

Inlägg av mb81 »

DIFtomppa skrev:Kanske läge att ställa Jocke i mål i första semin? Han lirade ju bra enligt mig den matchen han stog mot LHC
Frågan är hur Jocke mår. Han hade tydligen gått av en träning här om dagen. Men känns viktigt att ha två slipsar som kan spela.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Vad som behövs är mer gediget spel framför egen kasse. Det är slutspel och vi får inte bli bajsnödiga för domarna har inte plockat för någonting alls framför kassen. Så länge skotten kommer utifrån och sikten inte är skymd så plockar Adam puckarna och det brukar vara då han växer i matchen. Det märks att motståndarna ändå sneglat på hans stats från serien för de skjuter väldigt sällan om det inte är minst någon uppe i ansiktet på Adam (och det är även då målen kommit).

Känslan man får är annars att våra special-teams + målvakter kan vara det som fäller oss i de kvarvarande matcherna. Dåligt BP och fortsatt krampaktigt i PP (sedan gammalt) plus att Jocke och framförallt Adam sett mänskliga ut när det är folk inne och skymmer gör att det inte känns som guld och gröna skogar inför semin. Vi kan bräcka vilket lag som helst i 5v5 men jag tror inte det räcker utan det måste upp i special-teams också.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
daaviid

Inlägg av daaviid »

Anledningen till att Adam har släppt in lite "billiga" mål i kvarten beror ju på både skymningar och ändrad riktning på pucken. Det har varit rejält tursamma mål som plast lyckades få in i vissa fall. Tog på någon spelare här och någon klubba där. Då är det inte många målvakter som tar puckarna.

Adam ska inleda, om han är darrig efter de två första matcherna så ska vi byta till Jocke.

Ortio lämnar kryssen öppna, Jägarn utnyttjar detta skoningslöst. Jag är inte orolig för fem öre.
Användarvisningsbild
DRC

SM-Slutspelet 2018

Inlägg av DRC »

mb81 skrev:
DRC skrev:
mb81 skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Ortio har överglänst Adam fullständigt i slutspelet.
Slutspel är något helt annat än seriespel.
Vissa klarar av det. En del höjer sig. En del viker sig.

Dags för Adam att bevisa något han aldrig visat förut. Att han är en slutspelsmålvakt.
Roligt att det inte går att såga Frölundas PP för att det är få matcher men Adam ska givetvis få skit för att han inte varit på topp under ett fåtal matcher.

Jag håller med angående PP. För liten sample-size men då tycker jag det är väldigt konstigt att ge Adam skit. I princip samma sample-size där.
Du har inte tid med sample size i slutspel. Adam var direkt dålig i Modos kvalserie och mot FBK i fjol. Ok men inte mer mot LHC. Där har du din sample size på Adam.

Håller inte med om PP heller. Ett bra PP är en färskvara.
Precis. Slutspel gäller det att ha en toppform eller ovanligt mycket tur. Direkt dålig i kvalet med Modo där han hade i princip samma räddningsprocent som "sveriges bästa målvakt"(Viktor Fasth) hade i serien i år. Nä det köper jag inte.
Adam har spelat för få slutspelsmatcher för att man ska dra nån slutsats.
Räddningsprocent ja, men som Adam själv sagt i intervjuer då gjorde han ett par tre praktgrodor i kvalet som blev direkt avgörande. Samma sak i avgörande matchen i Karlstad i fjol. Det är ju tyvärr så för målvakter att två tre dåliga ingripanden helt tar bort 97 fantastiska.

Därmed inte sagt att jag inte tror att han kommer göra en fin semi.
Senast redigerad av DRC den 2018-03-30 13:08:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Elakt att skjuta när vår målvakt är skymd. Borde gå att anmäla.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
mb81

Inlägg av mb81 »

Pudas i fejk-råtta:
– "De ska slå oss lätt"
Skulle en spelare hos oss uttala sig så skulle jag bli galen. Vilken jävla förlorarinställning!
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Förstår inte hur vissa av er kan vara "rädda" för Skellefteå. Av de lag som vi kunde möta (Frölunda, Färjestad och Skellefteå) så var Skellefteå det klart enklaste alternativet. De är inte det sämsta laget av de tre, det är Färjestad som är SHLs mest överskattade klubb den här säsongen. Verkligheten kom snabbt ikapp och jag är inte det minsta förvånad. Däremot spelar Färjestad en ishockey som passar oss väldigt illa, även om jag tror att vi hade slagit dem i bäst av sju trots allt.

