Ny styrelse i Hockeyligan, hur påverkar detta?
Ny styrelse i Hockeyligan, hur påverkar detta?
Den nya styrelsen för Hockeyligan kommer att vara en rent näringslivsbaserad sådan, hur kommer detta att påverka Elitserien? Förmodligen blir det ett antal lag till i tabellen, men hur kommer antal omgångar att påverkas? Kan det rentav bli fler, d v s en säker självdöd för Djurgården?
Senast redigerad av Livius den 2008-09-23 20:24:41, redigerad totalt 1 gånger.
Virtute et armis
Re: Ny styrelse i Hockeyligan, hur påverkar detta?
Livius skrev:Den nya styrelsen för Hockeyligan kommer att vara en rent näringslivsbaserad sådan, jag undrar nu hur detta kommer påverka Elitserien? Förmodligen blir det ett antal lag till i tabellen, men hur kommer antal omgångar att påverkas? Kan det rentav bli fler, d v s en säker självdöd för Djurgården?
två nya lag skulle enabart vara av godo egentligen. Då skulle man i alla fall kunna plocka bort de hjärndöda extra matcherna vissa lag spelare mot varandra.
Annars bör man minska ner antalet matcher till 44 och bli av med de extra idiotimatcherna på det viset.
Allra bäst hade det dock varit om man ökade ut serien till 20 lag och bara 38 omgångar sedan slutspel. Då hade man fått en levande serie.
Vet inte exakt hur hockeyligan funkar, men förut hade alla elitlagen vetorätt och därmed kunde man stoppa beslut. Hoppas denna vetorätt finns kvar för annars är nog tyvärr risken överhängande att det blir fler matcher och kanske två lag mer i serien.
Det som dock stör mig allra mest är när Adriahn och det lika stora drägget i Karlstad ville utöka elitserien med Norska lag. De som tidigare varit emot en utökning av elitserien för att lagen som skulle komma upp var för dåliga. Hmmm lagen i norska serien håller knappast bättre klass än Allsvenska lag som Västerås...
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/sport/st ... 14,00.html
Vetorätten kommer troligtvis försvinna, samt att representanterna från varje lag försvinner eller får minskad makt. Beslutsfattandet kommer ligga hos en "proffsstyrelse", rekryterad från näringslivet.
Jag ser både för-och nackdelar med den nya styrelsen, naturligtvis är jag rädd för en alltför NHL-inspirerad liga, men samtidigt kan detta sätta fokus på Djurgårdens arenaproblematik. Expertis kanske behövs för att rädda DIF från (eventuell) undergång.
Vetorätten kommer troligtvis försvinna, samt att representanterna från varje lag försvinner eller får minskad makt. Beslutsfattandet kommer ligga hos en "proffsstyrelse", rekryterad från näringslivet.
Jag ser både för-och nackdelar med den nya styrelsen, naturligtvis är jag rädd för en alltför NHL-inspirerad liga, men samtidigt kan detta sätta fokus på Djurgårdens arenaproblematik. Expertis kanske behövs för att rädda DIF från (eventuell) undergång.
Virtute et armis