Skellefteå då? Precis som Färjestad ett brutalt överskattat lag. De spelar en ishockey som liknar vår, med den enkla skillnaden att vi har fyra producerande kedjor och de har en. Vi har neutraliserat dom fullständigt under säsongen och utan korrupta domare i sista matchen i Skellefteå hade vi antagligen tagit 12 av 12 poäng mot dem under säsongen.
Lyckas vi stänga Joakim Lindström tar vi detta i max 4-1 i matcher, kommer han upp i maxkapacitet kan det säkert gå till en sjunde avgörande. Men så länge som Skellefteå bara har tre spelare som kan utmana så finns det ingen anledning till någon större oro.

Givetvis kan vi åka ut mot Skellefteå, men gör vi det så gör vi det inte för att de är ett bättre ishockeylag. Då ryker vi pga vi gör en dålig semifinal. Jag bedömer att våra chanser till avancemang är runt 75%. Har väldigt svårt att se att Skellefteå ska slå oss fyra gånger. Är inte det minsta imponerad av deras lag, det är ett fuskbygge rakt igenom. Fasaden må vara vacker, men det som döljer sig bakom det är inte mycket att hänga i granen.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Fast Adam var ju riktigt bra i "slutspelet" året vi gick upp, dvs Kvalseriespelet som är lite samma förutsättningar om än toppat med mer ångest. Han kan, det vet vi sedan tidigare, frågan är snarare om han orkar komma upp.

Är enig i Salas analys av Skellefteå. De är ett lag som passar oss bra, och efter Växjö det laget jag hade valt av de tre kvarvarande. Jag är tämligen övertygad om att Malmö, FBK och Brynäs hade passat oss mycket, mycket sämre än bådadera Skellefteå och Växjö, som bevisligen har svårt med vår speed och själva vill vara konstruktiva och finurliga. Malmö, FBK och Brynäs köper mycket snabbare rollen att förstöra matcher för oss, och passar oss således sämre.
25/4-2025
Praetori

Inlägg av Praetori »

Abstinensen är total. Kört dubbelt ispass och sträckt varenda muskel i benen känns det som och kollat gamla klipp från senaste säsongerna. Blir Mora-Lyxfällan på bakgrunds-TV på självaste långfredagen.

Slutspelsskjortan struken och upphängd, rakhyveln har fått vila och halsdukarna hänger på rad och bara väntar. Familjen har gått all-in och inte ens sen matchstart avskräcker då det är påsklov.

Tisdag kan inte komma fort nog.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
AlltidoavsettDIF

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Jag är orolig för vårat BP, det är våran stora akilleshäl här på slutet. Typ allt Lhc hade kom från PP. Vi släppte in 13 mål varav 5 i BP. Skulle inte förvåna mig om deras PP bara lossnar totalt här i semin.

DJUUUUUUUUU!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

AlltidoavsettDIF skrev:Jag är orolig för vårat BP, det är våran stora akilleshäl här på slutet. Typ allt Lhc hade kom från PP. Vi släppte in 13 mål varav 5 i BP. Skulle inte förvåna mig om deras PP bara lossnar totalt här i semin.

DJUUUUUUUUU!
Delar din oro och det med rätta.
Lindström, Möller och Lindholm lirar i en egen division.
Seriens överlägset bästa lina. Bär Skajk, som annars skulle få kriga om play-inn.

Dessutom har de ett yrväder, tror han heter Söderström, som verkar helt inne i zonen.

Tycker annars vi har ett bättre lag, men de har spetsen.
Första matchen blir oerhört viktig. De måste fortsätta ha huvudbry över Hovet. Sätter då press på deras hemmaspel. Momentum......momentum....
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
kalle99

Inlägg av kalle99 »

Det blir 4-3 i matcher. Sudden seger i sista på hovet, Högström avgör från blå.

Det vore nåt.
Då sa jag till domaren på ren svenska: "Go home".
- Christer Abrahamsson

Det ska göra ont att möta Djurgården :

http://www.youtube.com/watch?v=ydao4l6Eb74
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Jag hade en viss oro när vi gick in i slutspelet mot Linköping och det hade varit skämmigt att åka ur mot ett sådant lag men däremot har jag ingen oro för semi osv. där jag bara ser möjligheter och ingen press
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

kalle99 skrev:Det blir 4-3 i matcher. Sudden seger i sista på hovet, Högström avgör från blå.

Det vore nåt.
Vet ärligt talat inte om mitt hjärta skulle orka sådant.
Men jag köper scenariot. Måste offra sig i slutspel. :D
Användarvisningsbild
Fiskmaesen

Inlägg av Fiskmaesen »

1-0, 1-1, 1-2, 2-2, 3-2, 3-3, Game 7 - Där tog spåkulan slut, det blir hur som helst en game 7 efter en tappad match på hovet (match 3) och en plockad match i norr (match 4). Där har ni facit.
Provade att skaka om kulan men den säger NADA om match 7. Hur ska den sluta...? Magen säger 4-3 - LJ avgör.
Skriv svar